Acer netbook - Toestel 5 maal hersteld en weer stuk

Pagina: 1
Acties:

• gill
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-12-2025

gill

Love my lindsey...

Topicstarter
Ik heb een Aspire One 6 cell en heb er een erg slechte ervaring mee gehad... Hieronder mijn verhaal.

Op 12 januari heb ik online (umpcshop.be) een Acer Aspire One 6cell (QWERTY) gekocht. De dag erna, als hij geleverd was, start ik deze op en laadt hem op. Na een tijdje (uurtje of 2 vermoed ik) gaat ineens de LED die het laden aangeeft (en op dat ogenblik nog rood was omdat de batterij nog niet vol was) uit. Windows geeft melding dat netstroom weggevallen is en gaat over op batterij. Ik heb dan in andere plug geprobeerd, verscheidene zelfs. Geen verandering.
Na een tijdje (20 minuten) heb ik het dan nog eens geprobeerd en dan begon het weer te laden.
Ik heb dan meteen diezelfde dag nog gebeld naar de winkel, ze vertelden me dat het toestel opgestuurd moest worden en dat dat 4 weken ging duren. Hoewel dit helemaal niet mijn primair toestel is natuurlijk, vond ik dat toch niet fijn. Ik heb Acer zelf dan gebeld, ze vertelden me dat ze dat probleem kenden. Ze gingen het toestel komen ophalen en binnen de week terug brengen. Vond ik al heel wat redelijker, dus maar op ingegaan.

Na een week komt het toestel terug met een brief erbij dat ze geen defect vonden en gewoon de BIOS hebben geüpdated. Ik probeerde het toestel opnieuw en na een paar uren, exact hetzelfde gedrag. Terug gebeld naar Acer, ze gingen het terug komen halen.

Na weer een week komt het toestel weer terug, met opnieuw melding dat ze er niets verkeerd aan vinden. Bovendien is de bovenkant van de laptop compleet bekrast (verf weg, het is een zwarte en er waren krassen tot op het plastic). Terug gebeld, alweer komen ze hem halen.

Weer komt het toestel terug, nu met nieuw omhulsel. 2 weken geen problemen mee gehad, daarna terug prijs. Ik was het moe, en heb me gewend tot de winkel. Die gingen hem opsturen dan maar...

14 dagen later, deze week komt het terug bij mij. Nieuw moederbord geplaatst... en opnieuw bekrast :( :( .

Ik heb nog nooit zulke slechte service van een merk gekregen, en vraag me af welke quality assurance Acer hanteert bij herstellingen (vermoedelijk geen want anders zou zoiets niet kunnen gebeuren).

Mijn vragen:
(technisch) waaraan zou het uitvallen liggen? Moederbord? Batterij? Combinatie van...?
(juridisch) Kan ik een nieuw toestel eisen? Het toestel is compleet gehavend van het over en't weer sturen en de garantie is 4 maanden ver. Ik heb het daarvan 2 weken kunnen gebruiken.

Alvast bedankt om al deze tekst te lezen.

Visit my new Blog!
www.Snowball.be

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
gill schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 15:42:
Mijn vragen:
(technisch) waaraan zou het uitvallen liggen? Moederbord? Batterij? Combinatie van...?
(juridisch) Kan ik een nieuw toestel eisen? Het toestel is compleet gehavend van het over en't weer sturen en de garantie is 4 maanden ver. Ik heb het daarvan 2 weken kunnen gebruiken.
Na 3 reparaties mag je al een nieuwe eisen. Daarbij hoor je iets van 3 jaar garantie te krijgen en ik denk dat een eventuele rechter je ook in het gelijk stelt mocht het zo ver komen: Duidelijk is dat dit product vanaf het begin al niet deugde.

Lees meer op www.consuwijzer.nl

-> Move van CSL naar SF

• gill

gill

Love my lindsey...

Topicstarter
Weet je of dit een Europese richtlijn is of Nederlands wetgeving (ik woon in België)?

Bijkomende vraag: moet ik dat rechtstreeks opnemen met Acer of via UMPCshop.be?

