Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Gezocht] obv bestandsnaam naar een directory verplaatsen *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor XP, Vista;

Weet er iemand of er een stukje software bestaat om automatisch bestanden te plaatsen in een map gebaseerd op de naam van het bestand (niet de extensie). Ik weet dat er bijvoorbeeld deze bestaat: http://gallery.live.com/l...82-41a7-b68c-2753fad412a5

Deze doet het dus op basis van extensie (best makkelijk voor sommigen, daarom plaats ik hem ook), ik zoek dus iets vergelijkbaars (een magic folder...) die bestanden in het juiste mapje plaatst op basis van de bestandsnaam.

• vmsw
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-02 19:47
Verwijderd schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 19:14:
die bestanden in het juiste mapje plaatst op basis van de bestandsnaam.
Zoals? Want eenzelfde bestandsnaam wordt niet geaccepteerd omdat het natuurlijk dan een 'botsing' geeft. Hoe zie je dat voor je?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je zou een batchfile kunnen schrijven die moved op basis van bestandsnaam en dan wildcards inzetten voor de extensie en delen van de bestandsnaam.

Zo heb ik met robocopy die de bestanden vanaf m'n downloadschijf naar m'n dataschijf verplaatst en daar direct in de goede mappen zet. Robocopy is op XP mogelijk met de Windows Server 2003 Resource Kit Tools

[ Voor 53% gewijzigd door Wiethoofd op 08-05-2009 19:21 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Waarschijnlijk hebben de bestanden een naam als volgende:

auto_0002154.jpg
boot_05415481.jpg
fiets_05154222.jpg

Dus prefix + random nummer.

Die moeten dan in een juiste map gezet worden:

alles met prefix "auto" naar map "auto" etc....

Dit zou met een scriptje kunnen werken .

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad. Gewoon een scriptje schrijven. Als je daar geen ervaring mee hebt: pak een willekeurige tutorial / boek over bijv VBScript, of batch of zelfs AutoIt oid en ga wat spelen.

Een topictitel als 'Software gezocht...' is in Client Software Algemeen nogal zinloos. Ik neem aan dat je niet willekeurige software zoekt, dus pas de titel aan ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

ROBOCOPY "locatie waar de bestanden staan" "locatie waar ze heen moeten" "beginbestandsnaam*.*" /MOV /NP

In het geval van het voorbeeld van 0X55AA wordt het dan bijvoorbeeld:
ROBOCOPY "D:\Ongesorteerd\Meuk" "D:\Auto" auto*.* /MOV /NP
ROBOCOPY "D:\Ongesorteerd\Meuk" "D:\Boot" boot*.* /MOV /NP
ROBOCOPY "D:\Ongesorteerd\Meuk" "D:\fiets" fiets*.* /MOV /NP

Zorg dat je locaties en mapnamen tussen aanhalingstekens gaat zetten als deze spaties bevat.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:05

DukeBox

loves wheat smoothies

heb je een voorbeeld van bestandsnamen ?
In het voorbeeld van:
0X55AA schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 19:27:
auto_0002154.jpg
boot_05415481.jpg
fiets_05154222.jpg
Kun je dit commando gebruiken in een batchfile onder windows (2000 of hoger):
code:
1
2
3
4
5
6
for %%f in (*.jpg) do (
for /f "delims=_" %%d in ("%%f") do (
if not exist "%%d" mkdir "%%d"
move "%%f" "%%d\"
)
)

heb je geen programma o.i.d. voor nodig:

[ Voor 86% gewijzigd door DukeBox op 20-05-2009 18:59 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

sorry voor mijn wat late reactie (paar daagjes ervan tussen gepiept). Allereerst allemaal bedankt voor de hulp en reacties.

Het probleem is dus dat op het vlak van programmeren een absolute leek ben. Maar verschillende mensen zijn het erover eens dat een scriptje de beste oplossing is (toch?). Misschien hebben jullie dan een suggestie welk goed boek ik erbij kan pakken waardoor een maagdelijke programmeur zoals ik zich niet voelt afgeschrikt....
Het zou dus onder w2000, xp en vista moeten kunnen draaien (platform onafhankelijk java?).

