Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robineaux
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-04-2018
Hallo,

Ik heb mijn Phenom II X4 955 in een MA790XT-UD4P geprikt, loopt allemaal prima met Vista 64 bit maar Vista herkent mijn CPU met slechts 1,60 Ghz. De Bios geeft de goede frequentie weer maar andere programma's zoals easytune6 komen ook met een frequentie van 1,60 Ghz. 8)7

Kent iemand dit probleem en is er iets aan te doen?

Alvast bedankt voor de info... _/-\o_

Greetz Robineaux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:54

Thandor

SilverStreak

Download eens CPU-z en een stress/benchmark tool. Open CPU-z en zet de processor aan het werk. Zodra in CPU-z de klokfrequentie van de CPU omhoog schiet naar 3,2GHz dan zit alles goed en heb je simpelweg Cool 'n Quiet geïnstalleerd. Indien het op 1,6GHz blijft draaien doe je er verstandig aan om de multiplier eens te controleren. Deze kun je in het BIOS waarschijnlijk aanpassen :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robineaux
Ik heb de CPU-z geinstalleerd en CPUFreeBenchMark 2 gedraaid. Die geeft me een score van 170 sec. en gedurende de test zie ik in CPU-z de core-frequentie niet boven de 801 mhz uitkomen. Volgens een online systeemtest van 3Dmark vantage heeft mijn CPU een max freq. van 1,60 GHz.
Klinkt allemal niet best. De multiplyer staat op x4, maar ik kan nergens achterhalen wat de standaard settings zijn van de 955 BE.
Aangezien mijn hardware shop de processor, koeler en memory hebben geïnstalleerd en getest heb ik hun eerst maar eens om opheldering gevraagd voor ik zelf dingen ga veranderen.
Bedankt in ieder geval voor de tip, het is me al iets duidelijker.

Nb. Ik heb cool 'n quiet inderdaad aanstaan. Verder staan in de BIOS (MB Intelligent Tweaker) de instellingen voor clock ratio etc. allemaal op auto, dus de BIOS / Mobo zou moeten regelen dat de CPU harder gaat werken zodra dat verwacht wordt niet waar?
Nou blijft de vraag; Wat zorgt ervoor dat dat niet gebeurt; Is het de BIOS die niet naar behoren functioneert, de mobo driver die de zaak saboteert of is het Windows die roet in het eten gooit?
Ik ben geneigd naar het laatste, maar ik weet het nog niet. Ga eerst eens kijken of ik een nieuwe driver kan vinden voor het Moederbord.
Bedankt voor het meedenken.

By the way: Als ik cool 'n quiet uit zet, betekent dat dat de processor altijd op top speed werkt (3200 MHz)?

[ Voor 35% gewijzigd door robineaux op 10-05-2009 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:54

Thandor

SilverStreak

Met een multiplier van 4x klinkt 800MHz logisch. Immers is de system clock (HT link for that matter) 200MHz. De multiplier vermenigvuldigt met deze system clock. De 955 draait op 3200MHz waar een multiplier van 16x voor nodig is (16x 200MHz).

De reden waarom ik aangaf om een stresstool te draaien is omwille van Cool 'n Quiet. Dit is een techniek die de processor tijdelijk trager maakt (met daarbij een lager voltage) om energie te besparen. Zodra de processor werk moet verschaffen zal deze automatisch op volle kracht gaan werken.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-07 19:02

Crp

Cool en Quiet die nog aanstaan, of anders een bios rest dmv het bios batterijtje eruit halen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-07 12:13
Staat je energiebeheer in Vista wel goed? Zet hem eens op preformance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-07 03:05
Heb je de laatste BIOS in je moederbord? Je hebt een nieuwe CPU dus het kan zijn dat de BIOS deze nog niet goed ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robineaux
Cool 'n Quiet staat aan, maar dat zou toch geen probleem moeten zijn? Als ik die uit zet draait de processor toch standaard op max vermogen? Dat vind ik te veel van het goede. Bovendien vraag ik me af of hij dan wel boven de max 160 MHz uit komt.
Ik heb energiebeheer op performance gezet, maar dat haalt niets uit. De max. freq. blijft 1,6 GHz.
Ik wilde de BIOS upgraden met @BIOS. Heb nu versie F2 en F4a is 'available' maar @BIOS herkent de BIOSversie niet en vertikt het te upgraden.

Herstel; ik vergat de 7zipfile uit te pakken. |:( Ga nu opnieuw proberen de BIOS te updaten met @BIOS.

[ Voor 9% gewijzigd door robineaux op 10-05-2009 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robineaux
Yes!!!!