[ Voor 32% gewijzigd door gill op 08-05-2009 15:52 ]

Visit my new Blog!
www.Snowball.be

• GENETX
  • Nu online
Ooh in dat geval heb je wettelijk 2 jaar garantie. Tenminste, ik neem aan dat je volgens Acer maar 1 jaar hebt gekregen en dat die nu verlopen is ("Het toestel is compleet gehavend van het over en't weer sturen en de garantie is 4 maanden ver."), afkorten is daar niet bijzonder duidelijk.

Voor jullie weet ik het verder niet exact. Nederland heeft de richtlijn anders overgenomen als België.Volgens mij heb je in België recht op 2 jaar, maar is het een stuk makkelijker deze te claimen, daar wij in Nederland bij wijze van spreken wel 5 jaar kunnen opeisen, maar het wel een getouwtrek kan worden. Ik neem aan dat je wel ergens informatie kan vinden, ook met betrekking tot het maximaal aantal reparaties. Zeker als je nog maar 2 weken hebt kunnen genieten van je "craptop".

Ik zou contact openmen met de shop, daar moeten wij noorderlingen in ieder geval wel naartoe.

[ Voor 5% gewijzigd door GENETX op 08-05-2009 15:55 ]

• gill

gill

Love my lindsey...

Topicstarter
Bedankt. Het toestel is nog maar 4 maand (gekocht op 4 januari), dus nog zeker in garantie.
Dus volgens jou kan ik wel een nieuwe eisen...?

[ Voor 21% gewijzigd door gill op 08-05-2009 16:00 ]

Visit my new Blog!
www.Snowball.be

• 0X55AA
  • Laatst online: 07-05-2023
Probleem is wel dat hij alles rechtstreeks zelf via Acer gedaan heeft, hij heeft umpcshop de kans niet gegeven om het probleem op te lossen.

Het is zelfs zo dat umpcshop zou kunnen zeggen dat zij geen garantie meer verlenen, omdat de koper van het probleem wist en te lang heeft gewacht om ze dit probleem te laten verhelpen. Dit kunnen ze aantonen door middel van zijn email. Ik weet nu wel niet precies hoe dit noemt en of dit ook voor Nederland geldt.

Op zich normaal. Stel een klant koopt iets bij jou, na een week komt hij terug en vraagt hij voor een herstelling. Jij zegt: "geen probleem, zal een 4 weken duren ." De klant zegt hiervan geen gebruik te willen maken. De klant gaat dan op zijn eentje de fabrikant aanspreken. Na enkele pogingen en 2 maand verder staat hij terug voor jou in de winkel, met een volledig beschadigde laptop die defect is. En hij eist een nieuwe....? Het moet niet al te gek worden he.

Verwijderd

Er bestaat geen wettelijke garantie van minimaal 2 jaar. Is afhankelijk van product, het is minimaal 1 jaar

• 0X55AA
Het is hier denk ik niet echt een kwestie van wel/geen garantie, eerder van, bij wie moet hij nu aankloppen?

De winkel kan aantonen dat zij aangeboden hebben om het probleem op te lossen. De koper is hier niet op in gegaan (= geen kans gegeven om dit op te lossen).

Dat hij bij Acer rechtstreeks heeft aangeklopt heeft niks met de verkoper te maken. Die 3x herstellen = nieuwe gaat enkel op als de verkoper dit 3x heeft moeten aanbieden voor het product. Dus de counter bij de verkoper staat nog steeds op nul.

Hij kan wel aantonen dat hij bij Acer is binnengeweest, maar heeft verder geen verplichting voor de winkelier.

Hij kan dus best alsnog de computer bij umpcshop aanbieden ter herstelling, of met Acer contact opnemen.

• gill

gill

Love my lindsey...

Topicstarter
0X55AA schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 16:19:
Probleem is wel dat hij alles rechtstreeks zelf via Acer gedaan heeft, hij heeft umpcshop de kans niet gegeven om het probleem op te lossen.

Het is zelfs zo dat umpcshop zou kunnen zeggen dat zij geen garantie meer verlenen, omdat de koper van het probleem wist en te lang heeft gewacht om ze dit probleem te laten verhelpen. Dit kunnen ze aantonen door middel van zijn email. Ik weet nu wel niet precies hoe dit noemt en of dit ook voor Nederland geldt.

