Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-01 10:44

bartijn2

Fixing the world

Topicstarter
Goedenmiddag allen,

Op het moment volg ik een MBO opleiding waar ik voor stage loop bij een grote energie leverancier/producent.
Blijkbaar doe ik goed mijn best want ze willen mij er na mijn stage graag houden. (mooistse compliment dat je kan krijgen) :D *O*
Alleen is het voorlopig geen mogelijkheid om door het bedrijf zelf in dienst genomen te worden. Er is namelijk een select aantal vaste werknemers en verder inhuur. Nu kan ik dus inhuur worden, alleen moet ik nog een half jaar naar school na mijn stage. nu kan ik kiezen tussen een detacherder of uitzendbureau.

Want ik weet dat ik voor het bedrijf bijna een keer goedkoper ben via het uitzendbureau dan via een detacheerder
--> kan ik dan onderhandelen zodat het loon voor mij misschien 15%hoger uitvalt via een uitzendbureau?

Misschien makkelijke info..

Het bedrijf wil mij zoveel mogelijk aanhouden en als ik klaar ben met de opleiding in vaste dienst nemen.
En ik zou daar ook wel willen blijven

Vastigheid heb ik nog niet nodig (ben jong en niet van plan om een huis te kopen)

Mijn vraag is eigelijk dus wat is verstandiger om te doen?

Uitzendbureau of Detachering ?
(en wat zijn de voor en nadelen)

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Verwijderd

Wat stelt het bedrijf voor en waar kun je het meeste verdienen?

Leuk dat het bedrijf aangeeft je over een half jaar in vaste dienst wil nemen maar laat dat ergens zwart op wit vastleggen met een handtekening van een bevoegd persoon (bij voorkeur afdelingshoofd Human Resources) eronder. In deze tijd moet je echt niets voor zeker aan gaan nemen.

• Mema
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-11 10:23
Vraag even rond bij je collega's via welk (uitzend) bureau zij werken? Meestal doet een groot bedrijf zaken met een selecte groep leveranciers (preferred suppliers). De tarieven en de salarissen zijn meestal niet onderhandelbaar, verwacht daar niet teveel van.

Mema

• jazzVL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08 19:19
Hoelang ben je van plan te gaan werken voor het bedrijf? Want na anderhalf jaar als uitzendkracht kom je in fase B terecht waardoor je vanzelf gedetacheerd wordt ipv uitgezonden.

Ik ben zelf ooit ook begonnen als uitzendkracht, bij het bedrijf waar ik nu nog steeds werk. Destijds heb ik gekozen voor uitzendkracht ivm de felxibiliteit die ik nodig heb ivm de studie.
Het salaris heb ik wel rechtstreeks met mijn leidingevende onderhandeld. Heb dus gewoon gekregen wat we afgesproken hebben.
Oorspronkelijk zou ik hier maar 9 maanden blijven, maar studie liep uit en vervolgens ging ik mijn afstuderen ook hier doen en inmiddels zit ik hier 2 jaar.
Na anderhalf jaar belde het uitzendbureau dat mijn contract omgezet moest worden naar een detacheringscontract. Intussen was ik bij het bedrijf qua werkzaamheden ook erg gegroeid dus groeide salaris mee. Mijn contract werd ipv uitzend basis gewijzigd naar een detacherinscontract voor een half jaar.
Toen het laatste detacherings contract weer afgelopen was weer nieuwe salaris onderhandeling gehad en het is nu verlengd met een jaar(zou eigenlijk in dienst gaan, maar er is een vacature stop, dus moet even wachten).
Bij deze laatste onderhandeling was het ook rechtstreeks onderhandeld met mijn leidinggevende en niet via detacheringsbureau.

Maarja voor en andelen die ik zie tijdens mijn situatie:

Uitzendkracht:
Voor:
Je bent erg flexibel, je spreekt een x aantal uren af maar het is verder geen verplichting. Dus als je tentamens of colleges hebt is het gemakkelijker om onbetaald verlof te nemen(als je vakantie dagen op zijn).(dit kan natuurlijk ook tegen je werken, als je werkgever geen werk voor je heeft dan hoef je niet te komen en krijg je ook niet betaald.

nadeel:
minder zekerheid, bij een uitzendcontract heb je 2 dagen opzegtermijn en je werkgever 1 dag. Het kan dus zo zijn dat je werkgever vandaag zegt dat je morgen niet meer hoeft te komen.

Detachering:(bij mij is wel detachering via het detacheringsdeel van het uitzendbureau)
Voor:
Zekerheid, je bent verzekerd van werk voor de periode dat je de detachering aangaat. Ook al zou je werkgever geen werk voor je hebben je krijgt toch je salaris.
Verder is er een maand opzegtermijn ipv 1 dag.

Nadeel:
minder flexibel, je werkgever heeft nu een verplichting om je x aantal uren werk te geven. Je moet zelf ook aan die x uren voldoen. Onbetaald verlof nemen om toch even extra te blokken voor een tentamen is toch net iets lastiger.(hangt wel af van werkgever)

Salaris maakte in beiden situaties niet uit, want ik besprak mijn salaris rechtstreeks ipv via het kantoor

"If u do something do it with style, or do it at all."

Verwijderd

Wat je ook doet, kijk goed uit dat je niks tekent van concurrentiebeding of relatiebeding of wat dan ook. Anders kom je straks in de situatie dat het bedrijf je in dienst wil nemen maar dat de detacheerder je voor de rechter sleept.