Toon posts:

Enquête MMORPG's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Wij zijn twee studenten van de Universiteit Utrecht en doen een onderzoek naar spelers van MMORPG´s. We zijn geïnteresseerd in de vriendschappen (zowel aantal als de kwalitiet van die vriendschappen) die spelers vormen in MMORPG´s en hoe je ervaring in real life zich verhoudt tot de MMORPG's die je leuk vindt om te spelen. Tevens zijn er enkele vragen over de motivatie voor het spelen van MMORPG's.

Klik op onderstaande link om mee te doen aan het onderzoek. De vragenlijst zal ongeveer 15 minuten duren.

http://uurespondents.netq...46-8150-8b556ed3c79d&l=nl

Alvast hartelijk bedankt!
Met vriendelijke groet,
Marloes Schaap en Martijn Altenburg.

P.s. Ik heb toestemming gekregen voor het posten van deze enquête van The Zeroorez. Uiteraard zal ik wanneer de resultaten bekend zijn hier een samenvatting posten met de bevonden resultaten.

P.s.2 Uiteraard zijn opmerkingen of anderzijds commentaar welkom op dit toppic of kun je mailen naar onderzoek.mmorpg@gmail.com

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2009 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:51
Het lijkt me handig als je ook een soort stelling of vraag in je post verwerkt waar iederen op kan reageren. Dan heeft de rest van het forum ook nog wat een je topic én blijft je topic in de active topics lijst. Win-win dus.

Ik speel zelf sinds 2001 mmorpgs. Hoewel ik soms pauzes van meer dan een jaar heb. In al die tijd heb ik nul vrienden 'ingame' gemaakt. Vrienden heb ik altijd buiten de game om gemaakt. Daarnaast speelde vrijwel niemand mmorpgs toen ik begon. Ik was toen iets van 15-16. Tegenwoordig is dat wel anders in die leeftijdscatagorie. Wat ik zo hoor speelt de helft van de 15-16 jarige games en een groot deel daarvan speelt WoW. Ik gok dat mmorpgs dan een grotere invloed hebben op het sociale leven van die kinderen.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Is er ook een stelling waarop je de enquente maakt? Relatie reallife/gaming is leuk om te weten, maar zoek je daar iets specifiek in of gewoon algemene info?

(bijvoorbeeld: Binnen MMO's zijn er meer 'reallife' vriendschappen dan andere online games of Het maken van vriendschappen is relatief makkerlijk in MMO's dan erbuiten)

naja, wat ping zegt ^^

Btw, Champions Online is pas in beta, kan je nog niet echt 'spelen' ;)

Dan meteen wat opmerkingen:
De voorbeelden uit vraag 1 komen niet allemaal terug in vraag 2, beetje scheef.

Vrienden had imho toch iets 'strakker' omschreven moeten worden, daar kan je aardige afwijking in uitslag krijgen als mensen op verschillende manieren de term 'vriend' zien. (bekende van MSN kan als 'vriend' worden beschouwd, andere vinden dat pas als je elkaar ook echt goed RL kent).

Ik ben boos op mijn vrienden in de MMORPG:
deze stelling snap ik niet echt. Hoe kan je daar mee eens/oneens zijn?

Vraag van de gilde's vond ik netjes uitgewerkt :)

Bij de serie eens/oneens, meer een netq probleempje:
Deze vraag is verplicht, u dient de vraag (volledig) te beantwoorden.
Zeker met zo'n lijst is het moeilijk te zien welke je dan niet hebt beantwoord.

'het beroep' klinkt wat vaag, in neem aan dat je dus de 'class' bedoelt? (sommige games hebben ook 'jobs', naast 'classes).

Het sociale gedeelte is netjes uitgewerkt, al mis ik wel beetje de link met het echte leven. (hoe MMO's invloed hebben op je sociale leven, ben je verder 'ontwikkeld' door MMO's etc), het effect zegmaar.

[ Voor 71% gewijzigd door SinergyX op 08-05-2009 17:28 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:20

Valkyre

Kitesurf FTW!

Ben hem aan het invullen, maar wat zijn dit nu voor vragen:
Ik lieg om te krijgen wat ik wil
Ik treiter anderen om ze boos te maken.

Ik probeer geld of items af te pakken van andere spelers. (ik speel alleen wow, maar het is redelijk ingebouwt dat dit soort dingen niet gebeuren..)

De technologische vooruitgang doet afbreuk aan zin en betekenis van het leven.
....... ehm.. kan iemand uberhaupt de betekenis van het leven, melden...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baator_Balasa
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Net ingevuld...

