Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[excel2003] vert.zoeken 2 kolommen *

Pagina: 1
Acties:

• Kohen
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-11 17:17
Ik ben al een poosje aan het zoeken maar krijg het niet gevonden.

Stel ik heb 3 personen met de naam jansen

A B C
jansen piet 30
jansen kees 50
jansen klaas 45

als je in wilt zoeken kan je vrij eenvoudig de formule in F zetten dat als je E de naam van de persoon intikt de waarde van de bijbehoorden in F te zien krijgt. Dit met deze formule:
=VERT.ZOEKEN(E1;A1:C3;3;WAAR)

Maar als je nu zoekt op achternaam wil ik dat ook de voornaam word mee genomen dus als ik zoek op 2 dingen jansen en kees dus 2 cellen met 2 cellen vergelijken.

Hoe doe ik dat?

Verwijderd

Hulpkolommetje aanmaken met daarin een concatenatie van de voor- en achternaam? Dus een nieuwe kolom in A toevoegen (je data verschuiven dan naar de kolommen B, C en D) en daarin v/a cel A1 de formule =B1&C1 opnemen.
Verder hoop ik natuurlijk voor je dat iedere combinatie van voor- en achternaam in je lijst uniek is...

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-11 20:50
Verwijderd schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 12:52:
Hulpkolommetje aanmaken met daarin een concatenatie van de voor- en achternaam? Dus een nieuwe kolom in A toevoegen (je data verschuiven dan naar de kolommen B, C en D) en daarin v/a cel A1 de formule =B1&C1 opnemen.
Verder hoop ik natuurlijk voor je dat iedere combinatie van voor- en achternaam in je lijst uniek is...
Wat ik meestal doe is in de hulpkolom een scheidingsteken inbouwen, om gedoe te voorkomen. =B1&"|"&C1 of zo. Buiten dat is dit idd. de handigste oplossing.

• Kohen
Verwijderd schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 12:52:
Euhm helemaal begrijpen doe ik het neit maar heb idd wel iets gelezen dat de formule gebruik gemaakt moet worden van het "&" teken.

Kan je dit nog iets duidelijker uitleggen?

Verwijderd

Volgens mij staat het toch exact zo omschreven in mijn eerste uitleg.

Of wil je dat ik het in hapklare brokken voor je ga voorkauwen? ;)

• Kohen
Verwijderd schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 09:27:
Volgens mij staat het toch exact zo omschreven in mijn eerste uitleg.

Of wil je dat ik het in hapklare brokken voor je ga voorkauwen? ;)
als het even kan O-)

Verwijderd

niet als je niet eerst zegt waar je vastloopt met de instructies van Alargule uit z'n eerste post in dit topic. nog 1 tip : je zoekformule verandert nauwelijks, nu zoek je echter op een door jou nog te creëren kolom waarin de naam & voornaam samengevoegd zijn. de zoekwaarden zijn dus bv. jansenpiet, jansenkees. hopelijk begint je euro nu neigingen te vertonen zich aan de zwaartekracht te onderwerpen ;)

Verwijderd

Of, zoals een (ex-)collega van mij het eens schitterend verwoordde: misschien begint je kwartje nu te branden... :P

• Kohen
Het echte probleem is dit

ik heb een lijst van gebruikers en ik krijg een lijst met gebruikers en die moet ik gaan vergelijken.
Dus als ik 2 colommen maak met de gebruikers die ik zoek (voornaam achternaam) en op het 2e blad heb ik een lijst met dezelfde gebruikers (vele malen groter en met veel meer info) nu wil ik daaruit 1 kollom terug laten komen om voor de gebruikers uit blad 1 daar de overeenkomst voor te hebben.

Alleen een zoekfunctie met vert.zoeken lukt wel maar dan pakt hij alleen de achternaam. Maar de achternaam is niet uniek, de combi van de 2e cel wel (initaialen met voornaam).

Dus ik moet de 2 colommen vergelijken met de 2 colommen van het 2e blad en uit het 2e blad 1 bepaalde waarde uit een collom reeks terug laten komen.

Snap? 8)7

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-11 20:50
OK. In hapklare brokken dan:
Je hebt het blad brongegevens (De "grote lijst") en het blad met daarmee te vergelijken gegevens.
Stel in brongegevens is A voornaam, B achternaam en C geboortedatum.
In andere blad is A voornaam en B achternaam.
Doe dan:
1: In bronblad: Voeg een kolom in vóór kolom A.
Zet in A1: =B1&"|"&C1. Je zou nu de voor+achternaam in die cel moeten zien.
Sleep door naar beneden.
2: In vergelijkblad:
Zet in C1: =VERT.ZOEKEN(A1&"|"&B1;bronblad!A:D;4;onwaar). Nu staat dar, als het goed is, de geboortedatum van die p[ersoon.

• Kohen
late reactie maar thnx!

super bedankt!
Pagina: 1