Toon posts:

Raid1 met XP-hack veilig genoeg bij HD crash?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil op mijn mutlimedia pc er wat zekerder van zijn dat ik niet zomaar mijn video en foto bestanden kwijt ben bij een HD fout. Hiervoor sla ik de meest belangrijke dingen ook al op een externe hd op, maar daar heb ik er om me heen de laatste tijd ook al een paar van zien overleiden, dus die vertrouw ik ook niet voor 100%

Ik wil dus naast mijn externe backup, wat meer zekerheid in mijn pc creeren dmv een simpele RAID1 configuratie. Het gaat mij hier in 1e instantie niet om de performance verbetering, maar veel meer om de veiligheid.

Ik las dat je dmv een simpele hack in windows xp pro de RAID functionaliteit aan kunt zetten.
Kan ik dan inderdaad gewoon twee schijven van 1TB als RAID1 configureren?

En stel, over een poosje crashed inderdaad 1 schijf.
kan ik dan gewoon doorwerken op de andere schijf?
krijg je een melding dat een van de twee schijven overleden is?
en is het dan gewoon een kwestie van HD vervangen met een nieuwe 1TB om alles weer terug bij het oude te krijgen?

thnx!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-02 21:19
misschien handig om je systeemspecs erbij te vermelden, aangezien we dan de glazen bol niet uit de kast hoeven te trekken ;)

Waarom wil je voor een raid 1 binnen windows gaan? heb je geen poorten meer vrij op je mobo? (Glazen bol toch maar even gepakt.

Carpe Diem

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 14:07

PcDealer

HP ftw \o/

Is daar een hack voor nodig? Ik dacht dat het standaard erin zat, net zoals ik tijden een Stripe heb gebruikt. Raid-5 is alleen met aanpassingen mogelijk.

LinkedIn WoT Cash Converter

• frankK800i
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:45
Raid 1 biedt geen performance verbetering, alleen veiligheid.

MVG, Frank

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
frankK800i schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 16:01:
Raid 1 biedt geen performance verbetering, alleen veiligheid.
dan zou ik toch nog maar even in de boeken duiken ;) raid1 leest namelijk van 2 disken tergelijkertjid maar write er maar naar 1 (die dan gemirrored wordt)

Wikipedia: Standard RAID levels

hoe het met cheap-ass softraid zit kan ik je niet vermelden maar hardware raidkaarten doen het iig wel :)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Specs weet ik even niet precies uit mijn hoofd. Het is een P4 3Ghz, 2Gb geheugen, rest moet ik thuis even nakijken :)

Ik wil raid1 binnen windows doen omdat het kan. Waarom aardig wat geld uitgeven aan een raid controler als het niet percee nodig is? zoals ik al vertelde gaat het mij niet om een performance winst, maar meer om veiligheid.

zou kunnen dat raid1 inderdaad direct onder win xp pro mogelijk is, nog niet geprobeerd.
Ik was eerst benieuwd of dit inderdaad redelijk werkt, en inderdaad afdoende veiligheid geeft bij een HD crash

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 16:07:
Specs weet ik even niet precies uit mijn hoofd. Het is een P4 3Ghz, 2Gb geheugen, rest moet ik thuis even nakijken :)

Ik wil raid1 binnen windows doen omdat het kan. Waarom aardig wat geld uitgeven aan een raid controler als het niet percee nodig is? zoals ik al vertelde gaat het mij niet om een performance winst, maar meer om veiligheid.

zou kunnen dat raid1 inderdaad direct onder win xp pro mogelijk is, nog niet geprobeerd.
Ik was eerst benieuwd of dit inderdaad redelijk werkt, en inderdaad afdoende veiligheid geeft bij een HD crash
zonder hack doet XP geen raid1/5

A wise man's life is based around fuck you

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 14:07

PcDealer

HP ftw \o/

Powershell schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 16:08:
[...]

zonder hack doet XP geen raid1/5
Is er niet een verschil tussen de bootschijf en een dataschijf?
http://technet.microsoft....ibrary/bb457110.aspx#EHAA

[ Voor 21% gewijzigd door PcDealer op 06-05-2009 21:36 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Topicstarter
duidelijk... voor Dynamic Mirrored en RAID-5 Volumes moet je dus de hack uitvoeren onder XP-Pro.

Ik denk toch dat ik het maar niet ga doen op deze manier... vind het toch een risico op deze manier.
Las al dat met windows updates de aangepaste bestanden weer overschreven kunnen worden waardoor je raid array niet meer werkt en je weer trucs uit moet halen om het weer werkend te krijgen.

Dan maar gewoon een simpel raid controlertje van een paar tientjes met Raid1.
Pagina: 1