"Ik kijk naar anderen wanneer ze praten"/ "Ik zeg het tegen anderen als ze er leuk uitzien" Ehm...bedoel je dan in game of irl......want het is wel een spel natuurlijk en kijken naar een char wanneer deze praat zegt natuurlijk helemaal niets.

Ik weet niet precies wat je onderzoeksdoelstelling is en voor welke doelgroep de vragenlijst is opgesteld, maar ik vond het een relatief hoog middelbare school gehalte hebben ( is natuurlijk slechts mijn mening).

Daarnaast vond ik sommige vragen erg vaag en suggestief. Welke richting wil je uit met jullie onderzoek? Ik sluit me wat dat betreft volledig aan bij de posts hierboven.

@ Gohan-san "The answer to life, the universe and everything = 42"

[ Voor 9% gewijzigd door Baator_Balasa op 08-05-2009 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Allereerst bedankt voor het invullen bekijken van de enquete!
Fijn om de kritische noten te zien en te lezen. Ik zal hieronder wat tekst en uitleg geven.

Ten eerste: er is bij elke vraag aangegeven of het om In game of om Real life gaat. Enkele van de stellingen die hierboven genoemd zijn gaan dus over Real life (onder andere natuurlijk: Ik kijk mensen aan als ik met ze praat). Hierbij zijn enkele stellingen sugestief omdat deze gebruikt worden om samen met andere stellingen een ander construct te toetsen.

Verder zijn er ook afwegingen gemaakt om het woord vriend wel of niet te definieren. Dit wil ik best uitleggen maar daarvoor zou ik willen vragen om mij een PM te sturen.

Ten slotte: Er zijn inderdaad hypothesen en dus verwachtingen over wat wij verwachten te vinden in onze onderzoeksresultaten. Helaas kan ik deze nu nog niet met jullie delen omdat dat onze onderzoeksresultaten zou beinvloeden.

Als er nog vragen of opmerkingen zijn dan wil ik die graag beantwoorden. Dat kan hier, via PM of via mail (mmorpg.onderzoek@gmail.com).

Voor diegene die het hebben ingevuld: Hartelijk dank voor het invullen!

Voor alle anderen: we kunnen nog steeds mensen gebruiken!
klik op onderstaande link voor de enquete:

Met vriendelijke groet!
Martijn Altenburg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SinergyX schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 17:10:
Het sociale gedeelte is netjes uitgewerkt, al mis ik wel beetje de link met het echte leven. (hoe MMO's invloed hebben op je sociale leven, ben je verder 'ontwikkeld' door MMO's etc), het effect zegmaar.
Dit gaat meer over individuele ontwikkeling, wat ook zeer interresant is, maar daar richten wij ons niet op in dit onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pingkiller schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 17:06:
in al die tijd heb ik nul vrienden 'ingame' gemaakt. Vrienden heb ik altijd buiten de game om gemaakt. Daarnaast speelde vrijwel niemand mmorpgs toen ik begon. Ik was toen iets van 15-16. Tegenwoordig is dat wel anders in die leeftijdscatagorie. Wat ik zo hoor speelt de helft van de 15-16 jarige games en een groot deel daarvan speelt WoW. Ik gok dat mmorpgs dan een grotere invloed hebben op het sociale leven van die kinderen.
Ik ben het helemaal met je eens. Ik denk dat er voor die mensen zeker een grote invloed is op het sociale leven. Er zijn ook onderzoeken die dat bevestigen (ook al is de gemiddelde leeftijd van MMORPG spelers 25 jaar). Zeker als enkele van deze jongeren méér dan 40 uur per week in de MMORPG te vinden zijn. Hier zijn ook veel onderzoeken van die dat bevestigen, meestal gericht op de verslaving van MMORPG's. Waarschijnlijk zijn er ook positieve effecten op het sociale leven, maar veel meer dan over aantallen vriendschappen is nog niet bekend. De vraag is of je het als positief moet zien als mensen niet meer via Real life sociaal contact maken, maar aleen maar via MMORG's. Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb hem gister ook ingevuld maar zaten inderdaad wel vaagheden tussen.

Vooral als het over vrienden ging in MMORPG's.

Vragen over vrienden algemeen terwijl er toch groot verschil is tussen goeden en slechte vrienden. Heb dus maar vooral neutraal ingevuld met de achterliggende gedachten dat dit: Geen antwoord, betekende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:12
In veel gevallen is een mmo gewoon een veredelde chat box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-10 12:37

krvabo

MATERIALISE!

