DynDNS IP in cache?

Pagina: 1
Acties:

• broemi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-04-2015
Hallo! Hopelijk kan iemand me verder helpen met het volgende probleem.

Ik heb een 7-tal vestigingen in verbinding staan via VPN dmv IPcop. Een 5-tal hebben een fixed ip, de overige 2 hebben een dynamic ip. Voor de dynamic ip's heb ik een dyndns domeinnaam gekoppeld om telkens het recentste ip op te halen en de VPN tot stand te kunnen brengen. Elke twee dagen wordt een nieuw ip toegewezen.

Het probleem ontstaat zich wanneer er een nieuw ip wordt toegewezen dat dyndns dat onmiddelijk door heeft, maar hoogstwaarschijnlijk de DNS-server van mijn ISP niet. Daardoor kan het soms meer dan een halve dag duren eer de VPN verbinding opnieuw tot stand wordt gebracht. Dit is toch wel ambetant aangezien elke vestiging op hetzelfde AD/domein zijn aangesloten.

Mogelijk oplossing? Is er een mogelijkheid dat ik in IPcop een rechtstreekse DNS verbinding kan maken met een rootserver van dynDNS? Of heb ik het helemaal verkeerd op en is er een andere mogelijkheid?

Alvast bedankt voor de hulp!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:38

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik denk toch echt dat je naar fixed ip-adressen toe moet, da's de meest nette oplossing. Uitgevoerde DNS query's worden nu eenmaal gecached.

Is er nog een mogelijkheid om de TTL van je dns-records te verkorten bij dyndns?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• broemi
De TTL staat op 60s ipv 4u, daaraan zou het niet liggen denk ik. Wel heb ik nog eens de infrastructuur van IPcop-modem-etc overlopen en heb de DNS van IPcop verandert naar de rechtstreekse DNS van de ISP. Dit om er zeker van te zijn dat de modem niet ook nog eens zou gaan cachen. DNS staat daar wel op uit, maar je weet nooit :)

• TAMW
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 11:29
quick en dirty maar wel functioneel.
schrijf een scriptje dat rechtstreeks de dyndns server queryt voor je dyndns record en de output in je host file wegschrijft.
en run dit scriptje elke X minuten.

Je kan ook de dhcp kant van de vpn connectie laten opzetten indien mogelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door TAMW op 08-05-2009 11:50 ]

• broemi
TAMW schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 11:48:
schrijf een scriptje dat rechtstreeks de dyndns server queryt voor je dyndns record en de output in je host file wegschrijft.
en run dit scriptje elke X minuten.
Dit kan ik wel gedaan krijgen in IPcop, maar de vraag is: Welk IP(s) heeft de dns server van dynDNS? Of naar welk domein kan ik een nslookup doen?

Alvast bedankt voor de tip!!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

C:\Users\Brahiewahiewa>nslookup
Default Server:  home.brahiewahiewa.dyndns.org
Address:  10.10.10.10

> set q=ns
> dyndns.org.
Server:  home.brahiewahiewa.dyndns.org