Toon posts:

Vector Linux en XP shares benaderen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb gister Vector Linux geinstalleerd op een client die beneden aan mij TV hangt.
PC is beetje gedateerd, dus daarom de keuze voor Linux. (1,8 GHz, 256Mb).

So far so good.

Heb op zolder een XP machine als fileserver ingericht met 3 shares.
Verder nog een aantal WinXP clients aan hangen (een LAN zolder ;-p) Anyway,

Ik krijg het niet voor elkaar om op de Linuxbak de XP shares te benaderen (of zelfs vinden)

Moet een n00b gehalte voor mijn Linuxkennis toegeven.

Heb nu meerdere fora bezocht, (bijv: http://forum.vectorlinux.com/index.php?topic=9377.15) maar kom er niet uit. Wellicht is het door 1 van jullie vrij rechtoe rechtaan uit te leggen. (??)

Wat mijn beoogde doel met de machine is: af en toe eens internetten achter de TV (Youtube e.d.) en mijn MP3's van 1 van de shares afspelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2009 01:07 ]

Verwijderd

Ik ken Vector Linux verder niet. Maar om Windows shares te benaderen heb je sowieso samba nodig. Ik weet niet of je die reeds hebt geïnstalleerd (of dat die zijn voor geïnstalleerd)?

Mag ik vragen waarom je voor Vector Linux hebt gekozen en niet voor een wat n00b-vriendelijkere Ubuntu oid?

Verwijderd

Topicstarter
Samba staat volgens mij idd. voorgeinstalleerd.

mmm... nah, ik ga nog eens samba googlen.

Is Ubuntu veel gebruiksvriendelijker?
Heb eigenlijk o.b.v. een ander topic hier op tweakers gekozen voor Vector. Bleek stabiel en licht...

Ik zal ook eens een blik werpen op ubuntu.

Thanks voor de reactie i.i.g. ;-)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie dat er voor Ubuntu veel documentatie online is, waaronder shares benaderen.
Ik zal 'm sowieso ff downen.

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-01 23:31
Vector Linux is een lichte distro die vooral bedoeld is voor wat oudere systemen. In principe zou ik als je een distro zoekt voor een systeem als dit eerder Xubuntu nemen, dat is ook een erg licht systeem wat toch wel gebruiksvriendelijk is.

Vector is gebaseerd op Slackware, en dat staat toch niet echt om zijn gebruiksvriendelijkheid bekend.

Ik heb zelf Debian met XFCE op een Celeron 700mhz met 256MB geheugen gedraaid, dat liep best aardig. Xubuntu zou vergelijkbare performance moeten hebben met net iets meer gebruiksgemak.

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-01 21:39

Crakie

I want my board back, Lance

Wat je geïnstalleerd wil hebben is smbfs. Hier staat verder hoe dat moet configeren in (X)Ubuntu om shares te mounten.

Xubuntu draait ook wel aardig op jouw systeempje denk ik en er is veel meer documentatie voor te vinden.

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Verwijderd

Zelfs Ubuntu zou echt nog prima moeten draaien op 1.8 Ghz. In Ubuntu zit Samba support volgens mij ook standaard in gebakken. Gewoon in Nautilus (je file manager) smb://pc_naam/share intikken en dan zou het moeten werken.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de reacties!!

Ubuntu staat te downen.
Mijn vriendin naar bed gestuurd, dus kan nog ff clicken vanavond. ;-)

Ik post mijn resultaat nog. Ben benieuwd.

• GuntherDW
  • Laatst online: 29-12-2022
Waarom een distro als ubuntu aanraden als hij er toch niet veel mee van plan is?
De gebruikersvriendelijkheid staat mss niet bovenaan maar wat is er mis met een paar minuutjes op google zitten? Dat is letterlijk alles dat je nodig hebt om samba in orde te krijgen.

