Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

mini laptop laders

Pagina: 1
Acties:

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:25

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Hey,

ik zie steeds vaker voor laptops mini-laders op ebay verschijnen, dwz zonder het enorme blok dat er bij een laptop door de fabrikant wordt geleverd, zie bijvoorbeeld hier.

Op zich ziet dit er heel fijn uit natuurlijk, lekker compact voor in de schooltas, maar wat is nu de kwaliteit van dit spul? Ik heb totaal geen verstand van techniek en ben erg benieuwd waarom dat reuze blok wat er standaard bij zit (een trafo?) zomaar kan worden weg gelaten. Ik neem aan dat dat ook een functie heeft? Kortom: is er geen risico bijv. de accu te beschadigen?

Help ;)

[ Voor 11% gewijzigd door DeNachtwacht op 08-05-2009 23:50 ]

youtube.com/@hisrep

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:29
Veelal is het Chinese meuk die geen filtering aan boord heeft, warmte kan niet goed weg, spanning fluctueert teveel e.d.

Maar als het een originele van de fabrikant is, dan hoef je je nergens zorgen over te maken.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Bedankt!
maar wat doet zo'n blok dan normaal gesproken. Vind het ook vanuit kostenoverwegingen nogal vreemd als een fabrikant zo'n unit tussen de kabel legt als het eigenlijk niet nodig is.

youtube.com/@hisrep

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:29
Blok?

Bedoel je misschien een Ferrietkern ?

Die zorgt voor de ontstoring.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Bij de EEE PC 701 werd ook zo'n kleine lader meegenomen, je zou daarvan de specs en over de kwaliteit kunnen vragen in het EEE PC topic en dan die gaan vergelijken met wat op eBay aangeboden wordt.

@ ThinkPad, ik denk eerder dit middelste ding op de linker foto en dat de TS de adapter rechts bedoelt:
Afbeeldingslocatie: http://www.garry.biz/images/Laptop%20Charger.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.laptoppen.nl/uploads/image/AC%20ADAPTER.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door Wiethoofd op 09-05-2009 00:11 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Wiethoofd schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 00:08:
@ ThinkPad, ik denk eerder dit middelste ding op de linker foto en dat de TS de adapter rechts bedoelt:
Precies dat ding ja ;)
Maar wie o wie weet wat dit ding nu precies doet?

youtube.com/@hisrep

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Stroom omzetten van 230V AC naar een bepaalde spanning aan gelijkstroom. Maar het probleem is een beetje dat laptops nog best veel energie willen hebben (zeker om de batterij op te laden) en dan red je het niet echt fatsoenlijk met zo'n klein dingetje, of hij wordt bloedheet. Als ik even kijk naar mijn macbook pro adapter, die output dan weliswaar max. 85W maar op de 18.5V die eruit komt is dat toch 4.6A en da's niet weinig. Die kleinere adaptertjes gaan zelden boven de 12V 1A.

That said: de blokken die Dell en co meeleveren zijn toch echt nog wel wat groter dan strict gezien nodig, dus mischien is 't nog wel redelijk normaal mogelijk als 't verschil niet zo dag/nacht is als de plaatjes hierboven.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11 16:54

AlexanderB

7800 rpm

tot nu toe werkt het perfect (heb dr zelf ook eentje) :)
origineel is 19v 3a, de nieuwe is 20v 2a, de nieuwe word redelijk warm, maar niet heet, gewoon vergelijkbaar met de temperatuur van de originele adapter.. (en hij is maar de helft van de grootte)

edit: netbook ja..

[ Voor 67% gewijzigd door AlexanderB op 10-05-2009 19:20 ]

• GENETX
  • Laatst online: 22:09
Het hangt ook van je laptop af. Ik vind het nog al wat dat AlexanderB van een 65W (ik neem aan dat het meer dan 3A was) naar een 40W adapter gaat. Ik denk dat mijn eigen notebook hoe dan ook zou freezen met zo'n adapter (mijne heeft een 90W, maar kan wel toe met een 65W gok ik). Voor een netbookje die weinig trekt zou het wel kunnen, maar met een normale notebook zou ik het niet aanbevelen. Die dingen zijn niet voor niets zo groot.

Trafo's en dergelijke spreken mij verder niet aan, dus veel verstand heb ik er niet van (studeer wel elektro, maar moet het tentamen over de stof nog herkansen :P ). Maar zoals al genoemd, je kan een instabiele spanning krijgen. Alhoewel notebooks wel wat bescherming binnenin hebben zou ik niet bepaald gerust zijn op een goede werking, laat staan het vernielen van je notebook.

-> Move naar OH

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

ik zou niet gaan voor die compacte laptopladers.

als die dingen meer dan 50 watt moeten leveren worden die dingen gloeiend heet en zijn ze binnen 5 minuten al kapot. ook qua isolatie zijn die dingen niet te vertrouwen.
de opladers (bakstenen) die bij notebooks bijgeleverd worden kunnen meestal redelijk wat vermogen aan zonder dat de rimpel op de DC lijn te groot wordt (enkel te compenseren met een goeie condensator wat redelijk groot is). Ook moeten alle vermogencomponenten passief gekoeld worden zonder dat het bakje zo heet wordt dat je het niet meer kan vastnemen, daarom maken ze sommige voedingen redelijk groot zodat ze meer warmte kunnen spreiden op een groter oppervlak ;)

Elektrische componenten in europa moeten aan strenge veiligheidseisen voldoen voor ze op de markt mogen worden gebracht, als je iets van ebay koopt dan koop je het ergens anders en laat je het invoeren en dat is volledig op eigen risico dan.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Een gemiddelde Atom netbook of zelfs de 701/900's heeft een maximum verbruik van 35 tot 40W, een "wandadapter" van 50W zou dan prima de boel van prik moeten kunnen voorzien, de 701 wordt zelfs standaard met zo'n ding geleverd.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
hm, ik denk dat ik er idd maar één ga ophalen bij de lokale accessoiresboer. Die paar euro is het gokken wel waard, zolang ik (de accu van) mijn laptop er maar niet kapot mee maak.

Bedankt voor alle uitleg

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1