Asus P5KPL-AM & Core2Quad 9550 Goede keuze?

Pagina: 1
Acties:

• gwbuiter74
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-04-2024
Ik wil mijn systeem gaan upgraden, en heb intussen al een moederbord gekocht.
Momenteel zit daar nog mijn Pentium 4 530 3,0 Ghz. (Prescott) op.

Als moederbord heb ik de Asus P5KPL-AM gekocht

Als processorupgrade zat ik te denken aan een Core2Quad 9550.
Maar nu lijkt het wel naar wat ik op diverse fora lees alsof er zich allerlei problemen voordoen met deze processor.

Volgens de specs van mijn Mobo, zou hij ook gewoon quad processoren aankunnen.

Heeft iemand ervaring toevallig met dit type moederbord eventueel icm deze processor?

En hoe kan het dat de Core2Quad 9450 (2,66ghz) die ik kloksnelheid lager ligt dan de Q9550?
(2,83) weliswaar minimaal....maar toch. de specs van beide zijn verder identiek...beide 1333mhz bus,
en 12mb L2 cache...en toch is de 9450 pakweg 50 euro duurder in prijs.
Ik lees zelfs op het net dat de 9450 bestempelt wordt als " Nep Quad Core"???
Kan iemand de verschillen verklaren?

Zou ik in processkeuze 1 stap lager gaan, dan kom ik op de Core2Quad 9400 uit.
iets lager in kloksnelheid, en heeft ook gelijk de helft minder aan cache. 6mb L2 cache ipv 12mb. Wanneer merk ik dat verschil in snelheid?

Ik ben geen zware gamer, maar mag wel graag wat dingen met foto en videobewerking doen.....
Ik ben benieuwd wat jullie bevindingen hiervan zijn.... wat is een goede koop?

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-05 18:56
Kijk eens op de website van je fabrikant (ASUS) vanaf welke BIOS die processors worden ondersteund. Kijk dan welke BIOS jij hebt, is dit een lagere versie dan zul je je moederbord moeten flashen.

Als ik jou was, voor jou doeleinden, zou ik eerder voor een 8400/8600 gaan, mits die in je moederbord gaat. Maar dat kun je natuurlijk zelf controleren, niet?

-edit: ben het met onderstaande meningen eens-

[ Voor 7% gewijzigd door Red-Front op 07-05-2009 18:25 ]

Verwijderd

Ik zou zelf voor de q9550 gaan. Ja ik vond het ook vreemd dat de q9450 duurder is maar 2.83ghz is zeker niet slecht.

• gwbuiter74
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-04-2024
Red-Front schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 16:43:
Kijk eens op de website van je fabrikant (ASUS) vanaf welke BIOS die processors worden ondersteund. Kijk dan welke BIOS jij hebt, is dit een lagere versie dan zul je je moederbord moeten flashen.

Als ik jou was, voor jou doeleinden, zou ik eerder voor een 8400/8600 gaan, mits die in je moederbord gaat. Maar dat kun je natuurlijk zelf controleren, niet?
Ja, via de asus website heb ik het gecontroleerd, en hij ondersteund ook deze Quad Core, alleen heb ik gemerkt dat van dit type enkele varianten zijn, met een verschillend Core Stepping
Volgens de Intel site is er een Core Stepping E0....en een C1.
Past dan iedere CPU hiervan ongeacht de Core Stepping op dit moederbord?

Verwijderd

Maar nu lijkt het wel naar wat ik op diverse fora lees alsof er zich allerlei problemen voordoen met deze processor.
Zoals?
En hoe kan het dat de Core2Quad 9450 (2,66ghz) die ik kloksnelheid lager ligt dan de Q9550?
(2,83) weliswaar minimaal....maar toch. de specs van beide zijn verder identiek...beide 1333mhz bus,
en 12mb L2 cache...en toch is de 9450 pakweg 50 euro duurder in prijs.
Q9450 is EOL. ;)
Ik lees zelfs op het net dat de 9450 bestempelt wordt als " Nep Quad Core"???
Kan iemand de verschillen verklaren?
Zijn twee dualcores in 1 behuizing.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-05 19:05

Bolletje

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 17:13:
Zijn twee dualcores in 1 behuizing.
Maar dat is de Q9550 dan ook volgens mij, niet specifiek de Q9450...

Verwijderd

Bolletje92 schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 18:08:
[...]

Maar dat is de Q9550 dan ook volgens mij, niet specifiek de Q9450...
Alle huidige Intel quadcores met uitzondering van de i7 zijn het zelfs.

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-05 19:46

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Maar ze doen het er niet minder om, de i7 is idd sneller maar ook een heel andere CPU.

Ik zou ook gaan voor de Q9550, ik heb zelf een Q9450 en die bevalt prima :P, het hangt er ook helemaal van af wat je met een systeem gaat doen, aan de hand daarvan kun je bepalen of je een hogere clock moet hebben (C2D) of gewoon grove rekenkracht voor bijvoorbeeld videobewerking (C2Q)

Signature

Pagina: 1