Digitenne - Meerdere ontvangers op één antenne

Pagina: 1
Acties:

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-12 20:00
Ik heb een KPN starterskit gekocht voor mijn LCD TV. Tevens kocht ik een Anysee DVB-T tuner voor mijn PC. Beide werken prima als ik ze afzonderlijk gebruik met elk een aparte antenne, maar ik krijg ze niet allebei op één antenne aangesloten (wat wel moet, want met één van de antennes is de ontvangst beter). Ik heb het met zo'n normale coax splitter geprobeerd, maar dan werkt het niet:

Afbeeldingslocatie: http://img2.pict.com/29/77/ed/a3dcaae99b983340595f903104/hiKkq/coaxsplitter.jpg

Het probleem zit hem misschien in de 5V stroom die de actieve antenne geleverd moet krijgen (de PC tuner levert zelf stroom en de TV gebruikt een power inserter.
Hoe sluit je nu zoiets aan?

Bij analoge TV's gaat het makkelijk (gewoon alles met coax splitters), maar bij DVB-T werkt het blijkbaar anders. Kan iemand het uitleggen of weet iemand misschien een site die uitlegt hoe het werkt, Google levert niet veel op, ik zag iets staan over een master/slave splitter, maar dat begrijp ik niet goed. Wat is er anders aan zo'n splitter dan aan een normale coax splitter? Ik zag staan dat er een trafo in een coax splitter zit. Zit die het DVB-T signaal soms in de weg?

Verwijderd

Wat is de signaalsterkte bij elk toestel als je 1 toestel aansluit aan de antenne?
Wat is de signaalsterkte als je tussen de antenne en 1 toestel de splitter hangt?

Mogelijk zit je op de rand van wel/geen ontvangst, en maakt het dat een tweede toestel ervoor zorgt dat het signaal niet sterk genoeg meer is om te kunnen ontvangen.

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-12 19:43
Zorgen dat je een antenne koopt die zelf voeding leverd, dan kan je het doen zoals bij de kabel. Dit pas ik zelf ook toe. Actieve antenne (met eigen voeding) op zolder en zo het huis door.

• TimoDimo
Verwijderd schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 15:52:
Wat is de signaalsterkte bij elk toestel als je 1 toestel aansluit aan de antenne?
Wat is de signaalsterkte als je tussen de antenne en 1 toestel de splitter hangt?

Mogelijk zit je op de rand van wel/geen ontvangst, en maakt het dat een tweede toestel ervoor zorgt dat het signaal niet sterk genoeg meer is om te kunnen ontvangen.
Mijn TV geeft 'sterk' aan als signaalsterkte en het balkje is helemaal vol, bijna bij 100 procent. Als ik allebei de toestellen aansluit op de antenne met een gewone splitter, dan werkt het niet.
Als ik dan de TV uit de splitter haal en dus alleen de 'computer USB tuner' aangesloten heb dan werkt het, en het beeld valt weer weg op de computer zodra ik de TV op de splitter aansluit. En de TV doet dan ook weer niks.

Mijn TV geeft dan 'geen signaal' bij de signaalmeter met het balkje op nul, dus dit werkt helemaal niet. De USB geeft dan ook geen signaal. Er zal dus wel een probleem zijn met de 5V die de USB geeft. Ik durf de power inserter er niet op aan te sluiten, want dan heb ik twee maal 5V en dan gaat misschien de antenne of de ontvanger wel kapot.
martijnr17 schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 15:54:
Zorgen dat je een antenne koopt die zelf voeding levert, dan kan je het doen zoals bij de kabel. Dit pas ik zelf ook toe. Actieve antenne (met eigen voeding) op zolder en zo het huis door.
Ik kan me voorstellen dat dat wel moet werken. Dan hebben de toestellen geen last van de 5V of zoiets.... Maar dan moet ik weer een nieuwe antenne kopen. Is er niet een apparaatje dat je ertussen kunt zetten waardoor het wel gaat, een ander soort splitter o.i.d.?

En weet iemand wat nou eigenlijk de reden is dat geen van beide toestellen werken als er 5V reeds aangesloten is? Is het soms dat er geen vijf volt van de USB tuner naar de TV mag gaan of zoiets?

[ Voor 60% gewijzigd door TimoDimo op 08-05-2009 20:12 ]

• TimoDimo
Het werkt nu wel. Ik heb toch de power inserter vlak voor de antenne aangesloten, dan een splitter met beide toestellen eraan en dan werkt het gewoon.