Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceglovE
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-12-2024
Zojuist begon mijn computer te knetteren. Ik heb hem meteen uitgezet en open gemaakt. In de voeding zag ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/5mwvo6.jpg

Wat is dit? Ik kan me niet voorstellen dat die witte pasta daar hoort ;(
Het gaat om een Be Quiet! Straight Power 450 watt van 2 jaar oud.

De voeding kan niet overbelast geweest zijn, gezien de computer zo goed als idle was op het moment dat het gebeurde en de uren daarvoor. Ik heb ook niet zo'n zwaar systeem:
  • C2D E4300 @ 2.4ghz,
  • Asus p5b
  • Radeon 3850 256mb
  • 2x1gb ram
  • 1x 320gb hdd
  • ESI1010 geluidskaart
Het systeem zit ingebouwd in een Antec Solo met 3 fans en de cpu temperatuur was zo'n 32-34 graden.
Ik neem aan dat de voeding RMA moet (gelukkig nog een jaar garantie), maar wie kan me vertellen wat er mis gegaan kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Die "pasta" heb ik wel vaker gezien in voedingen. Is denk ik gewoon een lijm die ervoor zorgt dat spoeltjes niet gaan trillen.

Dat geknetter is zekers niet goed. Zou de voeding niet echt vertrouwen meer en een nieuwe halen.

Edit: Weet je zeker dat het de voeding was? Geen zwarte plekken op het moederbord?

[ Voor 15% gewijzigd door Plakjekaas op 06-05-2009 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:33

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Knetterstoring is het geweest :P Ik denk dat het een overbelasting / kortsluiting. Hierdoor is er blijkbaar wat plasticachtig iets op die spoel belandt en gaan smeulen (maar dat weet ik niet 100% zeker).

Je kan de voeding openschroeven om te kijken waar het vandaan is gekomen. Je kan de RMA wel hierop gebruiken, maar imo is een nieuwe voeding aanschaffen net zo gemakkelijk (dan hoef je ook niet een poos te wachten).

[ Voor 4% gewijzigd door Outerspace op 06-05-2009 20:33 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
http://www.techpowerup.co...er700W/images/inside4.jpg

Hier zie je het ook, aan de linkerkant. Doorzichtige spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 08:59
Dat witte spul :+ hoort daar gewoon hoor, geen probleem.

Maar waarschijnlijk is de schakelaar of de connector gewoon gaar waardoor deze gaat vonken. Zelfde effect dat als je een stekker van bv een adapter in het stopcontact stopt.

Dus gewoon even open maken en kijken of er een verbinding slecht is en een beetje solderen :P

Als je er verder geen verstand van hebt niet doen want het is netspanning dus wel een beetje gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat witte spul is dat het geen geluid gaat maken denk ik. Ik weet niet of je wel eens een Copperjet 810 gezien hebt? (adsl modem) maar als je die bij je oor houdt komt daar altijd een heel vreemd geluid uit (je kon je modem ook terugsturen dat ze dat fixten, ik denk dat ze er dan ook een druppel lijm op gooiden).

Als je zeker weet dat het de voeding was (je zal het ook wel ruiken denk ik als het knetterde) dan kun je die inderdaad beter RMA sturen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceglovE
Snelle reacties _/-\o_

In ieder geval fijn dat die witte troep niet duidt op een of ander ontploft component.

@Plakjekaas: ik heb alles nagekeken, maar het ziet er normaal uit, is stofvrij en stinkt niet.

Wel kwam er even een rare geur uit de voeding nadat ik de pc had uitgezet. Nou snuffel ik normaal niet aan m'n pc :+ maar de geur is nu weg dus het zal wel met het geknetter te maken hebben. Dat maakt het voor mij wel zo goed als zeker dat het aan de voeding ligt. Tenzij iemand nog een idee heeft wat het anders kan zijn?

@Outerspace: Nieuwe voeding kopen kan wel, maar deze vond ik vrij duur dus is RMA wel de moeite.

@HammerT: een schakelaartje solderen kan ik wel, maar ik als 'm open maak vervalt de garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

IceglovE schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 21:00:
@Outerspace: Nieuwe voeding kopen kan wel, maar deze vond ik vrij duur dus is RMA wel de moeite.
Dan zit je wel een tijd zonder pc. Je kan hem ook RMA sturen en een (minder dure) voeding kopen. Ik heb meestal niet het geduld een RMA af te wachten :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceglovE
Daar heb je wel een punt, maar gelukkig heb ik ook een prima laptop die wel even voldoet.

Be quiet claimt op hun site overigens dat ze eersteklas service hebben: in Duitsland bieden ze 48-uurs omruilservice als er het eerste jaar iets stuk is, klinkt goed. Ik ben dus benieuwd wat voor reactie ik krijg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceglovE
Be quiet heeft in ieder geval snelle service: gister avond mail gestuurd, vanochtend om 9 uur al reactie. Pluspunt voor hen.

Ze verwijzen me naar de winkel waar de voeding gekocht is. Was ook wel enigszins te verwachten.
Pagina: 1