Toon posts:

Hulp met overclocken.

Pagina: 1
Acties:
  • 681 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers.
Ik ben nog een beetje een noob als het aan komt op overclocken, maar ik zou graag mijn q9400 willen overclocken.
Zijn temperatuur is nu 32 graden dus ik wil daar wel war mee doen.
Mijn specs:
Motherboard: Asus P5KPL-AM SE
CPU: QuadCore Intel Core 2 Quad Q9400, 2933 MHz, maar hij draait op 2.66 Ghz :S

Laat mij het alstublieft zo snel mogelijk weten :D.

Greetz. Robin Overmeer

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-05 19:46

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Het lijkt mij dat het meer in Overclocking & Tweaking past...

en hoezo verbaas je je over de clock nu, die hoort gewoon 2.66 Ghz te zijn.

Geef trouwens ook wat meer specs en lees even diverse FAQ's door ;)

Welkom op GoT trouwens ;)

[ Voor 15% gewijzigd door BGB4rn op 06-05-2009 15:51 ]

Signature

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:22
Handig is om even op Orthos of Prime95 te googelen en daarmee je cpu te stressen. Dan pas kun je oordelen over de temperatuur, aangezien je die stressed onder een bepaald niveau moet houden ;) Let wel even op dat alle 4 de cores belast zijn, anders krijg je nogsteeds een sheef beeld. Als de temperatuur een beetje laag blijft (zo rond de 45 max 50) dan is het een goed idee om hem op 3Ghz te gooien en dan weer te gaan stressen. Vanaf daar kan je echter beter kleinere stapjes nemen :)

één is geen, twee is één

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-05 18:56
Gebruik CoreTemp voor de temperaturen
Gebruik CPU-Z voor de snelheidmetingen
Gebruik Prime95 voor de stresstesten

1. Verhoog FSB met stappen van 3-5 (1e keer kun je best de FSB met 10-20 verhogen) (in bios of met tool)
2. Doe een 2 minuten blend test in Prime95
3. Ga naar stap [1] als dit werkte - ga naar stap [4] als dit niet werkte
4. Verhoog je voltage minimalistisch en verhoog het maximaal 0.1 in totaal - ga anders naar stap [6]
5. Ga naar stap [1]
6. Stopte hij bij een FSB van XXX? Zet het 15-20 MHz lager en doe een blend test voor 12-24 uur
7. Gelukt*? Je hebt nu een 24/7 OC! Gefeliciteerd.

Houd allertijd de temperaturen in de gaten.

*Lukt het niet, FSB weer 10 MHz omlaag.. of voltage iets omhoog maar ik heb liever niet dat je dat doet aangezien je waarschijnlijk niet weet wat je aan het doen bent. :P

Erg basic uitleg, maar genoeg om op weg te gaan.

- Welkom ;) -

-edit: wat typo's gefixed & wat dingen aangepast-

[ Voor 18% gewijzigd door Red-Front op 06-05-2009 16:57 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik ben het eens met wat Red-Front zegt. Het is alleen wel aan te raden om je goed in te lezen als je gaat overklokken. Het is belangrijk dat je weet waar je mee bezig bent, en ook echt snapt wat je aan het doen bent.

Je kan bijvoorbeeld niet zomaar erg veel voltage op je CPU zetten, en de temps mogen ook niet te hoog worden. Ik zou zeggen Google eens op een goede OC guide, wat Red-Front zegt is prima, en hij heeft ook gelijk, alleen raad ik je wel aan er wat meer over te lezen voordat je aan de slag gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het proberen en bekijken.
Ik heb al een beetje gekeken en daardoor wist ik dat ik langzame stapjes moet nemen, want als je bijv. een te grote stap neemt dan is het moeilijker om te bekijken wat nou het probleem is.

Btw thx voor de verwelkoming :D

- Edit -
Ik zit nu met een heel dom probleem...
Misschien is het wel noob maar ik kom helemaal niet bij die FSB etc. al die opties.
Ik denk dat ik iets moet veranderen in die opties waar jullie van denken oh dat doe ik zo wel :P
Dus het zou wel handig zijn als jullie net zo'n tutorial geven als Red-Front.

