Bios blijft erg lang hangen na aansluiten externe HDD

Pagina: 1
Acties:

• gwbuiter74
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-04-2024
Hallo,

Ik sinds al een tijdje een probleem dat als ik een externe HDD aansluit, dat mijn pc er lang blijft hangen in het bios scherm. ik denk wel zo'n 2 tot 5 minuten.
Zodra er dan op DEL wordt gedrukt om toegang te krijgen tot de bios, geeft hij ook zoiets aan van "detecting mass storage...of id...... verder gebeurd er niets.
En zodra de schijf van usb wordt losgehaald start hij wel gewoon snel door.... er zijn ongetwijfeld meerdere mensen die dit probleem kennen....
wat is daaraan te doen? moet ik in mijn bios een optie uit...of juist aan zetten?

• Black Terror
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-01-2025
start eerst uw pc op zonder externe, als hij op bureaublad is mag uw externe weer ingepluged worden,

zolang ge hem niet uittrekt als uw pc af staat mag hij bij het opstarten blijven zitten, normaal zou hij dan moeten goed opstarten

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-05 18:42
zoek eens in de bios of er instellingen zij voor de usb apparaten (zonder dat de EHD is aangesloten). Ik heb thuis een oude Packerd Bell pc staan die in zijn geheel niet opstart als er iets op de USB poort ssngesloten is (EHD, usb stick, sub printer, geen van alle mag aangesloten zijn). Er staat normaal een optie in de bios om te voorkomen dat de pc gaat kijken of hij op kan starten vanaf usb, die moet je waarschijnlijk hebben.

Desktop | Server | Laptop

• Bramos
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-10-2025
Misschien is het ook handig even te vermelden welke BIOS je gebruikt. (eventueel ook moederbord, bepaalde moederborden staan bekend problemen te hebben)

Aan de hand van de informatie die je geeft zullen veel mensen je niet verder kunnen helpen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Over wat voor specs hebben we het hier?
Veel goedopere USBhdd controllertjes willen er nog wel eens voor zorgen dat het systeem in z'n totaliteit niet wil opstarten, of er erg lang over doet.

Soms is het op te lossen met een bios update, maar vaak is het gewoon een compatibiliteitsissue waar je niets aan kunt doen.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde met een Ipod Nano op een Asus P5N32-E SLI Plus. BIOS updates helpen niet, de enige oplossingen is het USB kabeltje eruit trekken alvorens op te starten.

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-05 17:14
Kijk ook eens bij de boot sequence, in je BIOS. De volgorde om zo snel mogelijk te booten is HDD1 eerst en al de rest erna. Mogelijk staat nu removable media of usb eerst. Daardoor kan het dat je BIOS eerst nog zoekt naar bootable partities op je externe schijf.

• gwbuiter74
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-04-2024
TERW_DAN schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 10:46:
Over wat voor specs hebben we het hier?
Veel goedopere USBhdd controllertjes willen er nog wel eens voor zorgen dat het systeem in z'n totaliteit niet wil opstarten, of er erg lang over doet.

Soms is het op te lossen met een bios update, maar vaak is het gewoon een compatibiliteitsissue waar je niets aan kunt doen.
MIsschien inderdaad even handig om te vermelden om wat voor specs het gaat.
ok.....dit heb ik:

Asus P5KPL-AM moederbord G31 chipset.
Bios: American Megatrends Inc. - V0506 (meest recente biosupdate) 02/24/2009
4 GB DDR2
Intel Pentium 4 530 3,0 Ghz. (prescott) Socket 775 90nm
2x Western Digital Caviar Special Edition 80GB Sata
Huntkey LW-6400H 400W voeding
Asus Geforce 8600GT Silent 256 mb PciExpress
Externe HDD: Western Digital Elements 500GB
Sony Optiarc DVD brander
LG DVDrom speler
Systeemkast: NZXT Lexa Blackline Red

Ik heb enkele weken geleden dit moederbord net nieuw aangeschaft, en daarbij ook gelijk 2x 2GB ddr2 geheugen, omdat ik mijn systeem gedeelte-voor-gedeelte wil upgraden...
De pentium 4 wordt dan ook op korte termijn vervangen door een Core2Quad 9550, en er komt een zwaardere voeding in.

Misschien dat jullie iets met deze gegevens kunnen....of bekend zijn met mogelijke problemen/conflicten met deze componenten.

en...graag natuurlijk jullie advies wat betreft de processorupgrade die ik wil gaan doen.
Is de Core2Quad 9550 een goede investering? Wat is jullie ervaring met deze processor?
Ik wil niet gaan voor de I7, omdat dat ten eerste ver boven mijn budget ligt, en ten tweede zou ik de capaciteit daarvan toch nooit benutten.

Toevallig weet ik dat er van intel een klein programmaatje bestaat waarmee je bv. verschillende processoren met elkaar kunt vergelijken qua specs en snelheid. bv. Mijn P4 3,0 vergelijken naast de Core2quad 9550. (hiermee bedoel ik niet de "Intel Identification Utility" )
Weet iemand welk programma dit is? op de Intel site kan ik het niet vinden.

Ik hoor het graag! :P ;)

[ Voor 9% gewijzigd door gwbuiter74 op 07-05-2009 11:28 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het verbaasd me weinig dat het om een Asusbord gaat, die vertonen dit euvel regelmatig namelijk. Je kunt nog eens kijken of je USB storage support in je bios aan of uit hebt staan (verander die setting dan eens) en kijk of dat verschil maakt.

• Bramos
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-10-2025
Bij de 'Boot' tab kun je de volgende dingen proberen:

- Removable devices op disabled zetten
- HDD met boot gegevens(interne hardeschijf) als eerste device zetten in de device priority
- Try other boot device uitzetten (disable)

Verwijderd

Ik heb de hoop al opgegeven. De enige bootable device is de harde schijf, verder staat alles uit. Een tijd terug heb ik van alles geprobeerd, maar niets mag baten.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-05 18:42
Een beetje hetzelfde verhaal als ik met die packerd bell heb dus, alleen komt die dat scherm helemaal niet voorbij als er iets aangesloten is op een USB poort. Ook daarbij heeft het geen zin om de opties in het mobo te veranderen. Als je toch nog een oplossing vind hoor ik het graag!

Desktop | Server | Laptop

• ExPlanE
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Black Terror schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 16:28:
start eerst uw pc op zonder externe, als hij op bureaublad is mag uw externe weer ingepluged worden,

zolang ge hem niet uittrekt als uw pc af staat mag hij bij het opstarten blijven zitten, normaal zou hij dan moeten goed opstarten
Volgens mij is dit inderdaad verstandig even te proberen. Gewoon je pc booten dus, en later pas de externe HDD aansluiten. Wordt volgens mij ook aangeraden in menig installatie-boekje dat je (sowieso voor de eerste keer) niet je HDD moet aansluiten als je pc uitstaat.
Pagina: 1