Toon posts:

wat als slechts 1 graka op een SLI of Crossfire mobo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik heb me voor school verdiept in grafische kaarten / SLI en Crossfire , maar na me suf gegoogled te hebben er iets me iets nog altijd niet duidelijk,

ik vond vage referenties naar iets wat een transposer kaartje heette ivm crossfire wat men in het lege slot dient te steken als je slechts 1 graka gebruikt op een crossfire mobo.

helaas toen ik er op door googelde kon ik maar geen duidelijkheid inscheppen. 8)7

Waarom dit nog technisch nodig is als je dual gpu mode reeds uitzet in je bios ? bestaat dit nog in het huidige ontwerp van crossfire ? geld dit ook voor SLI ? en wat als je een triple sli bord hebt ? vereist dit dan 2 zo'n transposer kaartjes als je slechts 1 grafische kaart gebruikt ?

Ik besef dat het natuurlijk onnozel is om slechts 1 kaart te gebruiken op zo'n bord :p

maar ik zou het uitermate appreciëren indien er iemand me dit even kort zou kunnen verduidelijken _/-\o_

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom is het onnnozel om maar 1 kaart te gebruiken op het bord? Ik zie het nut niet echt van multiGPU's. In 95% van de gevallen is het interessanter gewoon een dikkere kaart te kopen.
Je kunt gewoon een enkele kaart gebruiken in zo'n mobo, zo'n kaartje was er alleen bij de eerste SLIbordjes, waarbij je moest switchen tussen sli en non sli.

Overigens hoef je dual gpu niet aan of uit te zetten in de bios, dat gaat lekker automatisch.

Verwijderd

Topicstarter
hmm mja ik zou persoonlijk geen moederbord kopen met 3 of 4 maal een pci express slot als ik op voorhand weet geen interesse te hebben in een sli systeem.

ik bedoelde het niet verkeerd hoor :)

tnx m8

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-03 10:38

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Is zo'n transposer ook bij twee kaarten (en 3+ slots) nog nodig?

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Alle huidige moederborden kunnen gewoon SLI/CF/3SLI aan door gewoon het bijgeleverde lintkabeltje tussen de diverse kaarten te verbinden. Die transposer was alleen noodzakelijk ten tijde van de NV2 of NV3 chipset voor zover ik weet.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:45

g0tanks

Moderator CSA
Een transposer wordt volgens mij ook wel een "redirector card" genoemd. Deze werd gebruikt om videokaarten die niet in CF stonden toch volledig gebruik te laten maken van het aantal beschikbare lanes.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 15:56:
hmm mja ik zou persoonlijk geen moederbord kopen met 3 of 4 maal een pci express slot als ik op voorhand weet geen interesse te hebben in een sli systeem.
Waarom niet.

Ik heb hier een X48 bordje (2x PCIe x16) die weliswaar crossfire support maar dat gebruik ik niet, maar ik gebruik wel beide PCIe sloten.
In de bovenste zit mijn Areca RAID controller, en in de onderste zit een 4870 videokaart. Verder hangt er overigens ook nog wel een x1 netwerkkaartje in.

Ofwel, je hebt nog veel meer dingen die je in een PCIe slot kunt duwen dan alleen een videokaart.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm , ff terzijde,

als huidige SLI bordjes over 16 lanes elk beschikken voor 2 PCI express kaarten ,

hoe doen ze dit dan met die recente 4 slots PCI express borden ? terug verdelen naar 8 8 8 8 lanes wat samen 32 geeft ?

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:45

g0tanks

Moderator CSA
Het hangt van het moederbord af, niet elk bord heeft alleen 32 lanes. De XFX MB-N780-ISH9 bijvoorbeeld heeft 3 PCI-E slots, met elk 16 lanes.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 18:41:
Hmm , ff terzijde,

als huidige SLI bordjes over 16 lanes elk beschikken voor 2 PCI express kaarten ,

hoe doen ze dit dan met die recente 4 slots PCI express borden ? terug verdelen naar 8 8 8 8 lanes wat samen 32 geeft ?
Ja, sommige bordjes zijn hierin redelijk dynamisch, sommige plankjes pakken ook nog een paar lanes uit de southbridge en soms heb je nog een bridgechip ertussen (zoals de NF200 chip).

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-05 18:49

Bolletje

Moderator Harde Waren
Niet alle 'huidige' SLI-bordjes beschikken daadwerkelijk over 2 x 16x. 750i bijvoorbeeld niet, maar dit is dan PCI-e 2.0 wat het weer compenseert...
Pagina: 1