Amazon.co.uk rekent teveel BTW?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:01
Nu de pond zo laag staat wilde ik een PS3 (die toch al op de verlanglijst stond) bestellen vanaf Amazon, om tevens de kunnen profiteren van hun actie.

Nu komt er echter na bestellen nog 60,- GBP aan VAT (BTW) bij. Waar komt dit vandaan? Een google zoektocht leverde mij alleen op dat UK 15% heeft en NL 19%. Maar 4% verschil is maar een paar GBP, geen 60,-.

Uit de FAQ van Amazon haal ik dit:
The "Our Price" amounts displayed for goods sold by Amazon.co.uk are inclusive of UK VAT.

Dus zou ik voor een PS3 moeten betalen 289,- GBP + 4% (verschil tussen UK en NL). Waarom rekent Amazon dan 289,- GBP + 19%? In principe betaal je dan dus 34% (15+19) BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:01
Ik heb het getest met een spel en daarbij had ik het niet.

Vervolgens heb ik geprobeerd om de kit met gelijke spellen samen te stellen, maar via andere menu's / volgorde en nu is het wel gelukt.

van bijna 380,- naar 319,- GBP.

Sorry voor topic, zat hele middag al te spelen, open je een topic en dan lukt het }:O.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 19:59

job

We hebben binnen de schengenlanden vrij verkeer van goederen.
Dus dan mag het geen extra btw zijn. Je betaalt vat in de UK, UK zit bij de schengenlanden.
Nederland mag dus niet ook belasting gaan eisen dmv btw.

edit: Er gaat dus ergens op amazon iets mis, of jij doet iets verkeerd :).
En als het via een omweg (je 2e post) wel goed gaat lijkt me de oorzaak duidelijk.

[ Voor 29% gewijzigd door job op 08-05-2009 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:53

-d-

job schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 18:07:
Dus dan mag het geen extra btw zijn. Je betaalt vat in de UK, UK zit bij de schengenlanden.
Nederland mag dus niet ook belasting gaan eisen dmv btw.

edit: Er gaat dus ergens op amazon iets mis, of jij doet iets verkeerd :).
En als het via een omweg (je 2e post) wel goed gaat lijkt me de oorzaak duidelijk.
Amazon rekent wel degelijk de NL tax - alle prijzen op de site zijn inclusief 15% VAT, bij afrekening voor Nederlandse klanten wordt dit omgerekend naar 19% NL BTW.
Maar het is dus niet 15% UK VAT plus 19% NL BTW.

Overigens werkt het ook andersom - als ik bij Amazon Duitsland bestel (ik woon in Luxemburg waar BTW 15% is) betaal ik weer minder dan op de site staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:38
job schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 18:07:
Volgens mij niet toch? Schengen

Het VK doet altijd raar in Europa

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-01 22:55
Het afschaffen van de landsgrenzen binnen de EU wil niet zeggen dat dit ook geldt voor de BTW tarieven.
Deze moeten nog steeds afgedragen worden, men streeft er wel naar om naar een gezamenlijk en gelijk tarief/percentage te komen, maar zoals altijd duurt dat nogal lang.

Voor degene die het wel interessant vinden, of lezen leuk vinden:
http://www.europarl.europa.eu/factsheets/3_4_5_nl.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hier ben ik ooit een topicje over begonnen: Dragen webshops buitenlandse BTW af?

Uit dat topic een de regeling die van toepassing is:

Binnen de EU: afstandsverkopen

Afstandsverkopen zijn verkopen waarbij goederen door u of voor uw rekening naar het EU-land van uw afnemer worden vervoerd en geen sprake is van een intracommunautaire verwerving. De levering vindt plaats in het land van de afnemer. Daarom is de levering in principe belast in het land van de afnemer en moet u dus btw aangeven en betalen aan de Belastingdienst in het land van de afnemer (bestemmingslandbeginsel).

Aangifte toch in Nederland
Voor afstandsverkopen beneden een bepaald drempelbedrag moet u de btw in rekening brengen en afdragen aan de Belastingdienst in uw eigen land (oorsprongslandbeginsel).
U moet de btw over uw afstandsverkopen aangeven en afdragen in Nederland als:
• u ondernemer bent en goederen levert, én
• goederen door u of voor uw rekening naar de afnemer in een ander EU-land worden vervoerd (zonder dat u de goederen monteert aan andere goederen), én
• uw afnemer een particulier is of een bijzondere ondernemer of een niet-belastingplichtig rechtspersoon wiens intracommunautaire verwervingen niet in zijn eigen land worden belast; én
• het totaalbedrag aan afstandsverkopen naar een bepaald ander EU-land, niet hoger is dan het door dat EU-land vastgestelde drempelbedrag per kalenderjaar
Let op!
U mag het drempelbedrag ook in het voorgaande kalenderjaar niet hebben overschreden. Heeft u dit wel gedaan, dan moet u de btw aangeven en vodoen in het land van aankomst van de goederen.
Als het gaat om afstandsverkopen van accijnsgoederen of nieuwe vervoermiddelen moet u de btw altijd voldoen in het land van aankomst van de goederen.

