Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:06
Ik heb een vreemd probleem met een van mijn harde schijven.

Setup:
MSI K9AGM2-FIH
AMD X2 5200+
2x1GB OCZ Plat. rev.2
MSI 7900GTO 512MB
Nexus 350 watt voeding (pricewatch: Nexus NX-3500)
250GB Seagate ST3250410AS 16/S

De schijf is opgedeeld in 2 partities, eentje van 100GB en een van de overige 135GB. In de eerste partitie staat XP, waarin de problemen niet optreden, noch getik, noch haperingen.

Enkele dagen geleden heb ik Vista geinstalleerd, omdat de XP installatie wat makkelijk dichtslibte en daarbij wilde ik Mediacenter uitproberen op deze pc en dat zit in vista (ultimate) ingebakken.

Dit is op de 2de partitie geïnstalleerd en hierbij treden ook de problemen op! In het begin was er alleen getik en verder niets. Later kwam er wat haperingen bij in desktop gebruik.
> toen Seatools gedownload om een en andere te chekken. Alle tests door laten lopen maar geen problemen ontdekt.

Gisteravond wilde ik ff minilannen met een maat en bij het opstarten van bf2 werd al aangegeven dat er een bestand ontbrak, de titel van het venstertje meldde: Bad BF2 image, of iets in die richting.

> Opnieuw opgestart en geconstateerd dat ook bij desktop gebruik de haperingen talloos waren. HDtune gedownload en laten chekken, geen bad sectors.

> seatools nog een keer gebruikt, en weer passed hij alle testen.
> ik heb twee van deze schijven en ook de andere even er ingezet om te controleren of bijvoorbeelde de voeding wat problemen gaf, maar dit lijkt niet het geval...

Iemand ideeën hierover? Mijn vermoeden is een mechanische fout in de schijf die pas optreed als hij ruwweg over de helft aan het lezen is. DAt laatste vind ik dus een beetje raar... Op dit moment ben ik het ding aan het defragmenteren en je hoort een ritmisch getik dat niet onder zou doen voor de begeleiding van een leuke drum 'n bass plaat... (het ritme is eigenlijk gelijk als het zachte gekraak dat je doorgaans hoort bij seek acties.

(ps: de xp partitie is niet meer benaderbaar, wel geprobeerd met een of andere bootmenufixer, maar dan blijkt NTLDR te ontbreken, XP opnieuw installeren op eerste partitie houd in dat ik weer niet bij de vista partitie kan...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-08 07:30
Als die andere hardeschijf het gewoon doet dan weetje toch dat deze aan het overlijden is?
Ik zie het probleem niet zo, denk niet dat dit op te lossen is met software of even open schroeven
van de hardeschijf.

en als het je voeding was had je ook probleemen met je vga.
Of je hebt alles op 1 tak van de voeding aangesloten kan ook. Maar dan had je direct in het begin
last moeten hebben. Beste kun je naar een andere HD gaan kijken 2dehands kost een 500GB schijfje
niks meer. Anders weet toevallig dat alternate 1TB voor 77 Euro's had ;) leuke deal lijkt me.

[ Voor 46% gewijzigd door Practics op 08-05-2009 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 10:01

@r!k

It is I, Leclerq

Ik zou maar vast al mijn data veilig gaan stellen als ik jou was.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:23

ResuCigam

BOFH

Tikkende geluiden zijn vaak het begin van het einde.. Je zou misschien nog eens de SMART status kunnen controleren op overschreden waardes.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vaak heb je met de hdtune benchmark ook grote dalen in je grafiek als je schijf niet goed is. Ik zou het in ieder geval gaan backuppen als ik jou was.

Opsturen naar seagate is volgens mij niet zinvol, want ze draaien daar alleen het progje wat je zelf ook hebt gebruikt. En als volgens dat progje alles goed is doen ze nix. maar correct me if I am wrong. dit heb ik ook maar ergens gehoord. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Laatst online: 08-09 21:29
BACKUPPEN!

ik had hetzelfde. Bij mij tikte hij ook. Hij is eergisteren overleden tijdens het spelen van een spelletje (L4D).

Daarna kan je niks meer(weet je zelf ook).

Dus: Backuppen!
En dan kan je kiezen: je gebruikt hem tot het overleiden of: je vraagt een RMA aan.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airdack
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 14:34
Ik heb hetzelfde gehad met een Seagate van 160 GB, het begon met af en toe een tikje en op het einde was het zo erg dat ik soms een minuut naar continu getik zat te luisteren terwijl mn scherm bevroor, nieuwe HDD erin gegooid (2x zo groot voor ondertussen 2x zo weinig geld ;)) en weer gaan met die banaan :)

Gamen op een laptop is best ok .... echt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Laatst online: 08-09 21:29
bekent probleem bij Seagate dus?

Ik had namelijk ook een Seagate maar dan de 7200.12 van 500GB

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-08 11:29

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Inderdaad, als een gek gaan backuppen als je data je lief is, je hdd is stervende.

En als je m hebt gebackupt opsturen voor garantie/RMA (als je nog garantie hebt dan)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:36

DDX

Als een hd begint te tikken maak ik altijd een garantie/rma request.
Nog nooit problemen mee gehad en altijd netjes nieuwe harddisk ontvangen.
(seagate/wdc/dell)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stevens20 schreef op maandag 11 mei 2009 @ 08:23:
bekent probleem bij Seagate dus?

Ik had namelijk ook een Seagate maar dan de 7200.12 van 500GB
niet alleen bij seagate hoor, alle harde schijven behalve ssd's zijn hier gevoelig voor. (als hij klappen oid krijgt.) volgens mij is seagate nog wel een van de betere/betrouwbaarste merken op hdd gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je in ieder geval niet moet doen is blijven proberen tooltjes te draaien en te defragmenteren en zo. Zet de schijf alleen nog aan als je je data eraf gaat halen. Daarna terugsturen naar de fabrikant als je nog garantie hebt. Binnen 1-2 weken heb je een nieuwe schijf in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:06
afgelopen vrijdag de schijf teruggestuurd naar Seagate, vandaag een mail in de bus waarin de verzending van de vervangende schijf wordt gemeld. Geweldig vind ik dat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

efeliciteerd. ik vind het ook wel goed van ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, ze zijn echt snel. Een paar jaar terug had ik mijn kapotte Maxtor terruggestuurd (defect geraakt door mijn externe behuizing die kapotging).

Binnen een week had ik een nieuwe, extreem goed ingepakt.
Pagina: 1