Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lithium-batterijen snel geladen

Pagina: 1
Acties:

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

almightyarjen

When does the hurting stop?

Topicstarter
Lithium-batterijen snel geladen
Lithium-ionen-batterijen (eigenlijk zijn dat accu’s) ondescheiden zich door een hoge energiedichtheid, waardoor ze al snel veelvuldig werden toegepast in auto’s, camera’s en laptops. Ze hebben echter een zwaktepunt waarvan de oorzaak tot nog toe niet was ontdekt: de laad/ontlaadtijd is relatief lang. Dat verhindert enerzijds bijvoorbeeld een snel versnellen van de auto en anderzijds leidt het er in de praktijk toe dat het laden ’s nachts moet plaatsvinden.

Computersimulaties hebben echter aangetoond dat er geen reden zou zijn waarom de ladingdragers zo langzaam reageren. Materiaalonderzoeker professor Gerbrand Ceder van het MIT heeft nu het geheim gevonden: hij ontdekte dat Li-ionen sneller tussen oppervlak en materiaal kunnen lopen als er kleine tunnels voor worden ingericht. Een lithium-ion voor een tunnel-ingang gaat er razendsnel doorheen. Als het ion echter verder van de tunnel ligt kan het de toegang slecht of helemaal niet bereiken. Ceder en zijn student Kang hebben nu met lithiumijzerfosfaat een poreuze oppervlakestructuur met tunnels van enkele nanometers gemaakt, die lithium-ionen praktisch invangt en binnenleidt in de tunnelstructuur.

Het idee is al nader onderzocht met kleine Li-batterijen: in plaats van 6 minuten laden of ontladen duurde dat nu nog maar 10 tot 20 seconden. Ook bij veelvuldig laden en otnladen was er geen degradatie. Zo zou dus het laden aan een tankstation niet langer duren dan het tanken van benzine.

Bron: Ekektronica + Embedded systems 4-2009, blz 4.
Kijk, weer een stapje dichterbij! Ik laat nu even het probleem van de gigantische benodigde laadstromen in het midden, maar het is goed te zien dat men stapje voor stapje dichterbij een goed ontwerp van een elektrische auto komen. :)

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-11 11:36

dominic

will code for food

Jeez da's toch wel een redelijke doorbraak.

Download my music on SoundCloud

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:54
Hoe zou de warmteontwikkeling zijn bij het zo snel opladen?

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

almightyarjen

When does the hurting stop?

Topicstarter
Gluten Parody schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 15:15:
Hoe zou de warmteontwikkeling zijn bij het zo snel opladen?
Ik doe maar een gok, maar zou er minder warmte-ontwikkeling zijn door die tunnels? Omdat de elektronen minder weerstand hebben oid? :?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Verwijderd

Deze cellen (LiFePO4, lithiumfosfaat) zijn alweer even op de markt, o.a. A123 levert ze.

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-11 16:19

Pater

Terry Tate

Een van onze klanten houdt zich hiermee bezig. Voor meer info,

Apart dat het nu pas bekend is!

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Even rekenen: stel je hebt 20kWh aan accu's aan boord en die ga je in 30 seconden laden (beetje marge t.o.v. het artikel). Over hoeveel vermogen hebben we het dan?

2,4 MegaWatt :/

Succes met dat veilig door een hanteerbare kabel te krijgen - nog afgezien van de enorme piekbelastingen op het net.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Gewoon dikke gasturbine naast je tankstation zetten. Een beetje gasturbine levert 40 MW. dus met een gasturbine red je het wel. Nadeel is wel dat die gasturbine niet op lucht loopt.

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

JeroenH schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 14:30:
Even rekenen: stel je hebt 20kWh aan accu's aan boord en die ga je in 30 seconden laden (beetje marge t.o.v. het artikel). Over hoeveel vermogen hebben we het dan?

Succes met dat veilig door een hanteerbare kabel te krijgen - nog afgezien van de enorme piekbelastingen op het net.
Je kunt wel (ik neem als voorbeeld even auto's) je oplaadstation in de garage een hele dag stroom laten gebruiken om zich op te laden. En dan als je de auto aansluit op het station dan in korte tijd de auto op laden.

...

