Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 294614

Topicstarter
Allen,

Ik heb al veel lopen zoeken op de IB-groep site etc maar dit kan ik toch echt nergens terugvinden.
Ik ben van plan om na mijn HBO te beginnen met een master aan de Universiteit.

Omdat mijn minor (HvA => UvA) al verbonden is aan de opleiding hoef ik maar een half jaar te schakelen ipv een jaar.

Ik heb vernomen dat ik gedurende mijn gehele master (2 jaar) recht heb op studiefinanciering. Ik kan echter niet vinden of ik dit ook gedurende mijn schakeljaar heb. Daarbij kom ik ook niet tegen of je tijdens je schakeljaar "officieel" student bent, iets wat ik wel nodig heb wil ik in mijn studentenwoning blijven wonen.

Weet iemand hoe dit precies zit?

*laat ff de discussies over hbo naar universiteit en of je dat wel of niet goed vind achterwege, dat kom ik al in veel te veel topics tegen.*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:29

Koppensneller

winterrrrrr

Ik ben op dit moment met het zelfde traject bezig (zij het wel HAN -> Radboud Universiteit), en bij mij is het als volgt gegaan:

Ik heb mijn HBO in 3,5 jaar gedaan, waardoor ik nog een half jaar stufi over had. De studie waarvan ik een master ga doen, duurt 5 jaar, dus daarom krijg ik nog een extra jaartje stufi: in totaal dus nog 1,5 jaar. Totdat ik mijn schakelprogramma helemaal heb afgerond, ben ik officieel ingeschreven als Bachelorstudent. Daarna wordt mijn inschrijven aangepast naar Masterstudent. Als ik alles nominaal haal (erg optimistisch :P) zou ik er 3 jaar over doen, en daarvan dus 1,5 jaar stufi krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Hoe lang krijg je prestatiebeurs?
Als je gaat studeren aan een universiteit of hogeschool krijg je meestal vier jaar prestatiebeurs. Daarna kun je nog drie jaar lenen. Voor langere studies kun je meer dan vier jaar prestatiebeurs krijgen. Doe je bijvoorbeeld na je wo-bachelor nog een tweejarige masteropleiding, dan krijg je één jaar extra prestatiebeurs. Ook als je na je hbo-bachelor overstapt naar een tweejarige master, krijg je één jaar extra prestatiebeurs.
http://www.ib-groep.nl/pa...f/sfho/prestatiebeurs.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Okee.. ik heb dus maar 1 jaar recht op studiefinanciering. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het twee jaar was. Maar dat terzijde. Het gaat mij nu echt even om het feit of ik wel of niet "officieel" student ben tijdens mijn schakeljaar.

Al moet ik toch zeggen dat ik het een beetje oneerlijk vind hoor. Iemand die van het MBO komt krijgt studiefinanciering vanaf zijn 18e, en loopt dan te zeiken dat ze dat op hun 17 etc niet krijgen. Maar ze krijgen na hun MBO opleiding op het HBO gewoon opnieuw nogmaals 4 jaar studiefinanciering.

Ik snap dan wel dat de overheid mensen het liefst hoger opgeleid zien, maar als je een HBO bachelor hebben is dat opeens genoeg..

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 294614 op 08-05-2009 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:09
Tijdens je schakelprogramma ben je gewoon ingeschreven als student. In ieder geval is dat in Delft zo, maar ik zie niet waarom dat ergens anders niet zo zou zijn (anders kun je ook geen tentamens e.d. doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MikeN schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 11:51:
Tijdens je schakelprogramma ben je gewoon ingeschreven als student. In ieder geval is dat in Delft zo, maar ik zie niet waarom dat ergens anders niet zo zou zijn (anders kun je ook geen tentamens e.d. doen).
Nja, ik kom dit dus tegen op de IB-Groep site:

http://www.ib-groep.nl/SR...426,Sxi=4,Case=obj(13621)

Je bent geen 'voltijd' student. Ik neem inderdaad aan dat dit geen probleem moet zijn maar alsnog..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-06 16:34
Je bent student wanneer je staat ingeschreven voor een HO opleiding aan een HO instelling.

Ik weet niet wie je studentenwoning verhuurd aan jou maar er vanuitgaande dat het een woningbouwvereniging is en niet een HO instelling zelf zullen zij willen controleren of je student bent.
Privacywetgeving staat het in de weg dat ze dit kunnen navragen bij de school of de IB-Groep dus zul jij met je stamkaart moeten kunnen aantonen dat je voor het betreffende studiejaar staat ingeschreven.

Zolang je (voltijd) ingeschreven staat voor een HO opleiding aan een HO instelling zal je stufi ook gewoon doorlopen mits je uiteraard je prestatiebeurs nog niet hebt opgebruikt. Maar nadat die is opgebruikt kun je nog ultra gunstig lenen mocht het je niet lukken om je opleiding met een bijbaantje te combineren. Investeren in jezelf, net als kiezen voor een werkgever die misschien iets minder betaald maar wel betere doorgroeimogelijkheden heeft.

