Kef 2005.3 subwoofer gaat snel in slaapstand

Pagina: 1
Acties:

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Sindskort heb ik een Yamaha RX-V663 receiver met Kef 2005.3 systeem (speakers met subwoofer). Zeer tevreden mee.

Alleen gaat de subwoofer automatisch op een slaapstand als het volume een paar minuten lang te laag is. Dat is prima natuurlijk. Maar dan wel als het echt zachtjes staat (dat je de sub toch al niet kan horen).
Ik heb echter 's avonds, als de muziek op een vrij laag volume staat (maar niet stil, gewoon normaal/zacht een muziekje op) dat ie ook vrij snel uitgaat. Als ik het volume even ietsje hoger zet springt ie weer aan. Maar er is vaak een net-niet-net-wel volume waarin ik graag de sub blijf horen (en ook hoorbaar is of ie aan of uit staat). Of hij springt bij het ene nummer weer aan en gaat na twee nummers met weinig laag weer uit ofzo.

Is er een manier om dat anders in te stellen? De receiver heb ik volledig automatisch laten afstellen via het microfoontje. Dat werkt verder super, klinkt ook prima na die afstelling. In de handleiding is weinig te vinden hierover.

Tips? :)

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Tom schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 23:39:
Is er een manier om dat anders in te stellen?
Het probleem is de subwoofer. Die herkent een laag signaalvolume en gaat daarom in standby modus. Aan receiver kant hoor je eigenlijk niets te doen, dit zou dan het geluid beïnvloeden.

Een oplossing zou zijn: altijd aan laten staan (dus automatische standby detectie uitzetten) en dan manueel uitzetten met een schakelaar. Dan staat die ook echt uit ipv standby :)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Chevy454 schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 23:57:
[...]

(dus automatische standby detectie uitzetten)
Dat kan dus niet :)
Zit een schakelaar op de sub, met aan- of uit. En in de aan-stand springt ie automatisch in standby.

Op de sub zit wel een volume en toonhoogtefilterdinges (weet even niet hoe het heet, om aan te geven welke toonhoogtes hij weer moet geven). In de handleiding van de Kef set stond dat je volume half (dacht ik) open moest zetten. Toonhoogtefilterding naar eigen inzicht.

In de handleiding van de receiver stond dat je de sub volledig open moest zetten, volume en toonhoogtefilter. Want de receiver kijkt zelf (nav microfoonafstelling) welk volume hij doorstuurt en welke tonen. Dat lijkt mij ook het meest logische, dat de receiver dat voor alle speakers en sub bepaald aan de hand van het resultaat van dat microfoontje. Zou nog kunnen proberen om het volume op de sub iets lager te zetten en nog een keer die microfoonafstelling te draaien, zodat de receiver meer volume erheen stuurt...

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-10-2025
Kun je in je reciever de subwoofer wat hoger zetten? Dan is het recieversignaal sterker en om te compenseren zet je de sub zelf wat lager, dan zou ie aan moeten blijven. Ik heb zelfde subwoofer en ken het probleem, maar ik heb de muziek vrijwel nooit op zo'n volume dat ik er last van heb dat mijn sub uitstaat.

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

Verwijderd

Als je tijdens de microfoonafstelling de sub niet voluit zet, zal de receiver besluiten dat 'ie meer signaal naar de sub moet sturen. Gevolg: de sub zal niet zo snel uitschakelen.
Sub trouwens niet te zacht zetten tijdens het meten, want met een te hoog (overstuurd) input signaal op je sub ben je verder van huis...

