Snelheden DVD-branden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 301676

Topicstarter
Beste mensen,
Ik heb een vraag over de snelheid waarop je een dvd brandt.
Ik heb twee weken geleden een systeemcrash gehad die een schone installatie nodig maakte.
Vóór mijn crash brandde ik dvd's altijd op snelheid 1x omdat ik gehoord had dat dat het beste is voor de levensduur van de dvd. Op deze snelheid duurde het branden ongeveer 40-45 minuten.
Ná mijn herinstallatie van Windows en van mijn brandprogs duurt snelheid 1x ineens nog maar 17 minuten! Dat vind ik vreemd en ik vraag me af hoe dit kan en of dit wel ok is. De schijven zijn verder gewoon ok, dus.

Tx voor de feedback,
P_D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:05
Volgens mij is dit niet helemaal waar.
Ik dacht dat je high-speed DVD RW's niet op lage snelheid kon branden. Dan staat er iets op van multispeed 12-16x, als je op een lagere snelheid zou branden is de kans op data corruptie juist groter.

Maar je kunt natuurlijk ook na het branden de data controleren op eventuele fouten.

Volgens mij dat de data beter bewaard blijft als je op een lagere snelheid brand, een verzinsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-05 23:55

M2M

medicijnman

eX0duS schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 10:00:
Volgens mij dat de data beter bewaard blijft als je op een lagere snelheid brand, een verzinsel.
helemaal gelijk. Gewoon full pull branden, en verificatie aanzetten. Je brand dan wel eens een foute dvd, maar als het een videodvd betreft is dat nog vaak geen ramp. (elke paar frames weer een keyframe zorgt dat je nooit een lang stuk corrupte film kijkt.)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-05 19:40
Mja, maar het zorgt er wel voor dat je dvd ineens blijft hangen bij het kijken in een dvd speler (ik spreek uit ervaring), vandaar dat ik ze zelf brandt met maximaal 4 speed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt inderdaad niet altijd op 1x branden.
Met welk prog brand je? Kun je daar zien wat de daadwerkelijke snelheid is? Grote kans dat hij die dan op 2, 2,4 of 4x doet ipv 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:14
Leuk dat er niet getest word en wel veel gezegd , snel branden, of langzaam branden.

Op www.cdfreaks.com(ga naar het forum) staat een beschrijving, hoe je na het branden een dvd/cd kunt testen of hij goed gebrand is(niet alleen lezen). En welke hardware je nodig hebt, want het gaat niet met elke brander.

Algemeen, brand op de halve snelheid van wat er op de dvd staat, 16x op 8x (hoewel soms is beter op 4x, bij bepaalde merken in combinatie met brander). Dus indien je het zeker wilt weten moet je gaan testen.
Cd's op 32x of 24x branden.

Met testen zie je 2 grafieken van je dvd/cd.(testen met cdspeed)
Indien je gaat testen zoals boven dan zie je:

-Wat de beste snelheid is.(ja nog steeds leesbare dvd's).
-Wat de beste snelheid is met je merk brander.(ja nog steeds leesbare dvd's).
-Je ziet of je dvd's de kwaliteit varieert(ja nog steeds leesbare dvd's).
-Je kan zien of de dvd goed leesbaar is, indien je problemen hebt met lezen van dvd, misschien hardware problemen of slechte dvd's, dan weet je direct wat het is.
-Je kan in de toekomst de dvd testen, en kijken of hij nog steeds goed is om te bewaren of een nieuwe branden.
-Je kan zien of de dvd bij je brander past.
-Je kan zien of de dvd's slecht zijn(zelfs zeer slecht gebrande dvd's zijn nog leesbaar, maar wat is in 2 jaar). Indien je merkt dat dvd's slecht lezen, dan heb je meestal al meerdere slechte gemaakt, dus kun je alles gaan terug zoeken, indien je kwaliteit wilt.
-Je kan zien of firmware(van brander) bij de dvd past.

Voor belangrijke gegevens:
Daarom altijd voor backup op een externe hd zetten, en op 2 verschillende dvd merken zetten.
Ja je hebt dan 3 backups, dit is omdat niks te vertrouwen is op de lange duur.

Op www.cdfreaks.com zie je ook voorbeelden van testen, zelfs per merk brander en merk dvd.

Verbatim is normaal goed. Zelf probeer ik vaker meerder merken, maar verbatim bevalt zeer goed.
Brander een liteon omdat deze testen kan, branden doet hij ook goed. Beter is om 2 merken branders te hebben ivm variatie van dvd's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-05 23:55

M2M

medicijnman

ik heb ook eens even rondgelezen links en rechts op fora, en veel gebruikers branden hun schijfjes op maximaal halve snelheid. Ik vind het onzin omdat ik nog maar zeer weinig onleesbare dvd's e.d. ben tegengekomen (behoudens degene die een uurtje of 3 in de zon hebben gebakken), maar als je tijd hebt is het misschien verstandig mijn voorgaande post te negeren... Branden op halve snelheid van de max kan blijkbaar geen kwaad :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:35
Yes, op die site ook gelezen dat met mijn brander en dan specifiek Verbatim media branden op 6-speed de minste errors gaf. Dat merk media was (voor deze brander dus...) het "beste". Dus ik koop gewoon Verbatim en fik op 6-speed. Is mij snel genoeg. Ondertussen een beetje fora lezen en het ding is klaar ;)

Nickname does not reflect reality

Pagina: 1