MemTest86+ & 3DMark06 (Systeem Crash)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds ong. 2,5 maand heb ik, i.v.m. een overlijden, het volgende systeem:

Intel Core 2 Quad Q6600 @ Stock (2,4 GHz)
Asus P5K-E WiFi AP MOBO
Cooler Master Hyper TX 2 Cooling
Cooler Master PSU Real Power 620W
Asus EN 8600 GTS Silent HDTP 256MB DDR3 @ Stock
Corsair DDR2-PC26400 800MHz 4GB (2 x 2 GB XMS2 DHX TWIN2X2048-6400C5DHX Matched Pair 1 GB) @ Stock

Alles draait onder: WinXP Pro x64 SP2 (Origineel). Systeem (bouw) dateert van 4 januari 2008.

De meest recente drivers zijn geïnstalleerd. Het probleem is echter dat het systeem blijft crashen. Na het opstarten, of gewoon willekeurig (na 10 minuten internetten of 1,5 uur Photoshoppen), krijg ik een blauw scherm en reboot de computer direct. Nadat het systeem is opgestart krijg ik de volgende melding:

“Your system has recovered from a serious error.”

Na het één en ander te hebben gelezen dacht ik dat het probleem mogelijk bij mijn videokaart of geheugen zou liggen. Om een en ander te controleren gisteravond 3DMark06 gedraaid om de videokaart te kunnen testen. Na amper 1 min. bleef het systeem compleet hangen. Vanmorgen snel nog eens geprobeerd en ditmaal bleef het systeem niet hangen maar werd 3Dmark06 i.v.m. met een fout afgesloten.

Daarnaast heb ik vanmorgen om 8 uur MemTest86+ aangezet om deze vandaag te laten draaien als ik op m’n werk zit. Na amper 25 min. draaien gaf deze echter aan op 69% controle te zitten en waren er al ruim 800 errors gevonden. Aangezien ik nu op mijn werk zit kan ik momenteel niet controleren hoe alles nu draait met MemTest 86+. Dit kan ik pas rond 17:30u controleren.

Is het nu zo dat de videokaart EN het geheugen beide vervangen moeten worden? Of heeft er iemand enig zicht op wat mogelijk het probleem kan zijn?

Trouwens ook geprobeerd om Windows 7 RC te installeren, dacht dat mogelijk WinXP Pro x64 niet helemaal in orde was, maar ook dit bleek niet te werken. Gedurende de installatie kreeg ik weer hetzelfde blauwe scherm en crashte het systeem.

Mocht er meer informatie nodig zijn, kan ik deze verschaffen. Informatie over MemTest86+ kan ik omstreeks 17:30u geven.

Alle hulp is welkom, want ik weet het even echt niet meer! ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:16

DataGhost

iPL dev

Probeer het eerst eens met goed geheugen voordat je een nieuwe videokaart gaat kopen. Brak geheugen zorgt voor een variëteit aan vage problemen en random crashes. 3DMark gebruikt natuurlijk datzelfde geheugen om de applicatie zelf in te laden en uit te voeren, als de code dan zomaar verandert is de kans niet heel groot dat het programma foutloos blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:23
Verwijderd schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 09:19:
Sinds ong. 2,5 maand heb ik, i.v.m. een overlijden
bedoel je nu van pc of van persoon

Welke foutmelding geeft het bluescreen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-07 21:40
Als memtest zoveel errors geeft, dan probeer te achterhalen welke DIMM (als er meer dan één in je systeem hebt zitten) defect is en vervang deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ DataGhost: Ik dacht altijd dat Corsair, al helemaal de variant die erin zit met Headspreader, aangeraden werd. Of bedoel je dat ik eerst moet kijken welke Dimm (4x1GB namelijk) er niet in orde is? Zo nee, welk geheugen is dan aan te raden? Geil-geheugen modules?

@ Invictus66: Bedoel dat ik de pc nu ong. 2,5 maanden in bezit heb. Maar het Bluescreen geeft aan dat er een probleem is met Hardware. Vandaar dat ik naar de Videokaart en DDR2 ging kijken. Zag op Tweakers dat er in dergelijke gevallen aangeraden wordt MemTest86+ en 3DMark06 te draaien.

