HomeCinema (Panasonic TX-P42G10, Onkyo TX-SR607, HKTS 11)

Pagina: 1
Acties:

• Gent32m
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-10-2025
Hoi,

Ik heb wat zitten googlen op het internet. Reviews over "HDMI switching with repeater" versus "HDMI via pass thru" gelezen. Alsook allerlei gebruikerservaringen op kieskeurig.be

En ben tot de volgende HomeCinema setup voor mijn ouders thuis gekomen:

- Plasma TV: Panasonic Full HD TX-P42G10
- 7.2. Receiver: Onkyo TX-SR607
- 5.1. Satelietspeakers Harman_kardon HKTS 11
- BluRay Speler: Panasonic DMP-BD35
- Western Digital HD Media Player
- Western Digital 500 GB Pasport Essential

De Bluray speler is een optionele aankoop. Als mijn ouders bluray SCHIJFJES willen kunnen afspelen, hebben ze dit toestel nodig. Echter de Western Digital speler kan ook perfect bluray materiaal afspelen (in Full HD 1080p kwaliteit). Wel moet dit materiaal dan op een harde schijf (of USB stick) staan. Divx (avi) bestanden, etc speelt hij ook allemaal probleemloos af. Ondertitels dienen als srt bestandjes op de schijf gezet te worden. Enkel met ISO bestanden (de menu's) heeft hij wat moeite (maar WD werkt hieraan, met een volgende firmware update)

De reden waarom ik voor de Onkyo TX-SR607 receiver gekozen heb, zijn deze:
- 1 HDMI input vooraan (wat handig is om de WD HD Media Player mee te verbinden).
- 5 HDMI inputs achteraan (zodat veel aangesloten kan worden)
- HDTV-Capable HDMI Video Switching (en dus geen HDMI pass thru, zoals bij de goedkopere modellen!)
- 7.2. receiver (ben je lekker voorbereid op de toekomst, voorlopig hangen we er wel een 5.1 speakerset aan)
- Beschikt over radio (via FM antenne) + aansluitingen voor platenspeler + cassettedeck (van mijn pa)
- Ondersteunt de nieuwste HD audio codecs: DTS-HD en Dolby TrueHD.
- Ondersteunt HDMI Version 1.3a met Deep Color
- Een vermogen van 140 Watt (voor gebruik in de woonkamer) is meer dan voldoende :P

Zijn enige nadeel, is dat hij component ingangen maar 'upscaled' naar HDMI 1080i (en niet 1080p)
Aangezien ik echter alles via HDMI plan aan te sluiten, zal ik hier niet veel last van hebben.

Dit is mijn eerste HomeCinema aankoop (ik ben vrij nieuw in dit gebeuren). En als ik alles goed begrepen heb, dien ik deze apparaten als volgt aan te sluiten (om maximale prestaties en mogelijkheden te benutten):

- Ik verbind de Plasma TV met de Onkyo Receiver, via HDMI out op de Receiver.
- Ik sluit alle randapparten op de Receiver aan, via HDMI in op de Receiver (dit zijn dus de WD Media Player vooraan, een BluRay speler en DVD Recorder die over HDMI uitgang beschikt)
- Een Digibox (als die over HDMI uitgang beschikt) kan later ook op de Receiver aangesloten worden.

Nu.. Als ik het verschil tussen "HDMI switching with repeater" en "HDMI pass thru" begrepen heb, zou deze Onkyo Receiver (via zijn HDMI switching) het HD geluid (indien aanwezig) eruit moeten pikken en naar de 5.1 satellietspeakers doorsturen. Terwijl het Full HD beeld naar de TV doorgegeven wordt. Klopt dit ?

En ander heikel punt, dat ik me afvraag, is deze. Als ik via de WD HD Media player (of DVD Recorder) een gewoon DVD schijfje (of divx bestandje) afspeel via HDMI. Welke weergave (en geluid) ga ik dan krijgen ? 1080p en Audio HD is niet mogelijk, want niet beschikbaar in het bronmateriaal. Hoe gaat deze receiver daarmee om ? Iemand ervaring hiermee ?

Ik heb de handleiding hierover eens nagelezen. En vermoed dat als hij b.v. 480p beeldmateriaal via HDMI aangeboden krijgt, hij dit gewoon als 480p materiaal zal afspelen. Klopt deze veronderstelling ? Kan iemand (die zoiets dergelijks thuis staan heeft) dit voor me staven ?

Voor de rest heb ik verder geen vragen.
Maar alle opmerkingen en suggesties zijn van harte welkom.

