Toon posts:

1 Pc, 4 Monitors

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben een 3D modeler en heb een systeem waarop 3 monitors draaien. (2 tft's en een Wacom Cintiq)
Ik wil er nog een monitor bij plaatsen, als 3D modeler kan je niet genoeg werkruimte hebben ;) maar de huidige setup is eigenlijk al niet ideaal.
De centrale monitor en de Cintiq draaien op en Geforce 8800GTS, de derde op een bijgestoken Geforce 6200 PCI kaartje.

Ik moet dus aan een nieuwe GPU, mijn vraag is koop ik een Ati HD4850x2 2GB met 4 DVI uitgangen, of 2x een Nvidia GTX260 896MB...?

• __Kevind__
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08-2025
ik zou zeggen 2x een Nvidia GTX260 896MB, dit omdat als je 4 schermen hebt krijgt 1 kaart nogal veel te verduren, dan moet je al gaan denken of de kaart niet heel erg warm word en dat je dan ook al mogelijk aan andere koeling zit.

You all laugh because I'm different - I laugh because you're all the same.

• basprofessional
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:05
Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 16:03:
Hallo,

Ik ben een 3D modeler en heb een systeem waarop 3 monitors draaien. (2 tft's en een Wacom Cintiq)
Ik wil er nog een monitor bij plaatsen, als 3D modeler kan je niet genoeg werkruimte hebben ;) maar de huidige setup is eigenlijk al niet ideaal.
De centrale monitor en de Cintiq draaien op en Geforce 8800GTS, de derde op een bijgestoken Geforce 6200 PCI kaartje.

Ik moet dus aan een nieuwe GPU, mijn vraag is koop ik een Ati HD4850x2 2GB met 4 DVI uitgangen, of 2x een Nvidia GTX260 896MB...?
Een SLI setup wat de HD4850X2 ook automatisch is kan niet meerdere monitoren gelijktijdig aansturen.
Je zal het moeten zoeken in de professionele videokaarten markt zoals Matrox of een extra videokaart erbij.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:59
Ten eerste is een 4850x2 van ATi en kan dus geen SLI zijn en ten tweede lijkt het me dat als er 4 DVI-poorten op zitten je die 4 ook wel allemaal kan gebruiken ;) Sowieso is het niet waar dat je automatisch in SLI-modus draait als je een videokaart met 2 GPU's hebt, dus die videokaart kan best werken.

The devil is in the details.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:45

g0tanks

Moderator CSA
Met SLI kon je eerst niet meerdere monitoren gebruiken, ik weet niet of dat nu wel kan. Voor CF geldt dit niet, en voor de 4850X2 al helemaal niet.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-05 11:45

E-Vix

Nu met sneeuw!

Ik zou zelf voor de 4850X2 gaan om de doodeenvoudigge reden dat je dan maar één PCI-Express slot gebruikt. Als je moederbord het tenminste ondersteund zou je dan later als je nog een keer beeldschermen tekort komt er nog een zelfde kaart bij kunnen plaatsen. Met 2x een GTX260 ben je gelijk 2 slots kwijt, en wordt uitbreiden in de toekomst lastiger.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Welke kaart gewenst is hangt allereerst af van de gebruikte programma's.

Is er sprake van versnelling door de betreffende kaarten?

Zo ja, zoek dan kaarten uit die ondersteunt worden door het programma.
Zo nee, dan is iedere kaart met voldoende uitgangen al prima en dan zijn kaarten met 4 uitgangen natuurlijk praktischer dan 2. Maar twee goedkope kaarten met ieder 2 uitgangen zijn wel vrijwel zeker goedkoper.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
kalizec schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 17:02:
Welke kaart gewenst is hangt allereerst af van de gebruikte programma's.

Is er sprake van versnelling door de betreffende kaarten?

