Toon posts:

Thinkpad R60 laptop upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn IBM Thinkpad R60 zal binnen een paar maand 3 jaar worden, maar nog steeds voldoet die voor mij, wel zou ik hem graag eens upgraden als het kan.

Specs:

Intel Core Duo T2400 (1,83ghz BUS: 667mhz)
2GB DDRII SODIMM 667mhz
ATi Radeon X1400
FUJITSU 80GB SATA 8MB

Over de CPU upgrade zit ik nu al een paar weken in de knoop. In de handleiding staat een hele reeks CPU's, 667mhz bus, 800mhz bus, Core Duo's, Core 2 Duo's. Daaronder staat info over de 'Bus Architecture'. Daar staat:
667mhz FSB
553mhz FSB (for R61 & R61i some models)
800mhz FSB (for R61 & R61i some models)
Daaruit leid ik af dat ik enkel 667mhz CPU's kan installeren. Als ik Sisoftware Sandra run staat er bij de info over het moederbord:
OEM Device Name : Intel 955XM/945GM/PM/GMS/940GML Express Processor to DRAM Controller
Revision : A4
Bus : Intel AGTL+
Front Side Bus Speed : 4x 166MHz (664MHz)
Maximum FSB Speed : 4x 200MHz (800MHz)
Width : 64-bit
I/O Queue Depth : 12 request(s)
Maximum Bus Bandwidth : 5.19GB/s
Maximum Power : 6.00W
Maximum FSB speed 800mhz? Dus misschien kan ik wel zo'n CPU's installeren? Anders kan ik maximum de T5600 installeren, en na wat zoeken op het internet blijkt dat dat niet echt zoveel scheelt met mijn T2400, zelfs in de benchmarks niet echt, enkel bij rendering maar dat doe ik niet.

Dus nu weet ik nog niet of als ik bijvoorbeeld een Core 2 Duo T7300 kan installeren..

Dan de harde schijf, dat is een FUJITSU MHV2080BH 80GB SATA 5400rpm 8MB. Ik heb HDTune laten runnen en dit kwam eruit:
Minimum: 2.7MB/sec
Maximum: 34.4MB/sec
Average: 26.5MB/sec
Access Time: 18.4ms
Burst Rate: 81.6MB/sec
Heb de schijf nooit echt snel gevonden maar ze is wel zéér stil! Ik heb veel programma's en servers staan op de PC, dus opstarten duurt echt lang, harde schijf blijft maar werken en werken. Oracle, MySQL, TomCat, Visual Studio, etc.. Die gebruik ik voortdurend.

Ik kijk al een tijdje naar een 7200rpm SATA HD, ik hoop dat dat wel wat kan schelen, alleen heb ik schrik voor het lawaai. Heb al wat gezocht naar reviews en benchmarks maar vind niet direct iets handig. Ik hoop niet dat zo'n schijven even luid zijn als desktop 7200rpm schijven? En hoeveel MB/sec winst zou ik zo maken?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:28
Ik heb helaas geen kant en klare antwoorden, maar mocht je er niet uitkomen, drop hier dan even een berichtje: http://forum.thinkpads.com/viewforum.php?f=5

Er zitten daar wat mensen die echt alles weten over ThinkPad's

Het is wel een Engels forum overigens.

• GENETX
  • Laatst online: 12:48
Notebook harde schijven zijn altijd veel stiller. Je zult echter met een 7200 rpm-er wel meer warmte krijgen. Maar luid? Daarnaast hangt het ook van de schijf af voor desktops. Mijn Spinpoint hoorde ik niet. Toen deze defect raakte kreeg ik een Seagate ter vervanging en die is toch een stuk luidruchtiger.

Wat betreft de CPU, check welke CPU's je BIOS ondersteund. Probeer ook te ontdekken welke chipset je hebt. Ik denk dat CPU-Z een beter beeld geeft (ik gok op de 945 nu en die heeft idd een 667MHz FSB).

Overigens is de T5600 niet de enige CPU met 667MHz FSB. Uit hetzelfde tijdperk komen ook (naast de nog tragere T5500) de T7200, T7400 en T7600 met 667Mhz FSB.

Verwijderd

Topicstarter
Dat wist ik niet van die 667mhz CPU's!

Ik heb de 2.5 Notebook HDD 160GB SATA 16MB 7200rpm WESTERN DIGITAL (WD1600BEKT) besteld. Uit reviews bleek deze stil en snel te zijn dus leek me een perfecte keuze.

Ik heb CPU-Z gerunned en bij chipset: i945PM. Dus max 667Mhz CPU's. Nu nog uitzoeken tot welke CPU het BIOS het aan kan? Ik heb gezocht op de Lenovo site naar de laatste bios update (want ik update die altijd meteen) maar er staat nergens iets bij van supported CPU's, enkel wat veranderingen.

Thinkpad R60 - 9461 - 54G.

• GENETX
  • Laatst online: 12:48
Zo'n lijst hebben ze vaak ook niet omdat ze het niet testen en mensen liever niet laten upgraden. Het grote probleem bij lapotps: Zo veel moglelijk tegenwerken van upgrades itt desktops. Mijn advies: Zoek naar mensen die upgrades hebben uitgevoerd op het web, of naar notebooks in dezelfde serie die met een andere CPU zijn verkocht.

Verwijderd

Topicstarter
Er worden er blijkbaar wel wat verkocht met een T7400:

http://www.memory-express...deon_X1400)_Notebook.html

En nog ergens op een Te Koop forum:
It's a socketed CPU and completely upgradeable up to the T7600. I have already done the required BIOS update. It's actually not the original T2300e the R60 came with when it was bought. I had upgraded it to the T7400, then when I got my 15" R60 I swapped the T2300e in it with the T7400 in my 14" R60. Having used both the T2300e and the T7400 in the machine, there's probably not a huge difference, unless you're doing really CPU intensive stuff. Since it's already got the max memory and a 7200RPM hard drive, the best upgrade you can make is probably a SSD.
Pagina: 1