[Acer9300] Laptop start niet opnieuw op.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar3
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-08 15:29
Matched: aspire, 9300
Ik heb al voor een vrij lange tijd problemen met opnieuw starten van de laptop. De laptop in kwestie is een Acer Aspire 9300 series.

Eerst gebeurde het bij het kiezen van "Opnieuw starten" in Windows XP Professional. Maar nu gebeurt het ook al als ik bijvoorbeeld in de BIOS ben geweest en daar vandaan de opdracht geef om opnieuw te starten. Wat er vervolgens gebeurt is dat het groene power lampje wel brand, maar verder gebeurt er helemaal niks. Je ziet de CDRom heel even laden en dan blijft het scherm pikzwart. De enigste manier om hier uit te komen is om de Power knop 4-7 seconden ingedrukt te houden, waardoor de laptop gewoon uitgaat volledig.

Als ik Afsluiten kies in Windows en dan de laptop aanzet werkt het perfect.

Vreemd genoeg werkt het soms wel en dan gewoon totaal weer niet.

Enig idee wat dit kan zijn? Of als ik nog meer informatie moet geven, laat me het dan weten. :)

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
wat voor software staat er nog meer op?
Welke Windows updates heb je ?
SP ?
En wat hardware info kan ook nog wel nuttig zijn.

Heb je al op google gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar3
Geen matches
Verwijderd schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 14:38:
wat voor software staat er nog meer op?
Welke Windows updates heb je ?
SP ?
En wat hardware info kan ook nog wel nuttig zijn.

Heb je al op google gezien?
Windows XP Professional SP2.
Alle updates behalve SP3 update.

Videokaart: nvidia Geforce Go 6100 series.
Geheugen: 1GB DDR2
CPU: AMD Turion 64 MK-36 (2.0 GHz)

En ja, ik heb al op Google gekeken, maar daar vond ik maar weinig informatie wat hielp met mijn probleem.
Overigens zoals ik al zei is het niet alleen in Windows. Zelfs via de BIOS weigert hij opnieuw te starten. Soms werkt het weer wel en dan spontaan wil het gewoon niet meer werken voor een langere periode.

Edit:
Ik zal ff moederbord type opzoeken ook. Moment.

[ Voor 4% gewijzigd door Dekar3 op 07-05-2009 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:19
Geen matches
Op het moment dat dit gebeurd niet toevallig usb stick of iets dergelijks aangesloten?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar3
Geen matches
Nope, niks vreemds aangesloten. Daar dacht ik eerst ook aan, dat het misschien een conflict veroorzaakte, daarom had ik alles afgekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Dekar3 schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 14:44:
[...]

Windows XP Professional SP2.
Alle updates behalve SP3 update.

Videokaart: nvidia Geforce Go 6100 series.
Geheugen: 1GB DDR2
CPU: AMD Turion 64 MK-36 (2.0 GHz)

En ja, ik heb al op Google gekeken, maar daar vond ik maar weinig informatie wat hielp met mijn probleem.
Overigens zoals ik al zei is het niet alleen in Windows. Zelfs via de BIOS weigert hij opnieuw te starten. Soms werkt het weer wel en dan spontaan wil het gewoon niet meer werken voor een langere periode.

Edit:
Ik zal ff moederbord type opzoeken ook. Moment.
Welke bios versie heb je?
heb je al gekeken wat de huidige bios versie is van de leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-09 20:50
Geen matches
Kijk inderdaad eens naar een BIOS update.

Verder, stop maar met het opzoeken van het moederbord. Je denkt toch niet dat een normaal moederbord in zo'n pc past. Dat is gewoon een custom ding die je enkel in die laptop gaat vinden.

[ Voor 17% gewijzigd door GENETX op 07-05-2009 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar3
Geen matches
Ok, ik ga even een BIOS update proberen.

Ik heb momenteel Phoenix v1.15

De versie op de site is 1.20

Edit:
Ik was al bezig met de upgrade.
Upgrade heeft niet geholpen. Hij stopte gelijk weer met starten na de restart.

Edit 2:
Zou de cdrom speler het probleem kunnen wezen?? Die zit al een langere tijd vaag te doen. (Moeite met lezen van DVDs enzo.) Nu weet ik niet of dit een effect als dit kan hebben, maar ik zou anders ook niet weten wat het kan zijn.

