Netwerk Vista + XP beveiligen

Pagina: 1
Acties:

• RudyL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:43
Ik heb de volgende situatie.

Vaste pc: hierop is Windows Vista geinstalleerd. Tevens een boekhoudprogramma is hierop geinstalleerd. Op een ingestelde netwerkschijf (Z:). De installatie map is gedeeld tot een netwerkschijf.

Laptop: Heeft een XP installatie en een werkstation installatie van het boekhoudprogramma. Dat wil zeggen ik kan met de laptop ook het boekhoudprogramma openen, waarbij het met een pc tegelijk kan.

Er zijn twee netwerken. Een 10.0.0.* en een 192.168.2.*

Nu heb ik het volgende probleem. De beveiliging van de gedeelde netwerkmappen. Ik wil niet hebben dat er klanten komen die bij de gedeelde mappen op het netwerk kunnen. Doordat het mogelijk is via het ip adres van de vaste pc / laptop de mappen te benaderen is dit niet veilig genoeg. Dit komt natuurlijk ook doordat ik toegang in de beveiliging op Vista aan iedereen heb gegeven. Weet je het ip adres van de pc, dan kun je bij de mappen en verkeerde dingen uitvreten.

Als ik de beveiliging uitschakel dat iedereen toegang heeft, kom ik er met de laptop ook niet meer bij. Terwijl de gebruiker op de Vista pc gelijk is met de gebruiker op de XP pc.

Wat zijn de handelingen die ik moet verrichten om het wel voor elkaar te krijgen dat alleen de laptop toegang heeft tot de vaste pc. Kan ik bijvoorbeeld met vaste ip adressen gaan werken en alleen die toegang geven, moet dit router vast worden ingesteld, of moet ik instellingen in Windows Vista wijzigen met betrekking tot toegang tot de mapjes.

Ik hoor graag mogelijke oplossingen, om de mapjes niet benaderbaar te krijgen voor klanten, maar dat de klanten wel internet toegang kunnen krijgen. Ik ben benieuwd.

LOETKE

• Xorsist
  • Laatst online: 26-03-2023
De share met gebruikersnaam en wachtwoord beveiligen?

• RudyL
  • Laatst online: 14:43
Xorsist schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 19:58:
De share met gebruikersnaam en wachtwoord beveiligen?
En hoe geef ik dat aan in Vista?

LOETKE

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 05-03 22:28

allure

Titaan fase 2/3

je zoekt de share op, dan de eigenschappen van die share en daarna het tabblad "beveiliging".

Dit zal wel afhankelijk van de versie van vista zijn.

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07-2025
wat je ook kan doen is van de share een administrative share maken door achter de sharenaam een $ te zetten dan kan je de map niet zien in de netwerkomgeving maar iemand die em kent kan em wel benaderen.

(\\computernaam\sharenaam$)

Time is an illusion, Lunchtime doubly so