Modem communicatie debuggen

Pagina: 1
Acties:

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Ik heb wat problemen om een connectie op te zetten tussen 2 modems.

In het veld staat een plc met een analoog modem. (Dit is een gemaal computer van Flygt)
Deze moet wanneer er een alarm optreedt deze uitmelden naar een computer met een modem.

Nou is het probleem wanneer ik met de computer met een analoog modem of een diva kaart (isdn)
naar de gemaalcomputer bel er netjes een verbinding tot stand komt. Echter wanneer
de gemaalcomputer zelf uitbelt naar de computer krijg ik altijd een NO CARRIER.

Echter heb ik geen idee wat er dan aan de hand is. Ik hoor mijn modem wel onderhandelen maar er komt dus geen CONNECT maar een NO CARRIER.

Nou vroeg ik mij af of er geen apparatuur is die je kan helpen hier mee. Welke je bijvoorbeeld op de lijn zet en aangeeft welke snelheden / modussen ze al over onderhandeld hebben. En welke er bij een connectie gebruikt word. Bestaat zo iets? Of zijn er andere manieren om dit goed te kunnen debuggen? Want het blijft zo altijd erg moeilijk om uit te vinden waarom het niet goed gaat :( .

Alvast bedankt!

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Dit komt uit de linux modem howto,
18.10 NO CARRIER

This means that the analog sine wave (the carrier) from the other modem isn't present like it should be. If you were already connected, this means that the connection has been lost. There may have been noise on the line or a bad connection. The other modem may have hung up on you for some reason: Perhaps the automatic login process didn't work out OK. Perhaps PPP didn't get started OK. Perhaps a time limit was exceeded.

If you get this error before you get connected, it means that the carrier of the other modem wasn't detected by your modem. This may happen if there is there is no properly working modem on the other end. For example, an answering machine could have picked up your call instead of a modem. NO CARRIER will also happen if the modems fail to negotiate a protocol to use. This can happen if you have an early V.90 modem that first tries to negotiate a high speed X2 or K56flex protocol. These two protocols are obsolete and some ISP servers will drop the connection (hang up) when this happens since they have no understanding of such protocols and don't wait around long enough for the calling modem to fallback to V.90.
Het lijkt er dus op dat de modems er niet uit komen met welk protocol ze moeten gaan praten. Het vreemde is wel dat als er ingebeld word naar het gemaal dat er wel overeenstemming bereikt word.

Als je een gewone telefoon aan die modemlijn prikt in het gemaal, kun je dan wel uitbellen naar die "centrale"?

Welke parameters geef je in je comm programma mee?

Als je de bitrate zo laag mogelijk zet (1200/2400 ,8,N,1 of iig met jou parameters maar een zo laag mogelijke snelheid) komen ze er dan wel uit?

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Dat met die lage snelheid kan ik nog wel even proberen. Het rare is idd dat het de ene kant op wel goed gaat en andersom weer niet. Tevens is het modem dat ik aan mijn kant gebruik geen oud modem. Aan de gemaal kant weet ik het niet. Maar daar een keer geen gaan en met een telefoon proberen te bellen is ook een goed idee.

Maar het is dus eigenlijk niet te zien welke protocollen de modems al geprobeerd hebben?

• Xorsist
Dat is bij mijn weten inderdaad niet zo heel gemakkelijk nee.

Wat ook zo kan zijn is dat de "centrale" kant om het zo maar te noemen begint met V.90 zodat de andere kant zoiets heeft van hee hier kan ik iets mee, maar dat de andere kant zoals benoemd in de quote met X2/K56Flex begint waardoor de "centrale" zoiets heeft van sorry dit snap ik niet "NO CARRIER".

Ik weet niet in hoeverre je debug-mogelijkheden hebt in het programma dat je gebruikt voor de communicatie? Want dan zou je daar iig even de log-functionaliteit van kunnen benutten om te zien of daar iets uit te halen valt mbt de communicatie. Dit laatste is alleen afhankelijk van wat er eventueel gelogd KAN worden door het programma.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Je kunt in Hyper terminal AT codes geven en op die manier proberen een connectie op te zetten. Ik schat zo in dat het modem dat gebeld wordt zo ingesteld is dat hij niet opneemt.

http://www.modemsite.com/56k/autoanswer.asp

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

no carrier klinkt alsof de telefoonlijn er niet in zit.
Hmm niet gezien dat inbellen wel gaat. Heb je er wel eens een simpel telefoontje aangehangen en gewoon je moeder via die lijn gebelt.

[ Voor 55% gewijzigd door TrailBlazer op 11-05-2009 13:25 ]

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-03 14:24
Toevallig zijn telemetriesystemen voor gemalen mijn werkgebied, maar ben helaas niet zo bekend met de installaties van ITT Flygt. Wat voor modem (merk en type) zit er overigens in dat gemaal (ik weet dat bepaalde types van Adesys standaard in 7N1 communiceren als ze uitbellen)?

Het gene waar ik aan denk is de telefooncentrale die waarschijnlijk tussen het telefoonnet en jouw modem zit. Om te beginnen natuurlijk of het externe nummer waar naartoe gebeld wordt wel naar jouw modem is doorgeschakeld, maar als jij merkt dat jouw modem overgaat zal dat wel goed zitten. Ook kan het zijn dat er een voip-systeem tussen zit, die zijn funest voor data-verbindingen (dan zou je zeggen dat naar buiten bellen ook niet kan werken, maar in- en uitgaande lijnen kunnen vaak verschillend geconfigureerd worden). Dit kan je dan wel weer uittesten door een ander gemaal te laten bellen.

Een ander punt kan het modem zelf zijn waarin ingesteld moet worden dat deze automatisch opneemt. Dit kan je via bijvoorbeeld hyperterminal instellen met ATS0=1 (als deze op 0 staat neemt het modem niet op).