@ Kosh66: Wat is de makkelijkste/beste manier om te achterhalen welke DIMM niet in orde is? Had vanmorgen niet al te veel tijd om te kijken naar de lay-out van MemTest86+, dus weet niet of er aangegeven wordt welke modules in welk slot zitten en welke er dan niet orde is/zijn. Mocht er inderdaad 1, dan wel meerdere DIMMS, niet in orde zijn, lijkt het mij verstandinger om compleet niet geheugen aan te schaffen. Gewoon 8GB, aangezien een enkele DIMM niet handig lijkt i.v.m. de matched pairs. En Corsair of, zoals ik ook al aan DataGhost vroeg, GEIL-modules of nog wat anders.

Allen in ieder geval alvast bedankt voor jullie snelle reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:14
Probeer het eerst eens met 1 bankje van je geheugen en de overige 3 verwijderen van je mobo. loop ze allemaal los van elkaar langs en test ze dan kom je er achter of er wellicht 1 van je 4 bankjes zijn beste tijd gehad heeft. Je kan dan altijd kijken wat de mogelijkheden zijn, als er nog garantie opzit zou je ze gewoon om kunnen ruilen als je het bonnetje nog hebt.

welk alternatief je moet hebben vind ik vrij persoonlijk, ik heb minder goede ervaring met GeIL en goede met onder andere corsair en ocz.

[ Voor 21% gewijzigd door Rupie op 07-05-2009 10:41 ]

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-07 21:40
Probeer eens met het "de helft van de helft"-pricipe, dus er van uitgaangde dat je nu 8 GB hebt:

Draai memtest met 4 GB, zijn deze goed, dan de andere 4 GB.
Dan met 2GB van de defecte 4 GB en dan weer de andere 2GB, etc., totdat je de defecte DIMM te pakken hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Kosh66 op 07-05-2009 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:16

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 10:20:
@ DataGhost: Ik dacht altijd dat Corsair, al helemaal de variant die erin zit met Headspreader, aangeraden werd. Of bedoel je dat ik eerst moet kijken welke Dimm (4x1GB namelijk) er niet in orde is? Zo nee, welk geheugen is dan aan te raden? Geil-geheugen modules?
Met "goed geheugen" doelde ik op "geheugen wat niet kapot is", dwz minus de/het kapotte geheugenreepje(s) of een nieuwe set reepjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:28
Wat is de precieze melding van de BSOD??
En heb je ook de Sata-Mode niet toevallig op Raid of AHCI staan want je zal dan nog de drivers moeten inladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zal inderdaad de DIMMS vanavond eens apart testen. Jullie denken dat het probleem met 3DMark06 hier uit voortvloeit? Is het mogelijk dat het een Coolingsprobleem is? Heb nog geen temps bekeken aangezien dit me niet erg waarschijnlijk leek. Kast blaast namelijk erg koele lucht uit.

@dpz: De precieze melding van de BSOD is amper te bekijken. Er wordt direct gereboot... Een driverprobleem lijkt het me niet, aangezien ik met UniBlue DriverScanner heb gecontroleerd en overal de meest recente versie van heb. Daarnaast geeft MemTest86+ wel (heel) veel errors weer. Wat bedoel je precies met de Sata-Mode op Raid of AHCI? :$

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2009 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
Je kan je Sata-Controller op bepaalde modes zetten Raid/ AHCI of IDE. Bij de eerste 2 heb je meestal een driver nodig om windows te kunnen installeren.

Maar je zegt zelf net als Memtest geeft veel errors weer dus 1 van je dimms of misschien allebei zijn slecht.
Zou eerst 1 dimm testen daarna andere dimm dan weet je namelijk welke errors geeft maar kan dus ook zijn dat ze allebei hebben of misschien is op je mobo 1 geheugenbankje slecht dus kan je ook nog in een andere geheugenbankje testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE:

Gisteravond de hele avond lang geheugen erin en eruit gehaald om alle DIMMS te testen en te controleren of alle sloten op het MOBO werken. Toen ik het geheugen van 4GB terug draaide naar 2GB was er geen enkel probleem en dacht dus dat de andere twee DIMMS kapot zouden zijn. Maar eerst even alle mogelijk slot-combi's gemaakt om te testen of het MOBO wel volledig werkt. Dit bleek uiteindelijk wel het geval...