Op zich normaal. Stel een klant koopt iets bij jou, na een week komt hij terug en vraagt hij voor een herstelling. Jij zegt: "geen probleem, zal een 4 weken duren ." De klant zegt hiervan geen gebruik te willen maken. De klant gaat dan op zijn eentje de fabrikant aanspreken. Na enkele pogingen en 2 maand verder staat hij terug voor jou in de winkel, met een volledig beschadigde laptop die defect is. En hij eist een nieuwe....? Het moet niet al te gek worden he.
Ik heb van Acer alle mails waarin de problemen bevestigd zijn.

Volgens jou richt ik me verder dan ook beter tot Acer?

Edit: even ter verduidelijking: voor de laatste herstelling heb ik me tot umpcshop gericht. Ik heb toen met hun contact opgenomen en hen het verhaal tot dan uitgelegd. Ze zeiden me dat ik hem gerust bij hen mocht binnen leveren en dat zij meer druk konden leggen bij Acer. Het resultaat blijkt dus nu opnieuw een bekrast toestel.

Edit2: overigens zal het volgens mij toch uiteindelijk Acer zijn die moet opdraaien hiervoor? UMPCShop gaat dit toch verhalen op hen denk ik...

[ Voor 16% gewijzigd door gill op 08-05-2009 16:34 ]

Visit my new Blog!
www.Snowball.be

• 0X55AA
Ze hebben dus toch 1x een herstelling kunnen uitvoeren/aanbieden.

Je staat het sterkst bij Acer om een omruiling te krijgen, omdat zij daar al het meeste je laptop hebben behandeld.

Persoonlijk zou ik nog 1x umpcshop het probleem proberen op te lossen. Is het achteraf weer hetzelfde, zou ik met al je papieren (emails etc) tot bij umpc rijden en daar je probleem nog eens uitleggen en een nieuwe eisen/vragen.

Ik begrijp de frustratie maar tieren en schreeuwend binnenwandelen of dreigmails sturen helpen je eerder achteruit dan voorruit, dus probeer het eerst eens zo.

Over die krassen zal je helaas niet echt sterk staan, want je kan niks bewijzen.

• gill

gill

Love my lindsey...

Topicstarter
0X55AA schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 16:36:
Ze hebben dus toch 1x een herstelling kunnen uitvoeren/aanbieden.

Je staat het sterkst bij Acer om een omruiling te krijgen, omdat zij daar al het meeste je laptop hebben behandeld.

Persoonlijk zou ik nog 1x umpcshop het probleem proberen op te lossen. Is het achteraf weer hetzelfde, zou ik met al je papieren (emails etc) tot bij umpc rijden en daar je probleem nog eens uitleggen en een nieuwe eisen/vragen.

Ik begrijp de frustratie maar tieren en schreeuwend binnenwandelen of dreigmails sturen helpen je eerder achteruit dan voorruit, dus probeer het eerst eens zo.

Over die krassen zal je helaas niet echt sterk staan, want je kan niks bewijzen.
Ik ben inderdaad niet van plan om er van mijn oren gaan te maken, dan gaat het helemaal niet vooruit. Anderzijds moet het hen wel duidelijk gemaakt worden dat dit niet kan en dat zij actie moeten nemen.

Ik ga met umpshop contact nemen, lijkt me het beste. Ik ga alvast wel melding maken van het feit dat ik kennis heb over de regelgeving hieromtrent (ze zullen er niet zelf mee komen aandraven vermoed ik...).

Visit my new Blog!
www.Snowball.be

Verwijderd

Rechtsbijstandsverzekering? Zonee erg stom als je die niet hebt.

• gill

gill

Love my lindsey...

Topicstarter
Ja ik heb rechtsbijstand, maar wat heeft dat er mee te maken?

Visit my new Blog!
www.Snowball.be

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-01 23:15
gill schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 16:56:
Hierbij zou je ook advies kunnen vragen over de eventuele verdere gang van zaken. Bel dus maandag je rechtsbijstand even op en kijk wat hun over deze zaak te zeggen hebben.

Advies van deze partij is toch meestal betrouwbaarder dan advies op een forum.