Greetz. RO

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2009 17:56 ]

• PilatuS
  • Niet online
Ik zit nu met een heel dom probleem...
Misschien is het wel noob maar ik kom helemaal niet bij die FSB etc. al die opties.
Ik denk dat ik iets moet veranderen in die opties waar jullie van denken oh dat doe ik zo wel :P
Dus het zou wel handig zijn als jullie net zo'n tutorial geven als Red-Front.
In de BIOS staat misschien ergens iets van: Enable expert settings oid. Het kan zijn dat je BIOS wel opties heeft om te overklokken maar dat die uitstaan, die kan je dan door ergens een setting te veranderen aanzetten. Kijk eens goed rond in de BIOS of je zoiets kan vinden.

Het is misschien ook mogelijk dat je BIOS die settings niet heeft. Dan zou een BIOS update een oplossing kunnen zijn. Je kan ook pech hebben dat je moederbord helemaal niets qua overklokken ondersteunt en dat een BIOS update daar ook niets aan veranderd. Je zal zelf even moeten kijken hoe het precies zit bij jou, of anders op Google zoeken wat er mogelijk en niet mogelijk is met jouw moederbord.

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Zie pagina 2-6 en 2-7 van je handleiding. Je vind het onder advanced -> jumperfree configuratie.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu me FPB op 343 staan inplaats van 333, maar CPU-z zegt soms 2.7 en soms dan dropt ie naar 2...
Moet ik nu de voltage vernanderen?

Greetz. RO

- Edit -

Btw tot hoever mag mijn temp komen stressed?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2009 19:01 ]

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 18:56:
Ik heb nu me FPB op 343 staan inplaats van 333, maar CPU-z zegt soms 2.7 en soms dan dropt ie naar 2...
Moet ik nu de voltage vernanderen?

Greetz. RO
Als je bedoelt van 2.7GHz naar 2.0GHz is dat Intel Speedstep. Die verlaagd de CPU snelheid als de CPU niets te doen heeft. Dit is gemaakt om energie te besparen en het houd de CPU ook koeler.

Je kan het uitzetten als je wilt, maar dat heeft eigenlijk geen nut. De CPU zal van 2.0 naar 2.7GHz gaan in een fractie van een seconde.

Het voltage veranderen heeft er niets mee te maken. Dit soort vragen hoef je trouwens niet te stellen als je je goed inleest over overklokken, en dat kan ik je zeker aanraden om te doen. Niet dat ik geen antwoord wil geven, maar het is zoals ik eerder al zei belangrijk om te weten waar je mee bezig bent als het gaat overklokken :)

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 06-05-2009 19:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 19:00:
[...]

Als je bedoelt van 2.7GHz naar 2.0GHz is dat Intel Speedstep. Die verlaagd de CPU snelheid als de CPU niets te doen heeft. Dit is gemaakt om energie te bespraren en het houd de CPU ook koeler.

Je kan het uitzetten als je wilt, maar dat heeft eigenlijk geen nut. De CPU zal van 2.0 naar 2.7GHz gaan in een fractie van een seconde.

Het voltage veranderen heeft er niets mee te maken. Dit soort vragen hoef je trouwens niet te stellen als je je goed inleest over overklokken, en dan kan ik je zeker aanraden om te doen. Niet dat ik geen antwoord wil geven, maar het is zoals ik eerder al zei belangrijk om te weten waar je mee bezig bent als het gaat overklokken :)
Ja ik ga wel effe research doen :P
Is trouwens mijn specialiteit om research te doen via google 8)7

• PilatuS
  • Niet online
Ik hou persoonlijk 65 graden maximaal aan. Anderen zeggen 70 mag ook wel, en dat is op zich ook wel zo. Maar hoger dan 70 moet je zeker niet gaan, liever zelfs niet hoger dan 65.

• BGB4rn

BGB4rn

Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 18:56:
Als je het onder de 80 houdt gaat er aan de cpu niks kapot. lagere temps zijn uiteraard beter maar niet per see een must.

Wat voor een koeler gebruik je trouwens ?

Signature

• PilatuS
  • Niet online
Als je het onder de 80 houdt gaat er aan de cpu niks kapot.
Stressed 80 zou ik niet aanraden om daar constant mee te draaien. 70, ok, maar 80 is wel wat te veel. Ik denk dat de TS nog met stock koeler draait, en het is met overklokken een prima idee om die te vervangen door iets beters.