Daarna de "kapotte" 2 DIMMS erin gedaan en de complete nacht laten draaien. Zo'n zeven uur. MAAR: geen enkele errors gevonden. Terwijl toen ik gisteravond thuis kwam er 1309 errors gevonden zijn. Zodadelijk test ik nog elke DIMM afzonderlijk en vervolgens alles bij elkaar.

Echter viel mij 1 feitje op: zodra ik 2 DIMMS in de buitenste sloten op het MOBO deed gaf MemTest86+ aan dat er sprake was van:

RAM: 401MHz (DDR802)
CAS: 5-5-5-18
32K 33880 MB/s L1 Cache
2047K 3091 MB/s L2 Cache
FSB: 267MHz DDR3

DDR3 is echter niet mogelijk aangezien dit niet ondersteund wordt door het MOBO en het DDR2 DIMMS zijn.

Zodra ik dezelfde DIMMS in de binnenste MOBO sloten stop:
RAM: 400MHz (DDR801)
CAS: 5-5-5-18
32K 33880 MB/s L1 Cache
4096K 15722 MB/s L2 Cache
FSB: 267MHz DDR2

Nu geeft het MOBO andere waarden en wel het juiste DDR2 aan! Zodra ik een combi maak van de verschillen sloten (Bijv. A.1 + B.1 / A.1 + B.2) dan wordt er ook aangegeven dat er sprake is van DDR2 geheugen met de laatst genoemde waarden.

Iemand enig idee hoe dit mogelijk is? Nu ga ik zo even elke DIMM afzonderlijk testen en vervolgens alle DIMMS samen.

Zou het dan toch de videokaart zijn waardoor het systeem crasht? En de foutmeldingen die MemTest86+ vanmorgen aangaf de GPU van de videokaart zijn?

Nog andere tests waarnaar ik zou moeten kijken? Core Temp. etc. ofzo?

Alvast bedankt voor eventuele reacties. Zodra ik meer weet post ik weer een update!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:14
Heb je de laatste versie van de BIOS geinstalleerd?
Ik heb eerlijk gezegd nog steeds het vermoeden dat het ligt aan je RAM, ondanks dat de memtest geen foutmeldingen geeft. Ik geloof trouwens dat je meerdere runs moet doen met memtest om te kunnen concluderen of een bankje wel of niet goed is, maar dat weet ik niet zeker.
Heb je trouwens in het BIOS settings om te spelen met je RAM? vast wel. Heb je die op 'auto' o.i.d. staan? wat gebeurd er als je die handmatig vast zet op een bepaalde setting?

Andere mogelijkheid is een defect mobo, maar daar kom je alleen achter als hetzelfde probleem zich voordoet met ander RAM denk ik.

om er zeker van de zijn dat het niet je GPU is, heb je onboard video op je mobo zitten of een andere videokaart liggen?

om de BSOD langer te kunnen zien heb je trouwens een optie bij de eigenschappen van 'deze computer' volgens mij, iets dat je uit kan vinken dat het syteem direct opnieuw op moet starten bij een foutmelding.

[ Voor 10% gewijzigd door Rupie op 08-05-2009 08:27 ]

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Als vier DIMMs samen foutmeldingen opleveren maar iedere combinatie van twee DIMMs niet, dan gaat er hoogstwaarschijnlijk iets mis in het BIOS.

Mogelijk dat een of meerdere timings niet goed gedetecteerd of uitgerekend worden en dat er met vier DIMMs net niet genoeg marge is om dit op te vangen.

Alternatief kan het zijn dat het geheugen een net te laag voltage krijgt. Zet ook dit eens vast (zelf instellen) op basis van de specs op de website van Corsair.

