Inbouw cruise control verstandig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Topicstarter
Enige tijd geleden heb ik een nieuwe auto gekocht: een Hyundai i10. Ik vind het een prima auto waarvoor ik hem gebruik (voor de verhuizing leen ik wel een vrachtwagen :+ ) maar op de snelweg vind ik het een onrustige auto. Misschien moet ik het ding nog meer inrijden, of heb ik een ziekte die mijn voet dan weer zwaar en dan weer licht maakt, maar in mijn vorige auto (mazda 626) had ik er geen last van.

Het 'probleem' is dat ik op de snelweg schommel tussen de 110 ~ 130. Als ik zie dat ik 110 rijd geef ik weer gas tot 120, en als ik 130 rijd dan laat ik me weer wat afzakken. Dat vind ik behoorlijk irritant, en het zal vast ook niet goed zijn voor mijn benzineverbruik. (En ik ben eigenlijk te lui om steeds op mijn snelheid te moeten letten. Ik rijd liever meer ontspannen, en ik wil op de weg letten ipv mijn klokken.)

De auto was af-fabriek leverbaar met cruise control. Ik heb wat zitten zoeken naar aftermarket cruise control-kits, maar daar heb ik weinig vertrouwen in. (Plus ik heb geen zin om zelf aan de auto te gaan kloten.) Het inbouwen van een CC bij mijn dealer kost ergens tussen de 650 en 850 euro. Enerzijds vind ik dat een flinke sloot geld voor een 'luxe'-functie, maar anderzijds wil ik nog even met deze auto doen: dus waarom niet investeren in comfort? (Okee, misschien had ik dan geen i10 moeten kopen, maar dat is een andere discussie.)

Mijn vragen:

- Heeft iemand ervaring met het (laten) inbouwen van een cruise control?
- Is 650 ~ 850 euro een redelijke prijs, of betaal ik de eerste 200 al als ik de parkeerplaats van de dealer op rijd?
- Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

[ Voor 4% gewijzigd door Ugchel op 06-05-2009 15:05 ]

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:26

drooger

Falen is ook een kunst.

Ik weet dat een aftermarket cruise control rond de € 100,- ligt, dus het is de vraag als je daadwerkelijk een wilt, of het die 500+ euro waard is.

Let wel dat een cruise control geld zal besparen op termijn, mits je daarvoor al met een instabiele voet rijdt. In jouw geval zou ik gewoon proberen je voet stabiel te houden, dit moet toch mogelijk zijn voor iedereen met een rijbewijs? Lijkt me dat je tijdens je examen ook niet constant zou kunnen wisselen van snelheid binnen de bebouwde kom.

edit: Overigens kan je best veilig rijden, zelfs al kijk je om de 5 seconden even op je klokken. Ik combineer het vaak met in de spiegels kijken, kost hooguit 2 seconden extra.

[ Voor 15% gewijzigd door drooger op 06-05-2009 15:36 ]

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Topicstarter
drooger schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 15:34:
Ik weet dat een aftermarket cruise control rond de € 100,- ligt, dus het is de vraag als je daadwerkelijk een wilt, of het die 500+ euro waard is.

Let wel dat een cruise control geld zal besparen op termijn, mits je daarvoor al met een instabiele voet rijdt. In jouw geval zou ik gewoon proberen je voet stabiel te houden, dit moet toch mogelijk zijn voor iedereen met een rijbewijs? Lijkt me dat je tijdens je examen ook niet constant zou kunnen wisselen van snelheid binnen de bebouwde kom.

edit: Overigens kan je best veilig rijden, zelfs al kijk je om de 5 seconden even op je klokken. Ik combineer het vaak met in de spiegels kijken, kost hooguit 2 seconden extra.
Ja ik kan ook wel rijden, daar niet van, en in de bebouwde kom heb ik nergens last van, maar op de snelweg wisselt de snelheid nogal. Ook is het niet zo dat ik het idee heb niet veilig te rijden als ik niet constant op de weg kijk, maar ik chargeer nu eenmaal graag :)

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 257199

als je veel tijdens spitsuren op de snelweg bent dat je geen vrije baan hebt ben je niets met cruise control. Ik kan de mijne naar 't werk of van 't werk zelden gebruiken. Ik doe daarnaast 'gelukkig' nog genoeg kilometers dat ik cc kan gebruiken :D.

Dus als je veel op een rustige snelweg langs stukken moet afleggen is cc interessant. Ook van verbruik.

