HP CM1312Nfi garantievoorwaarden

Pagina: 1
Acties:

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb net 4 maanden geleden een HP CM1312Nfi gekocht tervanging van een HP Lj 3055.

Ik heb 2 maanden geleden keurig de cartridges vervangen. De printer heeft tot nu toe 4000 pagina's gelopen. Maar ik hoorde al een tijdje alsof iemand met zijn trompet even lekker bezig was. Dit blijkt misschien de fuser te zijn. Dus ik was het eigenlijk zat met die printer qua geluid. Ik heb hierop HP gebeld en gezegd van het probleem. Hierop heeft de medewerker mij verteld dat er op een fuser geen garantie zit en dat het probleem misschien niet is maar iets anders maar koop maar eerst een fuser.

Een fuser lijkt mij een nagelvastonderdeel die niet zo maar door de gebruiker verwisseld kan worden (ofwel met schroeven vast) en voor een produkt in de prijsklasse van 400 mag je toch na 4000 prints redelijke wijs verwachten dat een fuser niet stuk kan zijn. De drum en toner zijn gebruikersproducten. Ik heb hierop trouwens ook de algemene voorwaarden gevraagd of deze opgestuurd konden worden of per email naar mij toegezonden. Voor de duidelijkheid; de fuser is niet los verkrijgbaar bij de meeste HP distri voor dit produkt.

Hierbij moet ik even duidelijk vermelden dat dit al de 5e printer in 2 jaar is waarvan de fuser stuk is (allemaal all-in-one, HP en laser).

Wat moet ik nou hiermee en hebben meerdere mensen hier ervaringen mee? Of is dit gewoon oplichting en tijd voor HP te gaan verlaten en naar andere produkten te gaan uitkijken?

Ik mag toch verwachten dat HP een behoorlijk produkt in het zakelijk segment zet of moet je nou echt 2000 euro voor een goed produkt neerleggen die misschien wel langer meegaat dan 4 maanden.

Ik weet dat een fuser snel stuk gaat en zeker na 5 jaar vaak vervangen dient te worden of tussen de 75.000-200.000 prints. Dat is voor mij een redelijke gebruikerstermijn maar niet zeker niet minder.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• jorritv
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Je kunt het proberen te regelen via de winkel/webshop waar je de printer gekocht hebt om garantie te claimen.

Toen ik nog bij HP zat (wel weer zo'n 2 jaar geleden), hoorde de fuser gewoon bij de onderdelen waarop garantie zit, mits de fuser niet over het aantal pagina's zit waarna onderhoud nodig is en er geen "user-damage" aanwezig was. (denk aan niet laserjet labels die vastgeplakt zitten, met een schaar vastzittend papier verwijderd).

Op deze link staat het bovenstaande over fuser op de hp site.
http://www.hp.com/sbso/product/supplies/whybuy_warranty.html

[ Voor 12% gewijzigd door jorritv op 08-05-2009 09:37 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Garantieperikelen mogen in SF ipv in OH.

> SF

Verwijderd

De kwestie 'aard- en nagelvast' speelt niet bij roerende zaken. Het criterium voor de vraag of iets een bestanddeel van een zaak is, dan wel of het twee losse zaken zijn, is of de bewuste zaak zonder schade van betekenis van de hoofdzaak kan worden afgescheiden. BIj een fuser die met schroeven vastzit is dat zeker het geval, die kun je zonder schade van betekenis afscheiden. Evenwel is de kwestie 'bestanddeel of zelfstandige zaak' volstrekt niet van belang voor de vraag of je wel of niet garantie hebt. :P

Een fuser is geen verbruiksvoorwerp zoals een drum of een toner, maar is een integraal onderdeel van een laserprinter en behoort minimaal vijf jaar mee te gaan. Daarom mag je van een fuser evengoed verwachten dat hij beantwoordt aan de koopovereenkomst (dus conform is). Een fuser die éérder dan die verwachte termijn kapot gaat, is nonconform en dient dus vervangen of gerepareerd te worden, even simpel gezegd. Bij de consumentenkoop naar Nederlands recht kan de verkoper dat niet uitsluiten. Bij een defect dat zich de eerste zes maanden ná aanschaf openbaart, wordt zelfs vermoed dat het product bij aanschaf al defect was.

Tot zover echter de theorie. De praktijk is lichtelijk anders. Eerst is van belang waar je die printer hebt gekocht. Ik neem aan in Nederland bij een (web)winkel, dus Nederlands recht is van toepassing. De winkel gaat dan ongetwijfeld roepen dat zij de printer moeten opsturen naar HP en dat HP geen garantie geeft op fusers, maar dat is onzin. Het is evenwel een zeer vervelende discussie en als de winkel je écht geen gelijk geeft dan zit er weinig anders op dan te gaan procederen, of zolang juridische dreigbrieven gaan sturen tot ze alsnog overstag gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2009 10:55 ]

• itsalex
  • Niet online
Ik heb al bij mijn leverancier dit opgegeven maar die verwijzen alleen maar naar HP maar ik dacht dat fuser altijd onder het verhaal van hardware van een printer valt.

Ja nagelvast bedoel ik mee, als je een onderdeel makkelijk kan vervangen zonder schroeven en moeilijk handelen te doen, dan is het voor mij een gebruikersonderdeel en anders is het een deel van de hardware.