"Al moet ik toch zeggen dat ik het een beetje oneerlijk vind hoor. Iemand die van het MBO komt krijgt studiefinanciering vanaf zijn 18e, en loopt dan te zeiken dat ze dat op hun 17 etc niet krijgen. Maar ze krijgen na hun MBO opleiding op het HBO gewoon opnieuw nogmaals 4 jaar studiefinanciering.

Ik snap dan wel dat de overheid mensen het liefst hoger opgeleid zien, maar als je een HBO bachelor hebben is dat opeens genoeg.."

De overheid vind niets. Wij, de maatschappij, hebben besloten (middels ons stemgedrag op bepaalde partijen) dat we met z'n allen euro's lappen om iedereen een eerlijke (educatieve) start te geven vooraf aan hun werkende leven. Vervolgens hebben we besloten dat MBOers die eigenlijk wel HBO hadden kunnen doen niet geconfronteerd moeten worden met een (financiëele) drempel die een vervolgstudie in de weg staat.
Wij (diezelfde weer) vinden tot nu toe dat HBO een hoog genoeg niveau is om eerlijk aan de startblokken te verschijnen voor je carrierestart. Vanaf dat moment moet je zelf een klein beetje in jezelf investeren om dat plusje op de arbeidsmarkt te hebben.

Een heleboel dingen in Nederland kunnen beter geregeld worden maar qua opleidingsmogelijkheden hebben we het naar mijn mening goed voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:23
Ik heb gisteren toevallig gebeld met de IB-groep met een soortgelijke vraag. Bij een schakeljaar krijg je geen studiefinanciering. Als je staat ingeschreven als het volgen van een bachelor / master dan wel. Kortom de zaak is om je in te laten schrijven als bachelor en een schakeljaar traject volgen... (zo staat het op de website bij, ik meende, de Uni van Eindhoven)

Ik zit er zelf aan te denken om een verkorte HBO te doen om zo een masterprogramma te kunnen volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-06 22:52
Ik zit hier ook mee. Binnekort klaar met 4 jarige HBO opleiding. September start ik met een schakelprogramma aan de Erasmus Universiteit, om het jaar daarna met een 1 jarige master te starten. Het schakelprogramma is er in twee vormen; de aanschuifvariant (diverse vakken bij de Bachelor studie) en de speciale variant (met enkel toegespitste vakken). Die laastste is niet geaccrediteerd door de overheid; dus geen studiefinanciering.

De master is wel geaccrediteerd; dus recht op studiefinanciering. Echter heb ik dan al 4 jaar studiefinanciering verbruikt. En omdat het een 1 jarige master is krijg ik geen studiefinanciering meer. Enkel bij een 2 jarige master had ik nog 1 jaar studiefinanciering kunnen krijgen. Dit heeft te maken met langere WO-opleidingen als geneeskunde; 3 jaar bachelor + 2 jaar master = 5 jaar.

Het 2e jaar mag ik echter wel een 0-lening aanvragen en daarmee krijg je als het goed is ook weer een OV-studentenkaart.

Zo is het mij eens uitgelegd door de IB-groep :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
tnx guys.. ik zie ook totaal geen probleem in het lenen gedurende mijn schakeljaar en 2e jaar master. Ondanks je al snel aan een bedrag van 10.000 uit komt (18 x 500 a 700 p/m = 9000 a 12600 eu). Het gaat voor mij tijdens mijn master echt niet lukken om erbuiten te werken omdat ik toch een redelijk zware leerroute kies (HBO ICT => Artificial intelligence master (forensic intelligence))

Uiteindelijk verdien je dit toch terug in de jaren opvolgend.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 294614 op 08-05-2009 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-06 13:06

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Ik heb zelf na mijn HBO Informatica opleiding aan de Fontys te Eindhoven, de master Computer Science & Engineering gedaan. Totale tijd 4 jaar HBO, 1 jaar schakelen, 2 jaar master. In totaal heb ik 5 jaar studie financiering gehad: gedurende het hele HBO en het schakelprogramma.

Het is eigenlijk heel eenvoudig, je krijgt studiefinanciering voor de nominale duur van de langsdurende succesvol afgesloten opleiding. De nominale duur van de TU/e opleiding is 3 jaar Bachelor + 2 jaar Master, die van het HBO is 4 jaar. Ik heb dus in totaal 5 jaar (de duur van de TU/e) gekregen. Overigens krijg je je OV wel gedurende je hele opleiding (7 jaar in mijn geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-06 13:06

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Anoniem: 294614 schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 12:43:
tnx guys.. ik zie ook totaal geen probleem in het lenen gedurende mijn schakeljaar en 2e jaar master. Ondanks je al snel aan een bedrag van 10.000 uit komt (18 x 500 a 700 p/m = 9000 a 12600 eu). Het gaat voor mij tijdens mijn master echt niet lukken om erbuiten te werken omdat ik toch een redelijk zware leerroute kies (HBO ICT => Artificial intelligence master (forensic intelligence))

Uiteindelijk verdien je dit toch terug in de jaren opvolgend.
100% mee eens, ik heb met volle teugen genoten van mijn studententijd en heb in totaal 12000 geleend inc. rente bij de IB groep. Dit is vooral te danken aan de laatste 2 jaar van de TU/e waar ik geen stufi meer kreeg. Nu in1,5 jaar tijd werken ben ik gaan samenwonen (complete inrichting kopen), heb ik een leuke auto gekocht, hoef niet op een euro te letten en heb mijn studie schuld compleet afgelost. Mijn boodschap: niet te druk maken om het lenen van de IB groep, zolang je een opleiding niet jaren rekt en afrond, kun je het daarna makkelijk aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06 14:34
-bolio- schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 15:17:
[...]

