Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Sun Virual Box] VDI bestanden verkleinen

Pagina: 1
Acties:

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-11 08:20

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik gebruik sun virtual box voor virtualisatie. Heb deze o.a. op mijn eeehhhh expirimenteer laptop draaien. Als Host OS heb ik Ultimate Edition draaien (en dan bedoel ik niet die van M$ maar de ubuntu versie :D ). Nu heb ik hierin o.a. wat Windows XP en 2003 systemen draaien. Maar nu is me opgevallen dat de VDI bestanden veel groter zijn dan wat er daadwerkelijk op de schijf staat. Zo heb ik b.v. in een van de XP machines geprobeerd om Civilization IV aan de praat te krijgen (spreek c.a. 4 gb aan data). Werkte dus niet zo lekker heb ik het weer verwijderd, echter is de VDi file niet kleiner gewoorden. Na wat gegoogle kwam ik 2 dingen tegen die geen resultaat opgeleverd hebben.

Wat heb ik gedaan:

Virtual systeem gestart, schijf opgeschoont en gedefragmenteerd. Nu in gebruik: 1.5 gb. Gast OS uitgezet.

Dan VBoxManage modifyvdi "filenaam" compact gedaan. Was lekker 10 mijnuten bezig (zonder dat die ook maar 1 byte kleiner werd.

Dan weer gast os gestart en sdelete gedownload van de microsoft site en die dan met optie -c gestart. U raad het al... zonder dat de VDI 1 byte kleiner werd.

Wat kan ik nog doen? (heb maar een 40 gig schijf in deze klaptop zitten :X

/edit: FFFUUUU..... heb nu sdelete -z gedaan.. nu is mijn VDI file v an 7.2 gig naar 8.5 gig gegroeit... :(

[ Voor 4% gewijzigd door Roman op 07-05-2009 12:08 ]

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Welke versie van VirtualBox gebruike je? In dit artikel staat dat modifyvdi/compact niet meer werkt and dat je de optie clonehd moet gebruiken.

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik heb de laatzte van de site gehaald en dat blijkt 1.6.6 te zijn voor Ubuntu.

Ik zal de clonehd eens uitproberen. :)

/edit: Invalid command 'clonehd' krijg ik als uitkomst :o Het heet bij deze versie clonevdi, maar dat lukt niet omdat ik de weinig vrije ruimte heb.

[ Voor 40% gewijzigd door Roman op 07-05-2009 12:34 ]

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

De laatste versie op de site is toch echt 2.2.2 :)

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
ja idd.. ik zie het.... Blijf maar updaten.... Nou ik heb dus versie 1.6.6 en het compacten werkt niet (crap nog maar 113 ruimte vrij nu).

Als dat clonen niet lukt pak ik gewoon een lege VDI file en ghost die meuk erin... :+

/Edit: Clonen werkt ook niet. Heb nu een USB stik met 7.5 gig vrij en als ik wil clonene zegd die dat er te weinig ruimte is. Omdat de VDI file 8.5 gig is. (ook al is die maar met 1.5 gig bezet).

[ Voor 30% gewijzigd door Roman op 07-05-2009 13:06 ]

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
nah.. heb die VDI's weg geknikkert... Installeer hem wel opnieuw.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:25

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De compact optie werkt nog niet in 2.2.2, ondanks dat de changelog zegt dat het wel werkt. Er is een typo gemaakt in de code van het commando, waardoor het alsnog niet werkt. Dit is gefixt in de SVN. Er is een andere optie om ze nog te verkleinen, wat inhoud dat je 'm gaat clonen via CloneZilla of een soort gelijk programma (zoals Norton Ghost). Tis wat omslachtig.

Maar aangezien je nu al een nieuwe install hebt gedaan van de VM, is het een beetje mosterd na de maaltijd :P. Misschien beter om een externe harde schijf te nemen? Werkt prima bij mij.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1