Je voet stilhouden is iig al een veel goedkopere oplossing ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:42
ik heb een originele CC-set tweedehands gekocht en zelf ingebouwd. Was voor 150 euro klaar en ziet er erg strak uit (bediening op de hendel ipv een tweede hendel aftermarket). Misschien is dat een optie als je een beetje handig bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:48

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Mijn schoonouders hebben destijds een praktisch uitgeklede opel meriva geïmporteerd vanuit Duitsland naar NL. Vervolgens door de RWD laten keuren taxeren voor de resterende BPM en daarna bij een Duitse opel-dealer toch nog de cruise control laten inbouwen. Waarom in duitsland dan vraag je je af, bij wat lokale dealers hier in de buurt zeiden ze dat het niet lukte om hem after-market in te bouwen en in Duitsland wel.

Het bedrag lag overigens ook rond de 450-600 euro geloof ik, maar dan heb je wel de cruise control van opel of in jou geval hyundai en de garantie dat je autofabrikant de verantwoordelijkheid draagt voor het klooien met de elektronica en niet jijzelf.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:46
Hangt er ook heel erg vanaf hoe zo'n auto inelkaar steekt. Bij een VW Golf IV of nieuwer bijvoorbeeld zou ik persoonlijk NOOIT aftermarket cruisecontrol inbouwen. Reden: het zit er al in, je moet alleen een nieuwe richtingaanwijzerschakelaar en het moet ingeschakeld worden in de computer. Dan ga je niet prutsen met een aftermarket set. Ik weet niet of dit voor jouw auto ook het geval is, maar je zou het eens kunnen uitzoeken. Grote kans dat een niet-dealer ook wel aan zo'n stuurknuppeltje kan komen en dat ding goedkoper voor je inbouwt.
Als je een aftermarket set netjes en goed laat inbouwen door iemand die daar verstand van heeft ben je ook al snel tussen de 350 en 400 euro lichter. Zo'n aftermarket ding zou ik overigens niet zelf aan gaan lopen klooien als je er geen ervaring mee hebt. Een vriend van me heeft laatst een 2dehands auto gekocht waarbij cruisecontrol ingebouwd zat, dat werkte niet goed, dus had de vorige eigenaar de bediening weggehaald. Rijdt ie een dorpje uit, remt ie af voor een drempel, gaat zijn auto ineens volgas ervandoor... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb een aftermarketset ingebouwd. Er zijn nogal wat parameters instelbaar op die dingen. Eigenlijk de tweede set was prima en heeft het altijd goed gedaan.

Ik had een auto met een gaskabel en gasschuif, daar hing een kabel een pot aan. Aan de pot trok het vacum van een van mijn remslangen. Werkt prima, veilig en zuinig.

Echter bij nieuwe auto's die geen gaskabel meer hebben kun je met zo'n systeem niet meer uit de voeten. Let hier dus op. Als dit zo is, is de kans groot dat software en een knopje de cruise control voor je kunnen realiseren.

Een zelfinbouw ding is prima, zelf software aanpassen in je auto zie ik niet zo snel gebeuren. Je hebt dus eigenlijk twee opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenic20
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-04 17:22
Bij mijn nieuwe auto (fiat panda) kon af fabriek geen cruise-control geleverd worden. De garage kon dit wel inbouwen, kosten ca. 600 euro. Erg veel geld vond ik toen. Echter kon ik de cruise-control toch niet missen. Uiteindelijk toch in laten bouwen, maar niet via de dealer zelf.

Ik heb nu een Waeco MS50 er in zitten en die werkt perfect. Makkelijke bediening, en houd de snelheid heel goed constant (op de meter, ook bij lichte hellingen geen afwijking te zien). Een nadeel wat ik wel ondervind is dat de cc niet helemaal volgas geeft (tot ca. 80% denk ik). Meestal geen probleem en niet merkbaar, maar bij een cc snelheid van 120 en een helling in de weg bij het uitrijden van een tunnel etc. moet ik dus zelf even gas bijgeven om op snelheid te blijven. De Panda heeft dan niet genoeg power om met 80% gas op gang te blijven.
De cc (af fabriek) in de auto van mijn ouders geeft overigens ook nooit meer dan 80% van het maximale. Alleen is het in die auto veel minder merkbaar door de sterkere motor (eigenlijk alleen als er een zware aanhanger achter hangt).

Kosten voor inbouw waren 279 euro (Cruise control zelf en inbouwen wat ca. 3 uur duurde).

Somewhere in Europe...

Pagina: 1