• JeroenH
  • Nu online
Rav schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 14:38:
Je kunt wel (ik neem als voorbeeld even auto's) je oplaadstation in de garage een hele dag stroom laten gebruiken om zich op te laden. En dan als je de auto aansluit op het station dan in korte tijd de auto op laden.
Ik denk dat je niet vrolijk wordt als je gaat rekenen aan de kosten en verliezen die dat soort constructies met zich mee gaat brengen. Dan zou je misschien nog beter accupacks kunnen wisselen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

JeroenH schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 14:30:

Hoe kom je bij 2.4MW? :+

20Kw delen door 120 = 667KWh

667KW is volgens mijn nog heel veel, gemiddelde stoppenkast kan geloof ik 3Kw leveren

-Andere hobby- -

• JeroenH
  • Nu online
Als je een accupack van 20kWh in één uur volledig oplaadt gaat het om een vermogen van 20kW (duh). 30 seconden is 1/120 uur, je hebt het dus over 20 * 120 = 2400 kW ofwel 2,4MW.

Dank u, ik ben hier de hele week. ;)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:12
Denk niet dat het zo raar loopt. Er staat dat de laadtijd van kleine lithium batterijen van 6 minuten terugliep naar 10-20 seconden. Om even iets vergelijkbaars erbij te pakken: hoeveel telefoons met kleine batterijen zijn er op de markt die in 6 minuten volledig opgeladen zijn? De batterij van mijn Samsung telefoon is maar 730mAh bijvoorbeeld en doet er een uur over om volledig opgeladen te worden.

• JeroenH
  • Nu online
Ook bij kleine accu's wordt dit al snel belachelijk: 370mAh @ 3,6V = 1,9Wh. Als je dat in dertig seconden op wil laden heb je het over bijna 250W (en heb ik het nog niet eens over verliezen).

Dat mag een beste voeding zijn die dat kan leveren :D

Laptopaccu: 4,4Ah @ 14,4V = 63Wh. In dertig seconden laden = 7,6kW _O- Met een voeding die dat aankan is je laptop niet zo draagbaar meer vermoed ik.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

JeroenH schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 14:47:
[...]

Als je een accupack van 20kWh in één uur volledig oplaadt gaat het om een vermogen van 20kW (duh). 30 seconden is 1/120 uur, je hebt het dus over 20 * 120 = 2400 kW ofwel 2,4MW.

Klopt ik maakte een foutje, zou maar 5.5Kw in mijn autootje hebben zitten. :9

-Andere hobby- -

Verwijderd

_JGC_ schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 14:49:
Denk niet dat het zo raar loopt. Er staat dat de laadtijd van kleine lithium batterijen van 6 minuten terugliep naar 10-20 seconden. Om even iets vergelijkbaars erbij te pakken: hoeveel telefoons met kleine batterijen zijn er op de markt die in 6 minuten volledig opgeladen zijn? De batterij van mijn Samsung telefoon is maar 730mAh bijvoorbeeld en doet er een uur over om volledig opgeladen te worden.
Zullen wel labresultaten zijn. Normale li-ion / li-po cellen mag je maar met 1C opladen, laden duurt dus minimaal een uur. Sommige kwalitatief goede cellen onder bepaalde omstandigheden iets sneller. 6 minuten betekend laden met 10C, dat komt in de buurt van LiFePO4 cellen.

De cellen in het lab zullen ongetwijfeld van veel hogere kwaliteit zijn, die hoeven niet massageproduceert te worden.

• PieterAelse
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-11 19:25
[offtopic] je spider heeft maar 7 pootjes real_FireFly :+ maar toch mooi getekend

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
JeroenH schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 14:47:
[...]

Als ik iets doms ga zeggen:
Ik ben niet "elektrisch aangelegd" ;)

Maar is dat niet wat ik ongeveer in een jaar verbruik? 3000kw? Staat me iets bij, dat Eneco in een jaar rekent met 1500kw hoog tarief en 1500kw laag tarief.

Is elektrisch dan niet heel onrendabel? Ik zal wel iets over het hoofd zien, maar ik heb er dan ook niet echt verstand van :)

Youtube: DashcamNL

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Nee je verbruikt 3000kWh. Dat is 3000kW 1 uur lang. Dus 3.000.000 Joule per seconde 1 uur lang.
Dus in totaal 10.800.000.000 Joule.
Die 2400kW uit het voorbeeld is maar gedurende 30 seconden. Dat is dus 2.400.000*30 = 72.000.000 Joule.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Pagina: 1