Quad-Core's worden sowieso vrij heet tegenover Dual-Core's. En met een goede andere koeler kan je hoger overklokken en toch nette temps houden. De standaard koeler is ook niet gemaakt voor overklokken, maar puur om de CPU koel genoeg te houden voor de standaard snelheden.

[ Voor 12% gewijzigd door PilatuS op 06-05-2009 19:13 ]

Verwijderd

Is dat niet om energie te besparen?

Nu we toch op het onderwerp zijn. Ik krijg binnenkort een een core I7 920 binnen en die ga ik natuurlijk ocen. Ik ben wel ingelezen op het hele multiplier verhaal en heb al wat guides doorgelezen maar nog steeds heb ik wat vragen:
1. Wat is nu precies een redelijke temperatuur om in prime95 te hebben met ocen?
2. Ik snap al die multipliers wel maar ik vraag me af: aangezien de 920 een memory multiplier heeft, kan ik die niet gewoon verhogen in plaats van de BLCK omhoog te gooien en dan de core multiplier omlaag?

Heel erg bedankt voor die guide Red-Front!

En nu heb ik nog een ander probleem maar dit wel voor gevorderden. Ik heb een vriend en die wil graag zijn duo core die op 1.6 ghz draait naar 2.0 ghz overclocken. Probleem: het is een laptop. Maar hij zei dat hij verder geen problemen met oververhitting heeft. En hij wil risico's nemen. Het is verder een medion pc (ja ik weet het). Ik dacht dat hij sowieso wel naar 1.8ghz kon zonder voltage verhoging. En 2.0, dat zou ideaal zijn. Maar wat voor programma''s heb ik nodig? Ik heb al eens gegoogled enzo maar heb dus niet de kans om het snel uit te testen. Iemand hier een eenvoudige manier (die ook te begrijpen is voor de oc-noob) om het ding naar 2.0ghz te krijgen?

• BGB4rn

BGB4rn

PilatuS schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 19:13:
[...]
Stressed 80 zou ik niet aanraden om daar constant mee te draaien. 70, ok, maar 80 is wel wat te veel.
tja aanraden is een 2e, maar het is niet zo dat je helemaal in de stress (haha) moet springen als je je cpu op 80 graden ziet..

Signature

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem nu net op 2.8 Ghz staan, maar wanneer zou je nou eigenlijk je voltage moeten veranderen?
Want het lijkt mij dat het daar is een keer tijd voor wordt :P

• PilatuS
  • Niet online
BGB4rn schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 19:16:
[...]

tja aanraden is een 2e, maar het is niet zo dat je helemaal in de stress (haha) moet springen als je je cpu op 80 graden ziet..
Je hoeft idd niet te gaan stressen als je CPU een keer op 80 zit. Alleen zoals je het in je vorige post vertelde kan de TS denken dat het prima is om constant op 80 graden te draaien, en dat zou ik nou niet aanraden.
Ik heb hem nu net op 2.8 Ghz staan, maar wanneer zou je nou eigenlijk je voltage moeten veranderen?
Want het lijkt mij dat het daar is een keer tijd voor wordt :P
Alleen doen als de CPU onstabiel wordt. Als het niet nodig is om de CPU stabiel te krijgen moet je het ook niet doen. De CPU wordt alleen maar heter en het heeft verder geen nut als je CPU stabiel is.

Je zal alleen straks op een punt komen dat je CPU niet meer stabiel is, en dan moet je het voltage verhogen om de CPU stabiel te krijgen.

Dus alleen het voltage verhogen als het nodig is, en anders niet. Het doel is juist om zo ver mogelijk te overklokken met een zo laag mogelijk voltage. Als je CPU stabiel kan draaien op 3GHz met 1.3 volt, is dat beter dan op 3GHz met 1.32 volt. Dit is natuurlijk alleen maar een voorbeeld.

Ook is elke CPU uniek. De ene CPU heeft meer voltage nodig voor een bepaalde snelheid dan een andere CPU, ook al zijn het beide Q9300's. Settings overnemen van iemand anders met de zelfde CPU is daarom ook nutteloos.

[ Voor 55% gewijzigd door PilatuS op 06-05-2009 19:29 ]

• Xorsist
Helemaal nutteloos is het niet in de zin dat je "een beginnetje" hebt. Ik heb mijn 9450 in het begin echt niet kunnen OC-en daar ik gewoon niet kon booten op hogere snelheden als 366. Toen kwam ik in het grote quad core OC topic iemand tegen met hetzelfde moederbord en die gaf zijn settings.

