[GSM] Wat zorgt voor dat karakteristieke GSM-geluid?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Topicstarter
Hallo allemaal,

Heeft iemand een idee wat er nou eigenlijk voor zorgt dat je dat bliepende GSM-geluid krijgt als je telefoon z'n signaal uitzendt?

- Het is te horen op zowel 900MHz als 1800MHz, dus de frequentie maakt niet uit.
- Encryptie die hiervoor zorgt?
- Is het gewoon het GSM-protocol?

Bij 3G (2100MHz) heb je dit niet meer, dus ik vraag me af waardoor dit nou eigenlijk wordt veroorzaakt. :)

Iemand die dit weet? :)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:39
Volgens mij wordt dat geluid veroorzaakt door interferentie in je speakers. Met name de wat oudere audiosystemen hebben hier nog wel eens last van.

Het heeft weldegelijk met de frequentie te maken, het geluid is namelijk het hevigst bij 900MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProCal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2023
MensionXL schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 17:23:
Hallo allemaal,

Heeft iemand een idee wat er nou eigenlijk voor zorgt dat je dat bliepende GSM-geluid krijgt als je telefoon z'n signaal uitzendt?

- Het is te horen op zowel 900MHz als 1800MHz, dus de frequentie maakt niet uit.
- Encryptie die hiervoor zorgt?
- Is het gewoon het GSM-protocol?

Bij 3G (2100MHz) heb je dit niet meer, dus ik vraag me af waardoor dit nou eigenlijk wordt veroorzaakt. :)

Iemand die dit weet? :)
Bij 3G heb je dat wel degelijk. Dat gaat alleen veel sneller en is af en toe een íets andere toon. Met m'n N73 en met iPhone heb ik het gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Topicstarter
ProCal schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 17:29:
[...]

Bij 3G heb je dat wel degelijk. Dat gaat alleen veel sneller en is af en toe een íets andere toon. Met m'n N73 en met iPhone heb ik het gehoord.
Hmm, ik heb het nog nooit opgemerkt bij 3G.

Bedankt voor de reacties. :)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProCal
MensionXL schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 17:40:
[...]

Hmm, ik heb het nog nooit opgemerkt bij 3G.

Bedankt voor de reacties. :)
Hehe... Alleen jammer dat je nog steeds niet weet wat het geluid nou precies veroorzaakt... Ik ben er ook wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 14:59

job

Welk kenmerkende geluid hebben we het eigenlijk over? Bedoel je het geluid wat geluidsboxen maken als je gebeld wordt op je mobiel en toevallig dicht bij een microfoon/versterk staat?

Dat lijkt mij electromagnetische straling (daar werken radiogolven mee) dat wordt opgepikt door je versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 206724

@job
Dat blieperdeblieper-debliep geluidje als je je GSM bij iets met een speaker houdt waarschijnlijk (8>

[ Voor 134% gewijzigd door Anoniem: 206724 op 08-05-2009 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108806

job schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 17:50:
Welk kenmerkende geluid hebben we het eigenlijk over? Bedoel je het geluid wat geluidsboxen maken als je gebeld wordt op je mobiel en toevallig dicht bij een microfoon/versterk staat?

Dat lijkt mij electromagnetische straling (daar werken radiogolven mee) dat wordt opgepikt door je versterker.
Ik denk dat typische ge tik-tik-tiiiiiiik voordat je mobiel daadwerkelijk overgaat, te horen op slecht afgeschermde speakers etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Quote van website die ik had gepost hierboven:
The cause of this buzzing has to do with GSM's "time division" nature. The ever-knowledgeable Keith Nowak, spokesperson for Nokia, explains it as follows: "[[With GSM]] the RF transmitter is turned on/off at a fast rate, and that 'pulsing' is often picked up by nearby devices that don't have good RF shielding. In the case of GSM the pulse rate is 217 Hz, which can be easily heard."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProCal

Ik neem aan dat we het over dit geluid hebben. Ik wel tenminste :P

http://www.youtube.com/watch?v=emxPVUM3y54

En het stoort kennelijk ook op een scheerapparaat

http://www.youtube.com/wa...INe7TUK5k&feature=related

[ Voor 10% gewijzigd door ProCal op 08-05-2009 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

ProCal schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 17:53:
[...]

Ik neem aan dat we het over dit geluid hebben. Ik wel tenminste :P

http://www.youtube.com/watch?v=emxPVUM3y54
Ja oke, dat dacht ik ook.
Dat wordt dus veroorzaakt door electromagnetische straling.

Maar in de topicstart komt nergens terug wat hij nou exact bedoelt.
Het woord boxen/speakers/versterker/oid komt in de hele topicstart niet terug. Dus ik zat te twijfelen.

[ Voor 20% gewijzigd door job op 08-05-2009 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De naam van dit effect is "GSM Buzz". Zoek er maar is op op Google, genoeg informatie te vinden hierover :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProCal
job schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 17:57:
[...]

Ja oke, dat dacht ik ook.
Dat wordt dus veroorzaakt door electromagnetische straling.

Maar in de topicstart komt nergens terug wat hij nou exact bedoelt.
Het woord boxen/speakers/versterker/oid komt in de hele topicstart niet terug. Dus ik zat te twijfelen.
En dit bedoelde ik met de 3G storing... Sneller dus

http://www.youtube.com/watch?v=rYGFfu2WAJo

Alleen jammer van die halve tamme :)

edit: Wel een lekkertje, die blonde

[ Voor 3% gewijzigd door ProCal op 08-05-2009 18:01 . Reden: Noodzakelijke info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Topicstarter

Logisch dat het elektromagnetische straling is. ;) Maar wat ik mij afvraag is wat nou precies hetgeen is dat voor dit geluidje zorgt? ;)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

MensionXL schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 18:41:
Logisch dat het elektromagnetische straling is. ;) Maar wat ik mij afvraag is wat nou precies hetgeen is dat voor dit geluidje zorgt? ;)
Als je weet dat het electromagnetische straling is, dan zoek je op wat dat dan precies is:
Wikipedia: Elektromagnetische straling

deze electromagnetische straling zal dus als het sterk genoeg is (hoe dichterbij de straling hoe sterker het effect) electrische spanning opwekken in metalen. Je versterker en speaker(bedrading) zitten vol met metalen: bedrading zelf, printplaten, kleine onderdelen.

Je weet dat speakers stroompjes omzetten in geluid.
Die electromagnetische straling wekt dus in metalen (en dus je geluidsapparatuur) stroompjes op.. je speakers doen niets anders dan die stroompjes omzetten in geluid.

Dat er vervolgens dat specifieke geluid uitkomt komt door de straling die de versterker ontvangt.
De straling die je gsm uitkomt zal dus hoogstwaarschijnlijk pulseren, en geen continu signaal zijn.

edit: Welk specifieke onderdeel van je geluidsapparatuur nou precies de signalen opvangt, en of dat dus nog door het "versterk" gedeelte heengaat weet ik niet. Misschien dat iemand mij nog kan aanvullen/verbeteren :).

[ Voor 20% gewijzigd door job op 09-05-2009 12:10 ]

Pagina: 1