mphilipp schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 15:37:
Niet om te zeiken hoor, maar kan iemand me uitleggen wat het doel is van deze filosofische excersitie? Ik snap het idee wel, maar wat moet de uitkomst van enige discussie over dit onderwerp zijn? Meer inzicht in iets dat we toch niet waarnemen maar alleen kunnen beredeneren?
Om met Koot & Bie te spreken heeft dit een hoog 'Professor van Leipem in de zweefmolen' gehalte... (no offense)
Sorry, maar als je uit bovenstaande posts (zeker van collega Morgoth) niet inziet hoe ontzettend fundamenteel het inzicht is dat alles 'in the eye of the beholder' is, dan moet je toch beter lezen (of er harder over nadenken).
Het klinkt allemaal als hoge filosofie, en voor een deel is het dat ook zeker. Het heeft ook weinig directe praktische relevantie, maar dat is bij filosofie zelden het doel.
Waar de poster - denk ik - op doelt is dat alles een concept is. Wij denken in concepten. Alles wat we in de wereld om ons heen zien, wordt door deze concepten gefilterd en betekenis gegeven. Onze identiteit is daar ook een voorbeeld van. Het is voor mensen onmogelijk om de wereld direct waar te nemen. We hebben altijd te maken met deze filter in ons hoofd. Die kleurt wat we zien, als een zonnebril met een kleurtje.
Heeft dit relevantie voor de praktijk? Wel als je het betrekt op cultuurverschillen. Zo hebben culturen vaak geheel andere concepten waarmee ze de wereld proberen te verklaren. In veel oosterse culturen is het concept van een 'ik' die zich onafhankelijk gedraagt van de sociale context 'vreemd'. Voor ons is dat zo vanzelfsprekend, dat we niet anders meer kunnen denken. In veel oosterse landen ligt de focus op de groep, en niet op het ik. Dat wij denken vanuit een 'ik' (die dingen wil, dromen heeft, etc) heeft in onze samenleving gezorgt tot een sterke individualistische en egocentrische cultuur (ook vrij logisch). Dit is slechts een simpel voorbeeld.
Op een hoger niveau kun je zeggen dat wij als mensen niet in staat zijn om de absolute werkelijkheid waar te nemen. Als die er al is. Omdat we altijd filteren door ons conceptenkader, en daarnaast ook nog eens door onze zintuigen, zullen we nooit in staat zijn om directe toegang te krijgen tot de werkelijkheid. Dat betekent dat elke theorie, elke verklaring uiteindelijk alleen maar subjectief kan zijn. Er is daarmee voor ons - in de praktijk - geen mogelijkheid om te spreken over 'absolute waarheden'. Vaak wordt bijvoorbeeld gedacht dat de wetenschap 'absolute waarheden' oplevert, maar in feite zou ik willen beweren dat het slechts verhalen (of constructies) zijn van de waarnemingen die men doet. Niet iedereen zal het daar mee eens zijn overigens. Daarmee wil ik niks af doen aan de wetenschap (ik ben zelf ook wetenschapper), maar het nuanceert de uitspraken die mensen doen. Zo zullen sommige filosofen je vertellen dat 'neutronen', 'electronen', e.d. niet zozeer 'echte' objecten, maar veel eerder concepten zijn die we hebben geplakt op interpretaties van waarnemingen. Of ze er *echt* zijn weten we niet. Dat doet er ook eigenlijk niet zo toe. De theorieen die er bij om de hoek komen kijken vertellen ons een mooi passend verhaal met onze waarnemingen, en dat is alles wat (voor mijn gevoel) telt.
Dus ja, dit is een belangrijk besef.