[WC] 2x 240mm of 1x 480mm ?

Pagina: 1
Acties:

• earithramir84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-08-2025

earithramir84

Programming for life

Topicstarter
Hoi,

Heb al een hele tijd een WC setup draaien maar ben nu alles in mijn media center / oude reciever aan het bouwen.

Het idee:
De behuizing is een aangepaste Zalman HD160 met aan de achterkant twee externe 80mm radiatoren die tegen de behuizing aan zitten.
In de systeem behuizing zit verder alleen een Rad90mm.
Zowel boven als onder de systeem behuizing staat een Sony STR-DG510, de bovenste is een werkende reciever en de onderste zit vol met WC spul.

Nu zit ik met het volgende.

Idee voor de WC-loop:

Idee1:
Reservoir > pomp > S-Bridge > 80mm rad > N-Bridge > 80mm rad > mosfet > 90mm rad > CPU > 120mm > Y-connector > VGA1 / VGA2 > Y-connector > 480mm rad reservoir...

Idee2:
Reservoir > pomp > S-Bridge > 80mm rad. > N-Bridge > 80mm rad. > mosfet > 90mm rad. > CPU > 120mm > VGA1 > 240mm rad. > VGA2 > 240mm rad. > reservoir.....

De rede om een Y splitter te gebruiken van rad 120mm naar 2 VGA kaarten en een Y splitter terug naar de 480mm rad. is omdat deze radiatoren zich niet in de behuizing bevinden maar een behuizing er onder en dus met externe leidingen van uit achterkant media center naar beneden lopen, het scheelt dus een hoop "bekabeling".

Nu heb ik de volgende setup
CPU: E8400 op 4ghz
Chipset : nForce 790i ultra (n-bridge/s-bridge/mosfet wc-gekoeld)
vgas: 8800gtx
pomp: eheim 1262 (3500liter /uur)
Fans: SilentX IXP-76-18 Ixtrema Pro (90CFM)

Het moederbord is nieuw en de cpu is altijd lucht gekoeld geweest en weet dus niet wat deze doen voor temperaturen, word nforce 790i ultra warm?
De cpu word zelfs met overclocken niet extreem warm op luchtkoeling dus dat zal geen probleem zijn, ik weet wel dat de videokaarten (zelfs zonder overclocken) aardig warm worden.

Mijn vraag dus kan een radiator van 240mm*240mm (4*120mm fan) d.m.v. twee Y connectoren net zo goed koelen als twee losse radiatoren van 120mmm*240mm (2*120mm) of zal de warmte van de kaarten zo te weinig verdeeld worden.
Als ik game gaan natuurlijk de fans vol open verder het systeem word meeste gebruikt als media center zonder overclock en zelfs intel speedstep aan om stroom te besparen.

Alvast bedankt voor jullie ideeën en tips.

I have no rivals, No man can be my equal!! http://tweakers.net/gallery/192408/sys

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-01 14:23
Ik denk dat het evengoed en zelfs beter zal koelen.
Maar waarom een 3500L/uur pomp?
Je weet toch hoe sneller je water gaat hoe minder goed de warmte geabsorbeerd wordt en afgeeft.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je weet toch hoe sneller je water gaat hoe minder goed de warmte geabsorbeerd wordt en afgeeft.
Dat klopt niet wat je zegt.

Omdat het een gesloten loop is zal het water overal altijd even vaak zijn. Stroomt het 2x harder is het er ook 2x vaker. Meer waterflow is ook altijd beter dan minder flow. Dingen als: het water heeft geen tijd om warmte op te nemen, is onzin.

Persoonlijk zou ik niet met Y splitters gaan werken. Echt nodig is het niet en er echt op vooruit gaan zal ook niet gebeuren.

Na ieder onderdeel perse naar een rad gaan is ook echt niet nodig. Als het water door een blok gaat is het nog geen 0,2 graden warmer. Zelfs als je 5 blokken hebt zal de temp in het laatste blok misschien 1 graad hoger zijn. Het beste is om zo min mogelijk slang te gebruiken, en dus een zo kort mogelijke loop te maken.