Verzoek om aangifte in ander EU-land zonder overschrijding van drempelbedrag
Ook als u het drempelbedrag (nog) niet overschrijdt, kunt u ervoor kiezen het bestemmingslandbeginsel op uw afstandsverkopen toe te passen. Dit kan bijvoorbeeld voordelig zijn als u van tevoren weet dat u het drempelbedrag zult overschrijden of als het btw-tarief in het bestemmingsland lager is dan in Nederland. Uw keuze moet u maken per EU-land en geldt voor minstens 2 kalenderjaren. U zult zich dan in het land van aankomst van de goederen bij de Belastingdienst moeten registreren en u zult zelf aangifte moeten doen. Stuur een schriftelijk verzoek naar de Belastingdienst als u het bestemmingslandbeginsel bij afstandsverkopen wilt toepassen.
toon volledige bericht
Amazon.co.uk lijkt dus een van de bedrijven die het goed doen (dat is dus misschien veranderd, toen dacht ik geloof ik dat ze het niet deden).

[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 09-05-2009 03:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 19:59

job

Semyon schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 02:40:
[...]

Volgens mij niet toch? Schengen

Het VK doet altijd raar in Europa
Verrek, dacht toch echt dat ze erbij hoorden :)
Er is wel wat geregeld omdat ze wel bij de EU horen, maar geen schengenland dus.
Bedankt voor de aanvulling

begintmeta & Yippie: ook handig deze extra info. ik ga even lezen :).

[ Voor 3% gewijzigd door job op 09-05-2009 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:52

franssie

Save the albatross

Yippie schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 19:14:
<snip>
Geen invoerrechten, wel BTW. Amazon UK is 1 van de weinige bekende shops uit de UK die dit goed doet.
http://www.douane.nl/part.../internetaankopen-03.html daar staat toch echt "geen omzetbelasting" ...

Volgens mij als particulier ook geen BTW aangezien je deze al in de UK hebt betaald, ook al zijn ze nu (tijdelijk) lager.
Ik koop van alles in en buiten de EU maar heb echt nog nooit een aanslag gehad voor wat dan ook binnen de EU, volgens mij is dat bedrag wel terug te vorderen, tenzij je niet als particulier kocht zelfs dan blijft de buitenlandse btw aftrekbaar maar is de verkoop wel 19% btw plichtig. http://www.mkbservicedesk.nl/887/btw-importeren.htm niet dus maar als particulier kan het wel "dubbele btw-vrij".

Als Amazon.co.uk mij 19% btw berekent steken ze het imho gewoon in hun eigen zak (die 4% verschil dan) en dan zou ik het aanvechten.

eea geld natuurlijk niet voor accijns, dan moet je zelf op de boot stappen.

edit:// maar meer on topic, ik heb het helaas ook meerdere malen meegemaakt dat het pakket tot anderhalve week bij de douane lag te roesten, zelfs de belastingdienst is sneller!
Dat credo van leuker kunnen we het niet maken maar wel makkelijker sneller zou wel een verbetering zijn. Het loon van die gasten wordt wel betaald van mijn btw, accijns en andere leuk bedachte heffingen die ik nog erger vind dan Inkomsten Belasting! 8)7 :( >:)

[ Voor 43% gewijzigd door franssie op 03-08-2009 21:52 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
Is een tijdje geleden voor me, maar ben er nog is even in gedoken.
Er is een drempelbedrag van 35K, als je hieronder zit wordt de BTW of gelijkwaardige variant in het land van oorsprong afgedragen. Zit je hierboven, dan moet het in het land van aankomst.

Als je dit niet wil of kan bijhouden, dan kan je er voor kiezen om het altijd in het land van aankomst te doen, tenzij het BTW tarief gelijk is.

AmazonUK zit natuurlijk ver boven het drempelbedrag.

Let overigens op dat je Schengen en de lidstaten van de EU niet doormekaar haalt.
De UK is wel lid van de EU, maar niet van Schengen.

Als landen lid zijn van beide, dan heb je nergens last van. ( prijzen zijn dan incl btw van het land waar het verkocht wordt, dus geen bijkomende kosten bedoel ik dan )

[ Voor 10% gewijzigd door Yippie op 03-08-2009 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

dat is dan het probleem van amazon.co.uk (niet amazon.com natuurlijk) aangezien het eigenlijk losse bestellingen zijn. Maar inderdaad verhogen zij het bestel bedrag (net gecontroleerd) voor niet UK leden, maar dat zijn de verzendkosten denk ik (het gaat wel om ca 4%). Beetje onduidelijke site.

Schengen gaat overigens over paspoort controles en daar maken ze geen deel van uit (heeft voor hun ook weinig zin). Ik denk dat het pas verschil maakt bij zakenlijke transacties, daar lijkt die 35K+ grens ook op.