P.S. Ik ben ondertussen op zoek naar winkels waar ik deze producten (aan een goede prijs) kan kopen. Forcom levert alvast de laagste prijs wat de WD spullen betreft. Vandenborre laat (via zijn akte van vertrouwen) hun producten zakken, tot de laagste prijs die ik vind op websites van Winkels in België. Momenteel staat de TX-P42G10 ongeveer 1250 euro, maar ik heb hem bij Redcoon al voor 1050 zien staan.

De Onkyo TX-SR607 reveiver en Harman_kardon HKTS 11 speakers kan ik in de MediaMarkt bestellen. De MediaMarkt is wel prijzig (599 euro voor de receiver, terwijl ik die op beste keus al aan 520 heb zien staan).

Voor de boxen is dit verschil wel erg groot ! De MediaMarkt vraag 699 euro voor de HKTS 11. Terwijl ik die aan 400 euro heb zien staan (in een webwinkel). Wel ferm prijsverschil.

Ik heb een kaartje van de MediaMarkt gehad, als ik hem een winkel (in de buurt) kan aantonen, die een lagere prijs biedt, is hij bereid zijn prijs wat te laten zakken. Echter, 300 euro verschil voor de speakers. Dan zou ik die gerust via een webwinkel (en UPS transport) eens durven laten overkomen. Is een smak geld...

Voila, het debat is open :)

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-02 09:37
Gent32m schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 09:57:
- Een vermogen van 140 Watt (voor gebruik in de woonkamer) is meer dan voldoende :P
Da's alleen in stereo. In surround is dat ongeveer een derde hiervan.
Zijn enige nadeel, is dat hij component ingangen maar 'upscaled' naar HDMI 1080i (en niet 1080p)
Bij gebruik van een prima tv (zoals de Panasonic) is upscaling zwaar overrated.
Terwijl het Full HD beeld naar de TV doorgegeven wordt. Klopt dit ?
Yes.

Nickname does not reflect reality

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:53
Gent32m schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 09:57:

De Onkyo TX-SR607 reveiver en Harman_kardon HKTS 11 speakers kan ik in de MediaMarkt bestellen. De MediaMarkt is wel prijzig (599 euro voor de receiver, terwijl ik die op beste keus al aan 520 heb zien staan).

Voor de boxen is dit verschil wel erg groot ! De MediaMarkt vraag 699 euro voor de HKTS 11. Terwijl ik die aan 400 euro heb zien staan (in een webwinkel). Wel ferm prijsverschil.

Ik heb een kaartje van de MediaMarkt gehad, als ik hem een winkel (in de buurt) kan aantonen, die een lagere prijs biedt, is hij bereid zijn prijs wat te laten zakken. Echter, 300 euro verschil voor de speakers. Dan zou ik die gerust via een webwinkel (en UPS transport) eens durven laten overkomen. Is een smak geld...

Voila, het debat is open :)
Heb zelf de Onkyo TX-SR607 en de HKTS11. Allebei ook nog is bij de Mediamarkt gehaald.
De HKTS11 voor 399,- hoe ze bij jou bij 699,- !!!!?? komen, kan nooit, welke MM is dat?
En de receiver had ik voor 500,- (is nu in Deventer 549,-) gewoon onderhandelen.

_/-\o_ :)

• Gent32m
Hey,

Bedankt voor de antwoorden.

De enige vraag in mijn openingstopic die nu nog openstaat *** HINT HINT *** ;) , is deze:
En ander heikel punt, dat ik me afvraag, is deze. Als ik via de WD HD Media player (of DVD Recorder) een gewoon DVD schijfje (of divx bestandje) afspeel via HDMI. Welke weergave (en geluid) ga ik dan krijgen ? 1080p en Audio HD is niet mogelijk, want niet beschikbaar in het bronmateriaal. Hoe gaat deze receiver daarmee om ? Iemand ervaring hiermee ?

Ik heb de handleiding hierover eens nagelezen. En vermoed dat als hij b.v. 480p beeldmateriaal via HDMI aangeboden krijgt, hij dit gewoon als 480p materiaal zal afspelen. Klopt deze veronderstelling ? Kan iemand (die zoiets dergelijks thuis staan heeft) dit voor me staven ?
Ik heb zonet een email naar MediaMarkt (het is de winkel in Oostakker) gestuurd.

De winkel Beste Keus (in Hoogstraten-Meer, 100 km van mijn woonst) biedt de producten ook aan:
Onkyo TX-SR607 aan 506 euro
Harman_kardon HKTS 11 aan 400 euro

Dit alles zelfs met gratis verzending!
Maar ik kan er ook altijd eens omrijden (als ik dat veiliger vind). 100 km is niet zover.

MediaMarkt vraagt hiervoor: 600 euro (receiver) + 700 euro (speakerset) = 1300 euro.
Dit is een verschil van bijna 400 euro !!

