Ik gebruik sun virtual box voor virtualisatie. Heb deze o.a. op mijn eeehhhh expirimenteer laptop draaien. Als Host OS heb ik Ultimate Edition draaien (en dan bedoel ik niet die van M$ maar de ubuntu versie
). Nu heb ik hierin o.a. wat Windows XP en 2003 systemen draaien. Maar nu is me opgevallen dat de VDI bestanden veel groter zijn dan wat er daadwerkelijk op de schijf staat. Zo heb ik b.v. in een van de XP machines geprobeerd om Civilization IV aan de praat te krijgen (spreek c.a. 4 gb aan data). Werkte dus niet zo lekker heb ik het weer verwijderd, echter is de VDi file niet kleiner gewoorden. Na wat gegoogle kwam ik 2 dingen tegen die geen resultaat opgeleverd hebben.
Wat heb ik gedaan:
Virtual systeem gestart, schijf opgeschoont en gedefragmenteerd. Nu in gebruik: 1.5 gb. Gast OS uitgezet.
Dan VBoxManage modifyvdi "filenaam" compact gedaan. Was lekker 10 mijnuten bezig (zonder dat die ook maar 1 byte kleiner werd.
Dan weer gast os gestart en sdelete gedownload van de microsoft site en die dan met optie -c gestart. U raad het al... zonder dat de VDI 1 byte kleiner werd.
Wat kan ik nog doen? (heb maar een 40 gig schijf in deze klaptop zitten
/edit: FFFUUUU..... heb nu sdelete -z gedaan.. nu is mijn VDI file v an 7.2 gig naar 8.5 gig gegroeit...
Wat heb ik gedaan:
Virtual systeem gestart, schijf opgeschoont en gedefragmenteerd. Nu in gebruik: 1.5 gb. Gast OS uitgezet.
Dan VBoxManage modifyvdi "filenaam" compact gedaan. Was lekker 10 mijnuten bezig (zonder dat die ook maar 1 byte kleiner werd.
Dan weer gast os gestart en sdelete gedownload van de microsoft site en die dan met optie -c gestart. U raad het al... zonder dat de VDI 1 byte kleiner werd.
Wat kan ik nog doen? (heb maar een 40 gig schijf in deze klaptop zitten
/edit: FFFUUUU..... heb nu sdelete -z gedaan.. nu is mijn VDI file v an 7.2 gig naar 8.5 gig gegroeit...
[ Voor 4% gewijzigd door Roman op 07-05-2009 12:08 ]
NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.