Ik dacht wel dat er wat meer moeite verwacht/gedaan werd hier :p

edit: nu pas zie ik dat hij toegeeft dat hij een n00b is, damn :X
(maar mijn standpunt geldt nog altijd imo, iets nieuws leren is nooit niet erg)

[ Voor 18% gewijzigd door GuntherDW op 08-05-2009 06:53 ]

• KS1987
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-05-2019

KS1987

no frills

Ubuntu, zelfs Xubuntu is iets te zwaar voor dergelijke spec's. Ik stel voor dat je dit eens probeert.

Verwijderd

Wat een onzin. Ubuntu draait prima. Ik zou iemand die zelf aangeeft geen verstand heeft van Linux geen fluxbox aansmeren (dan nog eerder openbox oid). Dat is alles behalve gebruiksvriendelijk. Verder moet hij dan zelf nog een file manager installeren en samba fixen.

De TS is op zoek naar iets wat werkt. Hij geeft zelf aan dat hij er alleen een beetje mee wilt internetten en mp3's afspelen. Laten we het hem dan niet moeilijk maken met command line installs e.d. Als de TS een beetje ervaring heeft met Linux dan kan hij altijd nog zelf verder spelen met verschillende distro's, DM's/WM's.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2009 10:34 ]

• doeternietoe
KS1987 schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 08:45:
Ubuntu, zelfs Xubuntu is iets te zwaar voor dergelijke spec's. Ik stel voor dat je dit eens probeert.
Nee hoor. Zoals je hebt kunnen lezen draait Debian met XFCE vrij goed op een 700mhz Celeron. I hoef jou niet te vertellen dat de pc van de TS sneller is dan een 700mhz Celeron en dat Xubuntu bijna hetzelfde is als Debian met XFCE.

Waarschijnlijk draait Ubuntu niet eens onacceptabel

[ Voor 5% gewijzigd door doeternietoe op 08-05-2009 10:33 ]

• KS1987
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-05-2019

KS1987

no frills

Er is toch een duidelijk verschil tussen Xubuntu en Debian qua performance. Vervolgens kan hij via synaptic na een base install gemakkelijk zijn benodige software installeren. Het kopieëren van tekst is ook niet echt zo moeilijk, omdat het hem daarna onmiddellijk naar een grafische schil brengt. Natuurlijk is Ubuntu net iets gemakkelijker, de TS is vrij te kiezen of hij performantie wil inruilen voor gebruiksvriendelijkheid. We zijn hier louter om hem een waaier aan mogelijkheden aan te bieden, uiteindelijk is het aan de persoon zelf om te kiezen wat hij gebruikt.

• doeternietoe
Erg moeilijk is Debian in feite ook niet, (X)Ubuntu neemt je veel werk uit handen en is net iets gebruiksvriendelijker. Ik verbaas me er eigenlijk over dat er in die review nog zo'n groot verschil zit tussen Xubuntu en Debian met XFCE. Ubuntu heeft toch wel grote delen van Debian overgenomen.

Maar voor de TS is Debian met XFCE ook een goede optie, het is iets moeilijker, maar voor een tweaker zeker goed te doen. Debian met fluxbox zoals je eerder voorstelde vind ik echter geen goede optie. Voor de meeste mensen werkt XFCE veel fijner en nodig is het niet. Voordat je zo'n oplossing nodig hebt moet je nog wel een iets ouder systeem hebben.

Samba en smbfs zijn met Debian ook wel aan de praat te krijgen, ik vermoed zo dat er wel howto's voor op het internet staan.

[ Voor 8% gewijzigd door doeternietoe op 08-05-2009 15:42 ]

• GuntherDW
  • Laatst online: 29-12-2022
Mja, als je de lijn zo gaat voort trekken is geen enkele distro moeilijk,
zo goed als alle stappen voor gentoo te installeren staan in de manual,
je moet er gewoon voor zorgen dat je de juiste HDD e.d. neemt, voor de rest is het zo goed als copy/paste werk

trouwens, fluxbox wil je hem niet aanraden,maar een bare openbox wel? terwijl openbox wel imo iets moeilijker is dan fluxbox hoor (je moet bv zelf zorgen voor een panel, ...)

[ Voor 0% gewijzigd door GuntherDW op 09-05-2009 00:47 . Reden: typo ]

Pagina: 1