Ik zou het dus gewoon aansluiten wat het handigste is, of wat het kortste is. Voor de temps hoef je het niet te doen.

Of 1x een 480 rad of 2x een 240 rad beter koelt hangt voornamelijk van de rad af. Als je die 480 door midden zou zagen, en die 2x gebruikt, zal die net zo goed koelen als dat ie van 1 geheel is.

Het gaat puur om radiatoroppervlakte. Of je dat deelt in 2 stukken maakt niets uit. 2x 240 zal dus evengoed koelen als 1x 480. Het enige wat wel uit kan maken is dat de ene rad gewoon beter is dan de andere.

[ Voor 60% gewijzigd door PilatuS op 06-05-2009 15:07 ]

• earithramir84

earithramir84

Programming for life

Topicstarter
Hoi,

bedankt voor de reacties mensen!
De 240mm radiatoren zijn het zelfde als de 480, volgens mij is de 480 zelfs nog wat beter (hogere flow).

Ik denk dat ik gewoon even ga testen met een klein circuit, zonder de 480 zelfs.
Even meten wat de temperaturen doen en dan later als het niet genoeg koelt (of als ik zin / tijd over heb) proberen met de 480mm radiator.

Enige puntje waarmee ik zit is dat de videokaarten erg warm worden en daarom dus deze afzonderlijk wil koelen.

ik houdt jullie op de hoogte.

I have no rivals, No man can be my equal!! http://tweakers.net/gallery/192408/sys

• PilatuS
  • Niet online
Het is mij niet helemaal duidelijk met welke rad's je gaat draaien zonder die 480 er bij. Als ik het goed lees ga je dan draaien met 2x 80mm en 1x 90mm. Dat is never nooit voldoende voor alle onderdelen die je wilt gaan koelen.

Voor alleen CPU zal het nog wel gaan, maar als je er 1 VGA kaart bij zou doen zal het al niet meer voldoende zijn. Alle onderdelen koelen met die 3 rad's gaat al helemaal niet goed werken.

Als je echt alles wilt gaan water koelen heb je die 480 rad zeker nodig om goede temps te houden.

Ik kan wel een beetje vergelijken met mijn eigen setup. Ik koel met water het volgende: Q6600 @ 3.5GHz, 8800GT fullcover, NB, SB, Mosfets.

Dit ging op zich redelijk goed met een 3x120mm rad, met de fans op 12 volt als het warm weer was. Nu heb ik daar nog een extra 1x120mm rad bij gezet zodat ik ook met wat wamer weer op 7 volt kan draaien. Die 7 volt is puur voor de stilte.

De totale warmte van mijn setup ligt lager als die van jou, en ik heb dus totaal 4x120mm nodig om het goed koel te houden. Onze setups zijn goed te vergelijken alleen wil jij nog 1 extra GPU er bij pakken. Voor die extra GPU heb je minimaal 1x120mm meer nodig dan dat ik heb.

Als je die 3 kleine rad's neemt + die 480 rad moet dan prima zijn. Zonder die 480 rad is het onmogelijk koel te houden. Alleen draaien met die 480 rad zal ook niet, of maar net krap voldoende zijn.
Enige puntje waarmee ik zit is dat de videokaarten erg warm worden en daarom dus deze afzonderlijk wil koelen.
Daar zou je op zich een aparte loop voor kunnen maken.

[ Voor 49% gewijzigd door PilatuS op 07-05-2009 17:03 ]

