Toon posts:

Waterkoeling aan te raden?

Pagina: 1
Acties:
  • 511 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben van plan een systeem aan te schaffen met een i7 920 en dual GTX260 videokaarten (misschien wordt dat nog 2x GTX275). Hoeveel lawaai gaat dit maken en is het de moeite waard om hiervoor anders waterkoeling aan te schaffen?

Zo ja wat is aan te bevelen (+kosten) en kunnen de processor en GTX's in één loop?

PS Als het één GTX295 wordt (wat geloof ik 2x een GTX285 GPU is) verandert dat dan veel aan de zaak?

Mvg

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:38
Schaf het eerst eens aan.
Dan kun je altijd nog kijken wat de temps doen. En koop er een goede kast bij waarin je een goede airflow kunt creëren. Maar met luchtkoeling moet het wel te doen zijn, en het zal wel wat meer lawaai gaan maken dan met waterkoeling.
Als je toch waterkoeling besluit te kopen, waar ik in eerste instantie niet zoveel over weet, lijkt het me verstandig om een grote radiateur te kopen, waar je 2x 120 of 3x 120 MM fans op kunt zetten, deze kun je op een lagere snelheid zetten, en toch koelen ze goed, wat ook weer scheelt in het 'lawaai'.
Het zal dus wel in een loop kunnen. En bedenk dat de pomp meestal het meeste lawaai maakt.

Zucht...

• Axeor
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-07-2023
Google is je beste vriend :) lees jezelf goed in

[ Voor 64% gewijzigd door Axeor op 09-05-2009 22:39 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Waar je 2x 120 of 3x 120 MM fans op kunt zetten
Een 2x 120mm rad of zelfs een 3x120mm rad zal niet voldoende zijn voor wat hij wil gaan koelen.

Alle onderdelen kunnen prima in 1 loop. Qua kosten moet je denken aan minimaal 400 euro, wil je het goed doen. Een 4x120mm rad is ook zeker aan te raden voor alle onderdelen. Als je het echt voor de stilte gaat doen is zelfs meer dan dat aan te raden. Hoe meer radiatoroppervlakte je hebt, hoe langzamer je de fans kan laten draaien, en dus hoe stiller het is. Met mijn setup is het mogelijk om constant op 7 volt te draaien, ook tijdens gamen, wat heel erg stil is. Zo stil zelfs dat mijn stille Samsung HDD's de meeste herrie maken.

Verder zoals hier boven gezegt, lees je goed in, en zoek zelf eens een set uit. Er is enorm veel te vinden. Als je verder nog specifice vragen hebt die je zelf niet kan uitzoeken wil ik die graag beantwoorden.

[ Voor 24% gewijzigd door PilatuS op 09-05-2009 22:51 ]

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Ik zou ook zeggen dat het een beetje aan jezelf ligt. Waterkoeling vergt wat meer onderhoud en installatie-geklooi dan een normale CPU-koeler. Als je daar geen problemen mee hebt en het ook kan betalen dan zou ik voor een goede WC-kit gaan. Op www.aqua-computer.de staan goede producten.

Je kan ook gewoon een normale CPU-koeler kopen, ik heb de Xigmatek Dark Knight gereviewed en die koelt als een beest. Is eigenlijk een TRUE maar dan mooier. (review staat overigens hier mocht je die willen zien). Heb hem uiteindelijk 5/5 sterren gegeven en het blijft mijn favoriet...

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

luchtkoelers zijn inderdaad erg goed tegenwoordig (dankzij heatpipes)
echter waterkoeling, vooral op het extreme eind, staat nogsteeds voor lagere temperaturen en/of meer stilte.
ja, n dikke i7, en 2 dikke videokaarten is wel een rechtvaardiging voor waterkoeling, maar het *hoeft* niet..
op standaardsnelheid zijn standaardkoelers icm n goed geventileerde kast zijn in principe altijd voldoende...

echter als je ver wilt overclocken, is een high end air cooler of misschien inderdaad waterkoeling wel aan te raden, afhankelijk of je er geld en moeite (onderhoud) aan wilt besteden, en of die paar graden minder, die paar mhz meer, en de dikke patsfactor, dat geld en moeite waard zijn..

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-01 10:25

SECURITEH

Man of legend.

[b][message=31922291,noline]
PS Als het één GTX295 wordt (wat geloof ik 2x een GTX285 GPU is) verandert dat dan veel aan de zaak?
De cores van de GTX295 zitten tussen de GTX260 en GTX285 in.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 13:27
Ik denk dat je je vraag veel beter in [Ervaringen] Deel 3 - Waterkoeling en onderdelen/setjes kunt stellen. Maar verder lijkt het me inderdaad verstandiger Met goede luchtkoelers kun je heel ver komen, en dan kun je zelf beslissen of het nog de moeite waard is om aan de waterkoeling te gaan.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.