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-12-2025
gill schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 16:56:
Of via Test Aankoop. (Belgische consumentenbond)

• gill

gill

Love my lindsey...

Topicstarter
alex3305 schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 19:39:
[...]

Hierbij zou je ook advies kunnen vragen over de eventuele verdere gang van zaken. Bel dus maandag je rechtsbijstand even op en kijk wat hun over deze zaak te zeggen hebben.

Advies van deze partij is toch meestal betrouwbaarder dan advies op een forum.
Ah ik wist niet dat je dat daar voor kon gebruiken. Bedankt voor de tip :)

Visit my new Blog!
www.Snowball.be

• gill

gill

Love my lindsey...

Topicstarter
Even een update: UMPCshop heeft met Acer contact opgenomen, maar voorlopig is het enige dat ze willen doen, alweer opsturen. Ze zeggen dat ze dan wel zullen zien wat ze doen.

UMPCshop lijkt ook niet akkoord hiermee en ze proberen verder.

Ik heb ook aangehaald dat ik na 3 herstellingen recht heb op nieuw toestel, maar daar wisten ze niets van (aldus umpcshop...).

Visit my new Blog!
www.Snowball.be

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-01 11:24
Heb je ook je adapter eens meegestuurd of doorgemeten?
Als deze defect is, hebben ze 2x niets kunnen vinden omdat de machine toch gewoon goed werkt.

• Dofke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-11-2024
Je hebt een garantie van 2 jaar.
De periodes van herstelling moeten moeten in meerdering gebracht worden van de garantieperiode.

Quotje van belgische wetgeving:

Bewijslast
Als een nieuw product binnen 6 maanden een gebrek vertoont, mag u ervan uitgaan dat dit er al was toen u het product kocht. Als de verkoper het hier niet mee eens is, ligt de bewijslast bij hem. Hij moet dus kunnen aantonen dat het mankement niet aanwezig was toen u het product kocht. Wanneer hij dit bewijs niet kan leveren, is de wettelijke garantie van toepassing. Na de zes maanden moet u zelf aantonen dat het gebrek al aanwezig was toen u het product kocht.

Voorbeeld 1: U koopt een product en na drie maanden gaat het stuk. U neemt zo snel mogelijk contact op met de verkoper en legt hem uit wat er aan de hand is. Waarschijnlijk lost de winkelier het direct voor u op. Hij probeert het mankement te herstellen, geeft u een nieuw exemplaar, of betaalt u (een gedeelte) van de verkoopprijs terug. Als hij geen maatregelen neemt, moet u hem op zijn plichten wijzen en hem duidelijk maken wat u van hem eist. Doe dit bij voorkeur via een aangetekende brief (bewijs !).Het is nu aan de verkoper om te bewijzen dat het defect niet aanwezig was toen u het product kocht.

Voorbeeld 2: U koopt een product en na drie maanden gaat het stuk. Nadat u deze vervelende ontdekking gedaan hebt, blijft u het product toch gebruiken, of laat u het links liggen. Het defect wordt alleen maar erger. Vier maanden later bedenkt u dat het mankement eigenlijk wel lastig is en u neemt contact op met de winkelier. De winkelier biedt u geen oplossing aan. U legt hem mondeling uit wat zijn plichten zijn en wat u van hem eist. U begrijpt dat het op deze manier moeilijker is om uw gelijk te halen. De bewijslast ligt nu namelijk bij u, omdat de eerste 6 maanden na de aankoop al verstreken zijn. Bovendien heeft u niet zwart-op-wit staan dat u samen met de winkelier geprobeerd heeft een oplossing te vinden.

Nog wat quotes:

In de eerste plaats heb je het recht een herstelling of een vervanging te eisen. Je mag enkel een terugbetaling of prijsvermindering eisen als de herstelling en de vervanging onmogelijk zijn, deze gepaard gaan met belangrijke ongemakken of indien de verkoper de uitvoering ervan steeds uitstelt.