Tot slot kan het zijn dat vier DIMMs net te 'zwaar' is voor de geheugencontroller in de chipset. Zet de commandrate eens op 2T of als ie daar al op staat, verhoog het NB-voltage met 0,05 volt en probeer het nog eens.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE:

Zojuist 4 uur lang MemTest86+ met alle 4 DIMMS gedraaid. Geen errors... Ga zo nog eens proberen of 3DMark06 wel wil draaien om videokaart na te kijken. Op dit moment lijkt alles te draaien zoals het hoort.

@ Rupie: BSOD is voortaan wel te zien want heb de instelling aangepast. Hoop het alleen niet meer te zijn eigenlijk. :P Ga dadelijk eens Furmark en everest draaien (en 3DMark06) om te kijken of die nog iets vinden. Mocht dat niet zo zijn, dan ga ik er van uit dat het systeem draait en klopt. Want als ik niets kan vinden, kan ik verder niets doen. Of wel? Andere DIMMS erin zetten maakt dan niets uit, of wel? In ieder geval bedankt voor het meedenken!

UPDATE:

3DMark06 gedraaid:

3DMark Score 3303 3DMarks
SM 2.0 Score 1210
SM 3.0 Score 1159
CPU Score 3847

Aangezien ik er geen verstand van heb, zijn dit resultaten die bij mijn systeemeisen horen of duidt dit erop dat er toch iets kapot is? Want echt veel is het niet volgens mij... :X

UPDATE:

Net even een post gedaan: Verwijderd in "GoT 3DMark Challenge deel 6"

En ook benchmarks gevonden van mijn videokaart (default) en die resultaten liggen stukken hoger:
http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2114756,00.asp

Enig idee of de videokaart kapot is of niet in orde? En is het interessant om met bovenstaande specificaties een nieuwe kaart aan te schaffen? Of nog een jaartje wachten en meerdere dingen veranderen?

Alvast bedankt voor informatie.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2009 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijk eens of in het apparaatbeheer alles goed werkt... configuratiescherm, prestaties en onderhoud, systeem, tabblad hardware, apparatenbeheer. Als het goed is staat er bij je graka dat ie correct werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ pc fluisteraar: In het apparatenbeheer staat dat de graka correct werkt. Maar dat wil verder toch vrij weinig over de prestaties zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Nou, als er iets anders bij staat is het 100% zeker een issue, nu is het nog steeds mogelijk dat er iets niet naar behoren werkt, maar is het tegendeel in ieder geval niet vastgesteld.

Kun je in Task Manager eens kijken hoeveel CPU-load vensters je ziet? En hoe die zich gedragen in Idle en onder belasting met een benchmark? (Kortom, volgen de grafiekjes de belasting of zijn er wellicht achtergrond processen die de boel verstieren)

Daarnaast is het belangrijk om bij 3DMark 06 ook te vermelden op welke resolutie, etc je die score gehaald hebt, anders is nog niets 100% zeker. Maar als er getest is op default instellingen dan is er zeker ook sprake van een probleem met je videokaart. In dat geval is drivercleaner of driversweeper wellicht een optie om vervolgens alle grafische drivers te verwijderen en vervolgens vers te installeren.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
heb je sinds januari 2008 al eens een verse install van windows gedaan?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Nedernakker: Sinds ong. anderhalve maand al tot drie keer tot van OS veranderd. In eerste instantie WinXP PRO x64, vervolgens WinVista en vervolgens Windows 7 RC. Maar steeds hetzelfde probleem...

@Kalizes: Volgens mij waren het de default settings, maar ga het zodadelijk nog eens draaien om het te controleren.

Hieronder de 3DMark06 van gister (volgens mij default settings):

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3635/3515093506_25f2488168_b.jpg

En een recente test (net gedaan) furmark benchmark met task manager en everest open:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3546/3515092250_e2e65e9a89_b.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3655/3514284881_1b9ac31e6f_b.jpg

Het valt mij in de laatste afbeelding op dat kern in wordt gebruikt maar de overige niet/amper. Af en toe werden deze ook aangesproken. Maar in Task Manager zijn er vier CPU's load schermen te zien... Deze staan ook in apparaatbeheer en alles werkt gewoon correct.

