fan speed van een sapphire HD 3870

Pagina: 1
Acties:

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-05 13:07
hoi allemaal,

ik heb een irritante probleem hier.
voordat ik doorga, hierbij de spec van mijn computer:
- antec kast sonata (dus een goeie airflow in de kast);
- asus m3d hdmi mobo;
- cpu 4850e;
- 2 x 1 gb kingston;
ik heb een nieuwe videokaart gekocht, nl. een sapphire HD 3870 (11122-03-21R), dus geen dual slot koeler maar een single slot koeler.
om de 30 secondes gaat de koeler erg hard draaien, en dan ben ik niet eens aan het gamen. dan zit ik gewoon in windows. dus om het situatie nog een keer uit te leggen, koeler is nu stil, en na dertig seconde draait de koeler alsof ie op 100% moet draaien, en daarna is de koeler alweer stil.

ik heb de laatste driver geïnstalleerd van ATI. daain, tot ik zover kon zien, kon ik de fan control niet vinden.,
ok, ik heb riva tuner gedownload van guru3d.com, ik probeer de fan op zijn stilst in te stellen, en als ik dat doe, dus op 25%, maakt de fan nog geluid.

dit is niet mijn eigen computer en ik heb geen ervaring met ati kaarten. op mijn eigen computer heb ik een evga 8800 gt geïnstalleerd, en die draait prima.

wat is mijn specifieke vraag: ik wil dat de koeler constant op zijn stilst draait. kunnen jullie me hiermee helpen?

westly

• Master1234
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-04-2021
Rivatuner proberen;)

• westlym
ik heb al gedaan, maar als het op 25% staat, maakt ie nog steeds geluid.
ik wil hem gewoon stil hebben.

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
op die 25% fanspeed geluid maken, bedoel je dat je de fan constant hoort draaien of dat deze nog steeds het vreemde opspinnen naar ~100% fanspeed doet?

Als je een gewone constante zoem bedoelt, kijk dan eens naar de temperaturen en gooi dan eventueel de fanspeed nog wat lager. Als je echt een stille HD3870 had willen hebben, dan was je beter afgeweest met de Sapphire HD3870 Ultimate (passief gekoeld, dus geen geluid van de videokaart).

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Is het deze HD3870 toevallig? Zoals je kunt zien is de ventilator met slechts twee draden aangesloten en daardoor kun je het toerental niet regelen en uitlezen. De snelheid wordt volgens mij bepaald aan de hand van de temperatuur van de GPU. Waarschijnlijk zit er dus niets anders op dan er een andere koeler op te zetten.

• Kn4kw0r5t
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-07-2022
anton121 schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 13:52:
Is het deze HD3870 toevallig? Zoals je kunt zien is de ventilator met slechts twee draden aangesloten en daardoor kun je het toerental niet regelen en uitlezen. De snelheid wordt volgens mij bepaald aan de hand van de temperatuur van de GPU. Waarschijnlijk zit er dus niets anders op dan er een andere koeler op te zetten.
Was ook het geval met mijn 8800GT van XFX. Deze was ook met 2 draden aangesloten, geen wijziging van toerental dus. Heb toen een Accelero S1 gekocht, wordt nu dus passief gekoeld.. Gaat perfect!

• westlym
anton121 schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 13:52:
ja, zo'n videokaart heb ik gekocht.
dan moet ik maar een andere koeler kopen of deze terugsturen.
bedankt voor alle reacties.
en als jullie andere mogelijkheden hebben, gaarne.
maandag ga ik deze kaart terugsturen of omruilen.

• westlym
dahakon schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 13:38:
op die 25% fanspeed geluid maken, bedoel je dat je de fan constant hoort draaien of dat deze nog steeds het vreemde opspinnen naar ~100% fanspeed doet?

Als je een gewone constante zoem bedoelt, kijk dan eens naar de temperaturen en gooi dan eventueel de fanspeed nog wat lager. Als je echt een stille HD3870 had willen hebben, dan was je beter afgeweest met de Sapphire HD3870 Ultimate (passief gekoeld, dus geen geluid van de videokaart).
dat heb ik al gedaan. op 25% kan ik de koeler nog horen zoemen. zeer irritant om te horen in een stille antec kast.
met rivatuner heb ik de fanspeed op 25% kunnen krijgen. maar het kan niet lager volgens rivatuner.
kan het via een andere manier ofzo? misschien via de bios van de videokaart?

• westlym
Ik heb de videokaart in een andere kast geïnstalleerd.
Het maakte hetzelfde geluid.
Ik heb het kast open gedaan om te kijken wat er met de koeler precies gebeurd.
Voor ongeveer 3 minuten draait de koeler van de videokaart op volle toeren. Na drie minuten valt de koeler uit. Dus dan draait de koeler niet meer. Na ongeveer 2 minuten gaat de koeler op volle toeren draaien.
Na drie minuten valt de koeler weer uit.
Volgens mij is dit niet goed.
Voordat ik deze kaart als rma opstuur, ben ik benieuwd naar jullie mening.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Probeer eens een support ticket te openen bij Sapphire. Heb ik ook gedaan omdat mijn koeler niet harder ging draaien als de kaart warm werd. Nieuwe bios gekregen en probleem opgelost.

specs

Pagina: 1