High grade (audio) mediacenter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28
Ik volg nu al diverse tijd de topics over streamen, HTPC, Mediaportal etc. Ik heb voor een vriend ondertussen ook een mooie HTPC gebouwd maar toch wil het gewoon niet zo als mijn wensen zijn.

1) Hoogwaardige dvd afspeel mogelijkheden (vervanger van mijn pioneer lx50)
2) Afspelen HD content tm 1080P via HDMI (als vervanger van mijn popcornhour)
Bovenstaande is zoals ik weet goed te doen via mediaportal of dergelijke

3) Hoogwaardig (high end) uitsturen van muziek (enkel wav of flac) via een digitale output met een interface lijkend op de logitech Duet / ipod.
En daar wordt het moeilijk. Kijk ik kan natuurlijk nog een losse Duet kopen maar dan heb ik 3 apparaten terwijl ik het liever in 1 behuizing heb.

Het probleem:
Allereerst de player. Ik heb gemerkt dat bv I-tunes versus mediaportal hetzelfde bestand schijnbaar toch anders doorgeeft. Er is volume verschil en kwaliteit verschil (beide via een geluidskaart met de cmedia chip en speciale drivers) I tunes heeft voor mij wel de ideale bediening
Maar ik wil die bediening hebben zonder mijn LCD scherm hoeven te gebruiken. Het mooiste zou zijn als de bediening mijn Ipod zou zijn (ik snap dat het niet kan maar ik bedoel die interface) dus een klein scherm met coverflow en artiesten etc.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit in een HTPC voor elkaar krijg ? Ik heb al gekeken naar diverse afstandbedieningen maar geen enkele lijkt dit op deze manier voor elkaar te krijgen

Of moet ik helemaal niet naar een htpc kijken ? Maar JUIST naar een Duet omdat die speciaal voor audio is gemaakt. Is een Linn akurat dan veel beter of gaat het daar juist om de dac (die ik niet ga gebruiken) of wellicht een andere steamer zoals de Olive melody, waar de interface me dan weer niet van aanstaat.

Graag hoor ik Julie ervaringen / tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:31

voodooless

Sound is no voodoo!

Volgens mij wordt dat inderdaad zeer lastig. Verreweg meeste losse producten die ook HD video en DVD kunnen afspelen, hebben beeld nodig voor de bediening. Wil je alles dus via een afstandbediening en/of schermpje op het device regelen, dan ben ik bang dat je gewoon twee apparaten moet kopen: een voor de video, en een voor de audio.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
voodooless schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 23:08:
Volgens mij wordt dat inderdaad zeer lastig. Verreweg meeste losse producten die ook HD video en DVD kunnen afspelen, hebben beeld nodig voor de bediening. Wil je alles dus via een afstandbediening en/of schermpje op het device regelen, dan ben ik bang dat je gewoon twee apparaten moet kopen: een voor de video, en een voor de audio.
wellicht dat ik niet helemaal duidelijk was. Voor video is het natuurlijk geen enkel probleem om de bediening via een AB of muis te doen met beeld op de lcd. Alleen voor audio toepassing wil ik dit dus vermijden (of begrepen we elkaar nu wel :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirehead
  • Laatst online: 10-09 11:37
Ray schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 22:59:

Maar ik wil die bediening hebben zonder mijn LCD scherm hoeven te gebruiken. Het mooiste zou zijn als de bediening mijn Ipod zou zijn (ik snap dat het niet kan maar ik bedoel die interface) dus een klein scherm met coverflow en artiesten etc.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit in een HTPC voor elkaar krijg ? Ik heb al gekeken naar diverse afstandbedieningen maar geen enkele lijkt dit op deze manier voor elkaar te krijgen
Met de iPhone & iPod Touch kan je "Remote" gebruiken. Dit is een gratis app van Apple zelf, waarmee je hetgeen jij wilt op het schermpje tovert :)

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:31

voodooless

Sound is no voodoo!

Ray schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 23:14:
Alleen voor audio toepassing wil ik dit dus vermijden (of begrepen we elkaar nu wel :P )
Dat is dus precies wat ik bedoel ja ;) Daarom zeg ik ook: beiden (goed werkend) in een apparaat zal heel erg lastig worden.