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
earithramir84 schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 14:32:
...
Nu heb ik de volgende setup
CPU: E8400 op 4ghz
Chipset : nForce 790i ultra (n-bridge/s-bridge/mosfet wc-gekoeld)
vgas: 8800gtx
pomp: eheim 1262 (3500liter /uur)
Fans: SilentX IXP-76-18 Ixtrema Pro (90CFM)
...
je vergeet dat die Eheim 1262 wel even 80W aan je loop afgeeft! Wel leuk dat die pomp een grote opvoer hoogte heeft en 3400L per uur afvoert, alleen zijn dit soort pompen erop berekend dat ze als dompel pomp worden gebruikt, dus de pomps zelf is in water onder gedompeld.
Je kan beter twee Eheim 1048 in serie achter elkaar zetten, dan heb je een een hoge flow en ook genoeg opvoerhoogte voor het type loop dat je beschrijft
Een Eheim 1048 geeft maar 10W af dus er wordt maar 20W aan je loop toegevoegd.
Eventueel kan je twee Eheim 1250's in serie zetten, dan kom je qua flow en opvoerhoogte heel erg in de buurt van die 1262, maar je voegt 58W aan je loop toe.

Maar goed in het kort, die 1260 of 1262 zijn totaal niet geschikt voor dit soort werk. Ze voegen veel te veel warmte toe. Verder worden ze qua flow en opvoerhoogte compleet weggevaagd door twee DDC2 355's (2x12W) in serie of twee D5 655's (2x23W) in serie

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05:58
Demon_Eyez schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 16:22:
[...]
je vergeet dat die Eheim 1262 wel even 80W aan je loop afgeeft! Wel leuk dat die pomp een grote opvoer hoogte heeft en 3400L per uur afvoert, alleen zijn dit soort pompen erop berekend dat ze als dompel pomp worden gebruikt, dus de pomps zelf is in water onder gedompeld.
Je kan beter twee Eheim 1048 in serie achter elkaar zetten, dan heb je een een hoge flow en ook genoeg opvoerhoogte voor het type loop dat je beschrijft
Een Eheim 1048 geeft maar 10W af dus er wordt maar 20W aan je loop toegevoegd.
Eventueel kan je twee Eheim 1250's in serie zetten, dan kom je qua flow en opvoerhoogte heel erg in de buurt van die 1262, maar je voegt 58W aan je loop toe.

Maar goed in het kort, die 1260 of 1262 zijn totaal niet geschikt voor dit soort werk. Ze voegen veel te veel warmte toe. Verder worden ze qua flow en opvoerhoogte compleet weggevaagd door twee DDC2 355's (2x12W) in serie of twee D5 655's (2x23W) in serie
Uhmm... even als complete noob op waterkoelgebied he, een Eheim 1048 doet bijvoorbeeld 400 liter/uur, dan zeg jij dus dat er 2 daarvan in serie 800 liter/uur doen? :+

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-01 22:40
Beerkeeper schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 06:59:
[...]

Uhmm... even als complete noob op waterkoelgebied he, een Eheim 1048 doet bijvoorbeeld 400 liter/uur, dan zeg jij dus dat er 2 daarvan in serie 800 liter/uur doen? :+
Ligt er aan.

Als je de pompen achter elkaar zet niet. Dan blijft het 400l/uur, maar de opvoer druk wordt 2x zo groot. Dus die is standaardb ij die pompen 1,5 meter, dat wordt dan 3 meter. Zet je de pompen paralel, dan pomp je inderdaad 800l/uur maar met een opvoerdruk van 1,5 meter.

Eigenlijk is het net als met stroom (voltage en amperage)

Daarbij heb ik helemaal niet weg van de eheim pompen, ik heb zelf de eheim 1048 gehad. Kon totaal de druk niet opbouwen, begon te ratelen (ook na het toepassen van de eheim mod, google er maar op) en veel te groot/lomp. Kijk dat eens naar een Laing pomp, heel ander principe, kan veel meer druk opbouwen, veel kleiner en veel stiller. Laat je niet door het formaat afschrikken, hij is echt sterker dan een eheim.

[ Voor 24% gewijzigd door Giem op 12-05-2009 09:08 ]

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-01 22:40
Waarom wil je zoveel radiatoren?

Zelf heb ik een 480mm rad en dat is meer dan voldoende, zelfs met een E8500 op 4,3ghz en 2x een ati HD4870, geheugen en het hele moederbord gekoeld.