Nadat ik mijn spul ongeveer hetzelfde ingesteld had kwam ik ineens wel aan een 437 Mhz (3,5Ghz). Ik heb vanaf dat moment mijn temps in de gaten gehouden en de stabiliteit en ben me voltages gaan verlagen tot het absolute minimum om deze OC te draaien. Mijn grootste probleem bleek in het niet verhogen van me VTT voltage te liggen. Ik moest ook mijn NB verhogen daar ik 8GB geheugen @ 1000mhz draai en dat ook niet echt als leuk werd bestempeld ;).

En ja aan de OP, je kunt de settings van een ander als een leidraad gebruiken, maar het blijft een feit dat de ene proc beter clockt als een ander ;)

• PilatuS
  • Niet online
@ Xorsist.

Je hebt helemaal gelijk. Ik doelde alleen puur op de voltage's, en niet de moederbord settings. Mijn Q6600 heeft 1.38 volt nodig voor 3.5GHz. Sommige mensen hebben daar 1.5 volt voor nodig.

Dus als ik mijn settings geef aan iemand anders met een Q6600 en hij het zelfde doet, zal hij niet eens in Windows komen zonder problemen. De kans is zelfs groot dat de PC niet eens de POST haalt. En andersom is ook niet echt handig, dat iemand 1.5 volt op de CPU zet als er maar 1.37 nodig is. Qua het voltage op de CPU zijn alle CPU's gewoon uniek en hebben ze allemaal iets anders nodig. En dat kan de TS dus alleen zelf uitzoeken, en heeft overnemen geen nut.

De moederbord settings overnemen zijn idd wel een goed idee.

[ Voor 32% gewijzigd door PilatuS op 06-05-2009 19:54 ]

• Xorsist
Geheel begrijpelijk, daarom gaf ik ook aan dat de ene proc de andere niet is ;) Misschien heb ik geluk gehad, daarentegen was de melding dat mijn moederbord (P7N-SLI Platinum van MSI) een gigantisch probleem heeft met een FSB tussen de 375 en 400 Mhz ook erg belangrijk.

Daarom is het ook gewoon erg belangrijk om je eigen in te lezen over met name de mogelijkheden van je moederbord en nog belangrijker de ONmogelijkheden. Ik heb de handleiding van het bordje van de OP bekeken vandaar ook dat ik op specifieke pagina's in zijn handleiding kon wijzen, maar ja het moederbordje leent zich gezien de beperkte mogelijkheden iets minder tot OC-en dan eventuele andere moederborden.
Hiermee wil ik niet zeggen dat het moederbord slecht is, alleen minder geschikt voor ;)

Verwijderd

Topicstarter
Hallo alweer :P
Ik had me cpu toenet op 395 en toen zei hij dat ie stressed was ofzo.
Hoe kan ik dit verhelpen?

• Xorsist
Wat zei dat er wat stressed was?

Verwijderd

Topicstarter
Xorsist schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 20:46:
Wat zei dat er wat stressed was?
Hij zei iets over stressed ik denk de CPU.
ik zat bij de 395 en toen wou me computer steeds niet naar vista gaan.
Dus toen ging ik de voltage veranderen naar 1.2 toen zei hij iets van stressed.
Daarna wou ik de voltage op 1.3 zetten en toen wou hij weer niet opstarten.
dus nu heb ik hem op 392 staan op 1.2 volt.

Verwijderd

Dan moet je prime draaien voor een paar uur, en dan zit je aan je limiet.

edit: eigenlijk wel een vroege conclusie, wat voor programma zei dat ie stressed was?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2009 20:58 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Over overclocken is meer dan zat te vinden, zie Overclocking & Tweaking FAQ en de reacties in dit topic.

Hoe ver je kunt komen is puur een kwestie van proberen. De ene hardware komt verder als de andere. De ene hardware kan ook meer hebben dan de andere (een vcore van +.3 kan goed werken op de ene cpu, de andere kun je er mee slopen bijvoorbeeld).

Omdat dit topic hier niet thuishoort (we hebben een compleet subforum bedoelt voor tweaking) gaat dit topic op slot. Er is meer dan zat info te vinden. En mocht je tegen een specifiek probleem aanlopen kun je altijd nog een topic openen in het desbetreffende subforum.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.