[ Voor 73% gewijzigd door Dekar3 op 07-05-2009 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-09 13:51

Praetextatus

the dutch_paki

Geen matches
Maar een manier om dat uit te zoeken van je dvd speler. Openschroeven en dvd drive eruit halen en opnieuw proberen.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Dekar3 schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 15:24:
Ok, ik ga even een BIOS update proberen.

Ik heb momenteel Phoenix v1.15

De versie op de site is 1.20

Edit:
Ik was al bezig met de upgrade.
Upgrade heeft niet geholpen. Hij stopte gelijk weer met starten na de restart.

Edit 2:
Zou de cdrom speler het probleem kunnen wezen?? Die zit al een langere tijd vaag te doen. (Moeite met lezen van DVDs enzo.) Nu weet ik niet of dit een effect als dit kan hebben, maar ik zou anders ook niet weten wat het kan zijn.
Zie je iets in je windows event logs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar3
Geen matches
Hmm nope. Niks te vinden in de Windows logs behalve standaard meldingen die je op elke computer wel ziet.

Misschien domme opmerking, maar kan oververhitting bij het geheugen gedeelte iets veroorzaken? Viel me namelijk op de het enorm warm was in dat gebied. De geheugens zelf voelen ook ontzettend heet aan. Niet echt goed lijkt me, of het moet niet uitmaken?

[ Voor 55% gewijzigd door Dekar3 op 07-05-2009 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar3
Geen matches
Ik had het probleem tijdelijk opgelost d.m.v. de powerknop 20 seconden ingedrukt te houden en de spanning volledig eraf te laten gaan. (Batterij eruit enzo.)

Helaas gebeurde er vandaag iets vreemds weer. Het beeld begon ineens vaag te doen en Windows was spontaan vastgelopen. Tevens gaat 3 van de 4 keer de laptop weer niet aan. En als het wel lukt loopt Windows vast bij het laden van persoonlijke instellingen en crasht heel het systeem weer met vage grafische effecten.

Kan ik hieruit concluderen dat de grafische kaart gewoon verrot is?

Ik wil trouwens wel mijn data bewaren op de schijf. Maar ik las wat reacties van mensen dat je het beste de HDD gewoon eruit kan halen en de laptop dan voor reparatie sturen als je echt de data wilt bewaren, omdat de kans klein is dat je dezelfde spullen terugkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Geen matches
Je kan beter je data backuppen op een andere schijf... Doorgaans wil men de complete laptop inclusief schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar3
Geen matches
Jah wil ik wel doen, maar ik heb moeite om erin te komen. Ik denk dat ik zo'n extra ding moet gaan kopen zodat je een laptop schijf kan aansluiten op een normale PC ofzo. Want dit gaat niet lukken op deze manier.

Ik heb trouwens een extern scherm aangesloten. Daar kwam ik bij het "Persoonlijke instellingen" scherm weer, waar hij vervolgens automatisch aan het afsluiten was. Daarna wou de laptop weer niet opnieuw starten tot ongeveer 6x toe. Toen startte hij weer eventjes.

[ Voor 38% gewijzigd door Dekar3 op 20-05-2009 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Geen matches
Als je een normale SATA schijf hebt hoeft dat niet. Sowieso een backup maken, want je schijf kan ook kapot gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar3
Geen matches
Ja ik moet ff kijken wat voor type het is precies in deze laptop :P

Denk je trouwens dat het inderdaad de grafische kaart is die kapot is (of aan het gaan is) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar3
Geen matches
Nu snap ik er echt niks meer van :S

Na een uur niet aangeweest te zijn doet hij het weer normaal. (tot nog toe dan)

Wat kan dit nou wezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Geen matches
Tsja, ik weet niet wat het rare beeld is... Had je last van artifacts? Of bleef het gewoon wat hangen? Je hebt wel een igp, dus het zou ook aan je werkgeheugen kunnen liggen. Je zou memtest kunnen draaien om dit te testen. Het kan wellicht ook de adapter zijn die het niet meer trekt.

Hoe dan ook, dit verklaart nog steeds niet het niet opnieuw kunnen opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar3
Geen matches
GENETX schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 17:50:
Tsja, ik weet niet wat het rare beeld is... Had je last van artifacts? Of bleef het gewoon wat hangen? Je hebt wel een igp, dus het zou ook aan je werkgeheugen kunnen liggen. Je zou memtest kunnen draaien om dit te testen. Het kan wellicht ook de adapter zijn die het niet meer trekt.