Je kunt me de Toch/iPhone idd iTunes remote bedienen. Dat werkt op zich best goed. Als je dan een HTPC hebt, kun je daar gewoon de optische of coax uitgang gebruiken. Je opslag is dan gewoon op de HTPC. De iPod is dan niet meer dan een ab.

Als het goed is zou iTunes trouwens niets met het geluid moeten doen als je alle "optimalisaties" uitzet en het volume op 100% zet. Dat kun je testen met een DTS receiver. Sluit hem digitaal aan, en speel dan een DTS wav af. Als je geluid hebt dan doet iTunes niks, heb je ruis, dan is het niet goed ;)

[ Voor 47% gewijzigd door voodooless op 07-05-2009 23:19 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
Wirehead schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 23:14:
[...]

Met de iPhone & iPod Touch kan je "Remote" gebruiken. Dit is een gratis app van Apple zelf, waarmee je hetgeen jij wilt op het schermpje tovert :)
wauw, daar ga ik me in verdiepen! speelt hij dan trouwens de content die op de pc / netwerk staat of die wat op de ipod staat (dat ivm opslag)

Zit ik alleen nog met de ellende dat I-tunes schijnbaar toch iets met het geluid doet (zelfs met optimaliseren uit) of zou ik er dat uit kunnen slopen ?

iemand een touch ruilen voor een classic >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Ray op 07-05-2009 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirehead
  • Laatst online: 10-09 11:37
Ray schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 23:17:
[...]

wauw, daar ga ik me in verdiepen! speelt hij dan trouwens de content die op de pc / netwerk staat of die wat op de ipod staat (dat ivm opslag)
Degene van op PC/Netwerk. Je connect ermee naar de library. In de laatste update zit er trouwens een "DJ" functie in. Indien er vrienden / kennissen ook een iPod touch ofzo hebben, kan je ze laten stemmen op de nummers :)

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
Wirehead schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 23:20:
[...]

Degene van op PC/Netwerk. Je connect ermee naar de library. In de laatste update zit er trouwens een "DJ" functie in. Indien er vrienden / kennissen ook een iPod touch ofzo hebben, kan je ze laten stemmen op de nummers :)
dat klinkt echt goed. Als ik dus gewoon een HTPC heb met I-tunes erop met wifi ondersteuning (neem aan dat het via wifi werkt) log ik met de ipod in. Krijg ik ook de normale ipod layout maar dan met de nummers / liberay van de htpc en kan net als locaal gewoon bladeren / coverflow etc en spelen ??

nog wat gezocht, maar kan de touch ook voor de rest als AB dienen ?

blijft alleen de vraag wat is kwalitatief beter ? zou een duet beter zijn dan een htpc gekeken naar audio doeleinden ?

[ Voor 12% gewijzigd door Ray op 08-05-2009 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtjv
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-02-2023
Ik heb laatst in een audio-tijdschrift een speciaal voor hoogwaardige geluidsreproductie gebouwde HTPC langs zien komen. Ik zal eens even kijken of ik die voor je kan terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
dtjv schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 11:14:
Ik heb laatst in een audio-tijdschrift een speciaal voor hoogwaardige geluidsreproductie gebouwde HTPC langs zien komen. Ik zal eens even kijken of ik die voor je kan terugvinden.
dat zou super zijn! als je toevallig al de naam hebt kan ik ook gaan zoeken (HVT / music emotion ???)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Ik ben zo uitgekomen bij een Crystalfontz LCD met 6 knoppen. Deze is inmiddels besteld.
Het LCD en de knoppen kunnen communiceren met foobar2000 via plugins en de control applicatie. Deze moet de album list van foobar aan gaan sturen waar alleen flac en wave rips in staan.

Functionaliteit zal beperkt blijven tot het selecteren van een album, start/pauze en het skippen van nr's, maar dat is voldoende voor mij.