Ik ga wel een klacht indienen want dit is schandalig.

Verwijderd

itsalex schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 12:03:
Ik heb al bij mijn leverancier dit opgegeven maar die verwijzen alleen maar naar HP maar ik dacht dat fuser altijd onder het verhaal van hardware van een printer valt.

Ja nagelvast bedoel ik mee, als je een onderdeel makkelijk kan vervangen zonder schroeven en moeilijk handelen te doen, dan is het voor mij een gebruikersonderdeel en anders is het een deel van de hardware.

Ik ga wel een klacht indienen want dit is schandalig.
Het kan wellicht helpen de winkel te wijzen op deze link:
http://www.consumentenaut...rantie/Garantie_aanbieden
Niet doorverwijzen
Een klant kan u aanspreken op gebreken aan een product dat bij u is gekocht. U bent dan verplicht het probleem voor de klant op te lossen, bijvoorbeeld door het product te (laten) repareren of het te vervangen. U mag de klant dus nietdoorverwijzen naar de fabrikant. U kunt naderhand zelf wel bij de fabrikant aankloppen, maar daar heeft uw klant niets mee te maken. De consument mag u altijd aanspreken op uw wettelijke verplichting om gebreken aan een product te verhelpen.
Verder kun je voorbeeldbrieven vinden op Consuwijzer: Link

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2009 15:26 ]

• itsalex
  • Niet online
Het leuke is ik ben een servicepoint van HP en ik ga geen HP producten meer verkopen met zo'n voorwaarde. Dit doe je niet en dit hoort niet.

Ik heb gisteren een klacht ingestuurd naar mijn leverancier om het probleem opgelost te krijgen. Dus dit krijgt nog wel een staartje.

Offtopic:
De produkten van HP worden met de dag slechter (ja roep maar dat het niet zo is maar ik zie het iedere dag terug komen). Ik wil hier best een discussie van maken maar kijk nou naar een HP Officejet Pro L7590. Dit zou een zakelijk produkt moeten voorstellen maar het geluid dat dat ding produceert is te veel.

Als een HP Laserjet 1319 naar een zelfde 1319 toe faxt lopen ze allebei vast, van bepaalde telefoonnummer kan het apparaat niet ontvangen (ja 1 pagina en de 2e en/of 3e pagina print die niet (apparaat is hiervoor ook omgewisseld)). Dit is nog heilig en dan heb je nog conversie van ISDN naar analoog want dat kan een laserjet ook niet aan maar wel een inktjet die veel goedkoper is. Ook hierbij heb ik gezeur omdat volgens HP een Laserjet 1319 geen zakelijk produkt is maar een particulier. Echt breek mijn klomp.

Nu deze HP CM1312Nfi die garantieproblemen heeft. Ik kan wel doorgaan over andere printer zoals een Laserjet 3030 (2 jaar fuser stuk). 3020 (2 jaar fuser stuk) en een 3015 (fuser stuk). Dit kan niet en mag niet.

Ga ik nog meer offtopic dan ga ik het hebben over het gebruik van juiste informatie (presales) van een Touchsmart maar ook van andere producten. HP is nu hopeloos produkt en dit is gewoon niet juist.

Waarom kunnen bedrijven als Oki, Lexmark nu standaard 2 jaar garantie geven of meer? En HP niet meer.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:29

paQ

helder verhaal :)

[ Voor 122% gewijzigd door paQ op 09-05-2009 23:57 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-01 19:32

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wat mogelijk wel nog even een belangrijk detail is: Betreft het hier wel een consumentenkoop? Want ik zie TS het steeds hebben over zakelijke producten en dat hij zelf een HP servicepoint is.

Want als het een B2B verhaal is, dan zijn al die mooie wetten die consumenten moeten beschermen in een klap irrelevant denk ik zo?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Orion84 schreef op zondag 10 mei 2009 @ 00:09:
Wat mogelijk wel nog even een belangrijk detail is: Betreft het hier wel een consumentenkoop? Want ik zie TS het steeds hebben over zakelijke producten en dat hij zelf een HP servicepoint is.

Want als het een B2B verhaal is, dan zijn al die mooie wetten die consumenten moeten beschermen in een klap irrelevant denk ik zo?
Als het hier inderdaad geen consumentenkoop betreft, waar ik niet vanuit ben gegaan, dan zijn de regels bestemt voor consumenten niet van toepassing. Wel zijn de regels voor een (koop)overeenkomst van toepassing.

Het lijkt er sterk op dat het hier niet gaat om een consumentenkoop. TS heeft het product gekocht in de hoedanigheid als koper die wel handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2009 01:41 ]

• itsalex
  • Niet online
Ja en dat is gewoon het punt. Ik kan me niet beroepen op mijn consumentenrecht maar ik heb gelukkig een tussenpersoon ertussen gezet dus waarschijnlijk wordt het wel opgelost binnen 2 weken.

Maar ik ben nog bezig om te ruzieen om een HP M1319 die roept dat die 2 pagina's ontvangt van 1 bedrijf en maar 1 print. Dat is niet bij 1 printer maar bij 3 stuks. Ja ga dat nou maar eens uitleggen aan HP.

Ik geloof niet meer in HP. Die acties zijn ok maar de producten zijn KO. Ga toch maar eens naar andere producten kijken.

Pagina: 1