Ik vond de enquête eigenlijk te lang, en ik vond er wat teveel geblaat instaan over spiritualiteit. Ik zie niet in wat het denken dat er 'meer is' relateert aan (het sociale deel van) een mmo.

En ergens vind ik het ook wel jammer dat je je speciaal voor deze enquête hier hebt geregistreerd.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ontzettend bedankt voor het invullen!

We kunnen nog steeds respondenten gebruiken. Dus heb je de enquete nog niet ingevuld klik dan op onderstaande link om hem in te vullen.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet!
Martijn Altenburg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
krvabo schreef op zondag 10 mei 2009 @ 00:29:
Ik vond de enquête eigenlijk te lang, en ik vond er wat teveel geblaat instaan over spiritualiteit. Ik zie niet in wat het denken dat er 'meer is' relateert aan (het sociale deel van) een mmo.

En ergens vind ik het ook wel jammer dat je je speciaal voor deze enquête hier hebt geregistreerd.
Dat de enquete aan de lange kant is ben ik het mee eens. Dit hebben we niet goed ingeschat. Het is een enquete voor 2 verschillende onderzoeken. Hierbij is het spiritualiteit 'geblaat' bedoeld om de ervaring in real life vast te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodbwoy
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-10-2021

roodbwoy

Senile Developer

Ik heb hem gedaan, maar vond idd de enquete beetje halfgaar / onduidelijke en wth heeft spiriualiteit ermee te maken? Oh, en de vraag of ik graag mensen dwars zit vond ik wel een goede (STERK MEE EENS dus :-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wilde ook even mijn stem aan het geheel toevoegen:

Ik miste een beetje de mogelijkheid om je MMO-vrienden te "classificeren". Je kon wel aangeven of je ze wel of niet in real-life hebt ontmoet en hoe vaak. Nou is dat in mijn geval nogal niet-representatief: ik heb 3 goede vrienden die ver weg wonen, dus die zie ik misschien eens in de 3-4 maanden. Ik heb 2 vrienden die ook hier in Apeldoorn wonen, die zie ik elke week.... De laatste zie ik echter elke dag, aangezien we samen wonen. Ik heb mijn vriend - verloofde moet ik zeggen, aangezien we in Augustus gaan trouwen - via WoW leren kennen.
Het lijkt me interessant, als jullie onderzoek de kant op gaat die ik vermoed, om ook aan te geven hoe belangrijk je MMO vrienden zijn en wat voor rol ze (zijn gaan) spelen. En ik miste vragen over hoeveel vrienden je hebt die niets met MMO's te maken hebben.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het een beetje oppervlakkige vragen vond. Ik ben zelf heel erg geïnteresseerd in dit soort onderzoeken aangezien ik me groen en geel erger aan al die idioten die zeggen dat MMO's slecht zijn voor je sociale contacten ed. Maar ik had gehoopt misschien iets meer over de aard van die contacten kwijt te kunnen. Maar goed, dat ligt allemaal aan jullie onderzoeks-opzet. Ik wacht met spanning op wat eruit komt.

Als laatste iets wat ik met alle "geef aan of je het eens of oneens bent" vragen in wat voor test dan ook: ze zijn altijd zo afhenkelijk van de situatie. Bijvoorbeeld de vragen over je contacten in real-life. De dingen die ik nooit doe (zoals liegen om te krijgen wat ik wil) kon ik wel gewoon "helemaal mee oneens" invullen, maar dingen als "ik vraag hoe het met mensen gaat en wat ze gedaan hebben" (of zoiets, weet niet de precieze stelling meer) daar kan ik niet "helemaal mee eens" invullen. Voor echte vrienden geldt dat wel, maar dit waren allemaal algemene vragen... het zal mij een worst wezen wat de manager van mijn afdeling in zijn weekend gedaan heeft, aan hem zal ik het dus nooit vragen. Ik heb dus bij al die vragen maar gewoon "mee eens" ingevuld, aangezien het volledig aan de persoon ligt om wie het gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2009 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Allemaal hartelijk dank voor het invullen van de enquete en voor het reageren hier op het topic. Jullie kritische houding wordt zeker gewaardeert.

De enquete wordt vandaag gesloten.

Wij gaan nu bezig met het analyseren van de data en het schijven van de resultaten en conclusies. Zo gauw die bekend zijn zullen we die hier posten! Waarschijnlijk begin Juli.

Met vriendelijke groet en nogmaals heel erg bedankt!
Martijn Altenburg en Marloes Schaap.
Pagina: 1