Stomme vraag: Hoe belangrijk mobo?

Pagina: 1
Acties:
  • 461 views

• Crazy-Al
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-03 06:59
Hallo,

ik heb een (misschien wel heel erg) stomme vraag,

hoe belangrijk is de moederbord in een computer? Ik wil namelijk een goed systeempje bouwen met een Q9550 quadcore, 8gb ram en vista 64 bit (later overstappen naar W7), alleen zit ik met het moederbord...

als ik kijk naar mijn eisen, zou een bord van pakweg 100 euro voldoende zijn, maar dit ziet er z vreemd uit als ik kijk naar een processor van 250, videokaart van ruim 250 en ga maar door...

Moet ik toch een lat hoger kijken dan een Asus P5Q (http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-062443) of kan dit gewoon?

Groetern,
Crazy Al

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:04

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Het is de ruggengraat van je systeem en wordt vaak een ondergeschoven kindje.
Mede verantwoordelijk voor onder andere:
• stabiliteit
• verbruik
• levensduur
• prestaties van de gekoppelde hardware

Ik zou zeggen, zoek eens reviews.
Een moederbord hoeft niet per se duur te zijn, een vrij kale qua features kan kwalitatief goed zijn maar toch niet al te duur. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Bamboozled
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:50
In principe is de chipset en reputatie van fabrikant leidend, de extra peripherals (sound, lan, raid, etc.) maken het geheel duurder. Dus als de chipset en het merk klopt, why not?

• Crazy-Al
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-03 06:59
ik en absoluut niet goed met reviews :$ ik snap processoren, ram, videokaarten en zowat elk stukje van de computer, maar moederbord heb ik nooit echt het nut en het verschil van gezien, terwijl ik dondersgoed weet dat het het belangrijkste stuk is van een computer.

Het enigste dat ik weet is dat ik een ATX wil en dat hij 775 socket moet hebben, de rest komt als mumbojumbo bij me binnen, reviews hebben dus ook weinig zin voor mij :$

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Er is meer dan genoeg te vinden over moederborden aan specificaties en reviews.
Kijk eens naar welke moederborden met de door jouw gewenste hardware overweg kunnen en wat de verschillen zijn tussen de verschillende modellen.

Dus ga zelf eens op zoek naar wat je nodig hebt en wat de diverse mobo's je kunnen bieden. Als het bordje dat aan alle eisen voldoet maar 100 euro kost, dan is dat toch prima. Zoek ook even uit waar prijsverschillen vandana komen, dan zie je vanzelf of dat wel of niet belangrijk is voor jou.

In elk geval gaat dit topic op slot, omdat dit soort dingetjes prima zelf uit te zoeken zijn.

Dit topic is gesloten.