Toon posts:

[HD3200] HDMI verbinding naar Sony HDTV instabiel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer al enige tijd mijn Sony lcd tv via HDMI aan te sluiten aan de computer (extended desktop), om BD films en internetvideos te kijken. Dit lukt soms, vaak ook niet of beeld valt na enige tijd uit.

Wat heb ik al geprobeerd:
- HDMI-HDMI aansluiten. Bij spelen BD film komen er na een paar minuten flitsen in het beeld. Vervolgens valt het beeld uit en komt niet meer terug. Opvallend was dat met voorgaande Catalyst drivers de flitsen ook kwamen bij DVD; met de 9.4 versie (meest recent) werd DVD stabiel, BD echter nog niet. Deïnstalleren HDMI-audio werd het ook iets beter van maar niet genoeg. (geluid gaat via audio systeem).
- DVI-HDMI (met verloopstukje en BIOS instelling uiteraard omgezet). Stabiel BD beeld, maar beeld valt soms weer uit, ook met internetvideos. Daarnaast krijg ik het beeld vaak geeneens voor elkaar, ook niet met herhaaldelijk herstarten compu, aan/uitzetten TV, toepassen van gewijzigde beeldinstellingen etc.

Alle ingangen van de TV ook geprobeerd, maar dat helpt niet.
Als er wel beeld is dan is dit keurig 1920x1080p.

Op diverse fora kom ik soortgelijke problemen tegen maar vaak net anders en niet de oplossingen. Verkoper systeem is bereid tot een RMA, maar als het een aantal keren wel lukt lijkt me het geen hardware failure. Vooral de verbetering met de 9.4 versie geeft mij eerder het idee dat het aan de drivers ligt. Of de TV communiceert slecht met de PC en gooit het signaal eruit.

Relevante hardware:
MoBo GigaByte GA-MA78GM-S2H met geïntegreerde ATI HD 3200
AMD Athlon 64 X2 5050E 2.60 GHz
Kingston HyperX Dual Channel 4 GB, PC6400, 800 MHz
Microsoft Windows Vista 32-bit SP1 Home Premium

Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen is?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2009 22:46 . Reden: hardware vermeld ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:28

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Wat voor (lengte/kwaliteit) HDMI kabel heb je? Bij mijn 10m kabel krijg ik soms/regelmatig witte streepjes/ruis/uitval door het beeld :') dus het kan ook gewoon de kabel zijn :)

Ook ik heb een HD3200 chipset, maar een Samsung TV.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Vier opties:
- te lange kabel voor de kwaliteit van de kabel.
- brakke kabel.
- brakke video-controller op het moederbord.
- brakke HDMI-ingang in de TV.

Dus dat wordt een voor een zaken vervangen tot het probleem zich niet meer voordoet, liefst van goedkoop naar duur.
- andere, kortere HDMI of DVI-kabel.
- andere videokaart proberen of eventueel even een laptop met HDMI of DVI-aansluiting lenen.
- andere TV uitproberen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• I_am_akira
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-02 08:29
misschien niet helemaal on topic. Maar ik heb ook zo iets

Van me media center via hdmi naar de versterker, en dan van de versterker naar de beamers
alles is 1080p en dat werkt PRIMA

nu als ik een ps3 in het hoofd menu zit dan is dat ook 1080p maar dan flitst het beeld steeds

als ik eenmaal in een spel zit (720p of 1080p spel) dan werkt het weer goed

alleen in het hoofdmenu of sommige spellen zoals street fighter 2 remix daar flitst het steeds

ik had zelf het idee dat me versterker de audio steeds opnieuw oppakt en zich op nieuw initialiseerd dus.
daarodoor gaat de beamer zich ook opnieuw initialiseren. en dan krijg ik dus 6 seconde zwart beeld :(

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-05 13:40

Mojo

The Power Within

Zet de refreshrate eens op 24Hz, 50 Hz of 60Hz. Misschien helpt dat nog eens...

