Moederbord piept niet, fans spinnen slechts paar seconden

Pagina: 1
Acties:

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:55
Omdat ik CPU problemen heb, heb ik de verdachte CPU in een werkende PC gezet. De PC startte daarbij niet op, de fans draaien alleen even en slaat het hele systeem weer uit. Het vreemde is dat dit ook gebeurd met de originele, werkende CPU er weer in. Het mobo piept ook niet.

Ik heb alle hardware afgekoppeld t/m geheugen en videokaart aan toe, maar geen mobo piepjes en de fans slaan steeds na 5 seconden uit. Testen met een derde CPU wijzigde niets, met een andere videokaart en geheugenreepje ook niet.

Het gaat om een Asus A7N8X deluxe mobo met origineel een 2800XP, de probleemCPU was een 2500XP en ik heb ook getest met een 2200XP. Geheugen is TwinMOS en no-name DDR 512Mb reepjes.

Vorige topic gesloten, dus bij deze wat meer info. Ik had de FAQ Hangen en Opstartproblemen al doorgenomen, maar bij deze puntsgewijs conform de inhoud van de FAQ:

Voeding:
Drie verschillende voedingen, allen goede brands, hoog wattage geprobeerd, allen zelfde resultaat. Niet relevant mijns inziens.

Moederbord:
Niet overklokt, start niet eens dus temps niet relevant. CMOS reset gedaan meerdere keren, batterij verwijderd. Geen piepjes, met of zonder andere hardware. Condensatoren in orde (PC deed het voor vervanging van CPU prima).

Processor:
Geen van de procs ooit overklokt geweest. Cores zien er netjes uit, geen afbrokkelingen.

Geheugen:
Verschillende reepjes gebruikt die in andere systemen prima werken.

Videokaart:
Twee stuks geprobeerd die in andere systemen prima werken.

IDE:
Alles afgekoppeld, niet relevant.

Tijdens testen ook verschillende CPU fans geprobeerd, maakt niets uit.

Ik hoop dat dit voldoende info is om het topic open te laten :)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:36
En de vraag is...? :)

[ Voor 16% gewijzigd door D-Three op 09-05-2009 14:25 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Probeer eens een ander mobo. Het lijkt vrij veel op het probleem dat ik hier ooit had met zo'n A7N8X ding. Was ook van het een op het andere moment dood.

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-05 18:56
Je zegt het zelf al: Het moederbord.

• Dr. Strangelove
Ander mobo geprobeerd, zelfde situatie. Het is echt weird, enige dat ik kan bedenken is dat beide mobo's kapot zijn, maar hoe ik dat voor elkaar gekregen heb...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Zorg dan in elk geval dat je een bord hebt waarvan je zeker weet dat die het doet. Anders weet je nooit zeker waar het probleem ligt. Bij SoA borden had je er nog wel eens last van dat je met rotte elco's zat. Controlleer dat ook eens :)

• Dr. Strangelove
Vervelende is dus dat de CPU die ik wilde testen misschien niet het probleem was, maar dat het mobo waar dat ding uitkwam al kapot was. Is het mogelijk dat dat mobo de CPU vernaggeld heeft, en de kapotte CPU vervolgens het mobo van mijn goed werkende test PC ook onderuit heeft gehaald?

Edit: Bedenkt me net dat ik de CPU's verwisseld zou kunnen hebben terwijl de VGA kabel nog plugged in was :X Zou dat de zaak getoast kunnen hebben?

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Zolang je de stroom eraf haalt tijden het verwijderen van onderdelen zou dat geen kwaad kunnen.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Dr. Strangelove
Voeding van de PC was afgekoppeld natuurlijk maar de vga kable zit aan een monitor die wel aanstond...

Nog wat geknoeid, zo nu en dan krijg ik er een continue piep uit waarna het ding na vijf seconden toch weer uitschakelt. Continue piep klopt want er zit geen mem en videokaart in, maar als ik die er dan bij zet doet het ding weer niets: geen piep en na vijf seconden alles weer plat.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een aangesloten VGA kabel zal niet bijzonder veel uitmaken hoor, het is niet alsof daar veel spanning opstaat. Ik heb het nog niet eerder gezien dat het daardoor stuk gaat in elk geval.

• Bramos
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-10-2025
Mijn ervaring met fans die heel even draaien en daarna weer meteen stoppen is meestal mobo of cpu dood.

In jouw geval kan je ze misschien wel beide gesloopt hebben.

Via een VGA kabel loopt trouwens nooit stroom als je pc uit staat. Het beeldscherm kan wel meldingen geven no input e.d. maar zijn stroom haalt ie gewoon van zijn eigen voeding/adapter.