Ik heb hem gezegd, dat MediaMarkt ons graag laat geloven dat ze de goedkoopste zijn (de "ik ben toch niet gek" reclame). Echter moet je wel gek zijn, om 400 euro meer te gaan uitgeven, voor juist hetzelfde product.

Enfin, ik zie wel wat hij zegt. Hoe ze idd aan die 700 euro voor die HKTS komen, is me ook een raadsel. Gemiddeld staat hij aan 450 euro geprijsd. 700 euro, is er echt wel over. Ik viel dan ook bijna van mijn stoel (waar ik gelukkig niet op zat ;)) toen ik dit hoorde...

[ Voor 5% gewijzigd door Gent32m op 07-05-2009 11:45 ]

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:38

R-B

Blokkert

Volgens mij had ik ergens opgevat, video signalen die aangeboden worden op HDMI worden niet geupscaled?

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• Gent32m
R-B schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 11:53:
Volgens mij had ik ergens opgevat, video signalen die aangeboden worden op HDMI worden niet geupscaled?
Idd, staat ook zo in de handleiding. bv HDMI in (= 720p) op de receiver dan is HDMI out (= 720p) naar de TV
Maar ik zou dit graag eens bevestigd zien door iemand in de praktijk (die dit al eens uitgetest heeft)

• Brad Pitt
Gent32m schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 12:27:
Idd, staat ook zo in de handleiding. bv HDMI in (= 720p) op de receiver dan is HDMI out (= 720p) naar de TV
Maar ik zou dit graag eens bevestigd zien door iemand in de praktijk (die dit al eens uitgetest heeft)
Ik snap niet waarom het opeens wel zou moeten werken als in de handleiding staat dat het niet kan...

En dan nog, what's the point anyway. De Panasonic zal het tóch naar 1080p scalen.

• Gent32m
Brad Pitt schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 12:40:
[...]

Ik snap niet waarom het opeens wel zou moeten werken als in de handleiding staat dat het niet kan...

En dan nog, what's the point anyway. De Panasonic zal het tóch naar 1080p scalen.
My point is dat ik me afvraag hoe dit allemaal in zijn werk gaat.
Als je bron 720p HDMI uitzend, wat gebeurt er dan allemaal ?

1) De Receiver stuurt dit HDMI signaal gewoon door naar de TV (dus 720p HDMI in en 720p HDMI out)
2) De Panasonic TV upscaled alles naar 1080p (dat wist ik niet)

Het maakt mij niet zoveel uit wat hij precies doet. Zolang het beeld maar niet "zichtbaar" vervormd wordt. Heeft iemand daar ervaring mee ? Hoe 720p bronmateriaal (doorgegeven door de receiver) er uiteindelijk op je Full HD TV uitziet.

't zal wel allemaal ok zijn zekers (ik maak me waarschijnlijk zorgen voor niets 8)7 )

• Brad Pitt
Gent32m schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 13:07:
2) De Panasonic TV upscaled alles naar 1080p (dat wist ik niet)
Élk signaal zal de tv indien nodig upscalen naar 1080p hè... Het is de enige resolutie die hij kan weergeven... Of je nu kijkt naar tv, een spelletje speelt op je PS3 op 720p, een DVD kijkt die 576i is, maakt niet uit. Indien het signaal niet FullHD is zal er gescaled moeten worden.

Aangezien de wat leukere tv's (zoals deze Panasonic) een prima scaler aan boord hebben is het niet persé nodig dat het afspeelapparaat zelf kan upscalen. Vroeger, of bij aankoop van een tv met een brakke scaler, was/is het wél fijn als de DVD/Blu-ray-speler of de receiver goed kan scalen.

In jouw geval, met de genoemde Panasonic, maakt het bijzonder weinig uit wat de Onkyo doorgeeft. Mijn Pioneer receiver geeft het signaal ook 1-op-1 door en ben daar juist bijzonder blij mee (zelfs een van de redenen van aanschaf) omdat nu de tv het werk kan doen. Dus niet stressen, gaat allemaal goedkomen ;)

• Gent32m
Ik heb antwoord gehad van MediaMarkt Oostakker:
Beste,

Om prijzen aan te passen moet ik mij houden aan de mediamarkt filosofie.

Ik kan de prijzen van Redcoon en Expansys niet volgen aangezien het online winkels zijn en je geen toonzaal kan bezoeken.

Beste keus kan dat misschien wel zijn maar aangezien het verder ligt dan 25km kan ik die prijzen niet volgen.

Het spijt me dat ik je daarbij niet kan verder helpen.

Met vriendelijke groeten.
Kortom, dit wordt bestellen bij BesteKeus (en ofwel het zelf gaan afhalen of laten opsturen met de post)
Pagina: 1