Hoe dan ook, dit verklaart nog steeds niet het niet opnieuw kunnen opstarten.
memtest gedraaid, geen errors.

Overigens is Windows weer willekeurig vastgelopen.

Op het moment dat het vastliep drukte ik toevallig een toets in op het toetsenbord, toen reageerde het systeem HEEL EVEN weer. Na wat harder te drukken op het middelste gedeelte werkte het misschien voor 2 seconden waarna het volledig vastliep weer.

Nu zit ik weer te wachten met aanzetten, want hij weigert weer door op te starten zodra ik hem aanzet.

En wat er gebeurde was dat het scherm gewoon helemaal van slag raakte.

Afbeeldingslocatie: http://www.laptopparts101.com/wp-content/uploads/2008/12/laptop-video-card-failure-2.jpg
Leek een beetje zoals op dit plaatje, alleen wel veel minder erg. Bij mij was het eigenlijk puur zwart met vage grijze afbeeldingen erdoor heen. En het flikkerde ook af en toe waardoor dit effect weer veranderde.

[ Voor 17% gewijzigd door Dekar3 op 20-05-2009 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Geen matches
Memtest kun je niet zo snel draaien.. Is ie echt helemaal 100% erdoor gekomen? Dat wil ik niet geloven namelijk.

Verder, wat bedoel je met grijze afbeeldingen en "vaag". Je bent nu zelf ook een beetje vaag :+

Wat belangrijk is: Krijg je het beeld dat je verwacht? Komen de pixels 1 voor 1 overeen of niet? In je plaatje wijkt het behoorlijk ernstig af, maar als je ook maar 1 pixel hebt die niet doet wat hij zou moeten doen kan het fout zijn.

Hang er hoe dan ook een extern scherm aan en kijk of het daar ook het geval is. Zeker omdat je moet aandrukken kan het ook aan kapotte/losse kabel zijn, wel meer Acers hebben er last van namelijk. Probeer anders verder een foto te maken, dat zal voor ons veel schelen.

Maar dit kan ook best duiden op een kapotte videokaart... Mocht je geen garantie meer hebben dan zou de volgende logische stap het openhalen zijn en het controleren van de koeler en het koelblok. ALs je wel garantie hebt dan zou ik hem opsturen mochten we er niet uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar3
Geen matches
GENETX schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 18:45:
Memtest kun je niet zo snel draaien.. Is ie echt helemaal 100% erdoor gekomen? Dat wil ik niet geloven namelijk.

Verder, wat bedoel je met grijze afbeeldingen en "vaag". Je bent nu zelf ook een beetje vaag :+

Wat belangrijk is: Krijg je het beeld dat je verwacht? Komen de pixels 1 voor 1 overeen of niet? In je plaatje wijkt het behoorlijk ernstig af, maar als je ook maar 1 pixel hebt die niet doet wat hij zou moeten doen kan het fout zijn.

Hang er hoe dan ook een extern scherm aan en kijk of het daar ook het geval is. Zeker omdat je moet aandrukken kan het ook aan kapotte/losse kabel zijn, wel meer Acers hebben er last van namelijk. Probeer anders verder een foto te maken, dat zal voor ons veel schelen.

Maar dit kan ook best duiden op een kapotte videokaart... Mocht je geen garantie meer hebben dan zou de volgende logische stap het openhalen zijn en het controleren van de koeler en het koelblok. ALs je wel garantie hebt dan zou ik hem opsturen mochten we er niet uit komen.
Memtest had ik al eerder gedraaid. Minstens 20 minuten laten draaien, 0 errors gevonden, tenzij ik het nog langer moet draaien.

En ja ik weet dat de beschrijving over het beeld erg vaag klinkt. Ik kan het ook niet goed uitleggen in woorden.

Over je vraag met het externe scherm start het op zich gewoon door tot aan het "Persoonlijke instellingen worden geladen" scherm, waarop Windows vervolgens afsluit en de laptop niet meer aangaat voor een korte tijd. Zonder extern scherm loopt de laptop gewoon vast en moet ik hem zelf geforceerd uitdrukken met de powerknop.