Probleem opgelost. Ik heb de nieuwste BIOS versie (F4a) geïnstalleerd en nu herkent Windows de juiste Frenquentie nl. 3,20 GHz!!!!
Nu nog ff checken of de prestaties ook naar wens zijn....

Allemaal bedankt voor de info!!!! _/-\o_

Hmm, net GTAIV getest, loopt als een trein!!!! 8)

[ Voor 11% gewijzigd door robineaux op 10-05-2009 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stigma
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03:47
Ik heb het zelfde probleem alleen bij mij is alles andersom!!!

MSI K9A2 Platinum (met bios MS-7376 1.8)

Hoi allen,

Ik heb eergisteren mij AMD PII 955 gekregen en ben zelf een bekende met overclocken.
Met de meest recente Bios (eerst moederbord gecleared dmv jumper en batterij) en bios geupdate naar meest recente versie.

Nu is het zo dat ik alles vast heb gezet op 3.2Ghz (standaard waardes) een alles is lekker snel MAAR....als ik bijvoorbeeld 3dmark06/AMD Overdrive of gewoon simpel een grafisch hoogstand spel dan downclocked de cpu zichzelf tot een rampzalige 800Mhz!!!

Cool and quiet staat niet aan en alles staat op basis van performance in windows vast gesteld.

Iemand ideeën hierover?

AMD Ryzen 9 5900X @4.8Ghz, ASUS ROG Strix X570-E Gaming, G.Skill F4-360016-32GTZNC, ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC Edition 12GB GDDR6X, Lian Li PC-O11 Dynamic (evo) 2x 240 Rad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:04
Andere bios proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Het is inderdaad vreemd. Heb je config naar de Phenom II 955 geupgrade? Wat je kan proberen is PhenomMsrTweaker. Met het programma kan je een eigen soort Cool and quiet opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stigma
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03:47
THE_FIREFOX schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 16:34:
Het is inderdaad vreemd. Heb je config naar de Phenom II 955 geupgrade? Wat je kan proberen is PhenomMsrTweaker. Met het programma kan je een eigen soort Cool and quiet opzetten.
Ik heb alleen de nieuwe CPU geinstaleerd. voor de rest is er niks veranderd.
Zowel op auto als "locked" blijft het probleem hetzelfde.

zoals ik al zei in mijn eerdere post heb ik de meest de meest recente bios gebruikt vanaf de mobo fabrikant's website....

Dit suckt .....eerst herkende het mobo de cpu wel maar kon hem niet klokken op 3200Mhz maar met de nieuwe bios gaat alles goed maar downclocked hij zichzelf.....volgens mij moet er een beta bios ingezet wroden nav de vele klachten (stikte ervan op de AMD site) :'(

AMD Ryzen 9 5900X @4.8Ghz, ASUS ROG Strix X570-E Gaming, G.Skill F4-360016-32GTZNC, ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC Edition 12GB GDDR6X, Lian Li PC-O11 Dynamic (evo) 2x 240 Rad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Misschien moet je direct contact opnemen met de support van MSI (http://ocss.msi.com.tw/). Ik heb vaak met dat bord over verkeerde geheugen timing geklaagt omdat ze bij elke cpu module update de cas timings een behoorlijke offset kregen.

Wat je kan proberen is de 1.7 bios. Mijn Phenom II 940 haalde met die bios de 3,6 ghz zonder veel problemen.

Bijna alle beta biossen voor je moederbord kan je hier vinden: http://msi-forum.de/index.php?page=Thread&threadID=79732

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 12:38

Speedy-J

AMD Enthusiast

stigma schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 12:14:
Ik heb het zelfde probleem alleen bij mij is alles andersom!!!

MSI K9A2 Platinum (met bios MS-7376 1.8)

Hoi allen,

Ik heb eergisteren mij AMD PII 955 gekregen en ben zelf een bekende met overclocken.
Met de meest recente Bios (eerst moederbord gecleared dmv jumper en batterij) en bios geupdate naar meest recente versie.

Nu is het zo dat ik alles vast heb gezet op 3.2Ghz (standaard waardes) een alles is lekker snel MAAR....als ik bijvoorbeeld 3dmark06/AMD Overdrive of gewoon simpel een grafisch hoogstand spel dan downclocked de cpu zichzelf tot een rampzalige 800Mhz!!!

Cool and quiet staat niet aan en alles staat op basis van performance in windows vast gesteld.

Iemand ideeën hierover?
Overclocken van de cpu op dat bord blijkt een ramp te zijn,het bios is gewoon niet af gemaakt lijkt het wel..
Ik draai bios 1.7 maar dan met de phenom II 940 en dat gaat echt super maar ik durf er geen 955 op te zetten als ik hier en daar wat lees ;)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Pagina: 1