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 03-08-2009 22:08 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
Verschil is precies het verschil tussen UK VAT 15 of 16% uit mijn hoofd, en onze 19%BTW.
Ik had het toch duidelijk over AmazonUK en niet over Amazon.com ?
eea over de opmerking eerder over het betalen voor extra kosten voor pakket uit de UK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ja dat was duidelijk, zal het eens aan de fiscalist en vervoerder vragen maar het gaat er bij mij niet in dat een zending van 35k+ die bestaat uit collies voor particulieren (met verschillende aflever adressen) dan wel btw plichtig zou zijn, dat gaat echt in tegen het europeesch verdrag. En als het de btw diefstal (imho) van amazon is zouden ze het gratis verzenden en dat heb ik uit de UK nog nooit meegemaakt (meest waardeloze postsysteem van de EU op Italie na dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
Info over de website's spreken mekaar wel tegen, AmazonUK heeft dit er over te vertellen:

VAT on Sales by Amazon.co.uk for EU customers outside the UK
VAT rates for delivery out of UK within EU countries

Terwijl de website van de douane dit erover zegt.

Ben wel benieuwd naar de uitkomst, ga er binnenkort ook is achteraan. De info die te vinden is voor de gemiddelde consument is in ieder geval tegenstrijdig op een aantal fronten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

misschien moeten we deze discussie laten afsplitsen?

see onbedoelde kick below

dank voor de link naar het btw beleid van amazone.co.uk, het lijkt erop dat ze niet vanuit de EU verzenden maar dat ga ik navragen. Opmerkelijk is dat ze ook zeer lage btw tarieven hebben voor sommige eu landen en ik dacht dat dat alleen b2b kon, maar misschien mag je daarvoor kiezen als je dan het hele btw regieme zo instelt (dan is het wel eerlijker om in Slovenie te conccurreren etc).

the Uk gvmt schrijft dit:
http://www.businesslink.g...SOURCES&itemId=1078129512
[quote]
Sales within the EU

If you're selling to a private individual or business that isn't VAT-registered, you charge VAT in the normal way.
[/quote]
"in the normal way" is natuurlijk weer heerlijk Brits onnavolgbaar vaag gesteld maar ik neem nu aan dat ze gewoon het Britse VAT tarief bedoelen aangezien de gemiddelde Brit de Euro al raar vindt (en rechts rijden, en mayo op je friet ipv azijn), zij heten immers mainland en wij "the continent/Europe", en dus verschillende VAT tarieven wel te moeilijk zullen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 03-08-2009 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik ben het er als consument niet mee eens maar je hebt helemaal gelijk, boven een jaarlijks drempel bedrag moet een leverancier de btw van het doel land betalen: http://www.mkbservicedesk...n-webwinkel-producten.htm
het bedrag verschilt per land, maar die 35K komt inderdaad voor.
Europa weer op haar kleinst, ik hoop zelf op een nivelatie van de btw tarieven maar dat gaat zo niet snel gebeuren.
Leuke is wel dat als je dus bij een kleine toko in Slovenie een betere deal krijgt dan bij amazon :)

Douane.nl heeft overigens geen email 8)7 moeten ze te hard werken om dat erbij te hebben ...

Overigens kan je dan nog steeds geen 19% btw naheffing krijgen aangezien die dan al in de UK al voldaan is en daar refereert de site van de douane aan lijkt me.

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 03-08-2009 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:53

-d-

Zoals al eerder door mij gepost - Het heeft helemaal niks te maken met specifiek de UK. Ik woon in Luxemburg (BTW van 15%). Als ik bij Amazon Duitsland (19% BTW) koop betaal ik minder dan de prijzen op de site. Dus het werkt ook gewoon andersom. Dus het verhaal van Amazon steekt het in hun eigen zak gaat niet op. Ik betaal bij Amazon UK dan weer hetzelfde bedrag als op de site (BTW tarieven zijn gelijk).

Het feit dat ze dit doen heeft er volgens mij mee te maken dat ze een Amerikaans bedrijf zijn, met Luxemburgs vestiging/holding-adres, die vanuit UK/Duitsland/Frankrijk versturen. Iets te ingewikkelde constructie voor mij om dit fiscaal correct te gaan onderzoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik weet niet precies wat in dit topic ineens weer de vraag is, maar ik meen dat begintmeta in "Amazon.co.uk rekent teveel BTW?" al best duidelijk zou moeten zijn. (zie eventueel ook dat andere topic) Het heeft niets te maken met dat het al-dan-niet een Amerikaans bedrijf is.

[ Voor 34% gewijzigd door begintmeta op 04-08-2009 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
De discussie is opgelaaid in een ander topic te weten Yippie in "USPS pakketje bij Douane" over toeslag voor pakket uit de UK.
Maar gezien we wat offtopic raakten, en de posts beter bij dit topic passen, heeft een alleraardigst modje berichten van mij en franssie hierheen verplaatst.
offtopic:
Waarvoor overigens dank, alleen wel jammer dat het niet is gemeld in dat andere topic, en dat je er achter komt omdat je bookmark niet werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door Yippie op 04-08-2009 14:49 ]

Pagina: 1