Ubuntu+JSP+PostgreSQL, waar te beginnen?

Pagina: 1
Acties:

• funkwurm
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-02-2021
Ik ben erg vertrouwd met de Apache+PHP+MySQL omgeving, maar ik weet dat voor veel serieuzer werk JSP wordt gebruikt en MySQL niet bepaalde de geprefereerde DBMS is. Daarom wil ik mezelf graag wegwijs maken met een JSP+PostgreSQL oplossing voor dynamische website's. Ik heb minimale ervaring met Java, ik kan een Hello World compilen onder Windows, maar ik heb het laten vallen omdat het me tegenviel met Java ook de front-end te maken. Misschien dat het me als Servertaal beter bevalt.

Op mijn desktop heb ik Ubuntu 9.04 geïnstalleerd en met sudo en apt-get ben ik aardig vertrouwd. Het gaat me er puur om een simpele set-up te hebben om JSP pagina's te hosten. Uiteraard is het de bedoeling dat het gratis is, maar misschien begrijp ik het verkeerd en staat Sun dat niet toe.

Ik wordt echter niet erg wijs van de vele afkortingen en verschillende termen die overlappend lijken te zijn als ik hier informatie over zoek.

Ik begrijp tot dusver (corrigeer me als ik er naast zit) dat ik een Java Runtime Environment nodig heb, deze zit inbegrepen in de Java SDK samen met de compiler. Daarnaast heb ik een webserver nodig, maar daar wordt het me al wazig.

Op deze wiki wordt verwezen naar Apache Geronimo, terwijl in deze tutorial wordt gelinkt naar Apache Tomcat. Wat is het verschil tussen deze of waarom heeft Apache 2 (concurrerende) Java webservers?

Ik heb op zich al een aardige tutorial gevonden hier, maar gezien ze over Tomcat 4 en Redhat Linux 7.2 praten is hij volgens mij wat oud en mogelijk dus outdated. Hoe bruikbaar is deze nog qua instellen van config-files om de webserver, Java en PostgreSQL met elkaar te laten praten?

Ook begrijp ik dat Tomcat samen kan werken met Apache webserver, welke voordelen heeft dit? Op zich hoef ik geen fancy features als rewrite-rules etc.

Verder vroeg ik me nog even af wat nu het verschil is tussen JRE, JVM en JIT?

Ik kan me een beetje voorstellen dat ik klink als iemand die jullie vraagt dit probleem even op te lossen, maar waar ik tegenaan loop is dat ik nog zo weinig bekendheid heb dat ik bij het lezen van informatie meer vragen krijg dan antwoorden. Ook al op de site van Sun is het me volstrekt onduidelijk wat ik moet downloaden.

Alvast bedankt.

• funkwurm
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-02-2021
Niemand? Heb ik dit in het verkeerde forum gepost?

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Dan zou ik aan het begin beginnen, namelijk met een goed boek over Java. Voordat je iets nuttigs kan doen met JSP moet je namelijk in Java kunnen programmeren. Dan worden alle drie-letterige afkortingen ook langzaam duidelijk.

Op een specifiek DBMS SQL-queries gaan loslaten doet men tegenwoordig niet echt meer sinds OR-mappers, dus wellicht dat je betere tutorials krijgt als je PostgreSQL als zoekwoord laat vallen.

JSP is overigens maar een klein onderdeel van de hele J2EE-stack, dus wellicht wil je daar ook alvast een paar boeken over aanschaffen, voordat je allerlei wielen opnieuw gaat uitvinden :)

This can no longer be ignored.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-01 15:39

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Hoewel het waardevol is om andere talen te kennen denk ik dat het leren van JSP zodat je daar hetzelfde mee kan doen als je nu al met PHP kan weinig meerwaarde heeft. Java mag dan meer "enterprisy" zijn maar het is echt niet zo dat je JSP nodig hebt om grote serieuze websites te bouwen, er zijn genoeg praktijkvoorbeelden die het tegendeel bewijzen.

Het leren van JSP is ook niet te vergelijken met PHP, zoals je zelf al hebt ervaren komt er van alles bij kijken, Java, servlets, beans, frameworks, applicatieservers en allerlei technolgie met afkortingen. Daarnaast is JSP slechts één van de vele Java web-frameworks. Mijn ervaring is echter dat het ontwikkelen van websites in Java niet leuk is, veel langer duurt, en weinig meerwaarde biedt over een goed opgezet systeem met een willekeurige scriptingtaal zoals PHP, Python of Ruby of zelfs Perl.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Even hierop inhakend, ik wil hetzelfde als de TS, ware het nite dat ik goed met Java om kan gaan en psql al ken. Distro maakt me geen moer uit, als het maar *NIX is.

Zijn er echte aanraders qua boeken? En waar te beginnen met de J2EE stack? ik verzuip er compleet in.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:37
Allereerst raad ik je af om ook maar iets met Tomcat te doen. Dat stuk software vreet gewoon geheugen, net zolang tot het op is, en dan crasht. Als java application server zou je kunnen kijken naar Resin, wat een stuk stabieler schijnt te zijn dan Tomcat.

• Victorius737
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-01 18:52
Sun(toen nog;) ) heeft een leuke server in hun IDE gestopt genaamd Glassfish ik weet niet in hoeverre je deze ook zonder netbeans kan laten runnen maar het zou vast wel kunnen.
Pagina: 1