Ubuntu Brightness probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kam3
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-08 13:46
Goedeavond,

Ik heb sinds een paar weken weer ubuntu op mijn laptop geïnstalleerd (9.04). Maar als ik op mijn accu werk wil ik mijn brightness lager zetten voor een langere batterij duur, dit is echter niet mogelijk...

Bij mijn Compiz kan ik mijn brightness wel instellen maar dan veranderd er niks... blijft namelijk gewoon het zelfde.
Idem voor Gnome-power-manager en Laptop-mode-tools biedt voor mij ook geen langere batterijduur (merk niks van slaapstand HD en brightness werkt ook niet)

Enig idee waar dit aan kan liggen ? ik haal nu namelijk maar een krappe 2 uur en dit vind ik persoonlijk te weinig (in vista 3+ uur)

Laptop is een Samsung R510-AS05

Groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Brightness van je display gaat via de Fn+F[1-12] toetsen meestal en dan moeten een paar dingen allemaal werken: X/evdev moet die speciale keys snappen en de Nvidia driver moet de juiste aansturing doen naar je laptop display. Ergens in die keten gaat dus wat mis blijkbaar... Je moet overigens niet al teveel verwachten, Samsung laptops zijn niet super goed ondersteund, in tegenstelling tot Dell en HP bijvoorbeeld.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
Werkt acpi wel? en draait acpid? en hoe sturen die functie-toetsen de helderheid aan?

Bij sommige laptops zijn die functie-toetsen puur toetsen, anderen geven enkel een acpi-event, en bij behoorlijke laptops sturen ze de helderheid direct aan, en geven daarnaast een acpi-event.

In het eerste en 2e geval moet je zelf/het os zorgen dat de helderheid aangepast wordt als er op de toets gedrukt wordt.
In het 2e geval kan je met wat scripts in /etc/acpi de toets afvangen.
En ik kan bij mij (mijn laptop valt in de 3e categorie :) ) via /proc/acpi/video/VGA/LCD/brightness de helderheid instellen.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kam3
root@R510:~# acpid
acpid: can't open /proc/acpi/event: Device or resource busy

Dit krijg ik als ik acpid probeer te draaien en uuhm mijn /proc/acpi/video/NVID/LCD/brightness file is leeg...

Dus heb eerlijk gezegd geen idee, maarja ben dan ook niet echt een linux/ubuntu expert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
/proc/acpi/event is al in gebruik, dus acpid draait al :)

Alles in /proc is een zogeheten "virtual" bestand. Het is een interface van de kernel om instellingen en andere gegevens mee te kunnen bekijken en aan te passen. Het is niet echt handig om de bestanden die erin staan met een echte teksteditor te bekijken. Beste manier is in een terminal met cat /proc/acpi/video/NVID/LCD/brightness. Tenzij dat <not supported> geeft, kun je de helderheid aanpassen door een van de gegeven getallen ernaartoe te schrijven: echo 0 | sudo tee /proc/acpi/video/NVID/LCD/brightness voor minimale helderheid. Als je root bent werkt echo 0 > /proc/acpi/video/NVID/LCD/brightness ook.
Als dit werkt, kunnen we het daarna in een script verwerken, en aan een toets koppelen.

Ubuntu heeft trouwens een hoop acpi-scripts aan boord die o.a. dit zouden moeten afhandelen, maar dat doen ze dus niet helemaal goed in jouw situatie...

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kam3
root@R510:~# cat /proc/acpi/video/NVID/LCD/brightness
levels: 40 50 60 70 80 100
current: 100
root@R510:~# echo 0 | sudo tee /proc/acpi/video/NVID/LCD/brightness
0
current: 100

Wat ik dus ook invul, mijn brightness blijft op 100 staan..

:edit:

als ik mijn levels op 40 zet staat er wel dat het op 40 staat maar mijn brightness is niet lager geworden...

root@R510:~# echo 40 | sudo tee /proc/acpi/video/NVID/LCD/brightness
40
current: 40

[ Voor 31% gewijzigd door Kam3 op 09-05-2009 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
Doen de andere aangegeven waardes wel iets?
Zo niet? Leuk... Je bios geeft die mogelijkheid wel aan, maar die of de linux-kernel doet er vervolgens niks mee...
Ok, op zoek naar andere manieren...
Staan er in /sys/class/backlight (/sys/ is ook een virtueel bestandssysteem) naast iets als acpi_video0 nog andere folders/symlinks? zo ja, dan kun je (hopelijk) de helderheid aanpassen door een "juist" getalletje naar /sys/class/backlight/<iets_anders>/brightness te schrijven.

Ik kom op nvidia's forums nog iemand tegen waarbij het wel werkt als-ie in een text-console (ctrl-alt-f1) zit...

Met een beetje geluk werkt xbacklight wel.
En ik zie ook dat nvclock (0.8 beta4) en een tooltje daarop gebaseerd genaamd smartdimmer de mogelijkheid hebben om op nvidia-kaarten de helderheid aan te passen.

Ik hoop dat je hiermee iig het voor elkaar krijgt om de helderheid aangepast te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-08 16:12

Icyzer

Goudvis

Ik wou toch graag nog even op deze topic reageren omdat ik het zelfde probleem heb met dezelfde laptop (dan AS06 geloof ik)
:~$ acpid
acpid: can't open /proc/acpi/event: Permission denied
dit is de error die ik krijg als ik kijk of acpid het doet

echo 0 | sudo tee /proc/acpi/NVID/LCD/brightness
[sudo] password for xxxx:
tee: /proc/acpi/NVID/LCD/brightness: No such file or directory
0

overigens doen mijn Fn geluid en mouspad uit combo's het wel

Edit: ik heb een tijdelijke oplossing via het command
nvidia-settings gevonden

[ Voor 8% gewijzigd door Icyzer op 26-06-2009 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 08:39
Ik heb hetzelfde probleem waardoor ik nog steeds een dualboot heb voor onderweg :)
met smartdimmer krijg ik het eindelijk voor elkaar om mijn scherm te dimmen. Nu nog even een mooi scriptje maken dat de brightness met 5 tegelijk verhoogt of verlaagd en aan de knoppen koppelen :D

Edit:
Vreemd, met smartdimmer is alles dus prima. Nu snap ik alleen niet waarom de standaard brightness applet het dan niet wil doen. Heb als tussenoplossing een aantal launchers gemaakt die commandos als smardimmer -s 100 en smartdimmer -s 15 uitvoeren. Verre van ideaal. Ga er morgen maar kijken hoe ik de brightness applet kan aanpassen/met mijn lcd laten praten.

[ Voor 39% gewijzigd door Truss op 26-06-2009 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-08 16:12

Icyzer

Goudvis

Oh hey, smartdimmer doet het bij mij ook :P Werkt veel beter... snap nu waarom ik het ook niet als app kon vinden...
* Icyzer moet nog steeds een beetje wennen aan linux met zen terminal.
Pagina: 1