Ook net als jij heb ik een Y stuk geprobeerd maar ik vond het niet zo goed werken. één circuit gaf bij mij betere resulaten. Probeer ook als eerste je CPU te koelen, NB en SB kan daarna wel. Mijn verloop is alsvolgt: Resevoir -> Pomp(Laing ddc1plus) -> CPU -> NB/Moederbord -> Geheugen -> Pomp -> VGA1 -> VGA2 -> Rad480 -> Resevoir

• Demon_Eyez
Giem schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 09:05:
[...]

Ligt er aan.

Als je de pompen achter elkaar zet niet. Dan blijft het 400l/uur, maar de opvoer druk wordt 2x zo groot. Dus die is standaardb ij die pompen 1,5 meter, dat wordt dan 3 meter. Zet je de pompen paralel, dan pomp je inderdaad 800l/uur maar met een opvoerdruk van 1,5 meter.

Eigenlijk is het net als met stroom (voltage en amperage)

Daarbij heb ik helemaal niet weg van de eheim pompen, ik heb zelf de eheim 1048 gehad. Kon totaal de druk niet opbouwen, begon te ratelen (ook na het toepassen van de eheim mod, google er maar op) en veel te groot/lomp. Kijk dat eens naar een Laing pomp, heel ander principe, kan veel meer druk opbouwen, veel kleiner en veel stiller. Laat je niet door het formaat afschrikken, hij is echt sterker dan een eheim.
Met twee pompjes in serie blijft de maximale flow inderdaad gelijk, maar met een enkele pomp ga die maximale flow nooit halen en zit je al snel op de helft daarvan, zeker met een Eheim pomp. Met twee pompjes in serie zit je wel veel dichter bij de maximale flow van een enkele pomp. De maximale opvoerhoogte wordt wel verdubbeld, al blijf je daar natuurlijk ook wel wat onder zitten.

Ik draai als sinds 2002 met dezelfde twee Eheim 1048 pumps in serie. Die staan continu aan, daar zijn ze immers ook voor gemaakt. Dus wat dat betreft zijn het wel oerdegelijke pompjes :)
Bij mij hebben ze ook nooit gerateld, maar ik heb ook wel de mod uitgevoerd.

Maar na 7 jaar trouwe dienst ga ik ze nu toch vervangen door een 12v D5 Vario (MCP 655). ik merk dat ik voor m'n huidige loop – die volgende week ook nog wordt uigebreid met een Feser Monsta rad 3x140 – te weinig flow heb en ook te weinig druk.

Verder vind ik het ook wel fijn dat alles straks gewoon uit staat als ik m'n PC uitschakel en niet blijft draaien zoals nu het geval is."Daar heb je toch een relais voor?" zullen sommige denken. Maar goed, Eheim pompjes zijn er niet voor gemaakt om elke keer aan en uit te gaan. Als ik aan het overklokken ben wil ik soms wel 20 achter elkaar rebooten (bios in en weer uit, memtest etc) Elke keer aan en uit en weer aan bevorderd niet de levensuur van een Eheim pomp.

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

• PilatuS
  • Niet online
Eheim en Laing maken beide erg goede pompen. Ik heb zelf een Eheim 1048 en hier voor een 1046 gehad. Persoonlijk zou ik nu niet meer voor een Eheim gaan, maar ze maken zeker weten erg goed spul. Ik heb hier de Teflon mod gedaan met de 1048 en sindsdien is ratelen voorbij. Volgens mij gaat een pomp pas ratelen als het water warm begint te worden, teminste dat is mijn ervaring.

Mijn oude 1046 heeft het meer dan 4 jaar zonder problemen gedaan. Mijn 1048 doet het ook al 2 jaar perfect. Nadeel is wel dat Eheim pompen zwak zijn tegenover pompen zoals Laing ze maakt.

• The_Ownman
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-01 07:26
Het allerbeste is gewoon 1 gigantische radiator, dat is het beste voor de flow en zo ook de temperaturen. Eheim maakt goede pompen, voor aquaria, voor waterkoeling zijn ze okee maar wil je echt performance is een Laing toch echt beter. Als je 2 Eheim 1048 in serie hebt zal de flow maximaal 400 liter per uur bedragen, maar omdat je weerstand hebt zal met 1 Eheim de flow rond de 100 liter per uur liggen en met een extra pomp nog wel hoger.