Afbeeldingslocatie: http://www.crystalfontz.com/phpthumb/phpThumb.php?id=1510&w=430

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:20

mr.paaJ

generatie cmd+z

moet zeggen dat de mac Mini met ipod Touch combinatie erg fijn werkt. OSX audio is heel makkelijk bitperfect te krijgen zonder allerlei zooi met drivers en beeld kun je via DVI-HDMI naar je tv brengen. (1080p zou geen probleem mogen zijn? 720p gaat in ieder geval al goed op de 'oudere' mac mini van 1.8ghz).
Als je itunes dan in je vaste opstartprogrammas zet hoef je geen moment je beeld aan te hebben om muziek te luisteren.
Coverflow werkt trouwens nog niet (in de versie die ik heb)

[ Voor 6% gewijzigd door mr.paaJ op 09-05-2009 00:01 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens naar een Squeezebox classic in combinatie met de Ipeng applicatie voor je Ipod touch. Ben je ongeveer 100 euro goedkoper uit dan met een Duet, maar heb je wel een touch screen remote.

Daarbij heeft de Squeezebox classic nog een leuk display waar allerlei informatie op afgebeeld kan worden (track info, rss berichten etc.)

Vaak zal zo´n speler een betere geluidskwaliteit opleveren dan een doorsnee geluidskaart.

Is het overigens wel terecht op dit ´High end´ te noemen? We praten hier over vrij standaard consumentenproducten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
bedankt voor de tips. @brugwachter. Dit zijn inderdaad de standaard oplossingen. Mijn basis vraag is feitelijk (los van budget) kan ik met een htpc met gestelde eisen aan de bediening een beter resultaat halen dan met bijvoorbeeld een duet / olive / linn etc ??

Het gaat mij puur om hoogwaardige bitperfecte spdif output. Ik heb geen interne dac nodig.

Sofar heb ik nu een testopstelling gemaakt met een simpele compaq D530 met itunes erop. Een M-audio Dio met de cmedia bitperfect drivers en itunes met wav rips. Helaas nog geen lange toslink kabel beschikbaar (ga ik vandaag bestellen) en morgen kan ik een ipod touch lenen om te kijken hoe de bediening bevalt.

@Mr paaj, dus op mac zelf heb je nog geen coverflow functie als je de touch als remote gebruikt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:20

mr.paaJ

generatie cmd+z

op de touch heb je geen coverflow (wel tijdens de normale ipod sessies, maar niet tijdens de remote functie).
gewoon per artiest of cd onder elkaar (en daar zitten dan wel de plaatjes bij, maar klein. De mac zelf doet volgens mij niets visueels als je de ipod remote gebruikt.
Op zich vind ik het wel ok zo, vind het toch irritant om de touch op zijn zij te houden.

Je kunt eventueel op youtube wel filmpjes vinden die laten zien hoe het werkt.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik gebruik een Apple TV met iPod Touch voor de multimedia. Een Mac Mini met XBMC erop is ook een optie (XBMC draait ook op m'n Apple TV). Apple geeft zelf software weg om de Apple TV via je iPod Touch te bedienen maar ook voor XBMC is er een app om het via je iPhone of Touch te bedienen :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ray schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 10:32:
bedankt voor de tips. @brugwachter. Dit zijn inderdaad de standaard oplossingen. Mijn basis vraag is feitelijk (los van budget) kan ik met een htpc met gestelde eisen aan de bediening een beter resultaat halen dan met bijvoorbeeld een duet / olive / linn etc ??

Het gaat mij puur om hoogwaardige bitperfecte spdif output. Ik heb geen interne dac nodig.
Als het budget geen rol speelt, kijk eens naar Sooloos. Ik weet niet zeker of het een bitperfecte spdif output heeft, maar als Meridian Sooloos over heeft genomen, dan mag je er bijna van uitgaan dat het qua techniek goed zit.
Je moet alleen je af gaan vragen of je zin hebt in een 17" remote control op je dressoir/bijzettafel. Het voldoet niet bepaald aan de WAF (tenzij je vriendin een techneut is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slackware
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ray schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 23:17:
[...]

