• fractus
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-09-2024
Heey iedereen,

Ik zat de PMG FAQ door te bladeren omdat ik meer wilde weten over geheugen, en toen kwam ik bij het stukje 'Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn mobo plaatsen?'.
Daar stond als éérste stap: zoek de RAM Mbit op.
Daar liep ik al vast, want ik weet niet wat RAM Mbit is, en het stond ook niet bij CPU-Z, maar ik keek toch ff verder...
Toen kwam ik bij stap 5, en dat snapte ik ook niet. Waarom gaat 32Mx4 niet?
De rest snapte ik allemaal wel.
Ik heb de RAM FAQ gelezen, maar ik kom er alsnog niet uit...

Het kan zijn dat het antwoord ergens hier op het forum staat, maar ik heb gezocht en niets gevonden...

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, ik zou het graag snappen.

Bvd,

Fractus

Edit: titel moet 'Vraag over PMG FAQ' zijn ;)

[ Voor 3% gewijzigd door fractus op 06-05-2009 18:57 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:25
Een Mbit is een Megabit. Een bit is één-achtste deel van een byte. Het gaat hierbij om de grootte van elke chip op de geheugenmodule. Een 32Mbit chip is dus 4 megabyte groot. Zitten er 16 op een geheugen module dan heb je dus een reepje geheugen van 64 megabyte. (En met RAM wordt gewoon geheugen bedoeld)

Stap 5: 32Mx4 gaat niet omdat het niet wordt ondersteund door de chipset zelf.

edit:
typo of > op

[ Voor 3% gewijzigd door NitroX infinity op 06-05-2009 19:43 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• fractus
NitroX infinity schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 19:20:
Een Mbit is een Megabit. Een bit is één-achtste deel van een byte. Het gaat hierbij om de grootte van elke chip of de geheugenmodule. Een 32Mbit chip is dus 4 megabyte groot. Zitten er 16 op een geheugen module dan heb je dus een reepje geheugen van 64 megabyte. (En met RAM wordt gewoon geheugen bedoeld)

Stap 5: 32Mx4 gaat niet omdat het niet wordt ondersteund door de chipset zelf.
Hoe kom ik dan aan de hoeveelheid Mbit?

• NitroX infinity
Hoeveel megabyte is je module? Dat deel je door het aantal geheugenchips op de module en dat vermenigvuldig je met 8.

Een geheugenmodule van 128 megabyte met 16 chips heeft dus 8 megabyte per chip. Vermenigvuldig dat met 8 (8 bits per byte) en je komt op 64Mbit uit.

[ Voor 39% gewijzigd door NitroX infinity op 06-05-2009 19:43 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• fractus
Dus als ik 512 MByte geheugen heb, moet ik dat door 16 delen en dan keer 8 doen? dan kom je op 256 Mbit?

• NitroX infinity
Als er 16 geheugenchips op jouw module zitten, dan moet je door 16 delen ja.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:51

Thandor

SilverStreak

Titelfix: Vraag of PMG FAQ > Vraag over PMG FAQ.

Pak trouwens RAM FAQ - Chipstructuur er even bij met de kennis die je nu hebt. Hopelijk steekt de tabel dan logischer in elkaar :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• fractus
Hoe weet ik dan hoeveel geheugenchips er op mijn module zitten of welke chipstructuur mijn chip heeft?

• NitroX infinity
Pak je geheugenmodule of kijk in de computer naar 1 zo'n module en tel de chips.

• fractus
kan het ook softwarematig of kan het alleen door m'n computer open te schroeven?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

fractus schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 20:53:
kan het ook softwarematig of kan het alleen door m'n computer open te schroeven?
Nee, dit kan niet softwarematig.
Via software kun je enkel de SPD uitlezen. Maar, die hoeft niet te kloppen met de daadwerkelijke dimm. Het beste is dus gewoon even het dimmetje te bekijken :)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-05 23:26
Laten we maar even bij de basis beginnen. Je wilt dus in het algemeen wat meer over geheugen weten, dus ik neem aan dat je niet met een probleem zit wat je nu moet fixen.

Geheugenlatjes bestaan uit een printplaat (PCB), dat is het groene deel. Daarop zitten chips, dat is het eigenlijke geheugen. Vaak zijn dit 8 of 16 chips in totaal. Samen bepalen deze chips je capaciteit.

Stel, we hebben een latje met 16 chips en de totale geheugengrootte is volgens de fabrikant 2GB (GigaByte). Dan kunnen we het volgende afleiden:

1. De totale capaciteit is verdeeld over 16 chips -> 2GB delen door 16 chips geeft 0,125GB per chip.
2. 1GB is gelijk aan 1024MB -> 0,125 maal 1024MB (MegaByte) geeft 128MB (MegaByte) per chip
3. 1GB (GigaByte) staat gelijk aan 8Gb (Gigabit), 1 Byte staat namelijk gelijk aan 8 bits
4. 2GB (GigaByte) maal 8 geeft dus 16Gb (Gigabit) voor je geheugenlatje
5. 16Gb (Gigabit) delen door 16 chips geeft 1 Gigabit per chip

Als je bovenstaande niet kan volgen dan raad ik je aan eerst wat aan je wiskunde te doen. Basisregel om te onthouden is dat 1 Byte gelijk staat aan 8 bits. Daarmee kun je, mits je de wiskunderegels goed toepast, altijd omrekenen tussen die 2. De andere helft, capaciteit, is gewoon de totale capaciteit delen door het aantal chips.

[ Voor 4% gewijzigd door GENETX op 07-05-2009 10:49 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja dat is beetje een overblijfsel van toen die ene FAQ nog duidelijk was gekoppeld met de chipsettabellen op mijn vorige website. Er stond oorspronkelijk een linkje bij en de chipsettabel had een kolom met de heading "RAM Mbit", waardoor de link duidelijk is. De "RAM Mbit" gaf aan hoeveel Mbit geheugen het chipset maximaal ondersteunde. In de tijd van de 440BX was dat 128Mbit en tegenwoordig kan dat zomaar 2Gbit of 4Gbit zijn.

Ik moet toegeven dat dit FAQ deel nu niet zo heel duidelijk meer is bij de afwezigheid van de link met de chipsettabellen. Is er niet ergens een site met chipsettabellen? :X In ieder geval kun je deze info rechtstreeks uit de datasheet van de chipset halen dat je gewoonlijk van de website van de chipsetfabrikant kan binnentrekken.

• fractus
Oke, dus dat RAM MBit slaat op de maximale hoeveelheid geheugen het moederbord kan hebben PER chip?

Dan heb ik het begrepen, nu alleen nog ff opzoeken hoeveel dat dan is :P

Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg en de vele reacties!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

fractus schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 17:10:
Oke, dus dat RAM MBit slaat op de maximale hoeveelheid geheugen het moederbord kan hebben PER chip?
Liever gezegd de cihpset.
Wel belangrijk om even te weten, als je chipset 24GB aan ram support (X58 met i7 chip bijv) en je mobo heeft maar 3 sloten ipv de gebruikelijke 6, dan kun je er effectief nog maar 12GB in kwijt.
Dus wel even opletten dat het fysiek gaat werken ;)
Pagina: 1