Verwijderd

ja, een kapot moederbord kan een processor slopen. en andersom ook. het zou dus zomaar kunnen dat beide mobo's kapot zijn.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ten eerste: Je zegt dat je ging testen i.v.m. CPU problemen. Wat maakte dat je die CPU verdacht van problemen? Wat waren de symptomen? Lijkt me nuttig om te weten en wat je ons niet vertelt weten we niet.

Krijg je in die korte tijd iets te zien op je monitor of slaat die op zijn minst aan of blijft alles zwart/uit? Op de toets drukken waarmee je naar de BIOS instellingen gaat werkt niet? Zie je die optie nog als je dus wel beeld hebt voor de computer weer uit gaat?

Gebruik je steeds dezelfde CPU-koeler of heb je verschillende gebruikt? Het zou een vorm van beveiliging kunnen zijn tegen oververhitting bij defecte CPU koeler. Als de BIOS geen correcte informatie over het toerental van de fan krijgt kan die evt. ter bescherming van de CPU de computer uitgooien omdat ie denkt dat de fan niet draait.

Eventueel met andere koeler testen dus en de draadjes van de gebruikte koeler eens goed inspecteren aan beide kanten.

Je hebt wel CMOS gereset maar heb je ook het batterijtje gecheckt/vervangen?

En je zet de CPU toch wel in de juiste stand in het voetje? Er van uit gaande dat de CPU evt. verkeerd in het voetje past. Als je dat nl. consequent fout zou doen past dat wel bij de symptomen dat het plotseling nergens meer werkt.

8)

[ Voor 10% gewijzigd door CaptJackSparrow op 11-05-2009 22:02 ]

• Dr. Strangelove
CaptJackSparrow schreef op maandag 11 mei 2009 @ 21:47:
Ten eerste: Je zegt dat je ging testen i.v.m. CPU problemen. Wat maakte dat je die CPU verdacht van problemen? Wat waren de symptomen? Lijkt me nuttig om te weten en wat je ons niet vertelt weten we niet.
PC was van een collega die klaagde over vage problemen. Het ding deed niets bij het aanzetten (geen fans, alleen ledje op het mobo brandde), dus ben ik één voor één de componenten gaan testen in een andere PC.
Krijg je in die korte tijd iets te zien op je monitor of slaat die op zijn minst aan of blijft alles zwart/uit? Op de toets drukken waarmee je naar de BIOS instellingen gaat werkt niet? Zie je die optie nog als je dus wel beeld hebt voor de computer weer uit gaat?
Niets op het scherm, status LED van het scherm blijft oranje (= geen signaal).
Gebruik je steeds dezelfde CPU-koeler of heb je verschillende gebruikt? Het zou een vorm van beveiliging kunnen zijn tegen oververhitting bij defecte CPU koeler. Als de BIOS geen correcte informatie over het toerental van de fan krijgt kan die evt. ter bescherming van de CPU de computer uitgooien omdat ie denkt dat de fan niet draait.

Eventueel met andere koeler testen dus en de draadjes van de gebruikte koeler eens goed inspecteren aan beide kanten.
Drie verschillende fans gebruikt! Alledrie hebben ze goed dienst gedaan tot nu toe.
Je hebt wel CMOS gereset maar heb je ook het batterijtje gecheckt/vervangen?
Drie batterijen geprobeerd.
En je zet de CPU toch wel in de juiste stand in het voetje? Er van uit gaande dat de CPU evt. verkeerd in het voetje past. Als je dat nl. consequent fout zou doen past dat wel bij de symptomen dat het plotseling nergens meer werkt.
Je moet een vrij lompe Harry zijn wil je een socket A CPU verkeerd in de socket krijgen, dat kan echt maar op één manier :)

Ik ben laf geweest. Voor mijn eigen PC heb ik op Ebay een vervangend mobo en proc gekocht, en mijn collega heeft ervoor gekozen een rits nieuwe onderdelen aan te schaffen die ik in elkaar mag zetten. Risicovolle keuze ;) Ik heb zelden iets kapot gemaakt in 10 jaar knutselen, maar ik zal in het vervolg toch wat secuurder te werk gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Dr. Strangelove op 14-05-2009 15:35 ]

• lordloeder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03 08:35
Bij mij was, als ik je topic title alleen maar al lees, het volgende aan de hand: defect mobo (gevalletje RMA)
ik had een cpu van een vriend geleend om de cpu uit te sluiten. Zelfs zonder hardware (geheugen etc) was het probleem er nog.

NU met nieuw mobo, geen problemen meer.

[ Voor 3% gewijzigd door lordloeder op 14-05-2009 15:34 ]

• Dr. Strangelove
Daar hoop ik ook maar op, met wat mazzel zijn de CPUs nog goed. Met name de 2800 is nog prima te gebruiken voor de dingen die ik erop wil draaien. In mijn ervaring kunnen CPUs meer hebben dan mobo's, dus we zien het wel. Ik laat de uitslag wel weten.

Pagina: 1