[NTFS]Rechten destination folder na verplaatsen bestand

Pagina: 1
Acties:

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:40
Hoe krijg ik Windows 2003 zo ver dat als ik op een netwerkschijf een bestand verplaats van de ene folder naar de andere folder binnen dezelfde share (en dus serverside op dezelfde NTFS partitie) dat het bestand de rechten van de destination folder krijgt?

Nu komt het namelijk regelmatig voor dat iemand bestanden niet mag lezen hoewel deze volgens de NTFS-rechten op de folder waar deze in staat gewoon toegang hoort te hebben (en de scope staat op de "This folder, subfolders and files").

Ik snap dat dat op te lossen is door mensen de bestanden te laten kopiëren en dan het origineel te verwijderen, ipv dat ze het bestand verplaatsen (omdat je dan een nieuw bestand met een nieuwe security descriptor krijgt), en dat dit by design is, maar dat sloopt dus gewoon de ingestelde rechtenstructuur; mensen kunnen niet bij bestanden waar ze wel bij zouden moeten kunnen, of erger, hebben schrijfrechten op bestanden die ze niet (meer) aan mogen passen.

Is er een registry-key of zo om dit gedrag aan te passen? Ik doe nu regelmatig "Replace permission entries on all child objects with entries shown here that apply to child objects" op die mappen waarvan ik weer dat ze de root van een set NTFS-rechten zijn, maar hier heb ik dus niet alles mee (omdat er dieper in de boom nog afwijkende rechten zijn bijvoorbeeld, wat ik dus sloop als ik die optie te hoog uitvoer).

Ik vind een heleboel dingen die zorgen dat een kopie precies doet wat Windows bij een move al doet (HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer\ForceCopyAclwithFile bijvoorbeeld), maar ik wil het dus juist andersom.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• ReBooT84
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-06-2023
ik zit met hetzelfde. heeft iemand een oplossing hiervoor?

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-01 16:58
nog steeds copy doen en daarna verwijderen, maar dan met robocopy en de owner bewaren. Dan heb je die issue niet met de niet te editen bestanden, want verder wil je toch niet de ntfs permissies van de bron locatie bewaren? daarom verplaats je het naar het doel. Als je doel folder niet de goede permissies heeft doe je toch iets goed fout.

Wikipedia: robocopy
Server 2003 resource kit downloaden en speel maar raak :)

edit: gui versie hier: http://technet.microsoft.....04.utilityspotlight.aspx
let wel op dat je ADVANCED aan zet in de option, anders zie je de opties niet om alleen de owner informatie mee te copieren :)
veel plezier :)

[ Voor 20% gewijzigd door Razwer op 27-10-2009 14:49 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Verwijderd

Razwer schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 14:40:
nog steeds copy doen en daarna verwijderen, maar dan met robocopy en de owner bewaren. Dan heb je die issue niet met de niet te editen bestanden, want verder wil je toch niet de ntfs permissies van de bron locatie bewaren? daarom verplaats je het naar het doel. Als je doel folder niet de goede permissies heeft doe je toch iets goed fout.

Wikipedia: robocopy
Server 2003 resource kit downloaden en speel maar raak :)

edit: gui versie hier: http://technet.microsoft.....04.utilityspotlight.aspx
let wel op dat je ADVANCED aan zet in de option, anders zie je de opties niet om alleen de owner informatie mee te copieren :)
veel plezier :)
Leuk, een kopieertooltje met GUI..... maar ik zie het nut hier niet zo van in. Dit is niet iets waar je "domme gebruikers" mee op wil zadelen en een beheerder hoort gewoon te weten wat het verschil is tussen het verplaatsen en kopieren van bestanden.

Volgens mij moeten we de vraag van de TS anders lezen: "Hoe voorkom je, dat de NTFS-permissions worden meegenomen als een domme gebruiker bestanden gaat verplaatsen in plaats van kopieren binnen hetzelfde NTFS-volume?"

Dit probleem zien we hier ook weleens. Dan is een ijverige secretaresse bestanden aan het verplaatsen van de ene naar de andere map, met als resultaat dat alleen mensen die toegang hebben tot zowel de bron- als doelmap er nog bijkunnen. Mensen die alleen toegang hebben tot de doelmap kunnen de bestanden niet gebruiken, omdat de NTFS-permissions afwijken van die van de parent-folder.

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Zo dus:

ForceCopyAclWithFile had je zelf al gevonden en is inderdaad precies andersom.

Maar ik ben het een keer tegengekomen dat je dat gedrag dus wel kon aanpassen middels een soortgelijke key.

Even verder zoeken, aha gevonden: (zie onderaan)

How permissions are handled when you copy and move files and folders
You can modify how Windows Explorer handles permissions when objects are moved in the same NTFS volume. As mentioned, when an object is moved within the same volume, the object preserves its permissions by default. However, if you want to modify this behavior so that the object inherits the permissions from the parent folder, modify the registry as follows:

1. Click Start, click Run, type regedit, and then press ENTER.
2. Locate and then click the following registry subkey:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer
3. On the Edit menu, click Add Value, and then add the following registry value:

Value name: MoveSecurityAttributes
Data type: DWORD
Value data: 0
4. Exit Registry Editor.
5. Make sure that the user account that is used to move the object has the Change Permissions permission set. If the permission is not set, grant the Change Permissions permission to the user account.

Note The MoveSecurityAttributes registry value only applies to Windows XP and to Windows Server 2003. The value does not affect Windows 2000.

[ Voor 140% gewijzigd door akimosan op 27-10-2009 16:45 ]

• ReBooT84
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-06-2023
de link heeft geholpen akimosan.
hier werkt het. bedankt!
Pagina: 1