Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

RGB controller, weerstanden groot dissiperend vermogen

Pagina: 1
Acties:

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-11 13:29
Ik heb een RGB controller, ( http://www.bigclive.com/rgbcont.htm )
Nu heb ik deze zo gemaakt dat ik de leds aansluit op 5V.
Het zijn high power leds, als voorbeeld: 3Watt Led Blauw, 3,5V, 1A.
Als ik deze dan aansluit met een weerstand, dan gaat over de weerstand 1,5Watt aan dissiperend vermogen overheen!
Aangezien ik 6 leds heb (9Watt) en in een vrij kleine behuizing (Ja een Philips Livingcolors Imitatie O+ ).
Moet ik dit zien te reduceren tot het minimum.
Enig idee hoe ik dit nog meer kan beperken? (ideeën zijn ook welkom!)
Want 9Watt aan warmte.. erbij is best fors.

Bedankt :)

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:39
Voor dat soort LED's moet je eigenlijk een stroombron gebruiken in plaats van een spanningsbron. Dan heb je geen weerstanden meer nodig.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:58
nog beter: een schakelende :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Om bovenstaande zaken even te vervolledigen: zoals kippy zegt moet je led's gebruiken met een stroombron, nu is het wel zo dat een weerstand plaatsen de eenvoudigste stroombron is die mogelijk is, en een hoop "intelligentere" stroombronnen hetzelfde nadeel blijven hebben: je verstookt een hoop warmte.
De oplossing is inderdaad wat Led-Maniak vertelt: gebruik een schakelende stroombron, daarbij kan je een efficiëntie halen van 80 à 97%, dus 3,6 à 0,5W verstoken, dat scheelt flink.

LT heeft een aantal chipjes hiervoor, die nog net met de hand soldeerbaar zijn, en op erg hoge frequenties draaien (dus maar een klein spoeltje nodig), en waar je PWM in kan sturen. Voer google "led driver" en je vind vast wel meer.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Vergeet niet, LEDs zijn zelf ook vrij inefficient. 80-85% van wat de LEDs verbruiken gaat ook op in warmte. Kun je dat wel makkelijk kwijt dan?

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:42

Dogooder

dus...

Sorry? LED inefficient? Het rendement waar jij over praat komt meer in de buurt van een gloeilamp. Naar mijn mening worden LED's helemaal niet warm. Ja de high power led's, maar dan gaat er nog geen 80% naar warmte.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Verder zou je ook de spanning wellicht kunnen verhogen naar 12v (mits dat in de situatie mogelijk is).
Dan kun je 3 leds in serie zetten, en verstook je nog maar in 1 weerstand die warmte. spanningsverschil is dan 2,4 ipv 3x1,8=5,4volt (bij uLed=3,2v) bij een gelijke stroom. waardoor het verstookte vermogen flink afneemt.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Dogooder schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 10:23:
Sorry? LED inefficient? Het rendement waar jij over praat komt meer in de buurt van een gloeilamp. Naar mijn mening worden LED's helemaal niet warm. Ja de high power led's, maar dan gaat er nog geen 80% naar warmte.
Zoals zovelen ben je weer prachtig geindoctrineerd door Al Gore. Een kaars is minder dan 1% efficient (onder goede omstandigheden, anders gaat het naar 0.25%), een gloeilamp 2,5%, een normale TL of spaarlamp ongeveer 8-10% en een hoogefficiente TL balk (zoals in kantoorgebouwen) ongeveer 15%.

Een LED is tussen de 2 (oude kleurenleds) en 10% (low-current rood) efficient. Highpower LEDs zijn ongeveer 5-10% efficient. Nieuwe witte LEDs halen 20%, maar die zijn momenteel behoorlijk duur. Wikipedia: Electrical efficiency en Wikipedia: Luminous efficacy

Dit gaat dus over hoeveel energie er in straling wordt omgezet. Hoeveel er dan in nuttige straling wordt omgezet is een ander verhaal, dan kom je in het gebied van lumens per watt en daar scoort de grote TL balk het beste met daar een flink stuk achter de spaarlamp en LED.

De enige "fatsoenlijk" efficiente lamp is de natrium-gasontladingslamp, die heeft een efficientie van 27% (commercieel verkrijgbaar) tot 30% (high-output, zie je in sommige landen al toegepast bij snelwegen). Voor 99,99% van de LEDs, met als enige uitzondering dus nu nog redelijk schaars verkrijgbare high-output witte LEDs, geldt dat de efficientie (luminous efficiency) ongeveer 5-10% is. Je moet er dus met je koeling vanuit gaan dat je 90% van je energie in warmte omzet.

edit: even gekeken, het beste dat je voor onder de 10 euro kunt vinden is momenteel Cree 3W spul, dat geeft op zn efficientiepiek 115 lm/W en bij 3W 90 lm/w, dat is dus ongeveer 15% efficient op zn piek. Daarna kom je boven de 20 euro per led, ik neem aan dat jij dat niet hebt betaald.

[ Voor 9% gewijzigd door mux op 07-05-2009 13:05 ]

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 21:36
Dogooder schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 10:23:
Die kleine ledjes worden niet zo warm omdat het vermogen laag is. Die dingen zijn meestal 20mA bij 3.xV. Dan kom je op 60mW.
Pagina: 1