Toon posts:

Andere videokaart met Dual Monitor setup?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een 20 minuten youtube filmpje gekeken over videokaarten (want daar weet ik niets van), maar ben d'r niet echt veel wijzer van geworden. Punt is dat alle reviews/filmpjes vooral op (3D) games gericht zijn.

Ik heb op dit moment een ATI Radeon X1300/X1550 (zegt dat Catalyst Control Center) 512MB HyperMemory (?) Core Clock 446mhz Memory Clock 243mhz. Geen monster, maar was ook goedkoop en volstaat tot nu toe prima. Hij heeft een DVI en VGA uitgang, waar momenteel een Samsung 245B (1920x1200) en een 19" 192T aan hangen. Deze zit in een Asus P5W DH Deluxe met 4Gb DDR2-laagmhz(?) en een Q6600.

Ik koop binnenkort nog een Samsung 245B 24" erbij en vroeg me af; is het aan te raden een andere videokaart te kopen?
Ik zou die tweede 245B via de VGA poort kunnen aansluiten (waar nou de 19" aan hangt), maar ik weet niet echt of dit uitmaakt. Verder weet ik niet of mijn budget plankje wel 2 x 1920x1200 aan kan.

Enige waar ik de computer voor gebruik is poker en zo'n pokerclient vraagt volgens mij niet echt om een monsterlijke videokaart. De boel moet echter wel goed draaien.

Alvast bedankt!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
1920x1200 is niet scherp via vga, ik zou je adviseren een videokaart met 2x dvi te kopen, en in dat geval voldoet iedere kaart wel

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor 1920*1200 heb je zo'n 9MB nodig (wil je op 32b draaien), voor 2 monitoren heb je dus het dubbele nodig, dus zit je met 18MB al goed :P.
Verder zou ik geen monitor via dsub aansluiten, maar via DVI, dat geeft een stuk scherper beeld (en kaarten met 2 DVI aansluitingen zijn niet lastig meer te vinden gelukkig).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt heren!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:15

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Zeker digitaal aansluiten ! (dvi)

Ik heb net zo`n scherm als jij maar ik had een keer het verschil in kwaliteit bekeken maar dat zie je al vrij snel, ik heb het ook een keer gezien bij een 19" scherm en zelfs daar zie je het verschil.

Signature

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:11
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je met een kaart uit die generatie zo'n scherm zeker niet aan een VGA poort wilt hangen. Ik heb een tijdje een 24" op mijn tijdelijke HD3650 gehad, VGA, en dat was niet om aan te zien zo blurry. Een noodoplossing maar zeker niet iets definitiefs, mijn HDMI kabel was nl niet meer in orde, vandaar.

Echter, toen ik mijn 4870 kreeg was het een verademing. De kwaliteit van VGA op de HD4k serie is stukken vooruit gegaan. Het is dus niet per definitie zo dat VGA vele malen slechter is, maar het hangt ook zeer sterk van de betreffende videokaart af. Uiteraard is HDMI/DVI nog wel iets scherper, maar enkel een geoefend oog zal dat waarnemen. (De meesten onder ons waarschijnlijk, maar onze ouders zou het worst wezen :P )
Pagina: 1