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Relevante hardware:
MoBo GigaByte GA-MA78GM-S2H met geïntegreerde ATI HD 3200
Ik heb dezelfde hardware en hetzelfde probleem, tv is dan van samsung vaan vis HDMI aangesloten is de kwlaiteit belabbert. De ouderwetse VGA kabel daarintegen doet het erg goed (geen HD tv).
Misschien dat het moederbord toch niet helemaal zo'n geweldig moederbord is als iedereen doet geloven.

• Mojo

Mojo

The Power Within

Altijd_Lastig schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 10:35:
[...]

Ik heb dezelfde hardware en hetzelfde probleem, tv is dan van samsung vaan vis HDMI aangesloten is de kwlaiteit belabbert. De ouderwetse VGA kabel daarintegen doet het erg goed (geen HD tv).
Misschien dat het moederbord toch niet helemaal zo'n geweldig moederbord is als iedereen doet geloven.
Lijkt me sterk. Het is namelijk een prima chipset. Ik denk dat je het eerder aan je instellingen moet zoeken. Heb je "Scan Only" of "Alleen Scannen" aanstaan? Anders heb je namelijk overscan en dat wil je echt niet hebben. :P Check meteen je Catalyst drivers, want daar moet je overscan ook uitzetten.

Via VGA pakt hij namelijk automatisch 1:1 pixelmapping.

[ Voor 5% gewijzigd door Mojo op 08-05-2009 11:07 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Mojo schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 11:01:
[...]

Lijkt me sterk. Het is namelijk een prima chipset. Ik denk dat je het eerder aan je instellingen moet zoeken. Heb je "Scan Only" of "Alleen Scannen" aanstaan? Anders heb je namelijk overscan en dat wil je echt niet hebben. :P Check meteen je Catalyst drivers, want daar moet je overscan ook uitzetten.

Via VGA pakt hij namelijk automatisch 1:1 pixelmapping.
Ik zal nog eens kijken, heb alle instellingen al 10 keer gehad, maar het klopt dat de pixelmapping niet 1 op 1 is.

• Mojo

Mojo

The Power Within

Altijd_Lastig schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 13:37:
[...]

Ik zal nog eens kijken, heb alle instellingen al 10 keer gehad, maar het klopt dat de pixelmapping niet 1 op 1 is.
Dan moet je die instellen (op je TV). :P

Overscan (= instelling in driver) geeft dan gewoon rondom zwarte balken op je tv. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Mojo op 08-05-2009 15:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
kalizec schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 08:45:
Vier opties:
- te lange kabel voor de kwaliteit van de kabel.
- brakke kabel.
- brakke video-controller op het moederbord.
- brakke HDMI-ingang in de TV.

Dus dat wordt een voor een zaken vervangen tot het probleem zich niet meer voordoet, liefst van goedkoop naar duur.
- andere, kortere HDMI of DVI-kabel.
- andere videokaart proberen of eventueel even een laptop met HDMI of DVI-aansluiting lenen.
- andere TV uitproberen.
Allereerst alle beantwoorders al hartelijk dank.

De HDMI kabel is 5 meter, die kan ik niet korter maken vanwege de afstand tot de TV, vanuit de inrichting van de kamer niet 1-2-3 te veranderen. Ik heb deze kabel gekocht: Intronics HDMI Kabel HDMI, HDMI, 5.00 M, Zwart voor €23,--. Het komt mij toch wat raar over dat een fabrikant een kabel van zo'n lengte verkoopt die dan niet zou werken.
Maar als iemand een echt goede weer voor wel een schappelijke prijs (het blijft tenslotte een kabel...) dan hou ik me aanbevolen.

Andere refreshrates werken niet, dus dat helpt niet. Ik neem aan dat de opties 'scan only/alleen scannen' voor de TV bedoeld zijn, zal nog checken. In Catalyst staat deze idd op 0%.