Hogere flow is altijd beter omdat je dat een hogere beweging hebt waardoor er meer warmteuitwisseling kan plaatsvinden tussen geleidend materiaal op hitteopwekkende componenten en water, daarom is (vaak) een loop beter dan te splitsen, dan stroomt het water ook nog eens harder en wordt de water in de complete loop genivelleerd.

Ook zie ik Demon_Eyez zeggen dat deze pomp 80W zou toevoegen, het opgenomen vermogen van deze pomp is 80 watts, waarvan hij ten minste 90% in bewegingsenergie omzet, uiteindelijk komt deze door weerstand alsnog vrij als warmte maar als je zo zou rekenen zou elke hoogvermogende pomp veel warmte toevoegen aan je loop wat niet het geval is.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

80w pomp? dat is gestoord..
teneerste komt 90% van het verbruik van een pomp *wel* in het water terecht, ten tweede ging bij mijn 40w vijverpomp het water al tegen het plafond, ten derde, je hebt meer aan een liang (of equivelente) pomp, die gebruiken 10-15 watt, en geven *en* meer druk (dus uiteindelijk meer stroming) en een lager verbruik dus dubbel lagere temperaturen.

• Demon_Eyez
Ik heb het idd een beetje verkeerd verwoord, excuus. Maar een 80W pomp geeft een grotere heatdump (en dat is zeker niet maar 10%) dan een 23W pomp, dus in die context is het nog steeds af te raden zo'n 80W pomp te nemen.
Verder, dat die Eheim1262 80W verbruikt laat zien hoe ongelooflijk ineffcient dat ding is tov van Laing pompjes.

Een hoge flow is inderdaad wenselijk, maar vergeet niet dat water de weg van de minste weerstand kiest.
Stel dat een deel van je Y-loop een lagere restrictie heeft dan zal het water daar sneller gaan stromen. Dat deel van je loop levert dan een goede performance, maar dat gaat dan wel ten koste van het andere deel van je looo waar het langzamer stroomt... in het ergste geval stroomt het nauwelijks. En als dat nu net de loop is met je CPU block dan is dat wel een probleem.
IMO kan je beter gaan voor een enkele loop bestaande uit een grote rad en een sterke pomp(of twee in serie). Wil je toch twee loops, maak dan twee van elkaar gescheiden loops. Dat geeft veel beter performance.

• earithramir84

earithramir84

Programming for life

Topicstarter
Iedereen bedankt voor het reageren...
Tijdje er tussenuit geweest lekker in het zonnige griekenland :P, vandaar de extreem late reactie..

Heb deze week mijn computer onder het mes genomen en heb besloten het volgende te doen:

De grote pomp is vervangen voor 3 kleinere 700liter/uur pompen.
de grote loop is vervangen door 3 kleinere loops:

WC-systeem ziet er als volgt uit:

de reservoir is vervangen door een stukje buis van 1/2inch ongeveer 30cm lang.

loop1:
Reservoir -> pomp -> terugslag ventiel -> 80mm radiator -> swiftech Apogee GTZ (cpu) -> 120mm radiator

loop2:
Reservoir -> pomp -> terugslag ventiel -> 480mm radiator -> EK Waterblocks EK-FC8800 GTX full cover (vga mem en gpu) -> 120mm radiator -> EK Waterblocks EK-FC8800 GTX full cover (vga mem en gpu) ->

loop3:
Reservoir -> pomp -> terugslag ventiel -> 120mm radiator -> southbridge -> 2x80mm radiator in serie -> northbridge -> 2x 80mm radiator in serie -> mosfet

heb de het cpu block nog niet binnen dus de temperaturen kan ik nog niet vertellen...
Voor fotos en volledige details computer:
http://www.klen.nl/computers/Earithramir/89

Pagina: 1