Misschien dat ik met een simpel batchfile dit ook kan oplossen. Ik plaats alle meuk in een mapje waarna ik het batchfile hierop loslaat en eventueel met kladblok kan aanpassen wat betreft jokers zoektermen enz.
Een batchfile is als beginner denk ik het meest overzichtelijk om te begrijpen en zelfstandig aan te passen?

Iemand suggesties?

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Google moet genoeg informatie opleveren als je aan de slag wilt met een batch file. Kom je er niet uit dan kan je in je cmd-venster ook het commando met de /? parameter meer info opvragen over de switches die je toe kunt passen bij het desbetreffende commando.

note, robocopy werkt niet op Windows 2000

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Wiethoofd schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 18:14:
note, robocopy werkt niet op Windows 2000
Jawel hoor, maar je moet hem eerst uit de resource kit halen. Volgens mij zit hij standaard ook niet in 2k3.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 15:23:
Misschien dat ik met een simpel batchfile dit ook kan oplossen. Ik plaats alle meuk in een mapje waarna ik het batchfile hierop loslaat en eventueel met kladblok kan aanpassen wat betreft jokers zoektermen enz.
Een batchfile is als beginner denk ik het meest overzichtelijk om te begrijpen en zelfstandig aan te passen?
Ja dat kan.
Iemand suggesties?
Voorbeeld heb ik toch boven je gepost ?

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 19:00:
[...]

Ja dat kan.

[...]

Voorbeeld heb ik toch boven je gepost ?
Ja, klopt (waarvoor dank _/-\o_ ). Dit gaat echter mijn batch kennis al te boven. Zo maagdelijk ben ik... Wat ik lees is dat indien een directory niet bestaan er eentje aangemaakt wordt vanuit de naam van het bestand. Lees ik dit goed?
Ik denk dat ik een basismapje op bijv C:/ moet aanmaken (bijv c:/meuk/) en dan de batchfile met het commando move*trefwoord* z:/(serveradres)
En dan voor elk mogelijk (regelmatig terugkerend) trefwoord en bijbehorende map een regel aanmaken?
Als c:/meuk/ de basismap is en bijvoorbeeld z:/contacten/belastingdienst/ het doel is hoe kan ik dan het beste de regel opbouwen? Als ik de helpfunctie onder de cmd regel lees is het zoiets als:

(file: 2009-05 OB belastingdienst) ik smijt deze in meuk (via snelkoppeling)

move c:/meuk/*belastingdienst* z:/contacten/belastingdienst/

heb ik dit juist?

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Niet elk commando maakt de doelmap aan, Robocopy doet dit wel, xcopy met de juiste parameter ook, copy en move niet. Je zult dan het volgende moeten doen:
mkdir C:\meuk

Zo wordt de map meuk op C: aangemaakt.

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 15:27:
Niet elk commando maakt de doelmap aan, Robocopy doet dit wel, xcopy met de juiste parameter ook, copy en move niet. Je zult dan het volgende moeten doen:
mkdir C:\meuk

Zo wordt de map meuk op C: aangemaakt.
Thanx, het aanmaken van mappen doe ik meestal handmatig (zowel onder dos als onder win***). Het zijn eigenlijk files met bestandsnamen die regelmatig terugkeren (zoals die van de belastingdienst bijvoorbeeld).

Ik ga in ieder geval testen met jullie suggesties en laat weten hoe en wat het geworden is....

ALLEMAAL BEDANKT VOOR DE HULP ALVAST!! :) _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
En ja hoor.... eindelijk tijd om het batchfile te testen (over netwerk-schijfletter). Het werkt inderdaad prima zolang je geen fouten maakt in de bestandsnamen.....

He, allemaal super bedankt voor de hulp!!!! :) _/-\o_ :)
Pagina: 1