Indien jouw laptop niet herstelbaar lijkt, eis dan de vervanging. Indien dit niet mogelijk is of indien de verkoper talmt om hem te vervangen, dan raden we je aan hem met een aangetekende brief in gebreke te stellen en hem te vragen een nieuwe laptop te leveren of je terug te betalen

Probleem is dat je met Acer aan de gang bent gegaan (in verband met de reparaties) en de winkel de zwarte piet zal willen doorschuiven

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-01 21:11
Het verstandigste, hoe mooi en snel ze ook zijn, koop nooit meer een Acer. Ik zal mijn verhaal hier ook nog even neerzetten.

Ik maak zelf gebruik van een Aspire 5672, 2 jaar geleden het topmodel. Gelukkig met 3 jaar garantie gekocht. Een maand of 3 geleden het apparaat opgestuurd omdat het artifacts begon te vertonen en vervolgens compleet vastliep en het komende uur met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen was. Apparaat netjes op laten halen en na 8!! weken eindelijk teruggekregen. Hij was schoongemaakt, de "frus" waren vervangen en er zat een nieuw lcd display (??) in. Het apparaat liep nog sneller vast dan voorheen met dezelfde complicaties. Maar, er zat nu een ratel in de dvd speler, er ontbraken 3 schroeven welke het beeldscherm vasthouden, en er zat een haar achter de glasplaat en het lcd.

Voor de 2e keer direct op laten halen, nu na 3 weken teruggehad. Ik had hem net als de vorige keer netjes in een doos met speciale piepschuimen laptopklemmen erin opgestuurd. En hoe krijg ik hem terug: los slingerend in een te grote doos. Kortom, de laptop was gewoon de hele doos doorgeslenterd tijdens transport, waardeloos! Laptop opgestart, liep goed, totdat ik wat in wilde typen, gaat niet. Het toetsenbord vertoonde totaal geen enkele respons. Na 10 minuten aan laten staan viel het systeem uit, en nu niet meer aan te krijgen zonder dat er 2 harde moederboard gerelateerde pieptonen aan te pas komen, en het display begint te flikkeren. Er was overigens het moederbord vervangen, de cd-rom speler, en de flatcable tussen display en laptop.

Vandaag dus weer met een half uur teruggestuurd naar acer. Met tevens de melding dat ik geen vertrouwen meer heb ik het apparaat, acer, en de reparatieservice. Wat kan ik verwachten? Weer een half gerepareerde laptop? Of zit er misschien een nieuwe in? Ik ben erg benieuwd, maar ik begin er goed ziek van te worden.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

GENETX schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 15:54:
Ooh in dat geval heb je wettelijk 2 jaar garantie. Tenminste, ik neem aan dat je volgens Acer maar 1 jaar hebt gekregen en dat die nu verlopen is ("Het toestel is compleet gehavend van het over en't weer sturen en de garantie is 4 maanden ver."), afkorten is daar niet bijzonder duidelijk.

Voor jullie weet ik het verder niet exact. Nederland heeft de richtlijn anders overgenomen als België.Volgens mij heb je in België recht op 2 jaar, maar is het een stuk makkelijker deze te claimen, daar wij in Nederland bij wijze van spreken wel 5 jaar kunnen opeisen, maar het wel een getouwtrek kan worden. Ik neem aan dat je wel ergens informatie kan vinden, ook met betrekking tot het maximaal aantal reparaties. Zeker als je nog maar 2 weken hebt kunnen genieten van je "craptop".

Ik zou contact openmen met de shop, daar moeten wij noorderlingen in ieder geval wel naartoe.
3 jaar op basis van economische levensduur bedoel je? Dan wordt er ook gekeken naar afschrijving en moet je na 1,5 jaar (zit je op de helft en is de 1 jaar garantie om als dat klopt, dat weet ik ook niet zeker bij acer) maar 50 % vergoed na een hoop getouwtrek.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-01 23:15
Marzman schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 14:51:
[...]

3 jaar op basis van economische levensduur bedoel je? Dan wordt er ook gekeken naar afschrijving en moet je na 1,5 jaar (zit je op de helft en is de 1 jaar garantie om als dat klopt, dat weet ik ook niet zeker bij acer) maar 50 % vergoed na een hoop getouwtrek.
Dit is correct. Er wordt inderdaad gekeken naar de economische levensduur, waarbij een laptop 3 jaar zou moeten meegaan.
Pagina: 1