Zit ik alleen nog met de ellende dat I-tunes schijnbaar toch iets met het geluid doet (zelfs met optimaliseren uit) of zou ik er dat uit kunnen slopen ?

iemand een touch ruilen voor een classic >:)
iTunes kan prima bit perfect muziek afspelen, je moet er inderdaad op letten dat alle troep als equalizers e.d. uitstaan. Wat je nog kan doen is kijken of de audio output in 'Audio Midi Setup' (Staat ergens in utilities op je Mac) wel op 44,1kHz en 2ch-16 bit staat. Met mijn eigen set-up kan ik dan prima DTS audio cd's afspelen, zoals Voodooless ook al als voorbeeld gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:55
De afstandsbediening ('controller') van de Duet wordt los verkocht en kan (zelf nog geen ervaring mee) gebruikt worden om een software player op je htpc te bedienen (b.v. squezecenter). Je hebt dan dus maar 1 apparaat nodig voor het afspelen van zowel audio als video. Het nadeel van deze oplossing is geloof ik wel dat je hiermee video niet kan bedienen, daar is de controller niet voor geschikt. Je hebt dan nog een andere afstandsbediening nodig voor het afspelen van video op je htpc. Nadeel van de ipod touch is dat je vast zit aan het gebruik van iTunes. Ik denk ook (zelf nog geen ervaring mee) dat iTunes standaard niet zo handig is voor internetradio waarbij dit bij de Duet beter voor elkaar is.

Dus 2 opties:
- htpc + ipod touch, maar je zit vast aan iTunes voor zowel audio als video.
- htpc + duet controller + extra afstandsbediening, veel software pakketten kunnen gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

croxz schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 13:53:
Dus 2 opties:
- htpc + ipod touch, maar je zit vast aan iTunes voor zowel audio als video.
- htpc + duet controller + extra afstandsbediening, veel software pakketten kunnen gebruikt worden.
Zoals ik in een eerdere post zei:
- Apple TV met iPod Touch voor bediening
- Apple TV of Mac Mini met XBMC en iPod Touch voor bediening

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:55
Exirion schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 14:12:
[...]

Zoals ik in een eerdere post zei:
- Apple TV met iPod Touch voor bediening
- Apple TV of Mac Mini met XBMC en iPod Touch voor bediening
Sorry, dat had ik idd even over het hoofd gezien. Mac Mini is een (prijzig) alternatief voor een htpc. Echter, de Apple TV heeft geen optical drive en kan dus geen DVD's afspelen (eis 1 van de TS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

croxz schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 15:24:
Mac Mini is een (prijzig) alternatief voor een htpc.
Mwah, 600 euro plus 180 euro voor een iPod Touch. Je kunt ook de oude Mac Mini voor 400 a 500 euro vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debbes
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 22:11
Misschien kan je een (2dehands) PDA gebruiken om de htpc te bedienen met bvb VNC o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar wordt de media player op aangesloten? Stereo of surround?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 16:19:
Waar wordt de media player op aangesloten? Stereo of surround?
het gaat om een stereo opstelling.

Ik heb nu ook een Duet binnen. De interface bevalt me erg goed. Over het geluid ga ik het morgen hebben als ik tijd heb gehad te vergelijken met mijn loopwerk. Eerste indruk is zeker goed.

Maar nu heb ik dus een dvd speler / popcornhour en een duet. tja....

De genoemde opties ivm de touch hoop ik deels ook dit weekend te kunnen testen. Ik kan dan een touch lenen om in ieder geval eens te kijken hoe hij met I tunes omgaat in verhouding tot de remote vd Duet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ray schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 23:17:
De genoemde opties ivm de touch hoop ik deels ook dit weekend te kunnen testen. Ik kan dan een touch lenen om in ieder geval eens te kijken hoe hij met I tunes omgaat in verhouding tot de remote vd Duet
Ik vind het de perfecte oplossing en heb er net weer ff gebruik van gemaakt.

Een impressie:

Afbeeldingslocatie: http://iphonefan.co.za/wp-content/uploads/2008/07/apple-remote-iphone-app-0708.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.gizmodo.com.au/gallery/appleremoteapp/appleremoteapp3_medium.jpg

De response is echt supersnel, dus zoeken naar muziek op keywords, het afspelen en switchen tussen nummers: het werk allemaal zonder vertraging. Bovendien is het sliden over het touchscreen van de Touch en iPhone iets wat gewoon erg intuitief werkt :)

Voor de duidelijkheid: dit gaat over een Apple TV met Touch, maar ook m'n iMac iTunes bedienen gaat prima.

[ Voor 6% gewijzigd door Exirion op 16-05-2009 01:40 ]

Pagina: 1