Valt er hier iemand aan op? Of iets dat niet klopt? Zal dadelijk 3DMark06 nog eens draaien op Default setting en een printscreen maken en settings posten.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Het lijkt mij zo klaar als een klontje dat je BSOD's krijgt door je geheugen... Is het geheugen nu wel of niet goed? Echt duidelijk is het allemaal niet meer... :?

Heb je het vervangen? Je kan je wel blindstaren op 3DMark, maar als je BSOD's krijgt, en eerder al errors in memtest, dan lijkt mij duidelijk wat het probleem is.
Zojuist 4 uur lang MemTest86+ met alle 4 DIMMS gedraaid. Geen errors...
Mja, eerder had je wel errors. Wat heb je gedaan waardoor je nu 4 uur geen errors hebt? Laat memtest anders nog eens wat langer draaien.

Edit; over die CPU load; Furmark is niet multithreaded. Je CPU's cores zullen pas gebruikt worden als een programma er mee om kan gaan. Met je CPU is niks mis. Furmark is een GPU stresstool, en geen CPU stresstool. Als je je CPU wilt stressen moet je PRIME95 draaien.
Jullie denken dat het probleem met 3DMark06 hier uit voortvloeit?
Als je rot geheugen hebt vloeien alle problemen die jij hebt daaruit voort. Een auto zonder motor rijdt ook niet. Je moet er gewoon achter zien te komen of je geheugen nu wel of niet het probleem is. Als dit niet zo is ga je pas andere dingen testen/ onderzoeken. Niet alles tegelijk. Anders zie je door de bomen het bos niet meer. :)

[ Voor 73% gewijzigd door Format-C op 09-05-2009 10:32 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@RappieRappie: MemTest86+ gaf na vier uur draaien aan dat er geen problemen meer waren. Het enige wat ik heb gedaan is alle DIMMS eruit halen en vervolgens per 2 erin zetten, dan testen. Vervolgens andere twee erin zetten en dan testen. Daarna alle dimms 2x volledige test (15 min.) zonder errors doorlopen. Ten slotte alles er weer in gezet en 4 uur lang laten draaien. Geen errors...

Snap zelf ook niet helemaal wat er nu wel of niet kapot is. Want het geheugen gaf bij de allereerste test gelijk 1309 errors aan en uiteindelijk was de test vastgelopen zelfs na 1.5 uur. Ga nu de test nog eens laten draaien... En dan een kleine acht uur ofzo.

In ieder geval bedankt voor de input! ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Mja, ik zou echt proberen uit te sluiten dat je RAM het probleem is.

Eerst je RAM testen, dan verder kijken. Als je meerdere dingen tegelijk gaat testen wordt het voor jezelf alleen maar lastiger te bepalen wat het probleem is. :)

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
Ik zie dat je ook windows kunt draaien zet even het vinkje uit voor opnieuw opstarten bij een BSOD.
(Deze computer - eigenschappen - geavanceerd - opstart en herstel (settings klikken) - (Onder het kopje System Failure het vinkje weg bij automatisch opstarten) )

En heb je ook al gekeken of geheugen goed ondersteunt wordt bij Bios versie die er nu op staat??
Maar vindt niet echt duidelijk met die memtest.
Test anders elke dimm apart in bank 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE:

Het geheugen volledig nagelopen en er achter gekomen dat het geheugen inderdaad niet volledig in orde is. Daarnaast ook een bios update gedaan...Nieuw geheugen 2 * 4gb Corsair xms2 ddr2-6400 in bestelling. Zal vandaag of morgen wel binnenkomen.

Daarnaast zit ik er aan te denken een tweede videokaart in de kast te zetten? Weet iemand of het mogelijk is er nog eenzelfde videokaart als ik al heb, Asus EN 8600 GTS Silent HDTP 256MB DDR3, op mijn moederbord, ASUS P5K-E WIFI AP, aan te sluiten. Hierdoor draait alles dan optimaal en benched het systeem wat hoger bij 3DMark06 en trekt het de nieuwste games beter!

