Nieuw computersysteem crasht vaak, reden onbekend :(

Pagina: 1
Acties:

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-02 11:04
Dag mensen,

Ik heb vorige week een nieuwe pc gebouwd, echter deze crasht echt elke dag op random momenten met amper system load.. bijvoorbeeld onder het browsen in firefox.. of het afspelen van een filmpje in windows media player of zo.

Specs:
Amd Phenom II X4 940 (scythe mugen 2 cooler)
Asus M4N78 Pro mobo (video onboard)
OCZ HPS Reaper 1066mhz 2x2GB
Cooler Master Real Power 520w
OCZ Vertex 60GB + Samsung Spinpoint F1 640GB

Heb em niet overgeclocked en ik heb de laatste bios geinstalleerd.
De computer starte goed op, installeerde windows prima, maar hij hangt echt op de raarste momenten..

Mijn processor is rond de 25-35 graden idle en 't moederbord rond de 25~ volgens Asus PC-Probe en de bios.
Memtest X86 gaf na 12 uur lopen geen errors.

Wat kan de crashes veroorzaken? Ik heb de officiele XP Pro (sp3) geprobeerd en draai nu Windows 7 RC. Beiden hadden de crashes. Apparaatbeheer geeft geen fouten aan qua ontbrekende drivers of zo.. Kan ook geen fouten of meldingen vinden in de event manager..

Als de pc overigens crasht kan ik de muis nog bewegen, maar hij reageert verder nergens meer op. Soms komt er "not responding" in de titel bar te staan en heel soms kan ik ook nog de taakmanager tevoorschijn toveren, maar ik kan de processen niet afsluiten of andere programma's openen... Enige optie is om de computer uit te drukken :S

Kan iemand mij uit de brand helpen?

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Aeonis op 09-05-2009 00:58 ]

• Vectrox
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-01 10:28

Vectrox

\m/ 0_0 \m/

Ik zou maar eens de componenten één voor één omwisselen. Via deze manier kom je er ook achter welk onderdeel er niet deugd in je config.

Aan je eigen waarnemingen te zien zou het probleem zich waarschijnlijk bij het moederbord bevinden.

Personal Homepage

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Daar is de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter voor geschreven. Doorlezen, en aan de hand van de troubleshooter gestructureerd gaan testen. Dan moet je erachter kunnen komen wat het probleem is.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:30
Met gambieter. Verder horen probleemtopics niet in de CSL, zie ook CSL Beleid

Omdat je systeem hangt, maar je de muis nog kan bewegen gok ik op een HDD fout. De Vertex had ook een bug in de firmware, dus probeer die eens up te daten: nieuws: OCZ bestrijdt Vertex-bug met firmware-update.

Mocht dat het niet oplossen, dan zou ik 1 van de beide schijven loskoppelen en 1 schijf gebruiken en kijken of het nog voorkomt. Ik neem aan dat Windows nu op de Vertex staat, ik zou dan de WD Black gebruiken voor Windows om eens te testen.

-> Move naar OM

• Aeonis
Heb de troubleshooter doorgelezen, maar ik weet dat ik mijn cpu/psu/geheugen kan uitsluiten.
Ik denk zelf aan moederbord en harde schijven... Hopelijk dat laatste, want bij 't moederbord kan het van alles zijn..

@GENETX

Thanks voor het verplaatsen van het topic. Ik zat inderdaad ook vanwege die reden aan een HDD fout te denken en wist niet dat er nieuwe firmware was voor de SSD.. Dit zou nog wel eens goed het probleem kunnen zijn.

Ik wil allereerst mijn firmware versie van de SSD checken, of dit daadwerkelijk de oude firmware is van voor de update.. Enig idee waar ik dit kan checken? Hij geeft bij mij alleen aan "v1.10"..

Als ik hem moet flashen gaat alle data er af, dus dan moet ik sowieso ff windows installeren op de samsung spinpoint.. kijken wat er dan gebeurd... hopelijk gaat dan alles goed, dan weet ik de oorzaak van mijn probleem :)

• Aeonis
Bah.. ik lees net dat v1.10 de laatste firmware is van OCZ.. en deze stond standaard in mijn SSD drive.
De firmware kan het probleem dus niet zijn.

