RAID1 configureren op Asus P6T

Pagina: 1
Acties:

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 22:15

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
SInd een paar dagen heb ik een nieuwe PC thuis staan:

Moederbord: Asus P6T
HDDs: 1 x 150GB WD1500HLFS VelociRaptor en 2 x Samsung 1000GB HD103UJ

Nu is het de bedoeling dat de WD als single drive voor het OS + applicaties moet worden gebruikt en de 2 Samsungs als datadrives en wel in een RAID1 configuratie. Dit is de eerste keer dat ik zoiets ga proberen dus heb ik wat vraagjes.

Alle drives zijn aan de ICH10R aangesloten.

Voor zover ik kan zien in de handleiding moet ik eerst in BIOS aangeven bij Storage Configuration: [RAID]. Vervolgens moet ik via ctrl-i de intel matrix storage utility activeren en aangeven welke drives in RAID1 moeten worden gezet.

Klopt dit zover?

Dan de installatie van het OS. Omdat de PC nog helemaal blanco is en de oude PC voor gebruik er nog naast staat, wil ik wel een gooi doen naar het installeren van de Windows 7 RC. Asus heeft sinds 5 mei alle software voor het P6T ook voor Windows 7 online gezet, weliswaar als beta.

* Moet er nog wat speciaals gebeuren of kan het OS rechtstreeks op de WD drive?
* Hoe herkent Win 7 de RAID1 array? Ziet het OS 1 drive van 1000 GB?
* Hoe kan ik zien of de RAID1 array goed functioneert en er werkelijk mirroring gedaan wordt?

Verder hetvolgende: ik kan ook ipv gebruik te maken van de mogelijkheden van de ICH10R , Win 7 een RAID1 array laten aanmaken: een complete software RAID1 ipv een firmware RAID1 via de ICH10R. Wat heeft eigenlijk de voorkeur?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Intel RAID aanmaken is vrij simpel. Gewoon in de bios de array aanmaken en Windows Vista (en 7 dus vast ook) die zullen het volume gewoon zien. En afhankelijk van hoe je de volumes maakt worden deze gezien door je OS.
En vanuit de bios zie je vanzelf hoe de disks zijn geconfigureerd.

Gewoon proberen dus, het is vrij simpel.