Als je wil gaan debuggen zou je een extern serieel modem kunnen pakken en tussen het modem en de pc een sniffer zetten. Maar als het modem de connectie niet accepteert zal er tussen modem en pc nog niet veel gecommuniceerd worden.

Edit: vaker refreshen 8)7

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Invisible_man schreef op maandag 11 mei 2009 @ 13:19:
Toevallig zijn telemetriesystemen voor gemalen mijn werkgebied, maar ben helaas niet zo bekend met de installaties van ITT Flygt. Wat voor modem (merk en type) zit er overigens in dat gemaal (ik weet dat bepaalde types van Adesys standaard in 7N1 communiceren als ze uitbellen)?
Modalarm soms? :P

Ik probeer idd het meeste met een terminal programma om er uit te komen. Met een losse telefoon proberen te bellen heb ik nog niet geprobeerd maar wil ik wel gaan doen. Tevens lijkt mij de mogelijkheid dat er met v.90 gestart wordt ook wel eens zou kunnen. Westermo td22 modems gaat het over.

Hoe worden normaal dan zulke problemen gedebugt? Opzich zou je toch wel iets op de lijn kunnen
hebben die de modulatie kan detecteren. :(

• Xorsist
Het debuggen hangt volledig af van de debg mogelijkheid van de applicatie. Indien die non-existent is dan heb je een PROBLEEM. Dit zou je eventueel kunnen omzeilen door zoals eerder genoemd hyperterm te gebruiken en daar logging aan te zetten. Ik zal zo eens zien wat ik over die modem terug kan vinden en zal dat in een edit posten.

edit 1

Ok uit de handleiding van deze modems :
The Westermo TD-22 is an industrialised dial and leased line modem. This modem has been developed to be used in industrial applications and has some features you would not expect to find on a normal modem.

terminal data rates of up to 19,2 kbit/s can be handled USING data compression and error correction. Direct mode connections with the maximum line modulation of 2400 bit/s can be made.
Het lijkt er dus op dat je uitgaand VEEL meer vergt als de modem aan kan ... zoals uit de handleiding blijkt is het een 2k4 modem :X

edit 2

Ik denk dus dat je de modem op 9k6,8,n,1 aan spreekt en ja een 2k4 modem zal daar mee over ze nek gaan. Gewoon terug zetten naar 2k4,8,n,1 zou je probleem wellicht oplossen.

ik stam nog uit de tijd dat we middels een modem op internet of bbs inlogde ;) dus ik heb wel wat problemen in die tijd gezien en opgelost ;)

[ Voor 67% gewijzigd door Xorsist op 11-05-2009 19:08 ]

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-03 14:24
Yep :)
Ik probeer idd het meeste met een terminal programma om er uit te komen. Met een losse telefoon proberen te bellen heb ik nog niet geprobeerd maar wil ik wel gaan doen. Tevens lijkt mij de mogelijkheid dat er met v.90 gestart wordt ook wel eens zou kunnen. Westermo td22 modems gaat het over.
Westermo modems hebben wij niet z'n goede ervaring mee (zijn toch die grijze dingen?), hebben een nog al grote uitval (ook al vallen als het begint te vriezen de adesys t8's ook met bosjes uit).
Hoe worden normaal dan zulke problemen gedebugt? Opzich zou je toch wel iets op de lijn kunnen
hebben die de modulatie kan detecteren. :(
Stukje voor stukje testen en zaken uitsluiten. Begin met het testen of de telefoonlijnen aan beide zijden kloppen met een gewoon toestel. Laat een ander gemaal een storing doorbellen op jouw nummer waarvan je weet dat dat gemaal het doet (die dus al in bedrijf en op een hoofdpost aangesloten is). Laat jouw gemaal naar een hoofdpost bellen waarvan je weet dat die het goed doet. Verder doe ik het debuggen aan de hoofdpostzijde door de logs die door de hoofdpostsoftware gegenereerd worden te analyseren, maar anders door een sniffer tussen het modem en de pc (maar ik denk niet dat je daar veel mee opschiet omdat je verbinding gewoon niet tot stand komt er niet veel tussen het modem en de pc zal gecommuniceerd worden).

The name of the game is dus alles stuk voor stuk testen zodat je kan uitsluiten dat het aan die onderdelen ligt, Als je het materiaal er voor hebt kan je eens proberen het modem in het gemaal te vervangen.

Wat ik een beetje mis in jouw verhaal is wat je nou eigenlijk probeert te doen. Heb je een bestaande hoofdpost waar je heen wil bellen waarvan je weet dat die het zou moeten doen?

• eppie
  • Niet online
(overleden)
De communicatie tussen modem en pc sniffen doe ik wel vaker en dat is het probleem niet. Het probleem is dat er geen verbinding opgebouwd wordt en ik het dus eigenlijk een gemis is dat je niet de telefoonlijn kan 'sniffen'.

De td22 is al wel een erg oud modem welke gebruik maakt van v.23. Maar de diva kaart die ik oa ook gebruik kan dat allemaal wel aan. Daarnaast ook een gsm en 56k modem geprobeerd.

De bedoeling is dat wij met onze eigen hoofdpost een verbinding kunnen maken met de gemalen. Dit gaat ook met de meeste wel goed, echter sommige hebben dus moeite met terug bellen.

Mij lijkt het iid het beste om eerst is een keer met een telefoon die kant op te gaan en te zien wat er dan gebeurd. (Heb ook al verschillende modem instellingen gebruikt, V23HDX, geen compressie, geen error correctie, timeouts tot carrier enzo verhoogd en nog heel stel, geen een had effect).

Iig iedereen alvast bedankt voor de replies!
Pagina: 1