Toch maar ff windows op de spinpoint installeren.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Aeonis schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 11:38:
Heb de troubleshooter doorgelezen, maar ik weet dat ik mijn cpu/psu/geheugen kan uitsluiten.
Ik denk zelf aan moederbord en harde schijven... Hopelijk dat laatste, want bij 't moederbord kan het van alles zijn..
Waarom? Maak geen aannames, maar doe de tests. Probeer ook de geheugenchips apart, leen een voeding, etc.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

OMD

Als je Vista gebruikt probeer dan eens de laatste drivers van je onboard netwerkkaart te installeren.
Klinkt stom maar probeer het toch maar eens.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• Aeonis
OMD schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 12:48:
Als je Vista gebruikt probeer dan eens de laatste drivers van je onboard netwerkkaart te installeren.
Klinkt stom maar probeer het toch maar eens.
Had de netwerkkaart al geinstalleerd, daar lag het dus helaas niet aan..

Maargoed.. ik heb zojuist de harde schijf van mijn oude computer er in gezet en daar windows op geinstalleerd.. De SSD schijf heb ik losgekoppeld.. Als hij nu dus niet meer crashed dan zit ik met een problematische SSD schijf.. hopelijk is dit het geval, dan weet ik in ieder geval dat de rest van mijn pc prima werkt.

• Aeonis
Hmmz.. blijkbaar is het inderdaad de SSD, mijn pc is nog geen 1x vastgelopen sinds ik hem afgekoppeld heb.

Hopelijk kan ik hem bij Databyte terugsturen en geld terugkrijgen.. mijn vertrouwen in de OCZ schijf is flink gekelderd.. nieuwste firmware, maar continue crashes. Hij was wel bloedsnel maargoed....

Voorlopig maar ff OS op mn spinpoint draaien en straks als het mogelijks is eventueel Intel SSD kopen of ff wachten tot de prijzen dalen.

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-02 01:57

Emiel1984

Made in NL

Ik heb zelf een Asus P5E mobo. Als ik hierbij de energiebesparende settings activeer in de bios dan 'hangt' mijn PC ook regelmatig. Als je die ook in je bios kan instellen, dan moet je deze dus even uitschakelen en kijken of je systeem dan wel stabiel wordt.

Kreeg hierdoor in memtest errors dus dacht eerst dat het geheugen de oorzaak was totdat ik na wat zoekwerk op google erachter kwam dat die energiebesparende instellingen in de bios met het 'verkeerde' werkgeheugen voor dezelfde problemen kon zorgen.

[LTS][MTS][HTS]

• Aeonis
Emiel1984 schreef op zondag 10 mei 2009 @ 15:09:
Ik heb zelf een Asus P5E mobo. Als ik hierbij de energiebesparende settings activeer in de bios dan 'hangt' mijn PC ook regelmatig. Als je die ook in je bios kan instellen, dan moet je deze dus even uitschakelen en kijken of je systeem dan wel stabiel wordt.

Kreeg hierdoor in memtest errors dus dacht eerst dat het geheugen de oorzaak was totdat ik na wat zoekwerk op google erachter kwam dat die energiebesparende instellingen in de bios met het 'verkeerde' werkgeheugen voor dezelfde problemen kon zorgen.
Met de energiebesparende settings bedoel je Asus Cool 'n Quiet? En heb jij ook een SSD toevallig?

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-02 01:57

Emiel1984

Made in NL

Aeonis schreef op zondag 10 mei 2009 @ 15:14:
[...]
Met de energiebesparende settings bedoel je Asus Cool 'n Quiet? En heb jij ook een SSD toevallig?
Nee heb geen SSD(veel te duur voor mij :+ ). Er zijn overigens meer instellingen in mijn bios dan Asus Cool 'n Quiet. Ik zie overigens hierboven dat je probleem 'opgelost\gevonden' is. Als ik jouw was zou ik is windows installeren op de SSD in je oude computer. Mischien werkt je MOBO gewoon niet mee. Heb je hierop wel de laatste firmware staan ?

[LTS][MTS][HTS]

• Aeonis
Emiel1984 schreef op zondag 10 mei 2009 @ 15:29:
[...]

Nee heb geen SSD(veel te duur voor mij :+ ). Er zijn overigens meer instellingen in mijn bios dan Asus Cool 'n Quiet. Ik zie overigens hierboven dat je probleem 'opgelost\gevonden' is. Als ik jouw was zou ik is windows installeren op de SSD in je oude computer. Mischien werkt je MOBO gewoon niet mee. Heb je hierop wel de laatste firmware staan ?
Ik heb de laatste firmware en bios etc. geinstalleerd. Ook kregen de harde schijven voldoende stroom. Mijn computer is nog steeds niet gecrashed en heb er al heel wat meer mee gedaan dan toen de SSD er nog in zat. Naar mijn weten is er gewoon iets mis met die SSD...

De SSD in mijn oude computer stoppen is helaas geen optie.. moederbord + grafische kaart van mn oude pc zijn overleden.
Pagina: 1