Alvast bedankt! En met name voor alle hulp m.b.t. het geheugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 16:49:
Daarnaast zit ik er aan te denken een tweede videokaart in de kast te zetten? Weet iemand of het mogelijk is er nog eenzelfde videokaart als ik al heb, Asus EN 8600 GTS Silent HDTP 256MB DDR3, op mijn moederbord, ASUS P5K-E WIFI AP, aan te sluiten. Hierdoor draait alles dan optimaal en benched het systeem wat hoger bij 3DMark06 en trekt het de nieuwste games beter!
Forget it, je hebt een mobo dat geen Nvidia SLI ondersteunt :P (of je moet de 2e kaart alleen voor Physx willen gebruiken).
Dat mobo kan wel CF aan voor zover ik weet, maar dan zou je 2 ATI kaartjes moeten plaatsen.

Antwoord stond trouwens al op GoT, dus je bent niet de 1e die dat wil :+
Nvidia 8800GTS 640MB (2x) SLI op P5k-E/Wifi Mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Edit. O-)

[ Voor 192% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2009 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel ben ik aan het kijken naar een nieuwe videokaart om m'n 3dMark06 scores nog verder omhoog te krijgen. Nu zag ik bij de computerland de volgende videokaart in de aanbieding:

XFX Geforce 9600 1536MB (EUR 77,00)

Nu kan ik echter vrij weinig informatie vinden m.b.t. de kaart. Momenteel zit er een GeForce 8600 GTS 512 MB in. Dacht dat het 256MB DDR3 was, maar als ik rechtermuisknop op bureaublad doe, vervolgens properties, settings, advanced dan staat daar 512MB geheugen.

Heeft iemand meer informatie over de bovenstaande kaart? Is dit beter dan wat er nu in zit? Budget is beperkt en ligt rond de EUR 80 - 90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
koop dan bij mycom voor 89 euro een radeon 4770, deze veegt zijn kont af met de 9600gt

google eens op benchmarks, dan is je vraag zo beantwoord

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Nedernakker: Had inderdaad even via Google Benchmark gezocht. De 9600GT is echter wel stukken sneller dan m'n huidige GRAKA.

De kaart gaat voornamelijk gebruikt worden in Photoshop CS4 (x64) en af en toe eens een spel, zoals The Sims 3. Overige spellen zullen er amper gespeeld worden en zelfs Crysis kan ik met m'n huidige kaart spelen.

Met die 'voorwaarden' in het achterhoofd lijkt deze kaart mij ruim voldoende, of zit ik er dan naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja maar daar heeft hij het toch niet over. Bijna elke kaart boven de 50 euro die je nu koopt is beter dan je huidige kaart.

Alleen is de 4770 een triljoen keer sneller dan de 9600gt en is er maar een tientje prijsverschil. (Ok, geen triljoen, maar ik denk toch wel 1.5x). Dan lijkt me logisch dat je dan voor de 4770 zou moeten gaan. Verkoop dan je huidige kaart voor 30-40 en je bent klaar.

Lijkt me trouwens ook dat je 2x4GB dominators voor teveel hebt gehaald. . .hoeveel heb je ervoor betaald?2x2gb x2 kost ook maar 90 euro nu, dus je kon op zich daarop wel wat besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Gamesua: Ik heb geen 2x4GB Dominators in de kast zitten. Heb twee keer een 2x2GB Matched Pair van Corsair. Deze: http://www.mycom.nl/Produ...40966400C4DHX/174001.aspx.

Een setje gekregen i.v.m. garantie op de oude dimms en de andere mee gekregen voor EUR 52.00. Vond het zelf wel een goede deal!

Zal inderdaad eens kijken of een andere GRAKA iets is. Rest van het systeem is namelijk vrij vlot en wil niet dat de GRAKA de bottleneck wordt.

Thnx voor je reactie! :)

Edit:

Dit misschien iets: Xfx Nvidia 8800gts (Tweedehands EUR 50,00) of Asus hd4850 512mb gddr3 (Tweedehands EUR 80,0)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2009 14:23 ]

Pagina: 1