Zo ja, zoek dan kaarten uit die ondersteunt worden door het programma.
Zo nee, dan is iedere kaart met voldoende uitgangen al prima en dan zijn kaarten met 4 uitgangen natuurlijk praktischer dan 2. Maar twee goedkope kaarten met ieder 2 uitgangen zijn wel vrijwel zeker goedkoper.
Ik gebruik voornamelijk Modo, daarnaast Poser (ik ben content creator) wat een drama is op welke kaart dan ook en een handvol utilities..UVmappers, Photoshop etc.
Theoretisch zou mijn 8800GTS voldoende moeten zijn, maar aangezien de CintiQ een tekentablet is en niet gewoon een monitor krijgt de kaart het toch een beetje benauwd.
De 3e monitor op de GeForce 6200 PCI is natuurlijk helemaal een slecht plan voornamelijk wanneer je een applicatie over meerdere monitors uit gaat smeren.
Ik moet dus zowieso een nieuw moederbord hebben met 2 PCI-e sloten, kan ik natuurlijk nog een 8800GTS erbij kopen, maar daar heb ik al andere plannen voor.
De vraag is voornamelijk gebasseerd op het kosten plaatje aangezien de Ati kaart rond de 250 euro te koop is, en ik voor 2 GTX260 Nvidia kaarten gauw 300 tot 350 euro kwijt ben.
Als het dus niet uitmaakt in performance dan koop ik vanzelf de Ati...als ik voor die 100 euro meer een soepeler lopende PC heb dan gaan we daar voor.

Bedankt voor de vele en snelle reacties btw :)

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Er was een merk dat had een 4850X2 met 4 DVI-poorten, dan heb je aan je huidige moederbord met 1 PCI-e slot genoeg.
nieuws: Sapphire komt met 1GB- en 2GB-versie van Radeon HD 4850 X2

Als je toch voor een moederbord gaat met 2 PCI-e sloten maakt het niet uit wat voor kaarten je er op drukt, zolang ze maar beide van dezelfde maker (ATi of Nvidia) zijn. Zo kan je 2x 8800GTs op een moederbord met een AMD-chipset drukken, zolang je geen gebruik gaat maken van de SLI-functionaliteit waar de kaarten over kunnen beschikken icm een Nvidia/X58-chipset heb je 4 schermen waarop je kunt werken.

[ Voor 15% gewijzigd door Wiethoofd op 06-05-2009 17:31 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 21:38
Je kan best 1 ati kaart en 1 nvidia kaart op 1 bord plaatsen hoor. Kijk maar naar de mensen die een nv kaartje erbij plaatsen om alleen PhysX onder handen te nemen.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
spNk schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 21:42:
Je kan best 1 ati kaart en 1 nvidia kaart op 1 bord plaatsen hoor. Kijk maar naar de mensen die een nv kaartje erbij plaatsen om alleen PhysX onder handen te nemen.
Misschien dat het onder Vista wel werkt als het alleen om de Physx support gaat, maar om meerdere beeldschermen aan te sturen is dat een stuk problematischer hoor, zie
http://www.microsoft.com/...isplay/multimonVista.mspx
However, the Windows Vista Display Driver Model (WDDM) brings fundamental changes to the management of multiple graphics adapters and external displays. This includes a new restriction, because WDDM drivers do not support "heterogeneous multi-adapter" multi-monitor implementations.
Waar "heterogeneous" staat voor kaarten die verschillende drivers gebruiken.

Onder XP en 2000 geeft het een stuk minder (vaak) problemen.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Inderdaad, in Vista en Windows 7 wil je heterogene video-drivers vermijden als de pest.
Onder XP en 2000 geeft het een stuk minder (vaak) problemen.
Geheel mee eens, heb zelf nog onder 2K en XP zowel NV als ATI gedraaid in multi-monitor.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:56

Krizzie

Progressive Music \o/

Misschien dat je de Matrox Triplehead2go kunt overwegen. Dan kun je 3 schermen op 1 (Dual Link DVI) poort stoppen en je tablet op de andere DVI poort. Dan hoef je niet in nieuwe videokaarten te investeren. :)

Geluidswolk

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-02 15:48
Een andere oplossing van Matrox is de Matrox QID LP PCIe.

http://www.matrox.com/gra...rds/qid_series/qidlppcie/

Bij deze kaart zit een specifieke kabel met daaraan 4 dvi aansluitingen, dus 4 monitoren. Lijkt me (net zoals de triplehead) zakelijk gezien een goede oplossing.
Pagina: 1