100% mee eens, ik heb met volle teugen genoten van mijn studententijd en heb in totaal 12000 geleend inc. rente bij de IB groep. Dit is vooral te danken aan de laatste 2 jaar van de TU/e waar ik geen stufi meer kreeg. Nu in1,5 jaar tijd werken ben ik gaan samenwonen (complete inrichting kopen), heb ik een leuke auto gekocht, hoef niet op een euro te letten en heb mijn studie schuld compleet afgelost. Mijn boodschap: niet te druk maken om het lenen van de IB groep, zolang je een opleiding niet jaren rekt en afrond, kun je het daarna makkelijk aflossen.
Daat laatste geld uiteraard alleen als je na je afstuderen direct aan de slag kan. Voor de crisis waren er sowieso al sectoren waar afgestudeerde masters niet aan de slag konden, maar nu met het inzakken van de markt, komen er steeds meer sectoren bij waar mensen niet direct aan de slag kunnen. In sommige gevallen is het dan nog wel mogelijk om op lager niveau, zoals HBO of MBO aan de slag te gaan, maar dan heb je je schuld toch al een stuk minder snel terugbetaald.

Dit is dus wel iets om rekening mee te houden voor gaat lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SneakyViper schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 10:38:
[...]

Daat laatste geld uiteraard alleen als je na je afstuderen direct aan de slag kan. Voor de crisis waren er sowieso al sectoren waar afgestudeerde masters niet aan de slag konden, maar nu met het inzakken van de markt, komen er steeds meer sectoren bij waar mensen niet direct aan de slag kunnen. In sommige gevallen is het dan nog wel mogelijk om op lager niveau, zoals HBO of MBO aan de slag te gaan, maar dan heb je je schuld toch al een stuk minder snel terugbetaald.

Dit is dus wel iets om rekening mee te houden voor gaat lenen.
Dit is iets waar je altijd rekening mee moet houden. Maar helaas heb je geen glazen bol waarmee je in de toekomst kunt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ik De Buurman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-06 13:59
tvp (mag dat :$)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
SneakyViper schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 10:38:
[...]

Daat laatste geld uiteraard alleen als je na je afstuderen direct aan de slag kan.
En als je niet aan de slag kan hoef je je lening ook niet terug te betalen (draagkrachtmeting aanvragen). Er is dus vrij weinig reden om niet te lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06 14:34
MikeN schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 21:58:
[...]

En als je niet aan de slag kan hoef je je lening ook niet terug te betalen (draagkrachtmeting aanvragen). Er is dus vrij weinig reden om niet te lenen.
Maar je kan het toch ook niet onbeperkt uitstellen?

Volgens de IB-Groep (http://ib-groep.nl/partic.../wanneer_terugbetalen.asp) moet je uiterlijk de 2e 1 januari na het beeindigen van je studie beginnen met afbetalen. Dit is inderdaad nog wel een buffer om werk te vinden, maar kan nog steeds een risico zijn.

Ik zie echter dat josjen straks al een opleiding HBO Informatica achter de rug heeft, dus dan denk ik niet dat hij er over hoeft te twijfelen en dus prima kan lenen en later terug betalen. Met Informatica kan je waarschijnlijk wel direct of in ieder geval binnen 2 jaar wel aan een baan komen, ook in de komende jaren. (Pin me niet vast op die voorspelling :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-06 10:58

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Nee, je kunt gewoon een bookmark aanmaken met de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/bookmark.gif-knop, we zijn hier geen FoK!!!1111 :/
SneakyViper schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 22:29:
[...]

Volgens de IB-Groep (http://ib-groep.nl/partic.../wanneer_terugbetalen.asp) moet je uiterlijk de 2e 1 januari na het beeindigen van je studie beginnen met afbetalen. Dit is inderdaad nog wel een buffer om werk te vinden, maar kan nog steeds een risico zijn.
Dat klopt, maar het bedrag wat je moet terugbetalen wordt wel vastgesteld n.a.v. je inkomen (met een minimum van €50/maand naar ik dacht, maar pin me d'r niet op vast). En als je na 15 jaar nog niet klaar bent met afbetalen, wordt de rest kwijtgescholden :P

[ Voor 55% gewijzigd door Mad Marty op 13-05-2009 22:53 ]

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
SneakyViper schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 22:29:
[...]

Zie bijvoorbeeld http://ib-groep.nl/partic...et_een_minimuminkomen.asp
Zolang je niet het geld hebt om terug te betalen hoef je niet terug te betalen (en is het na 15 jaar nog niet gelukt, dan wordt het kwijtgescholden).
Pagina: 1