Wat me wel op valt is het antwoord van i_am_akira, zoiets had ik op een andere plek ook al eens gelezen dat iemand geen problemen had als de HDMI eerst naar een audiosysteem ging, om van daaruit de TV aan te sturen. Zou het dan helpen, bij gebrek aan een audiosysteem met HDMI ingang, om een actieve (powered) schakelbox toe te voegen?
Als iemand daar ervaring mee heeft, dan hoor ik dat graag.

• Mojo

Mojo

The Power Within

Verwijderd schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 23:33:
[...]
Wat me wel op valt is het antwoord van i_am_akira, zoiets had ik op een andere plek ook al eens gelezen dat iemand geen problemen had als de HDMI eerst naar een audiosysteem ging, om van daaruit de TV aan te sturen. Zou het dan helpen, bij gebrek aan een audiosysteem met HDMI ingang, om een actieve (powered) schakelbox toe te voegen?
Als iemand daar ervaring mee heeft, dan hoor ik dat graag.
Dat kán te maken hebben met de HDMI handshake tussen jouw TV en de videokaart. Het komt wel eens voor dat dit problemen geeft.

Via de versterker heb je er inderdaad geen last van.

Verwijderd

Topicstarter
Een update voor diegenen die wellicht nog eens op deze thread stuiten op zoek naar een oplossing. Dit werkt dus echt:
- 2 (!) HDMI kabels aanleggen naar 2 HDMI ingangen in de TV, 1 vanuit de HDMI uitgang en 1 vanuit de DVI uitgang (met verloop stukje of kabel)!
- keuze in BIOS voor DVI
Stabiel en 1080p beeld. :)

Ik kan dit alleen verklaren uit de volgende constateringen:
- onafhankelijk van de BIOS keuze blijkt het signaal uit beide poorten te komen. Alleen CCC kiest voor HDMI/DVI naar gelang de BIOS instelling
- als een kabel aan de HDMI ingang van de TV zit dan wordt de TV herkend door de computer ook al staat de TV uit of is een ander kanaal gekozen.
Met 2 kabels is er dus blijkbaar altijd contact tussen computer en TV en is er geen aanleiding om de 'handshake' opnieuw te gaan doen, waardoor het beeld uitvalt.

Mogelijk dat een HDMI-switch of audiosysteem dit ook oplost, maar een 2e kabel is eenvoudiger en goedkoper, het bezet alleen een 2e HDMI poort, maar gelukkig heb ik nog een 3e voor de DVD.

• Mojo

Mojo

The Power Within

Een HDMI switch of Audiosysteem zou het probleem inderdaad op moeten lossen. Dit is niet echt een heel nette oplossing, alleen heel mooi dat het werkt! :D

Verwijderd

Altijd_Lastig schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 10:35:
[...]

Vervelend dat je dit probleem hebt maar ik heb ook exact dezelfde hardware en ik heb een tegenovergestelde ervaring. Ik gebruik een DVI en een HDMI kabel van beiden 10 meter. DVI naar mn monitor en HDMI naar mn beamer. Beiden werken prima. Geen storingen, gewoon strak beeld. Het zijn overigens gewoon merkloze kabels.

• Mag007
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-05 17:28
Ik heb dit probleem nu ook.

Hardware:
Nvidia Geforce 8800GTX
Foxconn P9657AA
Buffalo 4GB Dual Channel 800 MHz (loopt op 601 MHz)
Intel E6600 @ 2.71

Eerst werkte het nog prima. Van mijn videokaart lopen 2 kabels. De ene via een hulpstekkertje naar een VGA kabel die naar mijn monitor loopt en de andere via een hulpstekkertje naar een HDMI kabel van 3 meter lang naar mijn Sony HDTV.

Maar nadat ik een beetje had gerommeld met mijn DVD en CD speler (het PIO probleem krijg ik gewoon niet opgelost) en de HDMI kabel had losgekoppeld, merkte de computer de hele HDMI aansluiting niet meer op nadat ik hem weer had vastgemaakt. De kabels zitten gewoon goed vast en ik heb ook al geprobeerd van aansluitingen te veranderen, maar dit hielp niet. In de computer zitten ook alle kabels goed vast, naar mijn idee.
Pagina: 1