Gele waarschuwingen in HDTune

Pagina: 1
Acties:

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:51
Ik zit net even met HDTune mijn harde schijven te checken en nu zie ik het volgende bij Health te staan:
HDD1:

IDCurrentWorstTresholdDataStatus
(0A) Spin Retry Count100100970Ok
(B8) (Unknown Attribute)100100990Ok

HDD2:
IDCurrentWorstTresholdDataStatus
(05) Reallocated Sector Count1001003613Ok
(0A) Spin Retry Count100100970Ok
(B8) (Unknown Attribute)100100990Ok

De bovenstaande waardes staan met geel omlijnd en nu las ik dat dat betekent dat er gewaarschuwd wordt voor waardes die tegen hun kritieke maximum aan zitten te komen.
Nu is mijn vraag in hoeverre ik me nu zorgen moet gaan maken, want zelf heb ik hier totaal geen idee van.

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
De reallocated sector count geeft aan dat er slechte sectoren op de HDD staan. Op die schijf zou ik zeker geen belangrijke gegevens meer bewaren.
Van die andere waarden moet je je niet veel van aantrekken. Die staan in het geel omdat de drempelwaarde heel hoog is.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Reallocated Sector betekend dat er sectors defect zijn, deze zijn door de hd vervangen door reserve sectors.(een hd heeft reserve sectors voor zo een geval)

Of dit een gevaar is voor je data weet ik niet(ja het is niet goed), zelf heb ik een hd met 3 sectors, deze waarde stijgt niet.
Jij hebt er meer, dus niet goed, dus wel belangrijke gegevens backuppen, en daarna de hd in de gaten houden of de waarde stijgt.

Heb je de hd goed gekoeld?

• friggler
Ok, bedankt voor de duidelijke reacties.

De HDD's zijn goed gekoeld en hebben idle een temperatuur van ongeveer 25 graden.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-02 12:12
Temperatuur van de disks is nagenoeg irrelevant m.b.t. de levensduur, zo heeft Google's serverpark uitgewezen. Maakt een verwaarloosbaar verschil of de disk nu gekoeld wordt dan wel niet.

Nickname does not reflect reality

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Ik zou zeggen dat 25 graden wat aan de frisse kant is.
Dat zelfde onderzoek van google (kan ook een ander onderzoek zijn geweest) had ook aangetoond dat de failurerate van schijven veel hoger ligt bij schijven die tot onder de 30 graden gekoeld zijn in vergelijking met schijven die wat warmer zijn dan dat.
Ik kan er met de waarde wat naast zitten maar de het was iig niet goed voor schijven als ze TE koel worden gehouden.
Voor de meeste pc onderdelen geld hoe koeler hoe beter maar voor HD's is dat zeker niet het geval.
Je hoeft je pas zorgen te maken als je schijven met regelmaat boven de 45 graden uitkomen.

Smiling as the shit comes down...

• friggler
Kan daar helaas niets aan veranderen (behalve de intake fan eruit halen).
Eerlijk gezegd denk ik niet dat die 5 graden een erg groot verschil zullen maken, maar goed...ik kan het mis hebben natuurlijk.

Verwijderd

Eens een errorscan uitvoeren, en als daar errors uitkomen kan misschien met een printscreen ervan al RMA aanvragen.

• friggler
Nou, RMA zal geen optie zijn, want ik heb de schijven al een tijdje. Maar er zit nog gewoon fabrieksgarantie op, al denk ik erover om daar geen gebruik van te gaan maken als er sectoren beschadigd zijn, want zo tevreden ben ik niet over deze Maxtor schijven...ze ratelen als een gek (maar ze zijn wel lekker snel eerlijk gezegd).

Error scan had ik al uitgevoerd, maar er waren geen beschadigde sectoren gevonden.
Pagina: 1