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Tom schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 00:32:
Dat kan dus niet :)
Zit een schakelaar op de sub, met aan- of uit. En in de aan-stand springt ie automatisch in standby.
Dat is dan mooi kut :(
Op de sub zit wel een volume en toonhoogtefilterdinges (weet even niet hoe het heet, om aan te geven welke toonhoogtes hij weer moet geven).
Crossover dus. Volledig open zetten, de receiver stuurt zelf wel de nodige frequenties en zou dan stom zijn mocht de subwoofer dan zelf gaan liggen afkappen in de frequenties. (geldt enkel als je die frequenties manueel kunt instellen, minimaal 10Hz boven het minimum van de satelliet speakers zetten)
Zou nog kunnen proberen om het volume op de sub iets lager te zetten en nog een keer die microfoonafstelling te draaien, zodat de receiver meer volume erheen stuurt...
Dat is volgens mij de enige oplossing. Of je neemt het heft zelf in handen :)
* Chevy454 gebruikt de mic nimmer.

[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 08-05-2009 09:31 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• B.A.L.
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 10:17
Schop omdat ik hier zelf ook last van heb met de Kef Kube 2. De enige oplossing is dus tijdens micopname de sub lager te zetten? Hoeveel lager, gewoon op de helft ofzo? En moet ik dan daarna het volume weer vol opengooien of niet?

Zal het aanzetten van bass boost geen effect hebben?

Wel gaar dat je die standby modus niet gewoon uit kunt zetten, ik vind hem behoorlijk irritant.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:19

remco_k

een cassettebandje was genoeg

B.A.L. schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 00:59:
Schop omdat ik hier zelf ook last van heb met de Kef Kube 2. De enige oplossing is dus tijdens micopname de sub lager te zetten? Hoeveel lager, gewoon op de helft ofzo?
1 Ja
2 Bijvoorbeeld
En moet ik dan daarna het volume weer vol opengooien of niet?
Nee, want dan gaat hij veel te hard. Volume dus zo laten staan
Zal het aanzetten van bass boost geen effect hebben?
Nee, waarschijnlijk heeft de bass boost sowieso geen effect op de sub-uitgang van je receiver, maar slechts op de speaker uitgangen zelf.
Als het wel effect zou hebben op je sub, dan word je sub meer aangestuurd (wat feitelijk de oplossing is) maar je gaat je sub dan zelf zachter zetten omdat hij te hard is.
Dan kan je net zo goed naar de stappen gaan van opnieuw afregelen met de mic en de sub op half volume zetten.

Geen idee trouwens of het heeft geholpen voor de TS, maar het lijkt mij logisch dat dat werkt.

Alles kan stuk.

• B.A.L.
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 10:17
Aight, thx! Dan doe ik het maar op die manier :)

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-02 13:41

Laguna

Connaisseur

Hmm ik zat zelf eraan te denken om binnenkort de KEF 2005.3 aan te schaffen, maar dit lijkt me toch wel een irritant probleem.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:19

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Het probleem is oplosbaar dus is het eigenlijk geen probleem.
Daarnaast zijn er veel meer modellen subwoofers met automatische sleep functie, daarmee heb je kans hetzelfde probleem te hebben.

Als je zeker wilt weten dat je dit probleem niet hebt, dan koop je een subwoofer zonder sleep functie en die laat je meeschakelen met je receiver. Veel receivers hebben aan de achterzijde een 230V uitgang zitten voor dit doel, daar sluit je de sub op aan.
Die wordt ingeschakeld op het moment dat de receiver inschakeld. Zo staat het bij mij thuis aangesloten. Geen last van sleep functies.

Alles kan stuk.

Verwijderd

remco_k schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 09:37:

Veel receivers hebben aan de achterzijde een 230V uitgang zitten voor dit doel, daar sluit je de sub op aan.
Let wel op dat je niet meer watt gebruikt als staat aangegeven, meestal 100 watt.

Verwijderd

..

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2009 22:45 ]

Verwijderd

..

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2009 22:45 ]

Verwijderd

Tweede edit:

Actieve subwoofer bleek niet goed te zijn.
Inmiddels een nieuwe opgehaald, en probleem opgelost.

Nu gaat ie bij 1 volumestand harder dan mute al aan, en blijft ie lekker spelen.

Erg tevreden en klinkt zeer mooi en strak.
Pagina: 1