Er zit geen garantie meer op dus ik kan hem gewoon open maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Geen matches
Dekar3 schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 19:22:
[...]

Memtest had ik al eerder gedraaid. Minstens 20 minuten laten draaien, 0 errors gevonden, tenzij ik het nog langer moet draaien.
Dat is bij lange na niet genoeg. Pas als hij op 100% is.
En ja ik weet dat de beschrijving over het beeld erg vaag klinkt. Ik kan het ook niet goed uitleggen in woorden.

Over je vraag met het externe scherm start het op zich gewoon door tot aan het "Persoonlijke instellingen worden geladen" scherm, waarop Windows vervolgens afsluit en de laptop niet meer aangaat voor een korte tijd. Zonder extern scherm loopt de laptop gewoon vast en moet ik hem zelf geforceerd uitdrukken met de powerknop.
Maar zag je ook wazige dingen op het externe scherm? Overigens zijn er bepaalde laptops die in een soort van docked modus gaan als je hem dichtklapt. Probeer dat eens met een extern scherm. Dus aan, en direct je scherm sluiten. Kans dat jou laptop dat ook heeft waardoor het beeld op je externe scherm blijft na het inloggen.
Er zit geen garantie meer op dus ik kan hem gewoon open maken.
Duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar3
Geen matches
Op het externe scherm was het beeld op zich normaal zonder vage/wazige dingen en het enige wat niet goed was, was de resolutie, maar dat spreekt voor zich.

Ik heb ondertussen een volledige memtest gedraaid, geen errors gevonden. HDD test gedraaid en zelfs een stress test erop, geen enkele fout gevonden.

Ondertussen heb ik ook HEEL de laptop uit elkaar gehaald en alle onderdelen zorgvuldig schoongemaakt. De fan draait weer lekker goed nu ook en alle openingen waar stof in zat zijn weer helemaal schoon.

Volgende dingen zijn gebeurd na het aanzetten toen;

- BIOS scherm komt tevoorschijn. Heeft vertraging met verschijnen.
- Windows start op.
- Windows komt voorbij het "Persoonlijke Instellingen laden" scherm en mijn desktop is er.
- Ik kan de muis bewegen enzo, zonder problemen.
- Had een spel voor een paar minuten gedraaid, werkte goed.
- Paar minuten later begon de muis te stotteren (spel was al afgesloten).
- Windows liep volledig vast.
- Laptop uitgezet. (Geforceerd door power knop in te drukken voor 5-7 seconden)
- Laptop aanzetten. Geen beeld, niks.
- Laptop uitgezet en weer aan.
- Vertraging weer, maar BIOS scherm komt.
- Windows laad, Windows loopt vast tijdens laden.
- Herhaal hetzelfde patroon 2x toe.
- Veilige modus van Windows geprobeerd..... werkte perfect.
- Afsluiten in Veilige modus (Opnieuw starten) - Windows liep weer vast bij Afsluiten en laptop weigert WEER opnieuw te starten, waardoor ik het weer helemaal moest uitzetten. Overigens ook weer een vertraging met het BIOS scherm.

Er zat bij de testprogramma's die ik gedraaid had ook een videokaart test programma en die zei dat de kaart gewoon in orde was overigens. Misschien is er toch meer aan de hand dan dat ik oorspronkelijk dacht hierover. Maar ik weet totaal niet meer wat ik hiermee aan moet. Ik denk dat ik maar naar de computerwinkel ga ermee voor eventuele reparatie ofzo. Weet anders ook niet meer wat ik moet doen hieraan.

Overigens gebeurde de dingen van de bovenstaande lijst al voordat ik de laptop open had gemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door Dekar3 op 21-05-2009 02:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Geen matches
Dan is het in ieder geval niet je videokaart maar hooguit de verbinding met je scherm wat voor het wazige beeld zorgt. Dat zal iig al weer schelen daar je bij een kapotte videokaart direct de laptop het raam had kunnen gooien.

Ik zou eens een andere adapter proberen te scoren. Misschien dat je huidige niet genoeg prik meer levert. Let er op dat het voltage gelijk is en het amperage minimaal hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar3
Matched: aspire, 9300
Andere adapter erop gezet van een identieke laptop (ook acer aspire 9300), zelfde probleem. Tijd voor de winkel lijkt me. :P
Pagina: 1